6 1/2 år och fortfarande blöja på natten...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
gosmamman
Inlägg: 200
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 10:19

6 1/2 år och fortfarande blöja på natten...

Inlägg av gosmamman »

våran son fyller nu 7 år i januari och är en jätte-go kille! Han slutade med blöja på dagen när han var runt 3 år och har aldrig kissat på sig efter det. Hade lite svårt att sluta att bajsa i blöjan men då införde vi "bajsgodis" :lol: . Lite bajs i toaletten - en godis. Mycket bajs-3 godisar (smågodisar) så då löste det sig runt 4-års åldern.
Problemet är att han fortfarande måste ha blöja på natten och han börjar tycka det är jobbigt. Har pratat med en distriktsköterska om det och hon säger att det som finns till hjälp är pipande madrass eller hormontabletter.
Det är kiss i blöjan nästan varje morgon. För 3 månader sen testade vi att ta bort blöjan. Vi tar upp och kissar honom innan vi går och lägger sig. Det slutade med att pappa sov i sonens rum för vi var tvugna att väcka honom kl 2 också för att han skulle klara det. Detta var såklart bara hållbart i 3 veckor sen höll vi på att stupa av trötthet!

De senaste 2 dagarna har vi försökt igen för sonen vill det. Testar att sätta klockan på ringning kl2 så att han själv kan vakna och gå upp och kissa. Men har upptäckt att han kissar runt 1-tiden.
Han får inte dricka mycket innan han g¨år och lägger sig.
Hur ska vi göra för att hjälpa honom????
Mamma till Arvid 050131 (kurad vid 7 mån) och Elsa 071028 (SM från början) och en ny liten Saga 110503.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 6 1/2 år och fortfarande blöja på natten...

Inlägg av TorsMamma »

Hej, har du läst denna tråden? Kanske kan vara en början i alla fall.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 33#p274833

Vad jag förstår så är nattorrhet en hormon fråga. Då kan faktikst tabletterna hjälpa. Men även om en olycka händer så skall han ta hand om den själv.

Jag hoppas det löser sig för er! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
gosmamman
Inlägg: 200
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 10:19

Re: 6 1/2 år och fortfarande blöja på natten...

Inlägg av gosmamman »

Tack Torsmamma för svar! Jag läste länken, där fanns det en del tips. Tänkte att vi kör 2-3 veckor och testar med kiss-skydd och sätta klockan på ringning för honom. Eventuellt testa madrass/tabletter efter sommaren. Det brukar ju hända en hel del över sommaren... Annars är det väl bara att vänta ut till det där :evil: hormonet kommer till lilleman (som dock inte är så liten längre)
Mamma till Arvid 050131 (kurad vid 7 mån) och Elsa 071028 (SM från början) och en ny liten Saga 110503.
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 6 1/2 år och fortfarande blöja på natten...

Inlägg av inger »

Belöningar i samband med något som barnet av naturen vill sköta själv tror jag inte på. Barnet strävar hela tiden efter fullständig självständighet och integritet och skall stödjas i detta. :D
Läs gärna kapitlet om pottträning i barnaboken.

Min son hade ont när han bajsade. Då hjälpte ingen pedagogik, inga blöjor inget tjat. Vi tog bort gluten. Man behöver göra det 3 veckor för att se resultat. Det gjorde vi. Han gick själv på toaletten efter dessa 3 veckor och detta blev ingen stor sak att tala om.
Glutenfri kost är inte speciellt svårt eller komplicerat och det gör faktiskt hela kosthållningen nyttigare.

Instämmer med Torsmamma att han ska sköta om olyckorna själv. Det bygger upp hans integritet vilket belöningar inte gör. :D
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Mia.N
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 19 sep 2011, 16:17

Re: 6 1/2 år och fortfarande blöja på natten...

Inlägg av Mia.N »

Vi har samma "problem".
Vår son fyller 6år i december. Ändå är blöjjan tung och blöt på morgonen. Han blev blöjfri på dagen vid ca 3,5års ålder med några enstaka olyckor.

Jag ringde barnmottagningen om tips och råd kring detta idag och distriktssköterskan lät väldigt negativ när vi sa att han hade blöjja. Men när vi pratar med vår son om det så säger han att han inte känner när han är kissnödig när han sover. Vilket verkar stämma. Han lägger sig vid kl.20, redan vid kl.22 har han kissat ner lakanen. Då vaknar han upprörd till att han har drömt och kissat ner sig.

Vi har provat att väcka honom tre ggr under natten men ändå har det varit vått i sängen på morgonen.

Vad ska vi göra?, Ta bort blöjjan och fortsätta att väcka honom tre ggr per natt eller låta honom fortsätta att ha blöjjan tills hans kropp är mogen?

Det märks att han blir väldigt trött på morgonen när han måste gå upp så många ggr per natt och det verkar störa hans sömn. Vad ska man värdera en blöjfri pojke som enligt distriktssköterskan är ett måste i den här åldern? eller en utvilad och välmående pojke? :?

/Mia, en bekymrad mamma
annica72
Inlägg: 265
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 19:45
Ort: Eskilstuna

Re: 6 1/2 år och fortfarande blöja på natten...

Inlägg av annica72 »

Vår BVC sa att man inte sätter in några åtgärder på barn yngre än 7 år. Hon lät inte alls bekymrad över att vår 4-åring har blöja på natten.
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 6 1/2 år och fortfarande blöja på natten...

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag hade nog behållit blöjan tills en "utredning" kan göras och kanske få testa nässpray eller så. Vilket förmodligen stämmer att det görs vid 7 år. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mia.N
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 19 sep 2011, 16:17

Re: 6 1/2 år och fortfarande blöja på natten...

Inlägg av Mia.N »

Vi kommer få lakan hemskickade från vårdcentralen. Vi har pratat med skolpersonalen som har lovat att se till, att inte bara vår pojk utan flera barn, går på toa och kissar regelbundet på dagen. För vi har misstankar om att vår pojk "slarvar" med kissandet på dagen och därför kissar mycket på natten istället. Vi gör ett försök. Men jag är smått tveksam, eftersom att han inte vaknar av sig själv på natten när han är kissnödig. Men prova kan man göra i alla fall.. Nu är jag verkligen mindre orolig när jag har läst runt här och fått många bra tips från er.. Det tackar jag verkligen för och jag är GLAD över att jag lyckades googla fram den här sidan.

Tack!

Jag återkommer med uppdatering om hur det går, när vi har fått lakanen och vi provar på detta!

Vänligen!/Mia
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"