Middaslur, var?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Manfred10

Re: Middaslur, var?

Inlägg av Manfred10 »

En fundering till: När jag ramsar o jag märker att hon tystnar går jag in med bekräftelse o då börjar hon stissa upp sig igen och lugnar inte ner sig. Har då väntat ett tag och börjat ramsa igen...e det rätt så?
Bara så att vi är på det klara.... när du skriver att du går in med bekräftelsen så menar du väl inte att du går in i rummet? Ramsar gör man utanför, där du håller vakt så att inte vargen kommer. Du ska ha sista ordet och ramsan ska följa med in i sömnen, det är vanligt att de protesterar när du bekräftar i början. Lyssna avvakta... ökar eller minskar protesterna... ökar de påminner du igen, utanför dörren. Bekräfta när hon lugnat sig igen.
Hoppas denna natt blir lika bra som första natten, sov igenom den och gick in sista gången med tillrättavisning vid 12 sen....sooov vi....hörde att hon bökade vid 03 men då va jag påväg o då hade hon somnat om
Gå in i rummet vid den här delen av kuren ska du endast göra vid riktig kris! "Tillrättavisning" som du skriver, menar du då besked? Du ska inte tillrättavisa henne, du talar lugnt och tryggt om MED ramsan att hon kan sova lugnt.

Läs på mer i verktygslådan i SHN-boken där finns så bra beskrivningar av Beskedet-påminnelsen och bekräftelsen.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SanSanD

Inlägg av SanSanD »

Ok utvärdering av 2:a natten :(
18,30 Skrattet till gonatten alt gick kanon, hon fattar galoppen där. Ramsa med bekräftelse inbakat o sov... :P
22,00 Bökar lite men somnar om
02,10 Bökar och börjat "prata" allt eftersom jag avvaktar in i det sista, som det står i boken "där du vill gå in och buffa säger du ramsan istället" ....MEN guuuud vilket bakslag. Ramsade och fick gensvar varenda gång gav bekräftelse och gick o la mig, om igen med att jag väntade gav ramsa o bekräftelse eftersom hon lyssnar o tystnar. MEN efter en timme så var det nog för tjejen hon blev så förbannad på mig o skrek för fulla halsar. Mellan dessa ramsor gick jag in och tillrättavisade henne 2 ggr-lugn. Ju mer jag försökte överrösta henne ju mer försökte hon skrika på mig. Så vid 03,30 gick jag in varje gång hon blev så arg att det inte gick ner i ton-tillrättavisade henne o solfjäder, nån gång buff (3 omgång buff-max) och hon blev lugn. Höll solfjädern ibland så länge så jag verkligen märkte att hon va nere i varv...1 minut kanske. Så detta fick det bli och sista gången jag va inne o tillrättavisade henne vid 04,10 så in snabbt o solfjäder på i nån sekund och pang sov hon. Är det detta hon behöver vid denna tid, ingen ramsa utan bara tillrättavisande?

Snälla verkar som inte så många tycker min tråd är rolig, nån själ som vill hjälpa mig? :?:
Mamma till tjej född 20110324, kurstart 5/11.
SanSanD

Inlägg av SanSanD »

Manfred10 skrev:
En fundering till: När jag ramsar o jag märker att hon tystnar går jag in med bekräftelse o då börjar hon stissa upp sig igen och lugnar inte ner sig. Har då väntat ett tag och börjat ramsa igen...e det rätt så?
Bara så att vi är på det klara.... när du skriver att du går in med bekräftelsen så menar du väl inte att du går in i rummet? Ramsar gör man utanför, där du håller vakt så att inte vargen kommer. Du ska ha sista ordet och ramsan ska följa med in i sömnen, det är vanligt att de protesterar när du bekräftar i början. Lyssna avvakta... ökar eller minskar protesterna... ökar de påminner du igen, utanför dörren. Bekräfta när hon lugnat sig igen.
Nä allt sker ju såklart Utanför. HJon protesterar när jag ger beskedet.
Hoppas denna natt blir lika bra som första natten, sov igenom den och gick in sista gången med tillrättavisning vid 12 sen....sooov vi....hörde att hon bökade vid 03 men då va jag påväg o då hade hon somnat om
Gå in i rummet vid den här delen av kuren ska du endast göra vid riktig kris! "Tillrättavisning" som du skriver, menar du då besked? Du ska inte tillrättavisa henne, du talar lugnt och tryggt om MED ramsan att hon kan sova lugnt.
Tillrättavisa = besked, fel skrivet igen av mig.
Läs på mer i verktygslådan i SHN-boken där finns så bra beskrivningar av Beskedet-påminnelsen och bekräftelsen.

Jenny
Mamma till tjej född 20110324, kurstart 5/11.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hej! :D
02,10 Bökar och börjat "prata" allt eftersom jag avvaktar in i det sista, som det står i boken "där du vill gå in och buffa säger du ramsan istället" ....MEN guuuud vilket bakslag. Ramsade och fick gensvar varenda gång gav bekräftelse och gick o la mig, om igen med att jag väntade gav ramsa o bekräftelse eftersom hon lyssnar o tystnar. MEN efter en timme så var det nog för tjejen hon blev så förbannad på mig o skrek för fulla halsar. Mellan dessa ramsor gick jag in och tillrättavisade henne 2 ggr-lugn
Om hon bara pratar tycker jag att du kan strunta i henne. Du behöver inte ramsa förrän hon verkligen ber om det. Man kan överarbeta ramsan också och då blir de små liven arga till slut! Du får heller aldrig gå in direkt efter en ramsomgång, du måste vänta ett tag efteråt, annars betyder ramsan "nu kommer mamma in och hjälper dig" istället för "Sov nu lugnt, jag håller vakt utanför". Jag tror att du menar tillrättalägger när du skriver tillrättavisar.

I natt ska du inte behöva gå in alls, ramsan ska jobba. Kom ihåg att du inte behöver "få tyst" på barnet med ramsan, men hon ska lugna sig. Blir hon sen förbannad och svär vid bekräftelsen får det vara så. AVVAKTA. Bekräfta lugnt och fint när hon är tyst. Om hon vaknar i natt, vänta lite längre innan du börjar ramsa, det kan hända att hon somnar om själv.

Ingen trafik i rummet, då stör du henne. Ta till lite husljud, tv, musik, dammsugaren om hon blir väldans förbannad. Går du in och tillrättalägger för ofta talar du bara om för tjejen "det här fixar du inte själv, mamma ska hjälpa dig".
Så detta fick det bli och sista gången jag va inne o tillrättavisade henne vid 04,10 så in snabbt o solfjäder på i nån sekund och pang sov hon. Är det detta hon behöver vid denna tid, ingen ramsa utan bara tillrättavisande?
Nej! ingen trafik. Ramsa och spela lite musik om hon inte lugnar sig.
Snälla verkar som inte så många tycker min tråd är rolig, nån själ som vill hjälpa mig?
Vi har som regel att svara på alla inlägg inom max 3 dagar.

Lycka till! Läs, läs och läs :wink:
Jenny :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Visst är det 3e natten inatt? plugga på sidan 157-159 i SHN!

pepp och attityd inför kvällen! :D

Kram Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:
SanSanD skrev:Snälla verkar som inte så många tycker min tråd är rolig, nån själ som vill hjälpa mig?
Det är verkligen inte så, så får du inte känna. Men jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag inte förstått att du frågat saker? :oops: Det har varit lite rörigt i inläggen och då tappar jag lätt bort mig. :roll: Kanske inte ska citera så mycket? Ett tips, i all välmening. :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Hur går det för er? nu är ni inne i uppföljningsveckan!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"