Ensam kurare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nina71

Ensam kurare

Inlägg av Nina71 »

Hej,

Jag skaffade barn med hjälp av donator då jag kände att åren tickade på och välsignades med en fantastisk glad frisk liten prinsessa. Allt är underbart förutom att hon inte sover så bra vare sig på dagar eller nätter. Jag har klarat det i sex månader men kraschade en morgon och satt i badrummet och grät av trötthet. Jag bad BVC om hjälp och råd men när läkaren ville skriva ut lugnande till min friska glada sex månaders för att jag skulle få sova rann bägaren över. Gick in på nätet och har läst om fem minuters metoden och beställde sen hem boken SHN kuren som jag nu läst en gång. Bara över att ha läst boken och nu börjat lägga in rutiner och skyfflat in mer mat :) har förändrat våra dagar. Helt plötsligt sover hon i alla fall lite längre på dagarna :) Jag känner hopp över att det finns sätt som fungerar men osäker på att jag klarar det själv.. Jag har tyvärr inte det bästa stödet i min omgivning då jag är en riktig hönsmamma och mina vänner inte tror att jag klarar det. Fast bara det gör att jag blir mer bestämd och jag vill att min lilla tjej ska få sova gott om nätterna vilket kommer även ge mig njutning :wink:
Min första fråga är kan man kura själv? Min mamma och pappa som tyvärr inte riktigt köper detta har dock sagt att dom kan hjälpa till att ta henne några timmar så jag får sova. Men jag känner att om jag nu kämpar på nätterna vore det tråkigt att tappa det om inte det följs upp på dagen. Funderade på om det kan räcka att jag försöker sova på hennes vakentid och sen tar hand om insomningen. Vad tror ni?

kram
Mini 110329
ilindstrom

Re: Ensam kurare

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit!

Jag vet fler som kurat själva och det har gått bra (jag själv har gjort det). Men man blir väldigt trött. Det jag gjorde var att ha en madrass utanför rummet och där låg jag och småvilade under kurnätterna. Sedan blev ivarjefall jag så hög på adrenalin när jag märkte vilka framsteg vi gjorde så jag kunde inte sova. Men som sagt efteråt kom en trötthet som klubbade mig totalt under ett par dygn. Men det var klart värt det. Att få ett barn som sover, äter och är en solstråle.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Nina71

Inlägg av Nina71 »

Skönt att höra :) Då ska jag läsa boken några gånger till och hålla mitt schema så får vi se när jag ska ta själva "kuren". Nu har jag i alla fall hittat hit och läst massor av inspirerande trådar!

kram på er
Mini 110329
Nina71

Inlägg av Nina71 »

Hej igen,

Jag måste bara skriva av mig efter en hopplös natt där lilltjejen vaknade varannan timme. Sitter med tårar i ögonen och undrar hur jag ska orka att ens ta tag i detta..har hamnat i en ond cirkel. Igår försökte jag lägga över henne i i egen säng och hon sov i två timmar sen vaknade hon och jag försökte få henne att somna om i egen säng som var helt omöjligt hon blev bara mer och mer ledsen.. sen tog jag upp henne..tvärtyst men också väldigt vaken. Efter att ha vankat omkring ett tag gav jag upp och ammade så att hon somnade om. Sen tar jag den lättaste vägen ut och ammar henne när hon vaknar till så att hon snabbt ska somna om. Som sagt ond cirkel..

Jag vet inte vart jag ska börja.. Vi följer ett schema som ni ser nedan och det måndags. För att få henne att sova gå jag antingen ut med vagn eller ammar..vi har hamnat helt snett :cry:
Sen sover hon väldigt kort och lätt på dagarna och blir helt slut på kvällen.
Jag är så slut så jag vet inte vad jag ska börja förändra. Ska jag rulla på som jag gör och lusläsa boken som jag bara orkat läsa en gång eller kan jag succesivt börja försöka ändra något? Som att få henne att somna av sig själv utan ammning? Kan inte tänka klart.. Hon sover inte mycket på dagarna ca 2 h totalt. kram

07 Frukost
09 Sova
11 Lunch
12 Sova
14 Mellanmål
15:30 sova
17 Middag
18 bad lek ammning för natten som blir allt mellan 19-20
Mini 110329
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen Nina71! :lol:
Kikar in lite som hastigast mellan göromålen.

Jag förstår att ni alla är trötta. När ni börjat att kura så kommer livet, det ljuva livet att återkomma till även er :heart:

Vad skönt att ni tagit det kloka beslutet att kura. Så här ska ni inte behöva ha det. Ingen av er får sova :cry: .Nu handlar det om att ni alla får härda ut tills ni kan sätta igång. Först i och med kurningen när ni tar ordenligt ledning kommer ni att kunna bryta den onda cirkeln ( som du själv beskriver).
Nina71 skrev:Jag vet inte vart jag ska börja.. Vi följer ett schema som ni ser nedan och det måndags. För att få henne att sova gå jag antingen ut med vagn eller ammar..vi har hamnat helt snett :cry:
Har ni börjat med schemat i måndags? Ett schema i sig gör inte att alla problem försvinner. Det enda du kan göra nu innan kurning är att försöka få in tiderna i kroppen. Jag hade, om lilltjejen tycker om att sova och somnar lätt i vagn, gått ut och gått vid varje lur. Men använd inte någon av verktygen för kurande innan ni sätter igång på allvar. Sedan när ni sätter igång med kuren så är det slut på gående och sövandet med vagnen [-X

Det leder mig också till, hur har ni det med den sociala delaktigheten (här har jag en som hjälper mig att skriva på datorn i detta nu :lol: ) och utevistelse. Detta är två saker du kan arbeta med innan kuren.

Kan du skriva ut hur långa hennes vilor är? Mat? Vad äter hon? Man måste ha en mätt mage för att klara 12 timmars nätter. Skriv gärna in under din signatur (kontrollpanel-profil-signatur) hur gammal tjejen är. Så ser vi den informationen snabbt, :)

:arrow: Ta och läs ett par vändor till i boken. Ha den liggandes framme och läs när du kommer åt.
:arrow: Bestäm kurdatum- starta samma kväll
:arrow: Ladda med en massa dj*lar anamma. Här skall det sovas som aldrig förr. Nu är det du som tar ledningen så vackert och visar att det skall sovas och det kommer att bli så skönt :sleep:

Vi finns här för eventuella frågor!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Nina71

Inlägg av Nina71 »

Tack söta du för snabbt svar :heart:

Efter nattens amningar går fruksot lite trögt men allt från en halv portion gröt till en hel portion vid ca 07:00
09:00 somnar hon av amning (ska börja gå istället men har varit lite orolig att hon inte blir mätt ordentligt på morgonmålet) Somnar allt från 10 min-40 min
11:00 lunch en halv burk spagetti med köttfärs sås (6 månaders) och några skedar fruktpure
12:00 sover alllt från 40min till en dag då hon chockade till med två timmar (då hade hon sovit väldigt kort på fm)
14:00 Mellis halv burk fruktpure plus att ja jobbar med att hon ska ta flaska och får i lite ersättning.
15:30 Sova allt från 20 min till en dag då hon sov 1,30
17:00 Middag resterande spagetti och fruktpure
Sen avslutning på kvällen ammning

Hur tänker du gällande social delaktighet? När hon är vaken leker hon på filt och jag kan erkänna att jag på senaste tid har varit lite slö och inte orkat vara den mamma jag vill vara. Vi busar lite och leker men mycket pysslar hon med själv. På helgerna åker vi ut till mor-mor och mor-far på landet och jag kan se hur hon lever upp bland hundar och liv och rörelse..usch nu känner jag mig som sämsta mamman i världen :cry:
Har fått en sån glad och underbar tjej och så kan jag inte riktigt njuta.. Vi var på babysim och det tyckte hon var jätteskoj men jag orkade inte gå vidare då det var en bit att köra och jag är för trött :( Det är tungt att erkänna att man har blivit en sån trött trist mamma.. Tur att jag har en sån tapper glad tjej :heart: :heart: min stora kärlek.

kram
Mini 110329
Nina71

Inlägg av Nina71 »

skrev in hennes födelsedatum på ändra signatur såg att det följde med i denna tråd. Har jag lagt det på fel ställe? Började i måndags med schema så vi är precis i startgroparna men efter väckning varje timme i natt tappar man modet. Nej nu ska vi ut till mor-far och göra det bästa av dagen. Stor kram
Mini 110329
LilloppansMamma

Hej!

Du, det är jag som är tokblind idag. Hade en Lilloppa som hjälpte till och då får man fullt upp med att hjälpa de små fingrana så det inte blir hel knas :D . Profilen ser toppen ut!
Nina71 skrev:
Efter nattens amningar går fruksot lite trögt men allt från en halv portion gröt till en hel portion vid ca 07:00
09:00 somnar hon av amning (ska börja gå istället men har varit lite orolig att hon inte blir mätt ordentligt på morgonmålet) Somnar allt från 10 min-40 min
11:00 lunch en halv burk spagetti med köttfärs sås (6 månaders) och några skedar fruktpure
12:00 sover alllt från 40min till en dag då hon chockade till med två timmar (då hade hon sovit väldigt kort på fm)
14:00 Mellis halv burk fruktpure plus att ja jobbar med att hon ska ta flaska och får i lite ersättning.
15:30 Sova allt från 20 min till en dag då hon sov 1,30
17:00 Middag resterande spagetti och fruktpure
Sen avslutning på kvällen ammning
Spontant är det lite lite mat. Är det hon som sätter stopp eller du angående maten? Min har aldrig varit ett jättemonster med mat ( som verkligen vissa 6-månaders kan vara) Men vid 6 månader åt Lilloppan: 120 ml ersättning med en gång på morgonen. En timma senare åt hon en halv portion vuxenportion havregrynsgröt med äppelmos. Lunch- en burk mat+ halv burk fruktpuré. + toppat med välling. Mellis- halv portion havregynsgröt+ vatten Middag- en burkmat+ fruktpuré.- Nattslurk- välling

Kan ni putta in mera mat? Jag är en förespråkare av två frukostar för de små samt att toppa lunchen med välling/ersättning. På så vis försvann våra envisa skarvar!
Nina71 skrev: Hur tänker du gällande social delaktighet? När hon är vaken leker hon på filt och jag kan erkänna att jag på senaste tid har varit lite slö och inte orkat vara den mamma jag vill vara. Vi busar lite och leker men mycket pysslar hon med själv. På helgerna åker vi ut till mor-mor och mor-far på landet och jag kan se hur hon lever upp bland hundar och liv och rörelse..usch nu känner jag mig som sämsta mamman i världen :cry:
Nu ska vi inte ha dåligt samvete här. Det hjälper ingen! Social delaktighet (det ordet är ju så tråkigt och komplicerat för något som är så enkelt och självklart :mrgreen: ) Här har vi inte några speciella aktiviteter för oss. Räcker gott och väl med det vi gör här hemma. Idag har Lilloppan hjälp mig med datorn ( kanske inte det roligaste eller det lättaste :wink: ) hjälpt mig att bortsa tänderna (det är verkligen roligt, kan rekommenderas. Hon blir så glad, så glad när man försöker tacka henne med tandborste och tandkräm i hela munnen. ) Hon hjälpte mig också att diska upp efter frukosten. Sammanlagd tid på den sociala delaktigheten = kanppt 40 min på förmiddagen. Behöver inte fortgå i timmar.Sedan får hon nog hjälpa till med maten i eftermiddag. Kan hon inte hjälpa dig med det som behövs göras hemma? Sortera tvätt? Diska? Hjälpa med sopborsten/dammsugaren? Borsta håret? Sminka sig? Röja i lådor? Förbereda mat?
Nina71 skrev:Vi var på babysim och det tyckte hon var jätteskoj men jag orkade inte gå vidare då det var en bit att köra och jag är för trött :( Det är tungt att erkänna att man har blivit en sån trött trist mamma.. Tur att jag har en sån tapper glad tjej :heart: :heart: min stora kärlek.

Klokt beslut att strunta i babysimmet. Hon har inget behov av babysim, ni kan åka hela familjen på helgen istället och plaska lite. Vi går på babyrytmik här- och det är knappast Lilloppan som har behov av det- det är jag :shock: I och med kurning så kommer krafterna att återvända, det lovar jag! :D Du har en riktigt liten going tror jag! Vad skulle vi göra utan våra små :heart:

Peta gärna in mer mat (gärna två frukostar)+ toppa med ammning(väling/ersättning och gå ut gå på vilorna, samt läs ett par vändor till och KÖR!

Pepp!

Nina71

Inlägg av Nina71 »

Stort tack för pepp och råd :heart:

Det är nog jag som inte ger matningen en riktig chans då jag ganska nyligen trappade ner på amningen och var lite orolig för magen. Men det var nästan som min tjej utbrast äntligen riktig mat :) Bara nu till lunch åt hon nästan hela burken mat och halva fruktpuren (katrinplommon för magen). Nu ska mor-far ta ut henne på promenad och jag ska sova en stund. Jag återkommer med rapport om matning och antagligen mer frågor. Känner mig laddad och fick energi tillbaka igen. TACK!

En snabb fråga om mat! Hur mycket ska man variera lunch och middag? Har blivit mycket spagetti och köttfärssås eftersom hon gillar det.

Kram
Mini 110329
Guldpuman

Inlägg av Guldpuman »

Hej Nina!

Måste bara slinka in med lite pepp till dig :heart: =D>
Jag kurade tvillingar ensam så jag lovar dig att du kan klara det här så ni båda får njuta och sova! Det är riktigt tungt, det är det, man blir trött och ledsen, vet varken ut eller in men jag läste mycket här på forumet, sökte bland trådar från andra som också hade det svårt och undrade lika mycket som jag :lol: då kunde jag läsa hur det hade löst sig för andra, hur de gjorde osv osv. blev mkt peppad av det!

Känner igen mig i det du skriver när du säger att du inte vet vart du ska börja. Jag fick tipset om att satsa allt på nätterna så sköter sig dagarna sen av sig självt. Lilla tjejen kommer troligen vara trött och grinig på dagarna den första veckan men sen blir det bättre, det lovar jag!! Och känn inga skuldkänslor nu, även fast jag om någon har gjort det, för du tar tag i saken och vill göra något bra, bara det är ju super!! Och ensam också...HURRA! =D> Du behöver inte träffa hundar och getter varje dag :lol: för att hon ska vara lycklig i livet. Bara en liten tur i gungan, titta på träden, känna på löv kan vara härliga grejor. Och precis som lill-loppans mamma så finns det mycket i vår vardag som gläder de små när de får hjälpa till. Men två däremot..hu...de är svåra att ha vid datorn och diskbänken samtidigt :lol: jag kan säga att det känns som att uppfinna hjulet varje dag här hemma...men det går nog an snart. Mina sover iaf, tack vare SHN!

Vad gäller maten så hade vi det också lite svårt, tyckte det var ena fåglar..men så lät jag dem ha sitt roliga också, kladda runt, då åt de plötsligt mycket mer! När B&H var 6 månader hade vi börjat ge plockmat som de fick pyssla med medan man slevade in mat i munnen :lol: majskrokar var ju toppen eftersom de smälter så lätt och man inte behöver oroa sig får nå bitar som de kan sätta i halsen. Sen gick vi över till annat, lite mer "hårdare" saker när de förstod vad det handla om.

Lycka till nu PEPP PEPP :heart:
Bibbi & Harry
Födda 101022
Guldpuman

Inlägg av Guldpuman »

Just det! Glömde skriva ngt om samma mat varje dag. Jag tycker iaf inte att gör något, det är ju inte så att hon kommer få skörbjugg :wink: På vår BVC har vi en sån himla go barnmorska som sa "De kan gott äta samma sak varje dag, det gör ingenting" och då släpptes en sten från vårat bröst. Det sa hon med all säkerhet för att hon vet att inget är för evigt med små barn. Din tjej kommer inte tycka att köttfärs är det enda hon kan äta, tro mig, om nån månad är det bara avocado eller något annat som hon "bara" äter :lol: men det är lätt att tro att hon bara vill ha samma sak om man ger samma sak varje dag. Sen tar det ju tid att lära känna nya smaker och konsistenser. Så pröva igen och igen...och backa upp med den där härliga köttfärsen ifall det nu inte går an. Här hemma tror jag det tog 1 vecka innan B äntligen tittade glatt på ägghalvan och gluffsa i sig den :lol:

Kram igen!
Bibbi & Harry
Födda 101022
LilloppansMamma

Underbart Guldpuman =D>

Som sagt vill bara den lilla äta köttfärssås, so be it! Klart att mammahjärtat vill att de små skall äta allt med hull och hår. Men presentera gärna annan mat också. Till slut så kommer tjejen på att äta annat också ( om hon nu får chans att bekanta sig med annat)

Nina71

Inlägg av Nina71 »

Tack Guldpuman och Lilloppans mamma för pepp och stöd nu ser jag ljuset i tunneln :wink:

Ska testa lite annan mat då det är nog jag som varit lite enkelspårig. Vi är som sagt nya på det här med mat och BVC pratade om att inte variera för mycket. Provade havregrynsgröt idag till melllis tack vare dig Lilloppans mamma och det mottogs glatt :) Så vi testar vidare och ska handla in lite plock mat som hon kan leka med samtidigt. Det kommer hon säkert uppskatta :) Man blir så låst i huvudet när man är trött och kan inte riktigt tänka klart. Skönt också att höra att dagslurarna kanske löser sig då jag varit orolig över dessa om/när jag ska kura. Återigen tusen tack :heart:

Vi hörs vidare ska samla på mig styrka och kunskap för att orka kura. Måste vara säker på att hon är mätt för att klara natten :)

Ha de gott! Kram
Mini 110329
Nina71

Inlägg av Nina71 »

Har nu börjat läsa boken igen och blir så laddad och har bestämt mig att innan okt månad är över ska jag ha börjat kura min prinsessa. Jag orkar inte med väckning varann timme längre #-o

Nu ska jag bevisa för alla att jag fixar detta och ge min dotter härliga nätter med sammanhängande sömn!

Snabb fråga såg i boken att man borde skaffa andningslarm. Behöver jag det nu när min tjej är lite över sex månader?

Inspirerad av dig Guldpuman som fixade tvillingar själv =D>

kram
Mini 110329
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Nina :D

Jag instämmer i de andras pepp :D Du har gjort ett fantastiskt val som bestämt dig för att köra. Vi kommer att finnas här för dig under tiden :heart: Jag vill oxå passa på att säga ngt om det där med att bara ge "samma" slags mat: min mellantjej åt endast 4 sorters burkmat från HIPP från det hon var 5 mån och fram till ca 12 mån ålder. Hon spydde av bitar i maten :shock: till slut var jag tvungen att inse det. Men vet du - det gick jättebra ändå, för de där 4 rätterna ÄLSKADE hon och hon åt som en gris (kurad vid 9 mån ålder). Vid 12 mån ålder vräkte hon plötsligt i sig en hel hamburgare en dag när vi var i fjällen och satt och grillade :shock: och sen dess var/är hon ALLÄTARE :) . Så, mitt råd between you and me är att hitat det som funkar till att börja med och så köra på det.Resten kommer ska du se :) .

Ang andningslarmet. Det rekommenderas: ja. Men jag känner de som kurat utan larm med både 5- och 6-månaders. Det där är väl upp till var och en hur man vill göra :roll: ?Jag tycker att det har varit skönt, för då har dom orosvargarna iaf inte behövt komma svansandes.

Om du vill köpa ett begat larm så har jag kvar Sigges gamla, det är köpt nytt och sen använt juli 2010- ca februari 2011.Sen har det legat i en garderob på en hylla. Det är ett Baby Sense II och vi hade ett likadant till vår mellantjej. Är jättenöjd med det, fellarmar aldrig.

PM:a mig isf så kan vi diskutera pris etc :) .

/Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"