Rätsida från början?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
dkolar

Rätsida från början?

Inlägg av dkolar »

Hej!
Nu är jag här igen. Sist var för ca 2 år sedan då jag kurade storasyster.
Med henne funkade standardmodellen utmärkt från början, men jag brast i disciplin och förmådde inte lägga bort insomningsslurken vilket utvecklade sig till att fröken inte ville somna p annat sätt än vid bröstet… Nu är lillebror här (född 14 september) och min plan var att göra mer rätt fr början, så att jag för in honom på rätt spår så snabbt som möjligt. Tror inte att han kommer att trassla på samma sätt – inte alls lika ”bröstfixerad” mycket lättare att vagna till ro etc. Men lillis brist på respons på standardmodellen och den sömnbrist det orsakat gör att jag är i akut behov av uppmuntran och stöd.
Sammanfattningsvis är vi lite ledsna båda två, sömnen är uppstyckad och han är trött, missnöjd och skrikig mest jämt. Maten är det inte heller någon ordentlig ordning på. Han äter tillräckligt så att han växer men det stämmer inte med sm, verkar sällan sådär riktigt hungrig, mer som att bröst är ngt att ta till för att dämpa magknip. På natten går det i princip aldrig med mer än ett bröst och även på dagen är han seriöst ointresserad av bröst två. Har försökt köra standardmodellen, men eftersom han är lite dålig på att äta när han gör det (antar att det är därför i alla fall) så blir det ofta att han t.ex. vaknar efter en timma och DÅ minsann är jättehungrig och omöjlig att få att somna om.
Hans sätt att bete sig ”snuttande” utan riktig hunger och närmast irritation vid amning tycker jag stämmer med att han har ett större sugbehov än matbehov (eller att leveransen i alla fall överskrider behovet med råge) . Detta snuttande tror jag bidrar till det svajiga schemat så jag har faktisk sedan ngra dagar infört napp och hoppas att det ska förbättra humöret så att han får ut lite mer av sin vakentid.
Ett annat bidragande problem kan vara att han har svårt att komma tillro (utdragna vakenpass på kväll, natt och ibl fm)= trött= inte orkar äta ”färdigt” ( somnar alltid om mycket gott så fort han petat i sig första bröstet).
Sedan är han väldigt högljudd även ur sömnen i synnerhet på småtimmarna vilket verkar bero på magtrassel, så det kan vara det som är ”grundproblemet” men jag tror och hoppas att det lugnar sig om – NÄR – det övriga faller på plats.
Just nu orkar jag inte göra allt rätt utan tror jag försöker fokusera på att vända rytmen rätt, med de enkla genvägar som funkar_ så får jag städa upp bland hjälpmedlen till sådant som håller i längden sedan t.ex. är väl både bärande i sele och användning av napp tveksamt i långa loppet. Jag vill ju på lära honom att sova själv i stillastående säng! Selen är delvis ett måste av praktiska skäl om jag ska kunna ta hand om storasyster. Napp är inget jag gillar, men jag testade nu i natt och under fm, och det är uppenbart att han så gärna vill ha den när han ätit färdigt.
Tänkt prioritering:
1. Kämpa m standardmodellen. Men hur? Vad är viktigast?
2. Etablera mer ordentlig sömn genom att promenera med vagnen dagtid - så blir han kanske piggare övrig tid?
3. Andningslarm så att jag kan buffa förbi ngt av nattvaken?
Jag hoppas verkligen att någon erfaren där ute håller med om att det är en vettig prioritering i dagsläget. Eller är jag helt ute och cyklar när jag försöker styra upp en sexveckors teling? Är det bara att gilla läget två veckor till och ge honom mat när han efterfrågar den oavsett om det tidvis blir en gång i timmen?!

Typisk dag:
6:30-6:45 morgonslurk, somnar om
7:30-8:30 mer mat, skötning etc
10-10:15 vaknar till, magtrassel, slurk
11-12:30 mat, skötning
14:30 -15:15 mat,skötning
17:00 – 18 (lur) 18:45 – 20 mat skötning
21:30-23 mat
01:30 – 2:45 mat, svårt att natta om
3:30 – 4:30 mat,skötning
6:30 slurk
Inte sällan är målen ca 45-60min långa sedan grinig vill sova, sover en 30-60h min vaknar sedan svårnattad oklart om det ska räknas ihop eller isär.
Ang sömn : Vill bara sova på mig eller i sele, lägger jag ner honom vaknar han ofta efter 30-60min av magen och somnar inte om själv.
Typiskt mönster för sömn + ”mål”:
- lugn sömn 30 min
- orolig sömn/skrik under ca 30-60 min (ibl. med verkligt uppvak, utan egen omsomning)
- uppvak HUNGRIG
- fokuserad amning ca 10 min
- tvärslocknar supertrött (svårrapad...) gärna 30 min- även i ryggläge p hårt bord...
- vaknar missnöjd ibl extra-rap, mer mat men ointresserad, mer upptagen av/upprörd över tarmarbete
- skötning, oftast helt pigg och intresserad, ibl magstök
(skulle jag inte vänta tills han vaknar/bajsar så får jobbet mao göras om inom 45 min...=trött och less)
- umgänge typ 10 min
- gnällig "sugen" men eg inte särskilt trött eller hungrig, nÖjd med att få snutta (alternativt överentusiastisk "bröstbrottning" om ngn känner igen fenomenet - helt exalterad över att få vara där men inte hungrig nog för att äta fokuserat, dock mycket irriterad om "lekstunden" skulle avbrytas),
- somnar vid bröst eller buren i sele efter utdragen förhandling men vaknar när sovplatsen ändras... (ibl har han somnat djupt då dröjer det 30-45(60) innan platsbytet upptäcks)
- omsomning, ibl i vagn på promenad, oftare efter upprepad amning/snutt
Buffning gör honom oftast bara upprörd (har inget andningslarm ((än?)) så han får oftast ligga inboad i framstupa sidoläge vilket fungerar rel. bra, lagd på mage har han blivit arg /upprörd men det är kanske en vanesak) Är han RIKTIGT trött (t.ex. efter kvällspasset då han håller igång 17 – 21 med någon liten lur i selen emellan) då går det bra att buffa honom till lugn när han ligger på sidan.
Annat exempel på typisk natt:
- ca 21:30 Slocknar som ovan efter utdraget stök och omläggningar
- 23:30-24:15 bara ena bröstet, slocknar snabbt, det som tar tid är rapningen
- 01:45-03:00 inkl skötning= svårnattad
- 04:30-04:45 ett bröst, mamma för trött för ordentlig rap...
- 05:30-06:15 ett bröst, svårrapad rastlös
- 07:15-09 morgonpass
(senaste dagarna har han för dock äntligen fått till ett 4 - 5 timmars pass fram till kl 02, resten av natten dock fortfarande 1-2 timmars pass…)

Slutligen några praktiska frågor:
- Vagning: funkar det med barn på rygg eller bör de ligga på mage även där? Tycker vagningen funkar halvok som det är (på rygg) och tänker att det måste bli lite jobbigt nu för den lille med vinterkläder med luvor som faller ner och täcker för. (Ska man i så fall ha andningslarm även i vagnen – vagnen lär ju röra sig lite bara av vindpustar etc)
- Kan man någonstans på forumet ”annonsera” efter andra ”sm-mammor” som skulle vara intresserade av att träffas på barnvagnspromenad etc och peppa varandra, jag bor i Järfälla…
Mamma till David, född 14:e sept 2011.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Rätsida från början?

Inlägg av Sarisparis »

:D Hej dkolar och varmt välkommen hit :heart:

Grattis till lille prinsen! :heart:

Du verkar redan ha grepp om vart ni är pâ väg, det är en mycket god början. :thumbsup:

Sâ, eftersom du redan är införstâdd med standardmodellen sâ ska jag inte tjata om Maten, eftersom du redan vet att det är den allra viktigaste ingrediensen för god sömn fôr sâna här smâttingar. :wink:

Alltsâ över till dina frâgor direkt:
dkolar skrev:1. Kämpa m standardmodellen. Men hur? Vad är viktigast?
Att fâ in rytmen. Att försöka hâlla minst tre, högst fyra, timmar mellan starten pâ mâlen. Dâ kommer aptiten pâ rätt köl och han kommer att äta mer ât gângen istället för att snutta sig fram som han gör nu.
dkolar skrev:2. Etablera mer ordentlig sömn genom att promenera med vagnen dagtid - så blir han kanske piggare övrig tid?
Ja, det kan vara en genväg till det jag skrev ovan. Dâ fâr du isär mâltiderna lite vilket gör att den goda cirkeln Mycket Mat _ Mycket Sömn kommer inom räckhâll.
dkolar skrev:3. Andningslarm så att jag kan buffa förbi ngt av nattvaken?
Absolut andningslarm och det hur han än sover. Ryggläge garanterar ju tyvärr ingenting alls. Och pâ mage sover man som allra skönast och dâ är det dessutom mycket lättare att somna om själv om man skulle vakna till, lättare att boa in sig liksom. Sâ JA, skaffa larm och lägg pâ mage. :thumbsup:
dkolar skrev: Eller är jag helt ute och cyklar när jag försöker styra upp en sexveckors teling? Är det bara att gilla läget två veckor till och ge honom mat när han efterfrågar den oavsett om det tidvis blir en gång i timmen?!
Nej, du är inte ute och cyklar. Smekmânaden är slut och ni är pâ väg mot vardagen. Jag tycker själv att just den perioden är lite svâr eftersom det fortfarande är lite svajigt samtidigt som man känner inom sig att snuttandet som hör smekmânaden till nu bör upphöra. Men det blir fort bättre och bara genom att sträva efter en rytm (2-2) sâ glider man fint in i en vardagslunk lite i taget. Även om det inte gâr pâ en dag. :wink:
dkolar skrev:- Vagning: funkar det med barn på rygg eller bör de ligga på mage även där? Tycker vagningen funkar halvok som det är (på rygg) och tänker att det måste bli lite jobbigt nu för den lille med vinterkläder med luvor som faller ner och täcker för. (Ska man i så fall ha andningslarm även i vagnen – vagnen lär ju röra sig lite bara av vindpustar etc)
Ja, man ska kunna vagna pâ rygg även om det nog är lättare pâ mage. Vinterkläder är ingen hit att sova i, varken för ryggsovare eller magsovare. Varma sköna underkläder (gärna i ull), lager pâ lager och sâ ett gäng filtar att variera, det är skönare. Ja, larm i vagnen är att rekommendera (men det fungerar inte när man är ute och gâr, bara vid stillastâende). Se till att vagnen stâr i lä sâ ska det inte vara nâgra problem.
dkolar skrev:- Kan man någonstans på forumet ”annonsera” efter andra ”sm-mammor” som skulle vara intresserade av att träffas på barnvagnspromenad etc och peppa varandra, jag bor i Järfälla…
Japp, starta en trâd inne pâ Kackel. :D

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"