får han äta 2 ggr på vakentiden?
min lille är bara 2,5mån, kan man börja lite smått?
Varfor måste bebben va minst 4 månader? Han gråter ej pa natterna(hinner ge honom tutten innan) men vaknar varannan timme o spratlar me benen. Han har massa gas,fast jag rapar honom hela dagen, men ej natten dock.
Han va ej såhär forsta manaden.
Jag vill så gärna börja me detta metod.
Tips eller råd gärna!
Mvh en förrvirrad mamma
Han va ej såhär forsta manaden.
Jag vill så gärna börja me detta metod.
Tips eller råd gärna!
Mvh en förrvirrad mamma
wolfgang född 2011-09-03
Re: min lille är bara 2,5mån, kan man börja lite smått?
Hej,
Självklart kan du börja med barnabokstänket och säkert en hel del av SHN också men du har hamnat i fel tråd. Jag ska be admin flytta dig till späda och små.
/Nat
Självklart kan du börja med barnabokstänket och säkert en hel del av SHN också men du har hamnat i fel tråd. Jag ska be admin flytta dig till späda och små.
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
-
SaraMilana
Hej och varmt välkommen hit! 
Vi börjar från början, har du Barnaboken? Om inte, skaffa bums och läs!
Anledningen till att man inte bör kura före fyra månaders ålder är för att de små (oftast) behöver mer mättande mat för att kunna sova hela nätter. Men med hjälp av standardmodellen kan du styra upp både dagarna och nätterna på ett fint och tryggt sätt! Nu är han stora killen och behöver inte snutta sig igenom nätterna.
Hur ser era dagar ut? Jag tänker på mat- och sovtider. Äter han bra? Hur sover han, på rygg/mage?
Försök hjälpa honom att rapa på nätterna också! Om det inte går (kan vara svårt att rapa en sovande bebis tycker jag), så prova att höja upp huvudändan på sängen så kan raparna komma upp.
Och så är vi tacksamma om du lägger in lillens födelsedatum i din signatur så är det lättare att hjälpa till!

Anledningen till att man inte bör kura före fyra månaders ålder är för att de små (oftast) behöver mer mättande mat för att kunna sova hela nätter. Men med hjälp av standardmodellen kan du styra upp både dagarna och nätterna på ett fint och tryggt sätt! Nu är han stora killen och behöver inte snutta sig igenom nätterna.
Hur ser era dagar ut? Jag tänker på mat- och sovtider. Äter han bra? Hur sover han, på rygg/mage?
Försök hjälpa honom att rapa på nätterna också! Om det inte går (kan vara svårt att rapa en sovande bebis tycker jag), så prova att höja upp huvudändan på sängen så kan raparna komma upp.
Och så är vi tacksamma om du lägger in lillens födelsedatum i din signatur så är det lättare att hjälpa till!
nej jag har ej den boken, så jag måste läsa den oxå alltså?
Jag känner bara att jag vill börja med nått för nätterna är jobbiga(han gråter ej mkt alls, men orolig). inatt vaknade han nästan varje timme o han fick käka. han första månad sov han 3-4timmar i sträck varje gång och somnade om helt okey. och då hade han mer magknip än nu, tror ej att han ens har magknip längre(semper droppar använder vi oxå)
Han sover bredvid mig men är nu väldigt lättväckt så bara jag rör mig vaknar han typ.
vill helst att han sover i egen säng dock..
Har ej läst SHN än dock, fick den precis på posten.
Står det om standardmodellen där?
våra dagar ser ungefär ut så här:
ca 8-9.00 vaknar+mat
ca 10.00 siesta oftast bara 10-20min slumrar till i babysittern eller bröstet om han äter igen.
ca 11.00 äta
ca 11.45 äta innan promenad
ca 12.00 promenad i vagn, somnar oftast inom 5-10min själv
ca 13-14.00 vaknar
(promenerar alltid till en galleria så äter o byts där)
ca 14.00 ut igen, har svårt och somna själv då, så oftast bärsjal på hemvägen.
ca 14-15.00 sova i ca 2tim.
15.00 äter
16.00 äter smått
(kvällarna ser olika ut beroende på hur han sovit på dagen)
ca 17.00 sova
(han kan sova mellan 10min-2-3timmar)
19.30-20.00 bada
20.30 äta+somnar vid bröstet(då har jag gjort natten oxå, ligger i våran säng och somnar me honom runt 21-22.00)
sen vaknar han varannan eller varje timme pga gas eller vaknar av att vi rör oss.
Han sover på rygg eller sidan(men sidan är svårt att lägga honom på)
Har prövat rapa honom på nätterna men då vaknar han och då måste han ha tutten för att somna om igen, ond cirkel.
han ligger oftast på en "vuxen kudde", men har svårt att rapa ändå.
Jag känner att jag verkligen behöver mer rutiner eller hjälp vad jag ska göra, ändrar mitt sätt att tänka o handling med honom och det känner han, för jag är osäker lixom.
Han tar ej napp så bra och kan nästan aldrig somna själv, de är om han är JÄTTE trött!
Är jätte tacksam att du hjälper!
steph
Jag känner bara att jag vill börja med nått för nätterna är jobbiga(han gråter ej mkt alls, men orolig). inatt vaknade han nästan varje timme o han fick käka. han första månad sov han 3-4timmar i sträck varje gång och somnade om helt okey. och då hade han mer magknip än nu, tror ej att han ens har magknip längre(semper droppar använder vi oxå)
Han sover bredvid mig men är nu väldigt lättväckt så bara jag rör mig vaknar han typ.
vill helst att han sover i egen säng dock..
Har ej läst SHN än dock, fick den precis på posten.
Står det om standardmodellen där?
våra dagar ser ungefär ut så här:
ca 8-9.00 vaknar+mat
ca 10.00 siesta oftast bara 10-20min slumrar till i babysittern eller bröstet om han äter igen.
ca 11.00 äta
ca 11.45 äta innan promenad
ca 12.00 promenad i vagn, somnar oftast inom 5-10min själv
ca 13-14.00 vaknar
(promenerar alltid till en galleria så äter o byts där)
ca 14.00 ut igen, har svårt och somna själv då, så oftast bärsjal på hemvägen.
ca 14-15.00 sova i ca 2tim.
15.00 äter
16.00 äter smått
(kvällarna ser olika ut beroende på hur han sovit på dagen)
ca 17.00 sova
(han kan sova mellan 10min-2-3timmar)
19.30-20.00 bada
20.30 äta+somnar vid bröstet(då har jag gjort natten oxå, ligger i våran säng och somnar me honom runt 21-22.00)
sen vaknar han varannan eller varje timme pga gas eller vaknar av att vi rör oss.
Han sover på rygg eller sidan(men sidan är svårt att lägga honom på)
Har prövat rapa honom på nätterna men då vaknar han och då måste han ha tutten för att somna om igen, ond cirkel.
han ligger oftast på en "vuxen kudde", men har svårt att rapa ändå.
Jag känner att jag verkligen behöver mer rutiner eller hjälp vad jag ska göra, ändrar mitt sätt att tänka o handling med honom och det känner han, för jag är osäker lixom.
Han tar ej napp så bra och kan nästan aldrig somna själv, de är om han är JÄTTE trött!
Är jätte tacksam att du hjälper!
steph
wolfgang född 2011-09-03
Hej steph
Och välkommen!
Jag tror absolut att ni kan få till en bättre rytm på dagarna. Jag tror att det ska i mer mat i din lille, så satsa på att mata i ca en timme åt gången så han blir riktigt mätt. Sedan får det gärna gå tre timmar innan du börjar mata nästa gång. Han ska alltså inte skrika av hunger om han blir hungrig innan, men försök glesa ut matningarna genom att exempelvis promenera med vagnen eller underhålla honom.
När dagarna blir bättre brukar nätterna rätta till sig också
Så lägg allt krut på dagarna och ta nätterna som de kommer, i alla fall i början. Var beredd på att det tar någon vecka innan polletten ramlar ner
Standardmodellen finns bäst beskriven i Barnaboken. Jag rekommenderar att du läser i den OCH i SHN. Det är viktigt att få kläm på "tänket" innan du börjar använda exempelvis vagning eller buffning. Här kan du smygstarta med lite läsning:
”Standardmodellen. Ett kompendium, 0-2 månader”
viewtopic.php?t=8887
”Grundläggande fråga med svar kring sömnen, 3 mån” -barn ej SM från början. (Detta kan vara ett sätt att köra SM lite i raketfart och sen slippa kura.)
viewtopic.php?t=9790

Jag tror absolut att ni kan få till en bättre rytm på dagarna. Jag tror att det ska i mer mat i din lille, så satsa på att mata i ca en timme åt gången så han blir riktigt mätt. Sedan får det gärna gå tre timmar innan du börjar mata nästa gång. Han ska alltså inte skrika av hunger om han blir hungrig innan, men försök glesa ut matningarna genom att exempelvis promenera med vagnen eller underhålla honom.
När dagarna blir bättre brukar nätterna rätta till sig också
Standardmodellen finns bäst beskriven i Barnaboken. Jag rekommenderar att du läser i den OCH i SHN. Det är viktigt att få kläm på "tänket" innan du börjar använda exempelvis vagning eller buffning. Här kan du smygstarta med lite läsning:
viewtopic.php?t=8887
viewtopic.php?t=9790
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej xstephx och välkommen hit!
Det verkar som att länkarna inte fungerade i Tetz
inlägg, här kommer de igen. Rekommenderas! :thumbsup:
Standardmodellen - ett kompendium
SM i raketfart
Läs pâ lite sâ bollar vi vidare sen!

Det verkar som att länkarna inte fungerade i Tetz
Standardmodellen - ett kompendium
SM i raketfart
Läs pâ lite sâ bollar vi vidare sen!
nu har jag läst standard modellen men ej SM i raketfart(förstod ej vart den var, eller är den i boken?)
vad menas med detta: "fyra stora mål om ca 1,5 tim vardera"?
(jag har dyslexi så har svårt att förstå vissa fakta)
och "Bröst x2 eller x3 med byte"?
hur skulle jag göra för att dom skulle få "dem sista feta dropparna som är ganska värdefulla"?
vad tycker du jag ska göra, ska jag börja så som standard modellen säger exakt?
ska jag försöka följa schemat nedan, väcka honom dom klockslagen osv?
Han ska alltså vara åtminstone halvvaken när jag lägger ner honom, och de enda ja får göra är att buffa?
Han sover ju i våran säng och har gjort sens dag 1.
när jag börjar med detta ska jag börja lägga honom i sin säng då?(i samma rum som oss)
Vi har ej hiss i vårat hus så vi kan ej vagga honom där tyvärr, hur ska vi göra då, buffa?
ska vi utesluta napp när vi gör detta?
enda gången han kan sova väldigt länge(3timmar ca) är i bärsjalen.
hur länge måste klockan vara min bästa vän innan han fattar själv?
ohh jag har så mkt frågaor och de är så svårt att lägga upp hur jag känner och handlingen här....
ska jag gå efter standardmodellen strickt, med tiderna oxå alltså?
det enda jag är emot som jag läste någonstans här är att inte ha barnet vänt mot dig i sjalen(vill ej använda babybjörn så att lederna bara hänger och ingen support)
någon annan du kan rekomendera så dom kan kolla ut(för de kan jag verkligen förstå)?
för wolfgang MÅSTE hållas så han kan se ut när vi bara bär honom, då är han oftast nöjd!:)
sorry för alla dessa frågor, men är kanske lite nervör innan allt, om jag kommer göra fel mm..
tack att du vill hjälpa!<3
vad menas med detta: "fyra stora mål om ca 1,5 tim vardera"?
(jag har dyslexi så har svårt att förstå vissa fakta)
och "Bröst x2 eller x3 med byte"?
hur skulle jag göra för att dom skulle få "dem sista feta dropparna som är ganska värdefulla"?
vad tycker du jag ska göra, ska jag börja så som standard modellen säger exakt?
ska jag försöka följa schemat nedan, väcka honom dom klockslagen osv?
Han ska alltså vara åtminstone halvvaken när jag lägger ner honom, och de enda ja får göra är att buffa?
Han sover ju i våran säng och har gjort sens dag 1.
när jag börjar med detta ska jag börja lägga honom i sin säng då?(i samma rum som oss)
Vi har ej hiss i vårat hus så vi kan ej vagga honom där tyvärr, hur ska vi göra då, buffa?
ska vi utesluta napp när vi gör detta?
enda gången han kan sova väldigt länge(3timmar ca) är i bärsjalen.
hur länge måste klockan vara min bästa vän innan han fattar själv?
ohh jag har så mkt frågaor och de är så svårt att lägga upp hur jag känner och handlingen här....
ska jag gå efter standardmodellen strickt, med tiderna oxå alltså?
det enda jag är emot som jag läste någonstans här är att inte ha barnet vänt mot dig i sjalen(vill ej använda babybjörn så att lederna bara hänger och ingen support)
någon annan du kan rekomendera så dom kan kolla ut(för de kan jag verkligen förstå)?
för wolfgang MÅSTE hållas så han kan se ut när vi bara bär honom, då är han oftast nöjd!:)
sorry för alla dessa frågor, men är kanske lite nervör innan allt, om jag kommer göra fel mm..
tack att du vill hjälpa!<3
wolfgang född 2011-09-03
oj, glömde fråga!! Innan man börjar med detta, behöver man ett sådant larm??
Om ja, vart hittar jag det?
Om ja, vart hittar jag det?
wolfgang född 2011-09-03
får han nånsin sova vid bröstet medan han käkar?
och hur på natten??
och hur på natten??
wolfgang född 2011-09-03
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej och välkommen!
Med raddan av frågor är jag ledsen att jag och alla hjärtana kommer att sitta och försöka skriva ner hela Barnaboken till dig. För att få heltheltsbilden så behöver du verkligen köpa och läsa Barnaboken tror jag.
Andningslarm finns att hyra/köpa på http://www.andningslarm.se jag rekommenderar babysense 2 eller Nanny 2, de är de bästa!
Andningslarm rekommenderas oavsett sovställning.
Men jag skall inte sticka under stolen med att vi alla här gillar att rekommendera magsovande då barnets motoriska utveckling blir avsevärt bättre, sömnen och allt som hör därtill.
Ang. matning som kan få ta upp till 1,5 timme så ammar man B1, rapar B1 igen (för att just få den där feta mjölken) sen kan man om man behöver byta blöja och sen amma igen B2 rapa och B2 (för den feta mjölkens skull) sen rapa ORDENTLIGT!
Sen vaken en stund och sen sova middag i säng eller vagn.
Allt är beskrivet in i minsta detalj i Barnaboken.
Med raddan av frågor är jag ledsen att jag och alla hjärtana kommer att sitta och försöka skriva ner hela Barnaboken till dig. För att få heltheltsbilden så behöver du verkligen köpa och läsa Barnaboken tror jag.
Andningslarm finns att hyra/köpa på http://www.andningslarm.se jag rekommenderar babysense 2 eller Nanny 2, de är de bästa!
Andningslarm rekommenderas oavsett sovställning.
Men jag skall inte sticka under stolen med att vi alla här gillar att rekommendera magsovande då barnets motoriska utveckling blir avsevärt bättre, sömnen och allt som hör därtill.
Ang. matning som kan få ta upp till 1,5 timme så ammar man B1, rapar B1 igen (för att just få den där feta mjölken) sen kan man om man behöver byta blöja och sen amma igen B2 rapa och B2 (för den feta mjölkens skull) sen rapa ORDENTLIGT!
Sen vaken en stund och sen sova middag i säng eller vagn.
Allt är beskrivet in i minsta detalj i Barnaboken.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Jag har beställt
boken men har ej kommit! Köpte larm igår oxå, nanny 2!
Igår efter den rehjäla omgången me käk( känner mig hemsk att ej gett tills han verkligen ej vill ha mer)
Han somnade in i sin säng, jag s k buffade lite, somna på en gång, sov i 2tim, han vaknade vid 1 igen. Men ja va nöjd.
Han verkade mkt nöjdare igår pga dom stora måltiderna. Min lilla plutt.
Men nu när han ska sova middag är han ganska pigg jämt så jag har satt honom i sjalen, de är de enda stället han kan sova mer än 1tim i sträck på dagen. Men är de inte huvudsaken han sover då han ska sova, följa Standardmodellen?
Ser ifram emot att läsa barnaboken när den kommer, Hoppas man hinner få den tid dock!
boken men har ej kommit! Köpte larm igår oxå, nanny 2!
Igår efter den rehjäla omgången me käk( känner mig hemsk att ej gett tills han verkligen ej vill ha mer)
Han somnade in i sin säng, jag s k buffade lite, somna på en gång, sov i 2tim, han vaknade vid 1 igen. Men ja va nöjd.
Han verkade mkt nöjdare igår pga dom stora måltiderna. Min lilla plutt.
Men nu när han ska sova middag är han ganska pigg jämt så jag har satt honom i sjalen, de är de enda stället han kan sova mer än 1tim i sträck på dagen. Men är de inte huvudsaken han sover då han ska sova, följa Standardmodellen?
Ser ifram emot att läsa barnaboken när den kommer, Hoppas man hinner få den tid dock!
wolfgang född 2011-09-03
-
SaraMilana
Hej!
Så bra att du beställt boken och andningslarm, det är en mycket bra början!!
Att sova i bärsjal är inte fel, men det kan vara värt att vänja honom vid att sova själv så snart som möjligt! Tänk dig själv när han väger uppåt 10 kg och mer, då vill du nog inte vara tvungen att ha honom sovandes i sjalen.
Det kan ta lite tid innan poletten trillar ner, hur sköööönt det är att sova... 

Så bra att du beställt boken och andningslarm, det är en mycket bra början!!
Att sova i bärsjal är inte fel, men det kan vara värt att vänja honom vid att sova själv så snart som möjligt! Tänk dig själv när han väger uppåt 10 kg och mer, då vill du nog inte vara tvungen att ha honom sovandes i sjalen.
HEy saramilana!
Ja jag vill verkligen vänja av sjalen oxå, haha! Tungt när han blir äldre!
På dagarna kan kan sova i 30min i vagnen, sen halvvaknar han o då lägger ja honom i sjalen för att han ska kunna sova i dom där 2.5timmarna. De kanske e fel?
Men ser att din lille va samma ålder som min när du började me standardmodellen. Hur gick de för dig o nätterna?
Dagarna för oss går o kommer nog gå bra men de är nätterna som kommer va jobbiga för oss(han har ju sovit me oss sedans sens dag 1 och han har alltid legat på rygg..
Ja jag vill verkligen vänja av sjalen oxå, haha! Tungt när han blir äldre!
På dagarna kan kan sova i 30min i vagnen, sen halvvaknar han o då lägger ja honom i sjalen för att han ska kunna sova i dom där 2.5timmarna. De kanske e fel?
Men ser att din lille va samma ålder som min när du började me standardmodellen. Hur gick de för dig o nätterna?
Dagarna för oss går o kommer nog gå bra men de är nätterna som kommer va jobbiga för oss(han har ju sovit me oss sedans sens dag 1 och han har alltid legat på rygg..
wolfgang född 2011-09-03
vill först bara säga att jag är otroligt tacksam att det är så många som vill hjälpa och tar sin tid att svara på frågor och funderingar
Ni är toppen!!
Jag väntar nu för fullt på barnaboken!
Jag har börjat me schemat som standardmodellen(exakt tider)
det funkar för min lille men när han blir lite äldre vill jag gärna att han ska lägga sig tidigare än 22.30 som det är på standardmodellens schema. Runt 8 vill jag att han ska lägga sig, så jag o pappa får lite quality-time tillsammans oxå
Ska man ändra tiderna innan man riktigt börjat, när ska jag ändra dom?
Jag väntar nu för fullt på barnaboken!
Jag har börjat me schemat som standardmodellen(exakt tider)
det funkar för min lille men när han blir lite äldre vill jag gärna att han ska lägga sig tidigare än 22.30 som det är på standardmodellens schema. Runt 8 vill jag att han ska lägga sig, så jag o pappa får lite quality-time tillsammans oxå
Ska man ändra tiderna innan man riktigt börjat, när ska jag ändra dom?
wolfgang född 2011-09-03
angående ramsan, såg på annas filmklipp, då är hennes ramsa
"god natt i med sig sov så gott"( så som de låter iaf
)
räcker den raden alltså? isf knycker jag den
"god natt i med sig sov så gott"( så som de låter iaf
räcker den raden alltså? isf knycker jag den
wolfgang född 2011-09-03