Hur få 2-veckors baby att somna?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
videunge

Re: Hur få 2-veckors baby att somna?

Inlägg av videunge »

Hej :D

det där med mattider har du kanske läst här? http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416

Visst står det en timme men som allt annat förstök sträva varsamt tycker jag som också haft en mattrasslare. Du kan ju börja att försöka komma ner till 1,15 , sen jobbar ni vidare. men det är ju viktigast att liten blir helt mätt. Om det känns bättre kan jag lova dig att vi definitivt inte klarade oss på 1h så tidit. Det är ju något man jobbar på och efterhand faller det på plats.

vad har ni för nappstorlek? ibland kan det gå fortare att gå upp lite i nappstorlek. (som allt annat kan det ta tre dagar) :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Moster Majsofi

Inlägg av Moster Majsofi »

Ja där var det ju!

Vi prövade större nappstorlek för ett tag sen, men han hann inte riktigt med. Ska pröva på nytt snart.

Vi har inte satt nåt schema än, känns som att lillen inte är riktigt mogen för det. Han är fortfarande så känslig både vad gäller mat o sömn, så vi kan liksom inte "tvinga" honom till exakta tider. Han har en viss dygnsrytm och vi kör en variant av 11-2-1,5-1,5, men marginalen är +- 30 min ungefär. Låter det vettigt att fortsätta så, tills allt har stabiliserat sig lite mer?
// Mia, mamma till Venla f. 21 jan -09 och Veikka f. 31 maj -11
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Nu har ni ju haft det lite struligt med både det ena och det andra, precis som livet är, lite upp och lite ner och så upp igen. Om det funkar bra för er med de tiderna ni har idag så fortsätter ni så, fine.

Själv har jag haft bestämda tider för alla mina barn oavsett om de varit tröttisar eller av någon annan sort. Det har liksom inte funkat på annat sätt och på några dagar har de vuxit in i de nya tiderna och livet har fungerat fint här hemma för alla inblandade.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Moster Majsofi

Hej igen!

Vi satte ett schema åt vår lillkille när han var ca 2,5 mån. Sen har det rullat på och för tillfället kör vi varianten 12-45-2-45. Han sover fortfarande enbart i vagn, men har börjat "böka" en del innan han somnar. Han är inte direkt ledsen, men gnölar och sprattlar, tappar nappen och är rätt högljudd. :lol:

:?: Det vore säkert snart dags att flytta honom i sängen och införa ramsan, eller vad tror ni?

Vi bävar lite inför detta nya, inte minst för att han använder napp. Han blev rätt kär i den då jag slutade amma, men behöver den endast då han ska somna. I regel sover han gott även sedan den trillat ut.

:?: Borde vi "vagna bort" nappen INNAN vi flyttar honom till sängen? Eller hur vore det klokt att gå till väga?

Han har nyligen börjat få välling på kvällen, men har inte riktigt insett tjusningen med detta ännu. Ska snart börja med puréer också, men vi vågar ej ta bort nattmålet förrän han äter välling stabilt på kvällen.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Moster Majsofi :D

Om man effektivt ska sätta ramsan sâ mâste alla ens egna orosvargar hâllas ordentligt stângna. Sâ se till att DU VET att han fâtt i sig sâ mycket mat att han stâr sig hela natten. Kör igâng med smakisar nu, (visst har du läst i Barnaboken, i 3-4mânaderskapitlet?) och efterjaga med välling pâ kvällen.

Nu är han ju fyra mânader, vilket brukar innebära att nappen stör (tappas och mâste sättas i :roll: ) mer än den hjälper, dâ sugbehovets mattats av ordentligt. Om han fortfarande har plats att sova skönt i vagnen sâ kan ni ju vagna bort nappen innan ni lägger i säng, annars brukar det inte vara nâgot problem att köra alla förändringar pâ ett bräde: egen säng, ingen napp, ramsa som främsta verktyg, en liten minikur. :D

Men maten först, är man hungrig sâ hjälper inga verktyg. Hur mycket äter han pâ natten? Upplever du att han verkligen är hungrig, eller har nattmâlen blivit en vanesak?

:heart:
Moster Majsofi

Jodå, klart att vi har läst på. :D

Han äter en gång på morgonkvisten (efter att ha sovit ca 10 h). Den senaste tiden har han ätit endast 100 ml några ggr, så det är möjligt att nattmålet blivit en vanesak. Eller :?: Bara vi får honom att äta lite mer "riktig" mat så ska vi nog ta bort nattmålet!
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Det tycker jag låter som en bra plan. Först riktig mat och sen sova på natten. Det blir kanon :thumbsup:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Moster Majsofi

Hur göra med korta lurarna?

Hej!

Dags för uppdatering:

Vår gosse har nu sovit tre nätter och 2 långa middagslurar i sin egen säng, utan napp. Det har gått över förväntan. Igår somnade han med enbart ramsan och behövde inte buffas alls. Nappen var tydligen det minsta av våra bekymmer. :lol:

MEN. Dom korta lurarna strular han med (vi kör 12-45-2-45). Vi tänkte att han kunde fortsätta sova kortlurarna ute i vagnen, men han gnölar och bökar och det ser riktigt trångt och obekvämt ut. Så vi bestämde oss för att han får sova alla lurarna inne i stället, eftersom han tycks föredra sängen. Men tyvärr, tyvärr så är han missnöjd även där. Idag var jag inne och buffade flera ggr, men han bara brölade och vred sig som en liten mask. Ramsan tog inte alls. Till slut tog jag till solfjädern och då lugnade han sig efter en stund och somnade. Låter det korkat? :oops: Inalles räckte detta drygt 15 min, men det var långa minuter kan jag lova...

:?: Så: Hur vore det klokt att göra med dessa korta lurar???

:?: Är det möjligt att han har för mycket sömn på schemat???

Tidigare var han väldigt trött på morgnarna, men nu är han inte det längre. Även om han varit uppe 2 h eller lite mer så känns det ibland som om vi lägger honom mitt i leken, så att säga.

Kram,
Mia
aso

Inlägg av aso »

Hej hej Mia!
Moster Majsofi skrev:Vår gosse har nu sovit tre nätter och 2 långa middagslurar i sin egen säng, utan napp. Det har gått över förväntan. Igår somnade han med enbart ramsan och behövde inte buffas alls.

=D> :D

Vill minnas att vi också hade strul med de korta lurarna i en period (och att jag också ville korta i någon ände :wink: ) men att det ordnade upp sig efter en kort period.
Vi har alltid vagnat så jag har ingen erfarenhet av buffning inne :o .
Jag är stort fan av att i möjligaste mån låta de små sova ute i friska luften, kanske ni kan få tag på en billigbillig gammal vagn på blocket att ha som sov-vagn hemma? Då kan han sova ute, frisk luft gör underverk för god sömn.
Han är 4 mån, inte sant? Då borde ni behålla ert fina schema en månad till. Kolla in denna käcka översikt på mat-sov-tider: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60
Moster Majsofi skrev:Ramsan tog inte alls. Till slut tog jag till solfjädern och då lugnade han sig efter en stund och somnade. Låter det korkat?
Känns som att du har lite vargar i hasorna :shock: :wink: .
Du vet ju precis vad du gör och varför, eller hur :heart: ?

Kram aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Moster Majsofi

5,5 månaders som tycker att mamma är pest

Hej!

Är i behov av lite peppning nu, känns inte alls bra... :( Vår jättehärliga, superkänsliga lillkille vill bara ha pappa just nu, och vi vet faktiskt inte hur vi ska gå vidare. Han har varit pappas pojke ända sen nyfödd, men han har aldrig tidigare demonstrerat vem han föredrar så tydligt som nu.

Då han höll på och kvällstrasslade för nån månad sen var det pappa som skötte ruljansen och grabben har föredragit pappa kvällstid ända sen dess. Dagtid var det inte så stor skillnad.

Vi switchade om för 4 veckor sen och nu är det jag som jobbar, medan pappan är hemma med barnen. Det var då som dom verkligt stora problemen började. Nu är det gråt och tandagnisslan för jämnan då jag är med honom... Känns verkligen trist och jag krymper som mamma. Igår och idag fick jag överlåta kvällsläggningen åt pappa mitt i, eftersom allt gick så totalt åt pipsvängen. Ungen bara gnäller och gråter i mitt sällskap, så att få till skrattet till gonattet blir liksom en övermäktig uppgift.

Jag VILL ju så gärna sköta om min grabb då jag är hemma! Fattar inte varför han inte vill... Bäst går det då vi är alla 4 tillsammans, då accepterar han mej hyfsat. Storasysters sällskap hjälper också. Att vara på tu man hand blir däremot endast ångestfyllt. Pappan känner sig hjälplös och fattar inte heller. Han är också i behov av lite egen tid, men nån sån kan han inte ta just nu. HJÄLP!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Det där låter inte alls roligt. Men det här grejar ni ju!! :D Jag skulle fundera på hur ert förhållningssätt skiljer sig åt, för jag har svårt att tro att sonen har något emot dig som person. Får han mer utmaningar av pappa? Bjuder pappa på mer social delaktighet? Har pappa en mer självklar attityd? Är det så att du börjar förvänta dig gråt och tandagnisslan?

Här kommer lite lästips, kanske kan ni få några nya idéer:
Utvecklingssamtal med herr Vällingson

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"