Godmorgon, halv sex?!?!? jelp...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Caisa - Isoldes mamma

Godmorgon, halv sex?!?!? jelp...

Inlägg av Caisa - Isoldes mamma »

:shock:
Min annars så välsovande lilla dotter är precis 11 månader och har varit Barnaboksklockren sedan början men nu har hon plötsligt börjat vakna halv sex på morgonen från tidigare klockan halv åtta. Vi brukade skämta om att ställa klockan efter henne och sitt prick halv åtta.. Hon går och lägger sig halv åtta - åtta så det brukar vara 12 timmars sömn..
Hon håller på att lära sig att gå, kan det vara det?
Vi råkade väcka henne i fredagsnatt klockan två när vi kom hem från en fest och barnvakten berättade vad som hänt under kvällen varpå vi skrattade - kan det vara det? Hon ville inte sova igen förrän halv fem på morgonen..
Framför allt, vad ska jag göra?
Hon står i sängen och tittar på oss, vi har lite för litet för ett eget rum, och hon sjunger och är jätteglad. Vi är bara tysta och låter natten vara natt (dock väldigt vakna). Till slut blir hon arg och ledsen, då går jag upp och lägger henne ner och buffar på henne. Det tar två minuter för jag hinner gå och lägga mig och dra täcket över mig, så vaknar hon och det blir min sambos tur att buffa. Vi har haft sån "lyx" hittills så vi vet inte vad vi ska göra?.. Vi vill ju sova och hon med för hon är trött även om hon är vaken och glad..
Ja, det låter kanske lite osammanhängade det här, men jag undrar om det finns något knep att ta till?
Supertacksam för svar!!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hon ska inte kunna titta på er :!: Hon ska ha det alldeles mörkt och inte kunna se någonting, om och när hon vaknar till; däremot behöver det inte vara tyst. Det är synintrycken som sätter fart på lilla barnahjärnan.

Ett luftgenomsläppligt mörkläggningstyg (finns i metervara) från en skena i taket ända ner till golvet - med minst en meters avstånd från sängen så hon inte kan dra isär och kika ut alldeles själv - burkar göra susen.

Se inte tllbaka utan satsa nu på att genomföra lugna sköna nätter så som ni tänkt att de ska vara och metodiskt ser till att de blir :!: Läs på :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "