Hoppa över nattmålet, nappavvänjning och mat...
Hejsan,
Jag (vi) är nybliven medlem här på forumet efter att han varit anonym hang-around (läsare) i några veckor ☺.
Den 30:e maj blev jag och min fru äntligen föräldrar (via en surrogat-mamma) till vår son efter att ha väntat i nästan sju år på att han skulle komma ☺
Vi har kört standardmodell i princip ifrån dag ett och tycker det har fungerat bra. För oss var det skönt att få en grov struktur på tillvaron och lägga grunden för att så småningom (helst nu) kunna få sova en hel natt.
Vi har provat två olika scheman och just nu använder vi oss av ett “exempel-schema” som någon så snällt lagt upp på forumet:
07.00 – Vakna (Mål 1)
08.30 – Sova
10.00 - Vaken (Mål 2)
12.00 – Sova
14.00 – Vakna (Mål 3)
16.00 - Sova
17.30 – Vaken (Mål 4)
20.00 - Godnatt
Utöver detta tillkommer nattmål vid 03 eller 04.00. Ibland ger vi honom även en liten sova-gott-slurk vid 23.30 (dock har vi ej märkt att han sover längre efter denna). Han äter ganska mycket, tror att det blir mellan 150 ml – 200 ml per måltid dagstid och något mindre nattetid.
Vårt problem är att han vaknar ofta på natten.
Från 20.00 sover han till 03.00 relativt djupt och ostört. Kring 3-rycket får han nattmål och sedan sover han bra i 1-2 timmar men därefter börjar han sprattla och bli orolig. Denna fas pågår sedan tills jag tar upp honom vid 06.45 – 07.00.
Min fru och jag har skilda sovrum sedan en vecka tillbaka så att en av oss (jag) kan sova från det att han gått och lagt sig tills dagen startar. Hon brukar lämna honom till mig kring klockan sex. Ibland låter jag honom ligga stilla för sig själv och titta och ibland försöker jag få honom att sova, beroende på vilket humör han är på. Kring 7 går vi upp och jag ger honom dagens första måltid.
Under dagen upplever jag det som att han sover bra. Ibland kan han vakna någon gång såklart om han har ont i magen eller är allmänt missnöjd, men det sker inte särskilt ofta.
Första fyra veckorna blandade vi modersmjölk och mjölkersättning. Men sedan cirka en månad tillbaka kör vi endast mjölkersättning. Först gav vi honom Hipp (ekologisk) och numera använder vi Holle (ekologisk).
Mottager gärna tips på hur vi kan få honom att sova bättre från nattmålet till dagens första mål kl. 07.00.
Jag (vi) är nybliven medlem här på forumet efter att han varit anonym hang-around (läsare) i några veckor ☺.
Den 30:e maj blev jag och min fru äntligen föräldrar (via en surrogat-mamma) till vår son efter att ha väntat i nästan sju år på att han skulle komma ☺
Vi har kört standardmodell i princip ifrån dag ett och tycker det har fungerat bra. För oss var det skönt att få en grov struktur på tillvaron och lägga grunden för att så småningom (helst nu) kunna få sova en hel natt.
Vi har provat två olika scheman och just nu använder vi oss av ett “exempel-schema” som någon så snällt lagt upp på forumet:
07.00 – Vakna (Mål 1)
08.30 – Sova
10.00 - Vaken (Mål 2)
12.00 – Sova
14.00 – Vakna (Mål 3)
16.00 - Sova
17.30 – Vaken (Mål 4)
20.00 - Godnatt
Utöver detta tillkommer nattmål vid 03 eller 04.00. Ibland ger vi honom även en liten sova-gott-slurk vid 23.30 (dock har vi ej märkt att han sover längre efter denna). Han äter ganska mycket, tror att det blir mellan 150 ml – 200 ml per måltid dagstid och något mindre nattetid.
Vårt problem är att han vaknar ofta på natten.
Från 20.00 sover han till 03.00 relativt djupt och ostört. Kring 3-rycket får han nattmål och sedan sover han bra i 1-2 timmar men därefter börjar han sprattla och bli orolig. Denna fas pågår sedan tills jag tar upp honom vid 06.45 – 07.00.
Min fru och jag har skilda sovrum sedan en vecka tillbaka så att en av oss (jag) kan sova från det att han gått och lagt sig tills dagen startar. Hon brukar lämna honom till mig kring klockan sex. Ibland låter jag honom ligga stilla för sig själv och titta och ibland försöker jag få honom att sova, beroende på vilket humör han är på. Kring 7 går vi upp och jag ger honom dagens första måltid.
Under dagen upplever jag det som att han sover bra. Ibland kan han vakna någon gång såklart om han har ont i magen eller är allmänt missnöjd, men det sker inte särskilt ofta.
Första fyra veckorna blandade vi modersmjölk och mjölkersättning. Men sedan cirka en månad tillbaka kör vi endast mjölkersättning. Först gav vi honom Hipp (ekologisk) och numera använder vi Holle (ekologisk).
Mottager gärna tips på hur vi kan få honom att sova bättre från nattmålet till dagens första mål kl. 07.00.
Pappa till N, född 30:e Maj 2011.
Re: Vår 2-månaders börjar sprattla redan vid 05.00
Hej och välkommen och grattis! Fint med en liten kille. Roligt att höra att standardmodellen funkar för er också.
De första frågorna som brukar komma upp vid trassel är
- om han sover på mage eller rygg? De små tenderar att sova bättre på mage (med andningslarm då). Många bebisar blir också lite hårda i magen av ersättning, också en anledning att låta de små sova på mage. Då får de magmassage hela natten igenom och rapar kommer upp av sig själva. Också bra.
- är det mörkt i rummet där han sover? Om inte, kan det vara boven i dramat. Ha ordentligt mörkt i rummet och, om möjligt sommartid, svalt.
Vet att många, även jag själv har börjat med majsvälling så tidigt som vid tre månaders ålder. Börjar man långsamt hänger magen med. Så börja lite försiktigt vid tre månades ålder och blanda i ett matskedsmått i sista kvällsflaskan.
Angående nattmatning är det många som tar upp den lilla och börjar mata innan han eller hon har bett om det. På så vis äter de i sömnen och behöver inte väcka sig själva för att skrika till sig mat. Det handlar väl lite om att styra upp med maten så att den lilla inte ska behöva skrika sig till mat, att mat ska finnas oavsett. Jag gillar tanken, den är trygg.
Som en sista grej börjar aktiva vakenpass vara viktiga redan vid två månaders ålder. Ha honom bredvid er i det ni gör i vardagen, låt honom inte slöa bort sina vakenpass. Det gör också susen för nattsömnen.
De första frågorna som brukar komma upp vid trassel är
- om han sover på mage eller rygg? De små tenderar att sova bättre på mage (med andningslarm då). Många bebisar blir också lite hårda i magen av ersättning, också en anledning att låta de små sova på mage. Då får de magmassage hela natten igenom och rapar kommer upp av sig själva. Också bra.
- är det mörkt i rummet där han sover? Om inte, kan det vara boven i dramat. Ha ordentligt mörkt i rummet och, om möjligt sommartid, svalt.
Vet att många, även jag själv har börjat med majsvälling så tidigt som vid tre månaders ålder. Börjar man långsamt hänger magen med. Så börja lite försiktigt vid tre månades ålder och blanda i ett matskedsmått i sista kvällsflaskan.
Angående nattmatning är det många som tar upp den lilla och börjar mata innan han eller hon har bett om det. På så vis äter de i sömnen och behöver inte väcka sig själva för att skrika till sig mat. Det handlar väl lite om att styra upp med maten så att den lilla inte ska behöva skrika sig till mat, att mat ska finnas oavsett. Jag gillar tanken, den är trygg.
Som en sista grej börjar aktiva vakenpass vara viktiga redan vid två månaders ålder. Ha honom bredvid er i det ni gör i vardagen, låt honom inte slöa bort sina vakenpass. Det gör också susen för nattsömnen.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Tack. Känns skönt att vara här 
Han sover på mage och har gjort det redan från början
Rummet där vi brukar sova i ligger i källaren som är lagom sval och skön.
Vi brukar ta upp honom på bestämda klockslag (om han inte vaknar tidigare förstås) under dagen, men på natten så brukar vi mata honom när han börjar bli missnöjd. Ska prova att sätta ett alarm lite innan jag tror att han vill ha mat
Baby-gymmet brukar vi använda (framförallt eftermiddag / kväll) och han brukar hänga med runt i huset i baby-sittern. Men har du några fler exempel på bra aktiviteter så tar jag gärna emot det. Ibland är blir man ju helt klart hemmablind
Han sover på mage och har gjort det redan från början
Vi brukar ta upp honom på bestämda klockslag (om han inte vaknar tidigare förstås) under dagen, men på natten så brukar vi mata honom när han börjar bli missnöjd. Ska prova att sätta ett alarm lite innan jag tror att han vill ha mat
Baby-gymmet brukar vi använda (framförallt eftermiddag / kväll) och han brukar hänga med runt i huset i baby-sittern. Men har du några fler exempel på bra aktiviteter så tar jag gärna emot det. Ibland är blir man ju helt klart hemmablind
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej freddan 
Välkommen hit och grattis till lilla killen!
(som är en dag yngre än min lillkille, visst är de gosiga! O:) )
Det är jobbigt att ligga pâ mage, sâ lite gnöl kan det bli, men det är ingen fara alls. Att titta i speglar är roligt, att fâ vara i fred lite nu och dâ är skönt, kanske i babygymmet eller babysittern. Gärna med musik (ganska hög och glad
) och roliga färglada saker att titta pâ.
Angâende tidiga morgnar sâ kan jag bara instämma med titti_lie, absolut mörkläggning är A och O. Det ska vara KOLsvart! 8)

Välkommen hit och grattis till lilla killen!
Magläge är kanon även dagtid i vaket tilllstând, att ligga pâ en filt pâ golvet är trevligt. Eller pâ en filt pâ bordet, i höjd med det som händer. Kanske när ni äter middag?freddan skrev:Baby-gymmet brukar vi använda (framförallt eftermiddag / kväll) och han brukar hänga med runt i huset i baby-sittern. Men har du några fler exempel på bra aktiviteter så tar jag gärna emot det. Ibland är blir man ju helt klart hemmablind
Angâende tidiga morgnar sâ kan jag bara instämma med titti_lie, absolut mörkläggning är A och O. Det ska vara KOLsvart! 8)
Instämmer helt, barnen är verkligen underbara. Som kille måste jag erkänna att jag inte trodde det skulle vara så roligt under första tiden, fast jag har ju blivit som förtrollad, även fast det är ganska jobbigt ibland också 
Vi har varit ganska dåliga på att ha honom på magläge under dagen. Det blir ett tag i baby-gymmet fast väldigt lite i relation till ryggläge. Tackar för tipset, ska verkligen prova det.
När det gäller mörkläggningen så förstår jag, ska försöka att göra det lite mörkare, även fast det redan nu är ganska mörkt.... men jag undrar om det verkligen är det som är problemet. Imorse (vid 04.00) när jag gjorde mjölkersättningen var det så mörkt i rummet att jag var tvungen att använda min iphone som lampa för att se vad jag gjorde...
Han låter missnöjd på morgonen och sover och är vaken om vartannat. Ni tror inte att det finns någon annan förklaring? Jag upplever att vi aktiverar honom ganska bra på dagarna. Senaste tiden (sedan en dryg vecka tillbaka) upplever jag dock honom som lite mer "gnällig", har lite svårt att förstå vad han vill. Kan det vara att han är övertrött eftersom han sover så ytligt under nattens sista timmar?
Vi har varit ganska dåliga på att ha honom på magläge under dagen. Det blir ett tag i baby-gymmet fast väldigt lite i relation till ryggläge. Tackar för tipset, ska verkligen prova det.
När det gäller mörkläggningen så förstår jag, ska försöka att göra det lite mörkare, även fast det redan nu är ganska mörkt.... men jag undrar om det verkligen är det som är problemet. Imorse (vid 04.00) när jag gjorde mjölkersättningen var det så mörkt i rummet att jag var tvungen att använda min iphone som lampa för att se vad jag gjorde...
Han låter missnöjd på morgonen och sover och är vaken om vartannat. Ni tror inte att det finns någon annan förklaring? Jag upplever att vi aktiverar honom ganska bra på dagarna. Senaste tiden (sedan en dryg vecka tillbaka) upplever jag dock honom som lite mer "gnällig", har lite svårt att förstå vad han vill. Kan det vara att han är övertrött eftersom han sover så ytligt under nattens sista timmar?
Det där med iPhonen som lampa känner jag igen
. Låter bra!
Svårt att säga, men jag skulle inte skriva över gnälligheten på övertröttskontot. Gissar att han, som många andra, kan tro att det börjar närma sig morgon lite väl tidigt. Är det så pass mycket gnäll att ni måste aktivera er före morgonen eller fixar han det på egen hand? Om jag förstår rätt somnar han kring 20.00, äter en gång på natten och klarar sig sedan till morgonen? Är det så, är det ju fantastiskt bra för att vara en tvåmånaders bebis.
Vår yngsta fick tidigare och tidigare mornar vid två månaders ålder. Med facit i hand tror jag hon var hungrig. Så tveka inte att börja med välling vid tre månaders ålder (något vi också gjorde, men det hjälpte inte nämnvärt till en början. Det är först flera månader senare när vi började ge gröt istället för välling som mornarna blev bättre, och det fast vi trugade välling före läggning av alla krafter).
Svårt att säga, men jag skulle inte skriva över gnälligheten på övertröttskontot. Gissar att han, som många andra, kan tro att det börjar närma sig morgon lite väl tidigt. Är det så pass mycket gnäll att ni måste aktivera er före morgonen eller fixar han det på egen hand? Om jag förstår rätt somnar han kring 20.00, äter en gång på natten och klarar sig sedan till morgonen? Är det så, är det ju fantastiskt bra för att vara en tvåmånaders bebis.
Vår yngsta fick tidigare och tidigare mornar vid två månaders ålder. Med facit i hand tror jag hon var hungrig. Så tveka inte att börja med välling vid tre månaders ålder (något vi också gjorde, men det hjälpte inte nämnvärt till en början. Det är först flera månader senare när vi började ge gröt istället för välling som mornarna blev bättre, och det fast vi trugade välling före läggning av alla krafter).
Till viss del så stämmer det; han somnar nöjd och belåten klockan 08.00 och vaknar upp mellan 01.30 - 03.00 (beroende på dagsformen), sedan upplever jag att han sover oroligt från cirka 5 och framåt. Ganska ofta är det så oroligt att vi antingen får ge honom mer mat (vilket blir lite dumt eftersom han ska äta redan vid 07.00) eller så får vi härda ut gnället (dvs. buffa på honom och försöka få honom att sova om).titti_lie skrev:Svårt att säga, men jag skulle inte skriva över gnälligheten på övertröttskontot. Gissar att han, som många andra, kan tro att det börjar närma sig morgon lite väl tidigt. Är det så pass mycket gnäll att ni måste aktivera er före morgonen eller fixar han det på egen hand? Om jag förstår rätt somnar han kring 20.00, äter en gång på natten och klarar sig sedan till morgonen? Är det så, är det ju fantastiskt bra för att vara en tvåmånaders bebis.
Just den där oroliga perioden känns så tuff, hade det inte varit för den så hade man ju fått några timmars till sammanhängande sömn vilket är guld värt
Vad brukar hända när man ger vällingen? Är den mer mättande och ger på så sätt mer sömn?titti_lie skrev:Vår yngsta fick tidigare och tidigare mornar vid två månaders ålder. Med facit i hand tror jag hon var hungrig. Så tveka inte att börja med välling vid tre månaders ålder (något vi också gjorde, men det hjälpte inte nämnvärt till en början. Det är först flera månader senare när vi började ge gröt istället för välling som mornarna blev bättre, och det fast vi trugade välling före läggning av alla krafter).
-
Clara Cecilia
Hej!
All majs och havrevälling märkt med 6 månader går utmärkt att börja med från ca 4 månader (vi tjuvstartade en aning för vi hade en hungrig tjej
)
Börja blanda 25/75 dvs 25 % ersättning 75% välling i några dagar. Fungerar magen bra så höj till 50/50 osv.
Det kan vara idé att ge lite mer katrinplommon eller rejält mogen banan dagtid för att hjälpa magen.
Även gröt med väl mosad banan är ett bra kvällsmål från ca 4 månader.
Clara
Ja, vällingen är mycket mer mättande än ersättning (ni ger NAN 2 eller hur?)freddan skrev: Vad brukar hända när man ger vällingen? Är den mer mättande och ger på så sätt mer sömn?
All majs och havrevälling märkt med 6 månader går utmärkt att börja med från ca 4 månader (vi tjuvstartade en aning för vi hade en hungrig tjej
Börja blanda 25/75 dvs 25 % ersättning 75% välling i några dagar. Fungerar magen bra så höj till 50/50 osv.
Det kan vara idé att ge lite mer katrinplommon eller rejält mogen banan dagtid för att hjälpa magen.
Även gröt med väl mosad banan är ett bra kvällsmål från ca 4 månader.
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
TROR Clara Cecilia menar 25 % välling och 75 NAN i början, eller ?! 
Men börja långsamt, ja!
Men börja långsamt, ja!
-
Clara Cecilia
Oj ja! Herrejösses så bra du såg det! Tack.
Clara
Clara
Tack för tipset! Det är nog lite tidigt att börja med välling nu, när han bara är 10 veckor men jag tänker absolut börja med det när han närmar sig fyra månader.Clara Cecilia skrev:Oj ja! Herrejösses så bra du såg det! Tack.
Clara
Liten uppdatering: sedan ett par dagar har vi faktiskt lyckats få vår lilla son att sova ända till 04.00 på morgonen 8) Vid 04 är han vaken i cirka 20-30 minuter och äter sedan sover han igen. Börjar strula lite vid 06.00 men även det har varit under kontroll. Känns helt fantastiskt. Fungerar det ikväll också så blir det tre kvällar i rad
Vi bytte bäddmadrass, från någon "vanlig" säkert gjord i plast till en ekologisk madrass i naturmaterial som andas samtidigt som han började sova bättre. Undrar om det är madrassen som gör det eller om han bara är i en annan fas?
Har ni "experimenterat" någonting för att få barnen att sova bättre?
-
Clara Cecilia
Så bra!
Vi jobbade att få riktigt mörkt och svalt och sen tålamod
. Det är brörjan av livet och kan ju vara lite svajigt. Styr med mjuk lugn hand och ha inte för bråttom.
Clara
Vi jobbade att få riktigt mörkt och svalt och sen tålamod
Clara
Hejsan,
Många frågor på en gång...
Vi har kört standardmodellen från dag 1 och den har fungerat riktigt bra. Känner verkligen igen mig i den tråden som beskriver det utanförskap som man kan känna när jag pratar med andra föräldrar med barn i samma ålder; livet blir ju så mycket enklare med standardmodellen
Vår lilla son är nu fyra månader och nu börjar både jag och min fru bli sugen på att sova hela natten... dvs. hoppa över målet klockan fyra. Har läst på en del och känner mig redo att ta steget... men jag har någon fråga innan: behöver han äta mer fast föda innan vi han kan sova hela natten eller klarar han det på vanlig mjölkersättning (vi kör Holle, 6 månaders mjölk)?
En annan fundering: den där rackarns nappen börjar bli ett problem. Visst hjälper den otroligt bra i vissa situationer som exempelvis när han är allmänt missnöjd, men senaste veckan har han börjar dra ut den jämnt och ständigt när han sover... vilket gör att det blir lite extra spring på kvällen... Funderar på att ge honom en snuttefillt istället. Nu till frågan: när man inte använder napp som tröst, hur gör man då för att få honom lugn när han är ledsen?
Ser fram emot att ta del av er visdom
Många frågor på en gång...
Vi har kört standardmodellen från dag 1 och den har fungerat riktigt bra. Känner verkligen igen mig i den tråden som beskriver det utanförskap som man kan känna när jag pratar med andra föräldrar med barn i samma ålder; livet blir ju så mycket enklare med standardmodellen
Vår lilla son är nu fyra månader och nu börjar både jag och min fru bli sugen på att sova hela natten... dvs. hoppa över målet klockan fyra. Har läst på en del och känner mig redo att ta steget... men jag har någon fråga innan: behöver han äta mer fast föda innan vi han kan sova hela natten eller klarar han det på vanlig mjölkersättning (vi kör Holle, 6 månaders mjölk)?
En annan fundering: den där rackarns nappen börjar bli ett problem. Visst hjälper den otroligt bra i vissa situationer som exempelvis när han är allmänt missnöjd, men senaste veckan har han börjar dra ut den jämnt och ständigt när han sover... vilket gör att det blir lite extra spring på kvällen... Funderar på att ge honom en snuttefillt istället. Nu till frågan: när man inte använder napp som tröst, hur gör man då för att få honom lugn när han är ledsen?
Ser fram emot att ta del av er visdom
Hej!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Härlig start i livet för den unge mannen!freddan skrev:Vi har kört standardmodellen från dag 1 och den har fungerat riktigt bra. Känner verkligen igen mig i den tråden som beskriver det utanförskap som man kan känna när jag pratar med andra föräldrar med barn i samma ålder; livet blir ju så mycket enklare med standardmodellen![]()
Ja, oftast krävs det lite riktig mat för att få bort det sista nattmålet. Kör igång med smakisar (i lugn takt i början, men det går att öka mängden rätt fort om lilla magen hänger med) och se om han sover över nattmålet på egen hand.freddan skrev:Vår lilla son är nu fyra månader och nu börjar både jag och min fru bli sugen på att sova hela natten... dvs. hoppa över målet klockan fyra. Har läst på en del och känner mig redo att ta steget... men jag har någon fråga innan: behöver han äta mer fast föda innan vi han kan sova hela natten eller klarar han det på vanlig mjölkersättning (vi kör Holle, 6 månaders mjölk)?
Runt fyra månaders ålder upphör barnets riktiga sugbehov, så jag tror inte att han behöver den längre. Snutte är ett jättebra alternativ! Här har du lite inspiration:freddan skrev:En annan fundering: den där rackarns nappen börjar bli ett problem. Visst hjälper den otroligt bra i vissa situationer som exempelvis när han är allmänt missnöjd, men senaste veckan har han börjar dra ut den jämnt och ständigt när han sover... vilket gör att det blir lite extra spring på kvällen... Funderar på att ge honom en snuttefillt istället. Nu till frågan: när man inte använder napp som tröst, hur gör man då för att få honom lugn när han är ledsen?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
I vilka situationer upplever ni att han är ledsen?freddan skrev:Nu till frågan: när man inte använder napp som tröst, hur gör man då för att få honom lugn när han är ledsen?
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Re: Hoppa över nattmålet, nappavvänjning och mat...
Tack för informationen och tipset om att han faktiskt kanske sover över 4-matningen självmant. Vi har varit så inne på att han måste kuras så den tanken har jag faktiskt inte riktigt tänkt själv (även om det typ hände så när vi tog bort midnattsmålet för någon månad sedan).Tetz skrev:Ja, oftast krävs det lite riktig mat för att få bort det sista nattmålet. Kör igång med smakisar (i lugn takt i början, men det går att öka mängden rätt fort om lilla magen hänger med) och se om han sover över nattmålet på egen hand.
Det kan exempelvis vara när vi sätter honom i en bilbarnsstol (och han är allmänt tjurig) eller om han är lite allmänt missnöjd och kanske lite trött. Just i dessa tillfällen är ju nappen så underbar.Tetz skrev:I vilka situationer upplever ni att han är ledsen?