strul både på dag och på natten hjälp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
angelolevi

strul både på dag och på natten hjälp

Inlägg av angelolevi »

Hej Anna

Jag har en son på 5,5 månader ibörjan gick allt så bra på natten vaknade han max 4 gånger sen helt plötsligt lite då och då sov han tolv timmar i sträck ibland och jag fattade aldrig rikgtgt vad jag hade gjort rätt, men nu vaknar han var tredje timma och efter kl 4 ca varje kvart eller halvtimma.
Jag tror det började strula när min sambo skulle hjälpa till på natten då han flaskmatas fick han förmodligen flaskan varje gång han vaknade eftersom sambon visste att han somnade då....
nu har jag föröskt några dagar att inte ge honom flaskan och försöka sluta gunga vagnen innan han somnar för att han ska lära sig somna själv, men det kanske är för tidigt att göra detta nu eftersom rutinerna inte stenhårt sitter?

och så till dagen försökt att benhårt följa detta schema
vaknar 07-07:30
8:00 fruksot-ersättning 140mm+gröt
09-09.30 sover ca 1-2 timmar
11:00 lunch ersättning 170mm
12:30 sover ca 1,5 timme
14:00 mellanmål ersättning 140mm och en pure
16:00 sover ca 1 timma
17:00 kvällsmat mjölkersättningc150mm och pure
19:00 bad
19:30 gröt ersättning150 mm
20:00 sova natt

men det går inte , han sover nästan alltid bara 30 minuter i taget och orkar bara var uppe 1,5timma max två ska jag fortsätta som jag tänkte eller lägga honom varje 1,5 till två timmar? han blir ju så övertrött och sen är det bara gap och skrik tills jag lägger honom??

Jag lägger honom inte på mage utan han sover i vagnen så attt han kan gungas till sömns men målet är att han ska kunna ligga i sin säng utan att bli vaggad
frk Carlsson

Re: strul både på dag och på natten hjälp

Inlägg av frk Carlsson »

Hej och varmt välkommen hit!

Jag antar att du funderar på om SHN-kuren skulle kunna vara ngt för er eftersom du vänt dig hit :D !

Börja med att köpa/låna "Internationella hela natten" och läs den utan och innan och fundera på om det är ngt som skulle funka för er föräldrar. Det är viktigt för att sen kunna köra till 110% enl "manualen", gör man inte det når man inga resultat. Och, mitt råd - fokusera inte enbart på verktygen, dvs ramsan och buffningen och det där, utan LÄS noga igenom själva grundidéerna bakom varför man gör det här :D

Fint att ni har ett schema som ni följer, i SHN-boken står ännu mer exakt om hur ett sådant byggs upp för att det ska funka. Mitt tips är att börja tuta i sonen ännu mer mat vid varje måltid, dra ner på ersättningen och satsa på riktig mat ist. BÅDE puré och frukt till lunch och middag och gärna gröt till mellis, om det nu är så att han får ersättning till frukost och kvällsmål. Ju mer "fast och mättande" föda han kan äta under dagen, desto större är sannolikheten för att han sen ska kunna sova 12 tim/natt.

Men känn ingen stress över att saker och ting inte funkar just nu. Om det är så att ni tänkt köra SHN -kuren så finns det en hel del annat som ska läggas till i er sons tillvaro för att man ska kunna ha de "kraven". Så, läs boken, fundera på om ni vill köra, och sen så finns vi här för pepp under vägens gång!

:thumbsup:

/Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"