Femte natten - snälla hjälp!
-
ludwig-prinsen
Ska börja kura i morn - vad skiljer ramsa/bekräftelseramsa?
Hejsan!
Vi har en liten kille, Ludwig, som är 7 månader nästa vecka. Han sov som en liten kung de första 4 månaderna..."detta var ju inte svårt" tänkte vi... - oj vad fel vi hade! Sedan dess har nätterna blivit sämre och sämre, och nu orkar mamman och jag inte mer... Han är otroligt glad på dagarna, men man märker att han blir lättare kinkig och grinig - inte konstigt när han sovit dåligt i snart 3 månader..
Vi har läst Sova Hela Natten boken, och ska börja kuren i morn. Men, vi har lite svårt att hitta vad som skiljer ramsan man ska sjunga när man buffat/solfjädrat, mot vad bekräftelseramsan är?
"God natt, god natt, sov så gott" verkar va en ramsa...är bekräftelseramsan samma ord, men en lugnare och mjukare röst/stämma?
Sen ska man väl göra samma procedur på dagtid när dom små ska sova, alltså buffa, solfjädra, ramsa, bekräftelseramsa osv - men att man byter ut ordet "natt" mot typ "dröm sött, dröm sött, sov så gott" eller liknande...
Lite peppning och lite svar som får oss att fatta vad vi ska göra exakt skulle verkligen uppskattas!!!
/Cristian och Jennie, sonen Ludwig född 11/4/11...10.5 kilo och 72 lång...
Vi har en liten kille, Ludwig, som är 7 månader nästa vecka. Han sov som en liten kung de första 4 månaderna..."detta var ju inte svårt" tänkte vi... - oj vad fel vi hade! Sedan dess har nätterna blivit sämre och sämre, och nu orkar mamman och jag inte mer... Han är otroligt glad på dagarna, men man märker att han blir lättare kinkig och grinig - inte konstigt när han sovit dåligt i snart 3 månader..
Vi har läst Sova Hela Natten boken, och ska börja kuren i morn. Men, vi har lite svårt att hitta vad som skiljer ramsan man ska sjunga när man buffat/solfjädrat, mot vad bekräftelseramsan är?
"God natt, god natt, sov så gott" verkar va en ramsa...är bekräftelseramsan samma ord, men en lugnare och mjukare röst/stämma?
Sen ska man väl göra samma procedur på dagtid när dom små ska sova, alltså buffa, solfjädra, ramsa, bekräftelseramsa osv - men att man byter ut ordet "natt" mot typ "dröm sött, dröm sött, sov så gott" eller liknande...
Lite peppning och lite svar som får oss att fatta vad vi ska göra exakt skulle verkligen uppskattas!!!
/Cristian och Jennie, sonen Ludwig född 11/4/11...10.5 kilo och 72 lång...
Per Ludwig Vike Sterning, 110411, påbörjade kuren 111103
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Re: Ska börja kura i morn - vad skiljer ramsa/bekräftelseram
Hej och välkommen hit! 
Nu ska vi se om jag kan hjälpa dig lite.
. Bekräftelseramsan ges när den lilla lugnar sig och håller på att somna, som en bekräftelse på att han gör rätt. Man talar alltså om att "du gör heeelt rätt, preciiiis så gör man när man somnar".
Men kom ihåg att det bara är första dygnet som man använder sig av buffning och solfjädring. Från och med andra natten ska man låta ramsan jobba och endast använda de andra verktygen vid KRIS (men det visste ni säkert redan
)
Det här kommer ni fixa galant!!
Kram
Nu ska vi se om jag kan hjälpa dig lite.
Ja, precis så"God natt, god natt, sov så gott" verkar va en ramsa...är bekräftelseramsan samma ord, men en lugnare och mjukare röst/stämma?
JappSen ska man väl göra samma procedur på dagtid när dom små ska sova, alltså buffa, solfjädra, ramsa, bekräftelseramsa osv - men att man byter ut ordet "natt" mot typ "dröm sött, dröm sött, sov så gott" eller liknande...
Men kom ihåg att det bara är första dygnet som man använder sig av buffning och solfjädring. Från och med andra natten ska man låta ramsan jobba och endast använda de andra verktygen vid KRIS (men det visste ni säkert redan
Det här kommer ni fixa galant!!
Kram
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin
-
LilloppansMamma
Välkommen hit!
Snart så stundar det ljuva livet (igen
)
Du har fått så fina och bra svar av Norahsmamma
, så jag ville bara hälsa er välkomna.
LilloppansMamma
Snart så stundar det ljuva livet (igen
Du har fått så fina och bra svar av Norahsmamma
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
-
ludwig-prinsen
Hejsan - SBAB fråga då vi börjar kura om nån timme..
Vi är bortbjudna i morn efm...mamman som tar första två nätterna tänkte bara va borta mellan 5 och 6.25, då han ska äta nattslurk 6.30 och sen är det ju skoj o stim..
Är det ok att vara borta en så kort stund, fastän det bara är andra dagen på kuren, eller ska man verkligen va hemma HELA tiden under kurningen?!
Hälsningar förväntansfulla föräldrar..
Vi är bortbjudna i morn efm...mamman som tar första två nätterna tänkte bara va borta mellan 5 och 6.25, då han ska äta nattslurk 6.30 och sen är det ju skoj o stim..
Är det ok att vara borta en så kort stund, fastän det bara är andra dagen på kuren, eller ska man verkligen va hemma HELA tiden under kurningen?!
Hälsningar förväntansfulla föräldrar..
-
LilloppansMamma
Hej!
Tyvärr tycker jag, att eftersom det ligger så nära läggningen ( jag antar att ni menar att ni är borta mellan 17-18.25) att det inte är någon god idé. Jag är å andra sidan en mycket konservativ männsika.
Det är lugnet som skall etableras så här tidigt i kuren. Lugnet, är bokstavligt talat, livsviktigt för barnet och utgör ett viktigt fundament till lyckad kurning. Liten behöver lugn och ro, är min mening. Någon annan kanske är mindre konservativ än vad jag är?
LilloppansMamma
Tyvärr tycker jag, att eftersom det ligger så nära läggningen ( jag antar att ni menar att ni är borta mellan 17-18.25) att det inte är någon god idé. Jag är å andra sidan en mycket konservativ männsika.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
-
ludwig-prinsen
Nu är första natten avklarad...o lilleman sover första morgon luren efter att mamma gått o lagt sig, hon kör första nätterna.. jag fick honom att somna på 8 min på morgonen, min första buff-ramsning... Ville skriva om första natten o fråga om den verkar normal..
Jennie, mamma, lägger L vid 19.24, lägger tillrätta, buffar 12 minuter under vilka han är galet arg o ledsen.., sen ramsa x4, x6, x8...
Lägger tillrätta, buff x12, ramsa x4, x4...bekr ramsa x4..
19.44 ramsa 2 ggr, bekr 2 ggr..
19.48 ramsa 2 ggr, bekr 2 ggr
19.51 ramsa 4 ggr, bekr 2 ggr
19.57 gnällde men tystnade av sig själv
20.03 skulle lägga på täcke, blev arg, ramsa 4 ggr, ramsa 8 ggr, la tillrätta,buffa 2 min o blev lugn
20.17 ramsa 8 ggr
20.20 ramsa 4 ggr
20.22 ramsa 6 ggr, gnällde o pratade lite..blev tyst..
20.25 gnäller högre..ramsa 4 ggr, frågar högre men lugnar sig
20.28 nästan tyst
20.29 ramsa 4 ggr, arg men lugnar sig..
20.31 ramsa 6 ggr
20.33 ramsa 4 ggr, 6 ggr
20.35 buffa 1 minut, ramsa 6 ggr
20.39 ramsa 4 ggr, 6 ggr
20.44 bekr ramsa 4 ggr...svarade lite tyst
20.46 lugn ramsa 4 ggr
20.48 bekr ramsa 4 ggr...tyst efter det..
20.50 pratar lite...blir tyst av sig själv
21.00 in o la på täcket..
Sen sover den lille rackaren till 01.02!!!!! Det va länge sen han sov så länge i streck - o detta ensam i ett nytt rum - sitt rum!!! Helt galet!!
01.02 vaknade, la tillrätta, en minut buff, ramsa 6 ggr
01.20 bekr 4 ggr..skrapar på täcket o pratar...sen går en timme med ramsning o bekräftelser, några buffningar, blir arg om vartannat..
01.50 bekr ramsa, blir arg.. Sen bekr 4 ggr, frågade lite, blev tyst..
02.06 in o la på täcket..
04.02 in o lägga tillrätta.. Ramsa 6 ggr, är vaken! Några buffningar o sen ramsande o bekr i 40 minuter..somnar om o sover till 06.15
06.15 lägger tillrätta, buffa 15 sek, ramsa 6 ggr, blandad buff o ramsa till 06.30 då han somnar..
06.38 arg! Ramsar högt o han lugnar ner sig! Ramsar fram till 06.50 o somnar
07.00 glad morgon!!! Blundar o ler!!!
Hur låter detta????
Jennie, mamma, lägger L vid 19.24, lägger tillrätta, buffar 12 minuter under vilka han är galet arg o ledsen.., sen ramsa x4, x6, x8...
Lägger tillrätta, buff x12, ramsa x4, x4...bekr ramsa x4..
19.44 ramsa 2 ggr, bekr 2 ggr..
19.48 ramsa 2 ggr, bekr 2 ggr
19.51 ramsa 4 ggr, bekr 2 ggr
19.57 gnällde men tystnade av sig själv
20.03 skulle lägga på täcke, blev arg, ramsa 4 ggr, ramsa 8 ggr, la tillrätta,buffa 2 min o blev lugn
20.17 ramsa 8 ggr
20.20 ramsa 4 ggr
20.22 ramsa 6 ggr, gnällde o pratade lite..blev tyst..
20.25 gnäller högre..ramsa 4 ggr, frågar högre men lugnar sig
20.28 nästan tyst
20.29 ramsa 4 ggr, arg men lugnar sig..
20.31 ramsa 6 ggr
20.33 ramsa 4 ggr, 6 ggr
20.35 buffa 1 minut, ramsa 6 ggr
20.39 ramsa 4 ggr, 6 ggr
20.44 bekr ramsa 4 ggr...svarade lite tyst
20.46 lugn ramsa 4 ggr
20.48 bekr ramsa 4 ggr...tyst efter det..
20.50 pratar lite...blir tyst av sig själv
21.00 in o la på täcket..
Sen sover den lille rackaren till 01.02!!!!! Det va länge sen han sov så länge i streck - o detta ensam i ett nytt rum - sitt rum!!! Helt galet!!
01.02 vaknade, la tillrätta, en minut buff, ramsa 6 ggr
01.20 bekr 4 ggr..skrapar på täcket o pratar...sen går en timme med ramsning o bekräftelser, några buffningar, blir arg om vartannat..
01.50 bekr ramsa, blir arg.. Sen bekr 4 ggr, frågade lite, blev tyst..
02.06 in o la på täcket..
04.02 in o lägga tillrätta.. Ramsa 6 ggr, är vaken! Några buffningar o sen ramsande o bekr i 40 minuter..somnar om o sover till 06.15
06.15 lägger tillrätta, buffa 15 sek, ramsa 6 ggr, blandad buff o ramsa till 06.30 då han somnar..
06.38 arg! Ramsar högt o han lugnar ner sig! Ramsar fram till 06.50 o somnar
07.00 glad morgon!!! Blundar o ler!!!
Hur låter detta????
Bra jobbat =D>
Lite kommentarer:
Lite kommentarer:
Gå endast in till barnet om han är ledsen och du behöver buffa eller solfjädra. Alla andra saker som kan störa ditt lugn eller barnets sömn får du ta bort genom att ställa in temperaturen i rummet, extra tjock pyjamas, raggsockar på fötterna etc.20.03 skulle lägga på täcke, blev arg, ramsa 4 ggr, ramsa 8 ggr, la tillrätta,buffa 2 min o blev lugn
Samma sak här, inte in och störa barnet..21.00 in o la på täcket..
Kom ihåg att om barnet ligger och pratar och är ganska nöjd så gör du inget alls.01.20 bekr 4 ggr..skrapar på täcket o pratar...sen går en timme med ramsning o bekräftelser, några buffningar, blir arg om vartannat..
En helt normal kurnatt, bra jobbat med natten!!Hur låter detta????
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
jag vill också säga att ni haft en bra natt. Litet men, bara.
Ramsan sägs ALLTID minst x4, kan vara så mycket som x20 eller mer vid behov. Men alltid minst x4 samma med bekräftelsen. Så länge den sägs separat. När man sen bakar ihop dem så är ramsan x3 och bekr. x1 ihop bakat.
jag vill också säga att ni haft en bra natt. Litet men, bara.
Ramsan sägs ALLTID minst x4, kan vara så mycket som x20 eller mer vid behov. Men alltid minst x4 samma med bekräftelsen. Så länge den sägs separat. När man sen bakar ihop dem så är ramsan x3 och bekr. x1 ihop bakat.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
ludwig-prinsen
Har lite frågor ang dagsvilan - är det fler som har det?
Han somnar bra och inom ett antal minuter på varje vila, men sover inte hela tiden, Max 30-40 minuter...när han vaknar blir han snabbt missnöjd, och då undrar vi vad vi ska göra? Vi ramsar o allt för att han ska ligga hela tiden, men han arbetar bara upp sig ännu mer... Måste dom verkligen ligga hela vilotiden, eller är det ok att gå in när han vaknat och det är ca 5-10 min kvar på vilan...
Det är ju dag 2, han sover ca 30 min (ska sova 45), 40 min (ska sova 1,5 tim) och sen ca 30 på efm (45 är målet)...
Lite osäkra på vad vi ska göra...känns lite konstigt att tvinga honom ligga kvar när man hör att han är vaken...vi har t.o.m. buffat på eftermiddagen, men han stirrar upp sig så fort man går ut...
Behöver hjälp snabbt!
Ps - andra natten va ännu bättre än första, va bara inne o buffade två ggr...han sov nog 8-9 timmar! Men nu har han förkylning, näsan rinner o allt...
Han somnar bra och inom ett antal minuter på varje vila, men sover inte hela tiden, Max 30-40 minuter...när han vaknar blir han snabbt missnöjd, och då undrar vi vad vi ska göra? Vi ramsar o allt för att han ska ligga hela tiden, men han arbetar bara upp sig ännu mer... Måste dom verkligen ligga hela vilotiden, eller är det ok att gå in när han vaknat och det är ca 5-10 min kvar på vilan...
Det är ju dag 2, han sover ca 30 min (ska sova 45), 40 min (ska sova 1,5 tim) och sen ca 30 på efm (45 är målet)...
Lite osäkra på vad vi ska göra...känns lite konstigt att tvinga honom ligga kvar när man hör att han är vaken...vi har t.o.m. buffat på eftermiddagen, men han stirrar upp sig så fort man går ut...
Behöver hjälp snabbt!
Ps - andra natten va ännu bättre än första, va bara inne o buffade två ggr...han sov nog 8-9 timmar! Men nu har han förkylning, näsan rinner o allt...
-
ludwig-prinsen
Tredje natten avklarad nu, och nu var det pappas tur att natts och vaka...
Somnade efter tillrättaläggning och 30 sekunders buffning.. Ramsade, sen bekr ramsa..
Sov över 8 timmar i rad!! Sen var det lite av och till vid 4-6, men sov av o till...dock mot slutet tog inte ramsan, så pappa gick in, la tillrätta-låg helkonstigt- buffade snabbt, ramsade ut, tyst, bekr ramsa, o så sov Ludwig igen...gick in 07.00 och väckte en sömnig kille som dock va glad!
Första vilan på dagen också bra, sov fullt ut..
Men idag märks det hur påverkad han är av förkylning o ont i halsen...klagar hela tiden, han som brukar va så glad alltid på dagarna..hostar han börjar han nästan gråta..det måste väl va halsont? Han vände sig förresten själv igår kväll till rygg - kanske var lättare att andas då tyckte han? Han sov alltså 8-9 timmar på rygg, vilket han aldrig gör..
Är det normalt med sjukdomen, och att ha så ont i halsen att hans humör o glada sprallighet vi så igår försvinner?
Somnade efter tillrättaläggning och 30 sekunders buffning.. Ramsade, sen bekr ramsa..
Sov över 8 timmar i rad!! Sen var det lite av och till vid 4-6, men sov av o till...dock mot slutet tog inte ramsan, så pappa gick in, la tillrätta-låg helkonstigt- buffade snabbt, ramsade ut, tyst, bekr ramsa, o så sov Ludwig igen...gick in 07.00 och väckte en sömnig kille som dock va glad!
Första vilan på dagen också bra, sov fullt ut..
Men idag märks det hur påverkad han är av förkylning o ont i halsen...klagar hela tiden, han som brukar va så glad alltid på dagarna..hostar han börjar han nästan gråta..det måste väl va halsont? Han vände sig förresten själv igår kväll till rygg - kanske var lättare att andas då tyckte han? Han sov alltså 8-9 timmar på rygg, vilket han aldrig gör..
Är det normalt med sjukdomen, och att ha så ont i halsen att hans humör o glada sprallighet vi så igår försvinner?
Hej!
och inte slutar upp med era nyvunna rutiner!! Håll schemat och se till att gossen har så roligt och trevligt det bara går fast han är trött. Har man ont i halsen så behöver man i alla fall sova och äta ordentligt. Ett litet tips om han inte tycks ha nån aptit pga eventuell halsont är att ge nån extra flaska välling (eller glass
) under dagen så att han inte går med tom mage. Men på MATTIDERNA förstås, enligt schemat.
Jenny
Om det är normalt med sjukdomen kan jag inte svara på, ring sjukvårdsupplysningen om ni känner er oroliga. Däremot kan jag säga att han fortfarande kuras och har ännu mycket sömn att ta igen så att han är trött och håglös är inte konstigt. Därför är det extra viktigt att ni fortsätter att styra skuta med glatt modÄr det normalt med sjukdomen, och att ha så ont i halsen att hans humör o glada sprallighet vi så igår försvinner?
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Är han febrig och sjuk (kan man behöva extra sömn) och ni kan bjussa på en marginalkvart någonstans vid vilan, men håll schemat så gott det går. Vi vill absolut inte förvirra så här i inledningsskedet när allt det nya ska falla på plats!
Jenny
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
ludwig-prinsen
Femte natten - snälla hjälp!
Hej alla!
Vi är inne på femte natten..och idag, fjärde dagen har verkligen varit himmel o helvete..
Redan andra natten sov lillemannen bra, och tredje och fjärde natten sov han 10 respektive 10 1/4 timmar! Även dagsvilorna har gått bra.. Men både tredje dagen och fjärde dagen har han VAKNAT jätteledsen - inte arg eller sur..
Nu i natt, efter att andra/tredje/fjärde nattens nattningar tagit max 2-5 minuter så kunde vi inte få honom att somna alls på efm vilan, och nu ikväll vill han inte somna.
Ska tillägga att han har förkylning, och så fort vi lagt honom till rätta så är han tyst, men när vi ramsar och går ut börjar han skrika och vänder sig till rygg...
Vad ska vi göra? Vi hade 10 minuters skratt-till-gonatt...han hade badat o han kliade sig i ögonen, ändå kan han inte komma till ro...det är som att han inte lyssnar på ramsan när han e så ledsen...
Sen har vi svårt att låta honom ligga kvar på dagslurarna om han vaknar tidigare...då är han ledsen, och det känns så fel att låta honom ligga kvar o storgråta...hans sängkläder är helt blöta av tårar.. Vi försöker istället "väcka honom" precis" när han börjar låta, så att han inte förknippar sängen med att va ledsen..
Snälla - snabba svar uppskattas!
Ps - tredje o fjärde natten har han vaknat vid 5.45 på morgonen..jätteledsen...det e svart i rummet..vi har lagt tillrätta, ramsat osv...men har inte fått honom lugn...vi har försökt i en timme, sen kört god-morgon Stim o stoj, men då har han varit ledsen o verkligen tryckt sig mot en när man lyft upp honom - trots att vi sett till att han slutat gråta o istället försökt få honom glad I SÄNGEN!
Vi är inne på femte natten..och idag, fjärde dagen har verkligen varit himmel o helvete..
Redan andra natten sov lillemannen bra, och tredje och fjärde natten sov han 10 respektive 10 1/4 timmar! Även dagsvilorna har gått bra.. Men både tredje dagen och fjärde dagen har han VAKNAT jätteledsen - inte arg eller sur..
Nu i natt, efter att andra/tredje/fjärde nattens nattningar tagit max 2-5 minuter så kunde vi inte få honom att somna alls på efm vilan, och nu ikväll vill han inte somna.
Ska tillägga att han har förkylning, och så fort vi lagt honom till rätta så är han tyst, men när vi ramsar och går ut börjar han skrika och vänder sig till rygg...
Vad ska vi göra? Vi hade 10 minuters skratt-till-gonatt...han hade badat o han kliade sig i ögonen, ändå kan han inte komma till ro...det är som att han inte lyssnar på ramsan när han e så ledsen...
Sen har vi svårt att låta honom ligga kvar på dagslurarna om han vaknar tidigare...då är han ledsen, och det känns så fel att låta honom ligga kvar o storgråta...hans sängkläder är helt blöta av tårar.. Vi försöker istället "väcka honom" precis" när han börjar låta, så att han inte förknippar sängen med att va ledsen..
Snälla - snabba svar uppskattas!
Ps - tredje o fjärde natten har han vaknat vid 5.45 på morgonen..jätteledsen...det e svart i rummet..vi har lagt tillrätta, ramsat osv...men har inte fått honom lugn...vi har försökt i en timme, sen kört god-morgon Stim o stoj, men då har han varit ledsen o verkligen tryckt sig mot en när man lyft upp honom - trots att vi sett till att han slutat gråta o istället försökt få honom glad I SÄNGEN!
-
ludwig-prinsen
Vakna utan att va ledsen - i ett kolsvart rum?
Undrar lite gällande saker som många skriver om...att barnen vaknar innan dom ska väckas men ligger och leker eller pratar - men gör dom detta i ett kolsvart rum? Hur kan dom ens hitta leksakerna??
Vi har svårt att hitta ett sätt att få lilleman att vakna glad.. Han är inte glad när han vaknar..och hur vi ska gå från det till att han ska kunna ligga och leka o prata för sig själv känns lite...långsökt... Några tips eller tankar?
Femte dagen idag..och egentligen bara en dagslur som gått dåligt...han somnar bra...men som sagt så vaknar han oftast ledsen..och det är svårt att lugna ner honom...
I och med att han somnar bra känns det ju som vi gjort rätt, och förmedlat säkerhet o trygghet, men varför vaknar han då ledsen? Och varför lugnar han inte ner sig?
Tacksam för alla svar och tips!!!
Vi har svårt att hitta ett sätt att få lilleman att vakna glad.. Han är inte glad när han vaknar..och hur vi ska gå från det till att han ska kunna ligga och leka o prata för sig själv känns lite...långsökt... Några tips eller tankar?
Femte dagen idag..och egentligen bara en dagslur som gått dåligt...han somnar bra...men som sagt så vaknar han oftast ledsen..och det är svårt att lugna ner honom...
I och med att han somnar bra känns det ju som vi gjort rätt, och förmedlat säkerhet o trygghet, men varför vaknar han då ledsen? Och varför lugnar han inte ner sig?
Tacksam för alla svar och tips!!!
Re: Femte natten - snälla hjälp!
Hej!
Är liten förkyld kan man som sagt behöva lite mer sömn, jag skulle nog lägga en kvart tidigare. Om han gnuggar sig i ögonen är han redan trött, kanske till och med övertrött och då kan det vara svårt att somna. Höj upp sängens huvudända med några böcker under benen så kan det kännas lättare att andas.
Ni måste vara fortsatt säkra i er attityd, sova behöver man fast man är sjuk. LE
och "darra inte på manschetten" som AW säger när ni lägger killen att sova. Tänk inte ens "hur ska det gå nu då, förkyld och allt..."
8-[
Killen är ju stor oxå!
Ligger han i vagn på dagslurarna eller i sängen? kan oxå vara så att han tycker att det är lite trångt.
Jobba mer med husljud, dammsug eller spela hög musik! Direkt i anslutning till läggningarna. Om ni ramsar och ramsar och ramsar kan liten bli dunderförbannad och det visar han oxå genom att skrika ännu mer.
Hur mycket tidigare har han vaknat på lurarna? När den värsta kur-tröttheten släpper vaknar också aptiten mer till liv. Äter han ordentligt alla mål så han är mätt i magen när han ska sova?
Tror ni har hamnat i överkoncentrations-träsket lite.
Nedan beskriver AW det 4e dygnet av kuren så bra.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=11553
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=12068
Det handlar om att ge förutsättningarna! Har liten fått ordentligt med mat, gott om frisk luft, SKRATTAT
, social delaktighet tillsammans med den övriga flocken, fått sprattla fritt en stund på golvet med armar och ben, torr blöja och mjuka lakan så finns förutsättningarna! Sova måste man göra själv! 
Lycka till!
Jenny
Är liten förkyld kan man som sagt behöva lite mer sömn, jag skulle nog lägga en kvart tidigare. Om han gnuggar sig i ögonen är han redan trött, kanske till och med övertrött och då kan det vara svårt att somna. Höj upp sängens huvudända med några böcker under benen så kan det kännas lättare att andas.
Ni måste vara fortsatt säkra i er attityd, sova behöver man fast man är sjuk. LE
Killen är ju stor oxå!
Jobba mer med husljud, dammsug eller spela hög musik! Direkt i anslutning till läggningarna. Om ni ramsar och ramsar och ramsar kan liten bli dunderförbannad och det visar han oxå genom att skrika ännu mer.
Hur mycket tidigare har han vaknat på lurarna? När den värsta kur-tröttheten släpper vaknar också aptiten mer till liv. Äter han ordentligt alla mål så han är mätt i magen när han ska sova?
Tror ni har hamnat i överkoncentrations-träsket lite.
Här finns mer utmärkt läsning! hjälper oxå mot överkoncentration!Det är slut på skrik, slut på gnäll – även om någon programpunkt krånglar och kommer att göra det en vecka till eller två. I regel är det någon av dagslurarna. Följ bara schemat utan att darra på handen, så går till slut också det krånglet förbi.
Det viktigaste är inte att lille Gustav sover varje minut han ”ska”. Det viktigaste är att han har förutsättningarna.
På natten får du kanske påminna fortfarande – den så kallade vargtimmen mellan klockan 4 och 6 på morgonen kan vara problematisk ett bra tag. Hantera den klokt. Springer du in och buffar och härjar i vargtimmen, meddelar du i handling 1) vargen står för dörren, 2) morgonen har kommit. Ingetdera är ju särskilt sant. Så: ingen trafik!
Ge Gustav en glad, saklig upplysningsramsa, genast han vaknar i vargtimmen, om och när han nu gör det, och innan han hinner börja skrika. Tig sedan. Gör andra ljud i huset, eller gå bara och lägg dig. Mozart eller Strauss kan gott stå dig bi! (Musik utan sång, nota bene.)
Numera talar vi en nattning om högst två minuter, även till dagslurarna. Du kan ha folk hemma och säga: ”Jag ska bara lägga lille Gustav”, och alla tror att du ska vara borta i två timmar. Men du är tillbaks innan de hinner sträcka på benen. ”Var var vi?” Varpå folk dånar. ”Sover han? Men han verkade ju inte ens trött!”
Påminnelserna blir nu korta engångsföreteelser, medan ni hela tiden håller i minnet att för att lille Gustav ska kunna (fortsätta) göra framsteg, krävs att ni gör ”baksteg” – först, och kontinuerligt.
Alltså: varning för överkoncentration! Lär er låta barnet vara i fred. Han vill vara i fred. Han vill sova. Han vill faktiskt inte ha er rännande där, och det kommer han att tala om för er på sorgligaste vis, om ni envisas.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=11553
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=12068
Det handlar om att ge förutsättningarna! Har liten fått ordentligt med mat, gott om frisk luft, SKRATTAT
Lycka till!
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903