Börjat pottträna, går fint MEN imorgon är det dagmamma...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Marianne77
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 26 apr 2008, 18:11

Börjat pottträna, går fint MEN imorgon är det dagmamma...

Inlägg av Marianne77 »

Hej ni dom bästa på att ge råd!

Här är Mr. L s mamma. Han fyller 2 år på onsdag! Och är inne i sån härlig period, han kan allt :wink: och därav har potträningen funkat bra. Han vill göra som syster, så i fredags när det var halvdag så tänkte jag "nu kör vi". Han har varit utan blöjor sen dess (förutom på natten och dagsömnen) och i början kom det i byxan men man märker att han mer och mer bli medveten och nu idag så hann vi springa till pottan i tid för att han sa till.
Han är glad och tycker att det är sååååå kul att säga hej då till kisset och bajset. Bajset kommer alltid i pottan. Det har han länge velat göra, alltså baja på pottan när han varit hemma.

MEN jag oroar mig så för imorgon när det är dags för att gå till dagmamman...tidigare när jag bett henne att erbjuda honom pottan så verkar hon måttligt intresserad. Hon tycker väl att jag är helt galen med att potträna nu (men dottern blev blöjfri vid 1,5 års ålder och det var tack vare en grym dagmamma som samarbetade)

Några tips? Är så synd ifall hon ska säga att han ska ha blöja på sig nu när jag märker att han är på gång...jag funderar nästan på att be mormor att vara hemmma med honom imorgon....eller gör jag det till en stor fråga?

Tack snälla ni för snabbt svar, kram Marianne
:heart:
Storasyster född sep-07, kurad vid 4mån
Lillebror född nov-09, kurad Gastsjön juni 2010
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Re: Börjat pottträna, går fint MEN imorgon är det dagmamma..

Inlägg av Ewa »

Hur gjorde du med förra dagmamman? Min erfarenhet är att det tar 1-2 veckor innan det sitter, så försök få henne med dig och berätta om hur väl det gått nu i helgen. Och ta med en rejäl laddning ombyten så kanske argumenten inte är så svåra att bemöta :wink:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Marianne77
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 26 apr 2008, 18:11

Re: Börjat pottträna, går fint MEN imorgon är det dagmamma..

Inlägg av Marianne77 »

Dagmamman vi hade till vår dotter, hon var ju helt med på att
"ta sig tid" och behöva lyssna lite extra samt byta käder om det behövdes. Hon passade även på att sätta henne på pottan, i början som jag själv gör nu med sonen när man vet att han liksom är vid den tiden ¨då det är dags att kissa."

Men det är väl just det där med att jag har en känsla av att hon gärna kommer sätter på en blöja så fort en olycka dyker upp...
och känns som man får gå många steg bakåt då.
Men som du säger om det tar 1-2 veckor så är det ju inget alternativ att vara hemma med mormor så länge. Utan jag ska verkligen ta mig tid och hoppas att hon också hjälper till.

Ett alternativ är ju dock att han är hemma t ex måndag och tisdag med mormor för att få en ännu bätte fortsättning på denna bra start? Innan det är dags för dagmamman...

Men OM han nu skulle ha blöja när jag hämtar...då blir det ju himla konstigt att han får dubbla signaler och jag tar av den.
Men jag håller tummarna att det inte blir så.

Marianne
Storasyster född sep-07, kurad vid 4mån
Lillebror född nov-09, kurad Gastsjön juni 2010
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"