Varför somnar inte lille S?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Varför somnar inte lille S?

Inlägg av SusanD »

Vilken underbar rapport!

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
MammaNina
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 04 maj 2009, 19:39
Ort: Stockholm

Re: Varför somnar inte lille S?

Inlägg av MammaNina »

Hej igen!

Önskar att jag kunde säga att allt går som smort, men det är fortfarande ett väldans skrikande före varje insomnande! Jag tycker att jag tar det på rätt sätt - avvaktar när det bara är prat eller bök, ramsar när det är skrik. Det blir en himla massa ramsande! Det positiva är att storasyster inte verkar störas (om hon väl har somnat, vill säga). Och båda sover jättebra på morgonen!

Jag läser i BB att vid den här åldern har barnet slutat skrika därför att det vet att dess behov tillfredsställs. Då undrar jag vad jag har missat? Min lille skrutt skriker ofta så fort jag sänker ner honom i sängen/vagnen. Nattsömnen och middagssömnen känns ok eftersom de är långa. Men när han ska sova 45 på morgonen eller 20 på em och det tar en halvtimme för honom att somna?? Då känns det inte lika kul. Är det något fel på hans schema? Vi kör samma som vi hade på storasyster i samma ålder:

7.30 Godmorgon, ombyte
8 välling
9.15 sova 45
11.30 lunch. Puré, välling
12.30 sova 2 tim
15 mosad banan, välling
16.30 sova 20
18.15 gröt, katrinplommon, välling
19.10 ca mer välling
19.30 gonatt

En annan fråga: jag har bytt ut all ersättning mot välling i samband med att bröstmjölken tog slut. Försöker öka på den fasta maten men det blir ju väldigt mycket välling ändå! Minns inte att jag hade den här situationen med storasyster, men jag kanske bara har glömt. Hur gör ni andra med barn i samma ålder? Ger ni vatten att dricka också? Det har jag gjort lite nu när det är varmt.

Kram!
Nina
:heart: lilla N född 19 april 2009
:heart: lille S född 17 december 2010
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Re: Varför somnar inte lille S?

Inlägg av LindaVega »

Hej

Ibland går det lite troll i läggningar, det blir en ond cirkel helt enkelt. Lägg lite krut på att skratta och busa innan det är dags att sova och sedan tjoff ner i säng. Gå sedan och gör något annat. Ingrip vid KRIS, inte annars.

Vi hade en trasslig sistalur ett tag, det tog eeeevigheter att somna, men ju mer jag vagnade och hade mig desto mer drog vi ut på det.

Tycker tiderna ser ok ut.

Vi hade följande matordning runt 6 månader.
amning + gröt
lunch+ frukt (toppade med amning)
gröt + frukt
middag + frukt
amning

Nu har jag slutat amma och han får välling på morgonen och inför natten. I övrigt detsamma. Måste du fylla på med välling efter alla mål? Tycker du kan försöka öka på maten och trappa ner på vällingen.

:heart:
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
MammaNina
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 04 maj 2009, 19:39
Ort: Stockholm

Re: Varför somnar inte lille S?

Inlägg av MammaNina »

Tack Linda!

Japp, ska göra en ansträngning med mer mat och mindre välling. Han är inte så glad i maten än men det går åt rätt håll.

Ang skrattet till gonttet: jag har så fasligt svårt att få honom att skratta! han ler brett vid minsta ögonkontakt men skrattet kommer inte ofta. Jag killar, tjoar, busar och står i. Och han ler. Ikväll fick han dock ett fantastiskt skrattanfall när storasyster sorterade plastburkar på köksgolvet och han låg bredvid och tittade på. Hon viftade med ett plastlock och han fullständigt bröt ihop av skratt!! Jag försöker ibland få henne att roa honom före läggdags, men hon gör det inte gärna på beställning...

Jag ska försöka lite till med daglurarna men snart tar jag helt enkelt bort em-luren. Han verkar ju inte trött! Kan jag inte lägga honom lite tidigare helt enkelt, köra 12,5 tim på natten? Eller lurar jag mig själv där?

En knepig sak med daglurarna är själva sovplatsen - han har hittills sovit i vagnen och framför allt långluren har varit toppen att kunna ha på balkongen. Em-luren har ofta blivit ute på gården/parken. Men nu har S börjat fatta att man kan böja sig bakåt, så att säga, och hänga över kanten på vagnen. Det är jättegott att samtidigt suga på den vadderade kanten :lol: :roll: . Vagnen gungar som vore den på ett stormigt hav när han härjar runt! Jag har lagt honom tillrätta och ramsat men han fortsätter. Det känns inte särskilt säkert att gå därifrån då, så idag blev det lur i sängen istället. Det gick väl sådär, storasyster lade sig en timme senare och hon sov inte alls utan låg och sjöng tills lillen vaknade en halvtimme för tidigt :evil: . Jag tog upp dem en kvart senare, båda var nöjda men ingen sov :? . Nu funderar jag på att lägga stora flickan i resesäng i gästrummet istället, medan lillen "skolas in". Synpunkter? Utesömnen får han väl avvara hädanefter, jag får helt enkelt hålla mig hemma när det är lur-dags.
:heart: lilla N född 19 april 2009
:heart: lille S född 17 december 2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Varför somnar inte lille S?

Inlägg av SusanD »

Bara en snabb tanke om lurarna i vagnen. Linus ligger också jättegärna och tittar ut och suger på kanten, samtidigt som han bumpar omkring med hela kroppen så vagnen skakar.

Jag har tagit ett lakan och skärmat av med så han inte ser ut, då blir det inte så spännande längre. Står vagnen på altanen ställer jag den mot väggen och så en stol med hög rygg på andra sidan. Han är ju inte på väg ut men för säkerhetsskull vill jag ha något som staket runt ikring.

Är vi ute på äventyr så står jag i närheten av vagnen när det ska somnas.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
MammaNina
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 04 maj 2009, 19:39
Ort: Stockholm

Re: Varför somnar inte lille S?

Inlägg av MammaNina »

Tack Susan! Jag brukar lägga över en stor tunn sjal. Ska testa att säkra vagnen mellan vägg och stol, god ide. Varför tänkte jag inte på det? :roll:
Kram!
:heart: lilla N född 19 april 2009
:heart: lille S född 17 december 2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Varför somnar inte lille S?

Inlägg av SusanD »

För att man inte kan tänka på allt och då är det ju bra att vi kan hjälpas åt. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
MammaNina
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 04 maj 2009, 19:39
Ort: Stockholm

Re: Varför somnar inte lille S?

Inlägg av MammaNina »

Hallå hallå!

Nu har det blivit dags att dryfta lite igen! Min store lille S är nu snart 11 månader och en go och glad liten kille. Sömnen sitter som en smäck (peppar peppar....han har ju haft sina regelbundna fnurror men vi har löst dem ganska snabbt).

Nu är det maten som sätter myror i huvudet på mig. Ska jag ta det här eller ska jag starta en ny tråd?? Jag kör här.

S verkar plötsligt helt ointresserad av mat. Sedan han började äta riktig mat vid ca 4 mån ålder har han alltid fått plockmat av varierande mängd och sort och vi har matat under tiden. Han åt MASSOR i somras! Han har haft tillgång till sked och med jämna mellanrum har vi prövat att låta honom sleva själv ur tallriken men vi har inte fixat att han bara gräver och kastar på golvet. Han kastar både mat och hela tallriken (om man inte håller den i ett järngrepp). Någon enstaka gång har han slevat in maten i munnen med handen, samma sak med skeden, den har han också försökt få in i munnen några få gånger. Men det är verkligen undantag, hans huvudsakliga intresse är att slå med skeden mot tallriken och att kasta mat på golvet :roll: .

Nu brukar jag lägga lite plockmat på hans stolsbricka, t ex ärter, pasta och ost. Han äter bara pastan. Medan han äter matar jag med mosad mat, men efter ca tre skedar börjar han skaka på huvudet. Om jag får in en sked åker tuggan ofta ut igen.

Förut (i somras och tidig höst) tog han gärna emot nya saker att smaka på. Han grabbade glatt tag i en stor broccolibukett och satt och slafsade i sig den. Likadant med tomater, bönor, ärter, kokta morötter. Nu väljer han BARA beige mat. Pasta, ris, bröd, ost. Jag erkänner villigt att jag blir provocerad och irriterad. Jag VET att jag ska ta det lugnt och "låta honom ta ansvaret för sitt ätande". Jag vet bara inte hur detta ska gå till. Han gillade gröt förut, det fick han varje kväll. Nu vägrar han. Det som alltid funkar är välling. Jag brukar inte "fylla på" med välling utan tänker att det är bättre att han blir hungrig till nästa måltid. Men det verkar han inte bli...

Nu sover han middag efter att ha ätit en halv dl makaroner och en tredjedels banan. Banan funkar bara om han får bita av den när skalet fortfarande sitter på, så som vi äter den. Då vill han sitta och klämma och pilla på skalet, det är väldigt spännande. Om jag tar bort skalet, så vill han inte äta bananen. Inte heller i skivor eller bitar. Mixad till smoothie går bra, MEN han vägrar dricka själv ur pipmuggen utan jag måste hålla i den då annars slänger han den i golvet. Äta helt äpple funkar en stund. Clementin i småbitar har funkat några dagar men vägrades igår.

Ska jag bara vänta ut detta? Jag känner mig ganska rådvill. Storasyster har haft sina matsvackor då hon inte ätit så stora mängder, men hon har aldrig kastat mat och tallrikar omkring sig...Hon var tydlig med att hon ville äta själv och använde händer och sked med stor iver i ungefär samma ålder.

Så här ser S:s schema ut:
7.30 väcks
ca8 (ofta senare eftersom vi är sega på morgonen)välling, sitter sen med vid vår frukost och äter oftast mjukt eller hårt bröd med leverpastej el ost. Smakar lite yoghurt och juice (på sked som vi matar)
9.30 sover 20 min.
ca12 lunch. Vanlig mat, kombination av plock och mosat. Ibland hemlagat, ibland köpburk. Banan ibland som utfyllnad. Erbjuds vatten men dricker sällan.
13-15 sover
ca 15.30 mellanmål. Frukt/smoothie/brödbit...Här brukar jag hålla igen lite för att han ska vara hungrig till kvällen [-o<
ca 18 middag. Som lunchen. Ibland prövar vi gröt (havregryn)
ca19.15 välling. Det blir ingen slurk utan en hel flaska eftersom han ofta ätit så lite till middag. Den slukar han.
19.30 godnatt

Nu ska jag väcka barnen. Ser fram emot synpunkter och goda råd från er kloka människor på forumet!

Kram Nina
:heart: lilla N född 19 april 2009
:heart: lille S född 17 december 2010
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Varför somnar inte lille S?

Inlägg av titti_lie »

Hej!

Min erfarenhet är att matbehovet är lite mindre vid ett års ålder, att de nog på det stora hela får i sig tillräckligt under dagens lopp. Vi har en flicka som blir ett på lördag som fram till nån månad sedan åt fruktansvärda mängder mat, men nu har hon taggat ner lite. Nu har hon börjat äta vår mat ganska ofta och ibland är det "lättare" och ibland "svårare" (äckligare? :)) att äta. Vår flicka började också protestera mot mosad mat. Tungan åkte ut med maten på. Små bitar och mat att hålla i (broccoli, pastastavar, bröd, banan....) funkade bra. Jag tror att man lätt räcker över bananbitar och liknande till ett barn som har en period när han/ hon äter lite sämre, men minns också att småätandet inte gör att man är hungrig och äter ordentligt när det väl är dags för mat. Så håll er till måltiderna.

En annan sak är ju att hela måltiden ska kännas trevlig och många får gärna äta på samma gång. Ibland glömmer jag bort att titta till vår yngsta medan jag själv äter, men kan mitt i allt märka att hon ju ätit nästan hela portionen. Så, som så många andra gånger: tålamod. Och matglädje! Det är roligt och gott att äta och ska så vara.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
MammaNina
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 04 maj 2009, 19:39
Ort: Stockholm

Re: Varför somnar inte lille S?

Inlägg av MammaNina »

Tack för svar.

Alltså problemet är ju att han den senaste tiden VARKEN har velat bli matad eller äta själv. Han vill kasta maten och tallriken omkring sig, samt hamra med besticken :roll: .

Vi ger inga snacks mellan målen, så han borde vara hungrig. Vi äter alltid tillsammans, åtminstone jag och barnen. På kvällarna även maken.

Det har gått lite bättre de senaste dagarna, så det känns rätt ok. Han är väl helt enkelt inte så matintresserad...

Hälsn Nina
:heart: lilla N född 19 april 2009
:heart: lille S född 17 december 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Varför somnar inte lille S?

Inlägg av Sarisparis »

Hej MammaNina :D

Som alltid kan man inte ge sâ mycket annat än förutsättningar. Jag tycker att ni verkar sköta det utmärkt: mat pâ fasta tider och inget smâätande. Lillen kommer inte att svälta ihjäl sig frivilligt, sâ dra inga stora växlar om han äter dâligt mellan varven.

Och precis som titti_lie säger sâ gâr aptiten ner vid ettârsâldern, sâ ha inte som mâl att han ska äta samma mängder som innan. Har du läst i Barnaboken om detta? Som alltid trevlig läsning. :thumbsup:

:heart:
MammaNina
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 04 maj 2009, 19:39
Ort: Stockholm

Re: Varför somnar inte lille S?

Inlägg av MammaNina »

Ja tack, jag har läst! Och jag känner mig som sagt ganska lugn nu. Hans aptit har varit större idag och igår och han mår finfint :D . Hans beteende vid matbordet är bara så helt olikt storasysters. Man blir lite ställd :shock:

/Nina
:heart: lilla N född 19 april 2009
:heart: lille S född 17 december 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"