Ös på med tips till B & H's funderande mamma :)

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Guldpuman
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 11:33

Ös på med tips till B & H's funderande mamma :)

Inlägg av Guldpuman »

Hej alla fina kloka!! :heart:

Vi har dagen till ära till viss del förflyttat oss från sömnforum till barnafostran vilket känns mäktigt! Hurra! Vilket betyder...trumvirvel...att B & H, snart 1 år, sover som klippor. YES OH YES. (Jajajajajaja. Jag vet att de vaknar ibland på morgonen men det ska vi inte prata om här.. :mrgreen: )

Så, alltså, här i denna tråd kommer jag fundera högt och alla som vill får gärna flika in! Ös på bara, som sagt.

Så till månadens och säkert månadernas fundering: Saker som slits emellan.
OK Äppelvisan..."dela med sig...eller snåååla..." Den är vårt motto. Jag har läst i barnaboken om syskonbråk och hur man kan lösa detta slitande syssla men jag finner det trots allt lite klurigt med två små i samma ålder. Här hemma finns ju inget förståndigt äldre syskon som sådär snällt lämnar tillbaka den stackars bortslita kaninen utan här är det vild bebidjungel. Så hur göra när en sak slits emellan? Mina tvillingmammevänner säger att de blandade sig i för mycket för nu förväntar sig deras barn att föräldrarna ska lösa varenda knuta...men jag tycker ju att det är oschyst att låta den som sliter mest få allt. Det här är svårt. Hur gör man då? Är det ok att bli utan fast med tårar?

KRAM!
Bibbi & Harry
Födda 101022
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Re: Ös på med tips till B & H's funderande mamma :)

Inlägg av Ewa »

Nu är jag inte begåvad med tvillingar, men tycker ändå inte att små ettåringar ska lämnas att se vem som sliter ihärdigast. Utan tycker nog att man visar, leder, lär och hur det går till här i världen när många är intresserade av samma saker. Ja, vad gör man - jo, man turas om, väntar på sin tur, delar med sig... vilket kan vara lite svårt att greppa för en liten ärta. Men genom att hjälpa den som vill ha något som den andre har att man får erbjuda byte, vilket man sufflerar en smula genom att ta med sig liten att leta upp lämpliga bytesobjekt som man tror den andre kan tänkas intresserad av. Vips kan det mycket väl bli så att striden försvinner när man inser att något annat var minst lika intressant som det man stred om från början. Men man får lära sig att 1) erbjuda byte. Om inte bytet accepteras 2) vänta på sin tur. Och då kan man med fördel få lämna lektillvaron och ta hand om lite viktigare grejer istället. Som att stoppa in tvätt i maskinen, eller skära gurkbitar eller så. Mer social delaktighet än lek är en bra tumregel :D
/ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"