Dags att kura Sockersmulan, 6 mån!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Caramell

Dags att kura Sockersmulan, 6 mån!

Inlägg av Caramell »

Jag återvänder med värme till detta fantastiska forum nu när det är dags att kura vår lillasyster Sockersmulan som nyss blivit 6 månader. Storebror 2,5 år kurades för precis två år sedan och sover som en stock sedan dess - härliga tider. :thumbsup:

Värre är det för Sockersmulan som verkligen kommit ur spår på senare tid med många ledsna uppvak på nätterna och en trött mamma som följd. Nu repeterar jag SHN-boken som en galning för att kunna starta kurandet taggad till tänderna med attityd, lugn och rätt verktyg. Innan start vill jag stämma av och få respons på schemat som jag värkt fram efter mycket funderande och pusslande med storebrors dagistider. Sockersmulan är en piggis som inte alls är sugen på 3 lurar, så schemat blir som följer:

12-2-45

07.00 God morgon! Ammas i sängen
08.00 Frukost med familjen
09.00 Sova ute i vagn, 2 h
11.00 Lunch
14.00 Mellis
14.45 Sova, 45 min
17.00 Middag
18.30 Kvällsmål
19.00 Godnatt!

Har du en liten juvel som kuras nu? Häng med så peppar vi varandra! \:D/

Kram!
:heart: Sockersmulan född mars 2011. Kurstart oktober 2011
:heart: Lill-grodan född mars 2009, SS november 2009
Nat

Re: Dags att kura Sockersmulan, 6 mån!

Inlägg av Nat »

Hej,

Va skoj och välkommen åter då kanske man skall säga! :D
Jag har kikat på ditt schema och kommer här med lite reflektioner:

Även om din dotter är en piggis så är det bra tidigt att dra ner till endast två dagsvilor redan nu. Är du säker på att hon inte är överpigg för att hon sover för lite i dagsläget? Jag skulle rekommendera 3 lurar och sprida ut sömnen mer över dagen.

Dessutom kan det vara bra att tänka på att lägga det långa passet mitt på dagen så att man kan behålla den tiden när de andra dagsvilorna successivt plockas bort. Det långa lunchpasset behålls ju långt upp i åldrarna. Fast det kanske inte går med andra tider som ni skall passa och liknande..

Hon är 6 månader nu och den rekommenderade vilan över dygnet ligger då på 15 timmar. Ni har just nu 14 timmar och 45 minuter vilket är helt ok men varför inte köra fullt ut på den rekommenderade mängden och sedan plocka bort lite tid om några veckor istället om ni märker att det fortfarande är för mycket?

En jämnare fördelning av dagssömnen skulle kunna se ut så här:
Sömnpass 1: 9.00 till 9.45
Sömnpass 2: 12.00 till 13.30
Sömnpass 3: 16.30 till 16.50 alternativt till 17:15
Sova natt: 19.00 till 07.00

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nah

Inlägg av Nah »

Hej hopp! Vi har också börjat ikväll, läggningen gick bra utan större protester, sedan hade vi ett uppvak vid halv tio som lugnade sig på tre kortare omgångar :) hur går det för dig? jag tycker att det känns rätt bra so far men har fortfarande lite oro för att han ska vara hungrig. Han är sex månader och har snuttat sig igenom nätterna senaste tiden. Vaknat mellan fem och tio gånger per natt.. Har varit tungt så jag är grymt peppad på att det här ska funka. Dricker mycket kaffe för att hålla mig vaken! Men borde jag vara orolig över hungern? Känns tungt om han är otröstlig senare och jag bara tänker att det beror på hunger. Kramar och pepp till dig!
Theus 110313 (påbörjad kurning 30/9-11)
Mina 090814
Caramell

Inlägg av Caramell »

Hu, här har vi varit däckade av diverse dagisbaciller och magsjukor. Som ni förstår har vi inte börjat kura med de taskiga förutsättningarna, men det börjar verkligen bli dags för jag är så otroligt trött nu. Tack för respons på schemat Nat, men vi kommer inte ändra till tre lurar. I sammanställningen över piggistider som finns på forumet finns ju vårt schema med som förslag så helt förkastligt kan det ju inte vara?
TorsMamma skrev: ”Piggis” tankar:

5-6 mån (15 timmar)
11,5-45-2-45(eller 20)
12-2-45
Funderar däremot på att ändra till 12-1,5-1,5 för att på så sätt täcka upp den extra kvarten som fattas och på så sätt förenkla för mig när det blir dags att dra av 30 minuter om några veckor? Håller helt med om att det är bättre att sova länge mitt på dagen, men än så länge behöver Sockersmulan sova länge på morgonen och då kan ju 1,5+1,5 vara en lösning? Vad tror ni? I såfall borde schemat bli nåt liknande:

07.00 Morgon. Ammas.
08.00 Frukost med familjen. Gröt.
09.00 Sova ute i vagnen, 1,5 h (till 10.30)
11.00 Lunch
13.30 Mellis
14.00 Sova 1,5 h (till 15.30)
17.00 Middag
18.30 Kvällsmål
19.00 Godnatt!

Vi verkar ha samma utgångsläge Nah, så det vore jättekul att följas åt! Hur går det för er? Har ni någon tråd här på forumet? Jag letade men hittade ingen. Du får gärna pm:a ifall du inte vill skriva här i tråden. Pepp tillbaka till dig! :heart: Snart ska vi och småttingarna sova som små grisar... :sleep: :mrgreen:

Kram!
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej!

Här har du fått vänta på svar :oops:

Du kanske har klurat själv på schematankarna du hade?
Känner du att schemat funkar så kör. Spontant låter det lite mycket med 2 st 1,5 timmars lurar. Men som sagt funkar det så kör på det.

Vi hade tidigt också bara två lurar. Vi har en piggis som är en morgontröttis (tänk om man hade vetat det från början :shock: :lol: ) Annars så är det ju lätt att peta i schemat och ta bort sömn på dagen efter uppföljningsveckan och så. Kom ihåg att alla förändringar tar 3+7 dagar innan man ärligt kan utvärdera. :wink:

Det enda kruxet jag ser just nu på schemat som kan ställa till saker och ting är att det sista vakenpasset kanske blir lite kort. Men har man en tröttis så kanske det funkar. Men med tiden när ni justerar schemat. dvs gör fm.luren kortare så antar jag att ni tänkt att flytta bak middagsluren, då blir ju det sista vakenpasset lite längre. Bara lite tankar från mig.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Caramell

Inlägg av Caramell »

Tack för svar LilloppansMamma :heart:. Jag började tro att jag var ignorerad för att jag inte snällt fogade in mig i 3 lurars-ledet... :mrgreen:
LilloppansMamma skrev:Det enda kruxet jag ser just nu på schemat som kan ställa till saker och ting är att det sista vakenpasset kanske blir lite kort.
Här blir jag lite osäker på om du läst schemat rätt, eftersom hon vaknar efter andra luren 15.30. Det kan ju inte vara för kort vakentid fram till 19.00, eller? :shock: :?

Sockersmulan är en precis som din Lilloppa, en morgontrött piggis. Har du lust att dela med dig av ert schema som ni hade runt 6-7 månader? Jag blir lite osäker efter din kommentar om att tidigarelägga andra luren (för visst var det så du menade?) när det blir dags att korta ner dagslurarna med 30 minuter. Tror inte vi kan tidigarelägga andra luren så mycket mer eftersom hon redan är vaken 3,5 h efteråt innan läggning. Och eftersom hon är så morgontrött känns det kluvet att korta ner just den luren, men jag vet inte annars vilken lur jag ska korta och i vilken ände?! Vi kör efter detta schema sedan några veckor och det passar henne jättebra. Jga kanske inte behöver korta ner det förrän någon av lurarna strular? Tänker jag fel?!

Alla dessa frågetecken gör att jag inte hittar Attityden, säkerheten och lugnet att börja kura. Typiskt att man ska vara en sån person... :oops: :cry:
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen!

Jo, jag läste schemat rätt :mrgreen:. Det behöver inte alls vara eller bli ett problem med det sista vakenpasset. Varför ändra något som funkar? Men med tiden kommer fm.luren att kortas och sedan försvinna då är det bra att ha middagsluren mer mitt på dagen. Men så länge inget strular så ska ni verkligen inte ändra!

Vårt schema ser nästan likadant ut nu när hon är 9 månader. Det enda vi gjort är att korta fm. luren. Skriver bara ut sovpassen:

08.00 GODMORGON! :mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol: (så glada är vi här!)
10.00 Sova 45 min
13.00 Sova 2 timmar
20.00 GODNATT :mrgreen: :lol: :mrgreen: (så glada är vi även på kvällen)

:arrow: Här hade vi alltså 5 timmars vakenpass innan läggdags. Nemas problemas!

Med detta schema har jag lätt att ta bort och lägga till sömn. idag sover hon 20 minuter på fm.luren och 2 timmar på middagsvilan. Vi ligger just nu på plus, men vi behåller det så här tills 8 måndersångesten kan anses utrotad! :lol: som sagt så länge inget strular.

Och du, jag är verkligen ingen coolingmorsa. Herregud vad jag har nojat över både det ena och det andra. :shock: Schemat är inte ristat i sten. Efter uppföljningsveckan så kan man justera schemat om man upptäcker några buggar.

Så här får du lite pepp!
:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"