Hej vänner!
Vi har en liten Isak, född tre veckor för tidigt, 110530. Lillebror helammas, och har börjat få smakportioner av grönsaker, frukt, gröt och 6-mån-välling. Är nu uppe i ca ½ dl puré till lunch + bröstmjölk och samma mängd gröt + bröstmjölk nästföljande mål.
Lillebror är napp- och flaskvägrare, så vällingslurken som vi brukar försöka få ner sista målet inte blir större än 10-50 ml. Resten blir bröstmjölk, som kanske inte räcker till som sista mål(?).
Isak har tidigare haft bra nätter. Somnat vid 19 i sin vagn på mage med larm. Vaknat runt 3-4 och fått nattslurk ca 10 minuter, sen sovit vidare till 07. Nu plötsligt funkar det inte längre. Han vaknar flera gånger under tidig natt och tidig morgon. Nattmålet är det enda som "lugnar" honom och som gör att han sover bra ett par timmar, innan det är dags att gnälla tidig morgon.
Vi vill kura!!
Men, måste man först ta bort nattmålet, eller gör man allt på en gång? Jag kan inte säga att jag med 100% säkerhet vet om han är ordentligt mätt eller inte, eftersom han vägrar ersättning på kvällen och bara tar lite välling. Välling ges först, direkt efter bad och storskötning, och sen när det blir vrål och krumbuktande ammas han. Och tar det som finns i brösten. Sen erbjuder vi mer välling och med trug kan det gå i lite till. Men hur ska man veta när han är ordentligt mätt?
Vi har smugit in ramsan, har aldrig buffat honom eftersom han bara vagnats. Har testat spjälsäng ett par gånger då vi misstänkt att vagnens liggdel nu börjar bli för liten, men om han då vaknar "för tidigt" i spjälsängen har vi inte kunnat söva om honom utan att knuffa på sängen, och detta vill vi ABSOLUT inte göra. Sängen ska stå still, vilket har inneburit att vi inte vill använda sängen förrän det ska kuras.
Så, tillbaka till frågan. Ska vi bara köra så det ryker? Ta bort nattmål samtidigt som ramsa, säng och buffning tar vid, eller ska vi ge det en vecka till att först få bort nattmålet med vagning innan vi plockar in säng och kur?
Med storebror som kurades vid 4,5 mån var det lättare då han slutat äta på natten lite tidigare, han tog flaska och jag visste exakt vad han fått i sig och att det var tillräckligt. Vi kunde kura och veta att skriket i alla fall inte var mat.
Tacksam för all respons!
Nattmål bort innan kur, eller allt på en gång?
Nattmål bort innan kur, eller allt på en gång?
*** Kevin 060518 *** Kurad enligt SHN vid 4,5 mån, 12 h natt sen dess
*** Isak 110530 *** Planeras att kuras enligt SHN vid 4,5 mån
Re: Nattmål bort innan kur, eller allt på en gång?
Isaks ca. schema bifogas:
07.00 Morgon. Ammas.
09.00 Sova 45 min
10.30 Grönsakspuré, fruktpuré, ammas
12.00 Sova 1,5-2 h
13.30-45 Måste väckas på vardagar - hämta dagis
14.20 Gröt, skrapad frukt, ammas
15.30 Sova 45 min
17.00 Ammas, frukt
18.15 Bad, storskötning, pyjamas
18.30 Välling, försök ersättning, ammas
19.15 Sova natt
07.00 Morgon. Ammas.
09.00 Sova 45 min
10.30 Grönsakspuré, fruktpuré, ammas
12.00 Sova 1,5-2 h
13.30-45 Måste väckas på vardagar - hämta dagis
14.20 Gröt, skrapad frukt, ammas
15.30 Sova 45 min
17.00 Ammas, frukt
18.15 Bad, storskötning, pyjamas
18.30 Välling, försök ersättning, ammas
19.15 Sova natt
*** Kevin 060518 *** Kurad enligt SHN vid 4,5 mån, 12 h natt sen dess
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Re: Nattmål bort innan kur, eller allt på en gång?
Hej Mini78 och varmt välkommen hit
Vill ni kura sâ är det bara att köra med alla förändringar pâ ett bräde. Putsa attityden tills den glänser innan ni sätter igâng.
Har ni inte Internationella Sova Hela Natten sâ rekommenderar jag att ni skaffar den, den har ett helt annat djup än första Sova Hela Natten.
Jag tycker att schemat ser bra ut, men flikar in ett tips om att alltid börja med skedmaten innan amningen, dâ brukar det gâ i mer av det som mättar ordentligt.
Istället för välling som kvällsslurk sâ kan man köra gröt eller mosad banan.

Vill ni kura sâ är det bara att köra med alla förändringar pâ ett bräde. Putsa attityden tills den glänser innan ni sätter igâng.
Jag tycker att schemat ser bra ut, men flikar in ett tips om att alltid börja med skedmaten innan amningen, dâ brukar det gâ i mer av det som mättar ordentligt.
Istället för välling som kvällsslurk sâ kan man köra gröt eller mosad banan.
Jag skulle ta nâgra dagar med annan matordning (amningen sist) samt en annan kvällsslurk än flaska och se varât det lutar. Han kanske börjar sova bättre nattetid "av sig själv"? Men att kura är ju ett fantastiskt sätt att sätta ramsan, sâ fundera pâ hur ni vill göra.Mini78 skrev:Men hur ska man veta när han är ordentligt mätt?