Hej!
Tack för era svar! Ledsen att mitt eget svar dröjt.
Tack Nat för dina kommentarer gällande vårt schema. Jag vet att vi har lite udda tider jämfört med vad som rekommenderas enligt SHN, men som sagt kändes det naturligt att fortsätta med de tupplurar som vi hade ganska bra inkörda redan från tidigare. Som du säger får vi göra lite större ändringar sedan när det gäller att gå över till en tupplur, men vi får hoppas att det går utan problem.
Sedan gällande morgnarna igen - det fortsätter här som förut, snart 4 veckor sedan vi började kuren. Några morgnar har E vaknat ca 6:45 och jollrat - hurra! Men lika många morgnar har han vaknat mellan 6 och 6:30 - först jollrat, och sedan efter kanske 10-15 minuter börjat gråta/skrika. Jag upplever att det ganska fort övergår till ledsamt "varför-kommer-ingen-och-plockar-upp-mig"-gråt. Känns svårt att bara ge honom en ramsa (och eventuellt husljud) när han låter ledsen. Skulle det kanske inte helt enkelt vara bättre att gå till honom medan han ännu låter nöjd, även om vi inte nått marginalkvarten? För tillfället känns det ju som om han oftast skriker oss till sig (vi väntar ju nog på att han ska ha en tyst sekund innan vi går in, men upprörd är han ju i vilket fall som helst).
Sedan, om jag nu förstått saken rätt, så vaknar E lite för tidigt. Inte i de sk vargtimmarna? Uppvak innan 30 minuter innan väckning skulle jag verkligen backat med verktygandet.
Jo, han vaknar lite för tidigt, dvs inte kanske i det man menar med vargtimmarna. Men hur menar du att du skulle ha backat med verktygandet om han vaknar innan 30 minuter innan väckning..? Vi verktygar som det är mycket sparsamt.
Jag tror inte att anledningen till att E vaknar tidigt på morgonen är dagschemat, utan att den lille helt enkelt inte är färdigkurad ännu. Kör hårt med pangramsor, lyssna av skrik och lär dig skilja på de frågor som ställs.
Det här låter så lätt i teorin, men i praktiken upplever jag ändå att jag inte ännu heller har riktigt fattat hur man ska göra på morgonen… jag tycker att pangramsan helt enkelt inte fungerar. Imorse t.ex. – E vaknar 6:10 och är glad, 6:30 börjar han skrika, jag ger pangramsa -> arg reaktion som övergår till ledset gråt ganska fort… vad gör man då?? Jag gick in vid en tyst paus efter att ha försökt med (rejäla!) husljud en stund, trots att marginalkvarten inte ännu var nådd. Suck!
Nåja, det här är väl lite finslipande förstås – jag märker att jag ibland glömmer hur mycket bättre E trots allt sover nu än tidigare (vaknade med ett par timmars mellanrum och krävde bröstet), och att han ju egentligen sover hela nätter! Jag är väl lite av en perfektionist bara, och så undrar jag hur så många verkar få sina bebisar att faktiskt sova fram till utsatt tid på morgonen – det känns så osannolikt just nu!
Jag kunde passa på att ställa en annan fråga här samtidigt – vi ska på en resa om en vecka och det kommer att vara en timmes tidsskillnad (bor i Finland och ska åka till Italien) – borde jag börja flytta Es dygn nu redan med säg 15 minuter per dag? Undrar nog hur han ska förstå att sova ÄNNU längre på morgnarna… i och för sig är det ändå vintertid snart på kommande, så hans dygn måste ändå flyttas snart… men har ni några tips på vägen gällande det här?
Tusen tack igen för all hjälp!!