Frågor kring ramsandet vid dagslurarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ulansnosan

Frågor kring ramsandet vid dagslurarna

Inlägg av Ulansnosan »

Hej!

Vi planerar att till helgen köra igång kuren med vår dotter Nova som är 6 månader. Vi har läst på och diskuterat febrilt den senaste tiden :) Nu återstår egentligen bara ett par frågor som båda rör dagslurarna.

Första frågan: Vi har valt att förlägga dagslurarna i vagnen och undrar om vi ska göra samma sak vid läggningen på dagen, dvs tillrättalägga i vagnen och sedan ramsa (dagsramsan då naturligtvis) och köra påmminnelse och bekräftelse även på dagen med den andra ramsan?

Andra frågan: Om det tar låt oss säga 20 minuter att söva henne första morgonluren (9-9.45), ska hon då väckas efter 25 minuter för att kunna hålla schemat strikt som rekommenderat eller ska hon sova i 45 minuter exakt även om det tar tid att söva henne?

Ge gärna feedback på vårt upprättade schema och om vi ska justera det något?

Sova 19.30- 07.00
7 Äta
9-9.45 Lur 1
10 Äta
11.15-12 Lur 2
13 Äta
14-15.30 Lur 3
16.30 Äta
17.30-17.50 Kort Lur
18 Bad och lek/mys
19 Nattslurk
19.30 Sova natt

Tacksam för svar! Vänliga hälsningar Ulrika
videunge

Re: Frågor kring ramsandet vid dagslurarna

Inlägg av videunge »

Hej och välkomna!

vad bra att ni läser på. det gör att ni får bra förutsättningar att få skön sömn =D>

när det gäller daglur, precis som du säger, nedläggande i vagn och ramsa. i vagnen kan man ju även vagna om de behövs, vilket det nog kommer att behövas i början. ( första dygnet när allt är nytt) sen tar ramsan över

om det tar 20 min att somna på 45 min lur så skulle jag väcka efter 20 min då det är lättast att väcka eftersom det är ett naturligt sömnpass.

schemat så.
jag tror två saker.

:arrow: dels att maten kommer lite tätt
:arrow: det kan bli väldigt hackigt med 4 lurar

men vi börjar med maten. sikta på 3,5h-4h mellan maten. Då hinner aptietn komma i kapp så man äter ordentligt, så man kan sova som folk. Har ni introducerat fast mat? det är en förutsättning för att kunna sova hela natten. ( och gott är det :wink: )
vi har en 6 mån. bara för inspiration

07.15 vakna och frukost
9.15.10 sova 45
11.45 lunch
12-13.30 sova 1,5
14.15 mellis
15.45-16.30 sova 45 min
17.30 kvällsmat
18.45 välling
19.15 sova natt

fördelen med att lägga långluren mitt på dagen är att det är en skön paus som kan vara kvar långt framööver. em luren är ju den lur som först faller bort. 4 lurar kan som sagt kännas lite hackigt. men Om ni vill ha 11,5h natt av ngn anledning så skule jag byta plats på lur 2 och 3.

lycka till :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Ulansnosan

Inlägg av Ulansnosan »

Hej och tack så mycket! Då känns dagslurarna under kontroll och även sömntiden för att hålla schemat! Bra feedback kring maten, hade funderingar på den själv och tätheten där faktiskt, ökar upp passen till 3,5 timme. Har du verkligen så långt som 7.15 frukost och 11.45 till nästa matpass och det funkar för er? Hon äter både barnmat och gröt och vi håller på att introducera välling istället för bröstet (hon har inte fått häng på flaska riktigt än)

Vad beträffar sömnen så har jag lagt den långa luren på eftermiddagen pga att det är skönt att själv sova en stund då men jag kanske kan skippa 20 minuters luren (lur 4) och lägga in 1.5 tim både lur 2 & 3 tills vidare, då skulle schemat se ut så här, totalt 15 tim/dygnssömn:

7.00 Vakna och äta
9-9.45 Lur 1
10.30 Äta
11.15-12.30 Lur 2
14 Äta
15-16.30 Lur 3
17.15 Äta
18 Bad
19 Nattslurk
19.45 Sova natt

PS har anpassat schemat efter babysim och skolhämtning för storebror, därav "måste" badet ske 18 om vi ska kunna bada både borta och hemma inledningsvis och klara av att hålla schemat. Feedback på nya schemat?

Håll tummarna för oss för ikväll kör vi! :) //Ulrika
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D
nej men kära någon 10.45 skall det vara! :oops:
men du fick det bra :wink: Mattiderna ser mycket bättre ut nu. bra =D>

en till nackdel med långlur sist är att den kan störa nattningen. Det kan även vara svårt att få till det. men ibland måste man anpassa sig till diverse saker, bara för att jag inte skulle göra så så kan det ju fungera ändå. jag hade lagt den mitt på dagen. Sen är det ju också så att när kuren väl satt sig så kommer ju liten att sova hela nätterna. då får du ju också sova då :lol:

lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Ulansnosan

Inlägg av Ulansnosan »

Godmorgon och ja, det har du rätt i, jag får ju sova på nätterna :) har precis kommit hem från en kompis och tagit över efter Novas pappa och har läst nattens logg. I princip så sov hon i ett sträck fram till 4.30. (!) med undantag för 2 korta uppvaknanden som snabbt tystades med tillrättaläggande och ramsa. Från 4.30 fram till 6.51 när vi gjorde morgon har det varit mkt frågor men mest i form av snack och lite skrik, kanon! Hon tyckte det var hög tid att gå upp 5.45 men pappa ramsade på :) Nu har hon fått gröt och sedan bröstet och åt med hyfsad aptit, drack mkt vatten till gröten, hon var törstig! Då bör det vara enklare att introducera välling nu när jag inte ammat på morgontimmarna också. Jag ska nu ta mig en funderare extra på schemat (har ju ett par timmar på mig att bestämma mig) men vi testar sannolikt 2 st 1 1/2 timmes pass lur 2 & 3 för att om 1 månad eller 2 korta ner det sista passet till 45 minuter då hennes sömnbehov minskat något. Stort tack för din feedback, mattiderna känns väldigt bra! Återkommer med mer rapporter om hur kommande nätter (och dagar) fungerar. Vi hörs och än en gång, tack!
Ulansnosan

Inlägg av Ulansnosan »

Godmorgon världen, jag vill bara dela med mig av natt 2 som blev ett riktigt genombrott! :D Kanske även skänka lite pepp till er som planerar att köra kuren. Hade kanske inte förväntat oss att det skulle gå så fort! (jodå, medveten om att det kan komma återfall ;)) Gårdagen följde jag schemat till punkt o pricka och stort tack till dig videunge[, jag kopierade i princip ditt schema med kanske ngn kvarts skillnad hit och dit efter lite funderande kring lurarna och det fungerade hur bra som helst. Hon knorrade vid första luren som brukar sitta som en smäck, hon var väldigt trött, övertrött tolkade jag det som. Långluren över lunch sov hon som en stock och eftermiddagsluren på 45 minuter vaknade hon 3-4 minuter för tidigt. Hon var så trött (och mätt då jag proppat henne full, lite för full kanske då hon kräktes ner 3 st natt tröjor :shock: ) Hon somnade efter kanske 10 minuter, inte speciellt upprörd och sov sen som en stock fram till 4.30 då hon gav ifrån sig en arg liten protest men som övergick i prat. Hennes pappa avvaktade och hann körde sedan en bekräftelseramsa och hon somnade om på några minuter. Sov sen vidare till 6.30, pratade själv förnöjt i lite olika lägen fram tills 6.55 då hon verkade ha fått nog. Då stormade vi in med glada morgonrutinen och hon blev SUPERGLAD! :D Jag tar över inför natt 3 och 4 och det känns så himla spännande. Jag är imponerad (och TACKSAM!) av dig Anna Wahlgren som lyckats utforma och skapa SHN kuren. Nyfiken på hur du lyckats klura ut hur du skulle gå tillväga för att det ska fungera, du måste ju ha testat ett antal varianter innan det satt så att säga?! Nåja, du fick verkligen till det iallafall och det är nog många glada över. Du har helt klart ett nytt fan! Många kramar till dig. Stolt mamma till glad och utsövd dotter och hennes fantastiska pappa som orkat vaka i 2 nätter, nu ska han få sova! Kram Ulrika
videunge

Inlägg av videunge »

God morgon!

Kul att ni hade nytta av schematipsen. Men åh vad bra ni jobbar! =D> :heart:
Fortsätt så och jobba på att få in säkerheten nu när lugnet är på plats så blir det här hur bra som helst. Läs gärna kapitlet om det igen bara för säkerhets skull :wink:
Ni är verkligen jätteduktiga och nu förjänar ni att sova allihop.
Lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Ulansnosan

Inlägg av Ulansnosan »

Hej och god kväll, natt 3 och snart dag 3 genomförd. Inför natt 3 var det min tur att lägga och vi tycker det gick bra, hade kanske hoppats på lite snabbare men det tog ungefär lika länge, tom ett par minuter längre än natt 1 & 2, vi tolkar det som en liten miniprotest mot att mamma helt plötsligt anlände till arenan :wink: . Men som sagt, hon sov på 15 minuter och var mest irriterad/arg i de frågor som kom. Sedan sov hon i ett sträck till 4.06 då jag fick ramsa påminnelse 2 ggr totalt + bekräftelse efter att jag avvaktat så länge som jag kunde. Rätt eller fel, ska jag kanske ramsa så fort jag hör något fortfarande? Hon somnade iallafall om efter snackmummel och kanske 15 minuter. Sov vidare till 5.47. då började hon snacka, väldigt lågt ett bra tag som steg och sjönk. 6.35 började det gnällas och stegras, jag ramsade och hon lyssnade men började gnälla och sen gråta så fort jag slutade (hon ska sova till kl 7) Fråga nr 2: Skulle jag ha ramsat när hon snackade förnöjt i nästan 40 minuter så att hon ev somnade om? Vi använde oss av marginalkvarten imorse och då var hon inte så glad men blev tyst och log sedan när vi drog på med vårat GOD MOOOOORGON att det var en FANTAAAASTISK MORGON OCH HEJ OCH HÅ VAD KUUL :wink: Hon hade en blick som sa: Varför säger ni godmorgon nu när ni VET att jag varit vaken i en timme redan :wink: Är lite osäker på hur vi ska bete oss om hon är/blir upprörd PRECIS när uppvaknandet ska ske och hon har varit vaken ett bra tag, dvs rätt osannolikt att hon kommer att somna om av en ramsa på några minuter. Ska vi buffa henne lugn och göra godmorgon när hon inte är ledsen, dvs bara vända på henne efter buffning när hon lugnat sig och köra godmorgonritualen direkt på?
Dagslurarna gick både bra och mindre bra idag. Det största framsteget var att hon somnade på ramsa i vagnen lur 1 på morgonen, har inte hänt tidigare! =D> Mindre bra var att hon vaknade efter 45 minuter på sitt långsov (1 1/2 timme) och ville inte somna om trots vagning, så fort jag stannade vagnen ville hon upp (rädd för att fastna i vagningsträsket också) och lur nr 3 vaknade hon 10 minuter för tidigt (45 minuterspass). Lyckades få in en 5minuterslur på eftermiddagen men undrar hur det går inatt (natt 4) när hon sovit lite för lite under dagen... :? Blir spännande att se. Sen var det maten...hon har de tidigare dagarna ätit otroligt bra och kräkts upp rätt mkt (hon är en glupsk tjej :wink: ) men idag när jag verkligen trodde aptiten skulle slå till ännu mer så har hon ätit betydligt mindre :?: :? Jag trugade men ju mer jag trugade ju mer arg blev hon så till slut fick jag ge mig. Gav istället bröstet och det tog hon gladeligen och låg länge och väl och åt/gosade (dock vet jag inte hur pass mkt mjölk jag har längre, känns rätt fattigt inuti numer faktiskt :wink: ). Sen tycker jag även att hon varit mer gnällig idag än både dag 1 och 2. Tidigt bakslag? Tips? Kommentarer? Kram Ulrika
Ulansnosan

Inlägg av Ulansnosan »

Hej mitt i natten, har nyss givit Nova en påminnelse o bekräftelse efter att hon vaknat o var lite ledsen, hon somnade om på några minuter. :) Är tvungen att kommentera mig själv eftersom jag igårväll efter läggning (som tog en halvtimme och hon skrek upp sig ordentligt en gång) kände det som att jag glömt bort allt jag läst fast jag kände mig så påläst. Mycket riktigt, där stod det ju precis om vargtimmarna o hur jag ska gå tillväga... :oops: Dessutom ett extra :oops: eftersom jag läst det flera ggr. Det står dessutom om att strul under dagslurarna är vanligt..dubbelt :oops: Nåja, jag ska fortsätta läsa "best of" under kuren för att hålla attityden på plats. Kan ha varit den som spökade vid läggdags inför natt 4 för hon var mer förbannad varvat med ledsen än någonsin, ingen läggning på 2 minuter där inte :( Men som sagt, nya tag och tejpa fast attityden av självklarhet samt skjuta ner ett par osäkerhetsvargar innan jag somnar om. Ska bli skönt när även Novas mamma får sova hela natten :wink:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Hoppas nätterna gått bra nu. Visst är det så man läser och läser men ändå fastnar det inte. Vad bra att du ha nreflekera och finna svaren själv. Då brukar det sätta sig och man kommer ihåg där mitt i natten hur det var man tänkt sig att göra.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Ulansnosan

Inlägg av Ulansnosan »

Hej Ida och tack så mycket! Nätterna har gått HELT ok, dvs hon sover fram till vargtimmen runt 4 (ända sedan kuren startade, tidigare vaknade hon allt mellan 1-4 på natten) och de 2 sista nätterna somnar hon om majoriteten av gångerna hon vaknar till mellan 4-7 vilket kanske är 6 ggr. Senaste natten körde jag en upplysningsramsa vid 2 tillfällen och vi har fått väcka henne då hon sovit kl 7! :) Vi har haft lite strul med läggningen natt 3,4 & 5 då det tog en halvtimme mot natt 1 & 2 som tog 15 minuter. Ikväll gac jag mig den på att vända den trenden så jag la till med en stensäker attityd, busade med henne i en hel timme innan, hon har druckit välling för första gången (!), första gången hon tar flaskan, =D>
Hon somnade för 10 minuter sedan och vi satte nytt rekord på 9 minuter! :thumbsup: Behövde ingen påminnelseramsa utan bara bekräftelsen som jag hoppas följde med henne, kan ha varit något sen med den till och med, var inte beredd på att det gick så fort... :o Jag var ensam hemma ikväll då stora killen är hos en kompis och sambon på middag så antar att jag kunde koppla av och köra mitt race. Nu kan jag stolt berätta för sambon att jag hoppas på att ha brutit den onda cirkeln. Dagslurarna går bra i den mån hon sover dem som hon ska men blir RIKTIGT upprörd vid ramsning så jag har fått vagna nästan alla gånger. Försöker dock vara noga med att bekräftelseramsa får sista ordet även på dagen. Men så fort jag undrar går jag in och läser alla andras intressanta storys och kämpanden. Jag tycker tom att det börjar bli riktigt roligt att kura :wink: Ha det gott!
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Va härligt att det går så fint för er, skön läsning.
Du skriver att ni fått vagna vid dagslurarna, eller tolkade jag fel? vagna och buffa skall man sluta med efter första dygnet och sedan skall ramsan helt ta över. I värsta fall kan man solfjädra och i yttersta nödfall buffa eller vagna. Samma gäller alltså ute som inne, dag som natt.

Samma fina attityd vid dagslurarna, mat i magen, säker attityd, en massa bus och bums i säng med en bestämd ramsa * 2 som direkt efterföljs av en bekräftelse * 2 (alltid).

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Ulansnosan

Inlägg av Ulansnosan »

Hej och tack! :) Framförallt tack för förtydligandet kring dagslurarna, jag har variot lite inkonsekvent med dessa och det ger såklart dubbla budskap till Nova vilket gör att hon ibland blir ruskigt upprörd :evil: och/eller lrdsen när jag bara ramsar, vadå, du vagnade ju förra gången, varför inte nu, och nu vagnar du igen mamma? :oops: Tack för din tydliga iniput, nu ska jag köra stenhårt o konsekvent på dagslurarna med. Fråga kring det dock. Om jag är ute på exempelvis en promenad och det blir sovdax, hur gör jag då, stannar vagnen, lägga tillrätta och "gå därifrån" känns ju lite märkligt :wink: Jag har vid de tillfällena lagt ner henne i vagnen, lagt tillrätta och sagt ramsan medan jag börjat gå och då somnar hon utan protest av själva sköna vagngåendet. OK eller kan jag göra på ngt annat sätt?

Slänger ut ytterligare en fråga: Snart kommer vi byta från liggdelen till sittdelen då hon börjar växa ut liggdelen. Hon är ju ett sova på magebarn så jag emottar väldigt gärna tips på hur vi ska gå tillväga vid dagslurarna då. Lägga ner henne på rygg i sittvagnen och köra ramsan och inta attityden av självsäkerhet? Lättare sagt än gjort...Kan ju använda sängen vid de tillfällen jag är hemma men vill ju inte vara låst hemma hela dagarna för att hon ska kunna sova dagslurarna på mage :? .

Nätterna fungerar ok nu under uppföljningsveckan, hon har ännu ej sovit en hel natt själv men vi har inte behövt gå in alls sedan första natten utan hon svarar mkt bra på ramsan och det är i princip uteslutande förlagt till vargtimmarna. I förrgår natt när läggningen gick så bra sov hon nästan över dem, då sov hon till 5.45 så det görs framsteg sakta med säkert. Inatt var det lite oroligare med både läggning och sömn men inget alarmerande, känns som att det är övergående.

Hoppas någon har svar kring dagslurarnas ramsning vid promenader eller frånvaro från hemmet där det ej är möjligt att "gå ifrån" vagnen samt attityden/tillvägagångssättet kring vagnbyte från mage till rygg.

Kram till alla härliga föräldrar och kurkompisar, ha en skön helg!
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Bra att du blev hjälpt av mitt svar!

Konsekvens, tydlighet och säkerhet är A-O i kuren. Att sända ut ett tydligt budskap till sitt barn gör att dom blir säkra och trygga och då somnar de gått och mår generellt bra. Att göra likadant varje gång och då framförallt när man kurar och under uppföljningsveckan är jätte viktigt.

Ha hela tiden stenkoll på klockan och planera dagarna efter lurar och mat. Detta kommer efter en tid att gå helt automatiskt och man blir senare mer eller mindre aldrig förvånad över att "ops du ska visst sova nu" utan det sitter lixom i ryggmärgen :mrgreen:

Låt oss säga att du har planerat att ta en vagnpromenad kl 08:00 till cirka 10:00. Det innebär att din promenad även inkluderar lur 1 som du enligt ditt schema har kl 09:00 till kl 09:45. Du får då planera din promenix så att du vid denna tid är på något lite lugnare ställe. Att precis gå in på ett café är kanske inte att rekommendera när du samtidigt skall lägga den lilla att sova.. Åter till saken. du är på ett lugnt ställe med lite folk. Du tar upp henne, busar och fnissar tills hon kiknar av skratt. Du ger inte upp förräns hon riktigt skrattar så det hörs. Sedan lägger du henne bestämt ner i vagnen och trycker lätt till. Ramsar * 2, täcker för vagnen med en sjal eller vad du nu använder samtidigt som du bekräftar * 2 och smyger dig ifrån vagnen. Vagnen är låst och står vänd bort från folk och oljud. Du låter sedan vagnen vara. Inte vagna inte störa du sitter en bit ifrån, hon får inte känna din närvaro. Jag skulle valt en lugn park eller skogen eller liknande och kanske inte ställt mig mitt i stan. Både för barnets skull men även för min egen, pinsamt och jobbigt att kura inför folk :shock: När hon somnar så ställer du klockan på 10 min och väntar och väntar. När 10 min gått så fortsätter du promenaden och är hemma runt samma tid kanske som hon vaknar. Går upp och förbereder hennes mat och går sen ner och hämtar lillan. :D

Är hon ett magbarn kan det bli svårt att introducera ryggläge i trång vagn. Det finns tydligen stora silja lines att köpa där barnet kan ligga på mage även i vagn. Många börjar även låta barnen sova inne i spjälsäng när de blir lite äldre, för att de helt enkelt oftare sover bättre där. Jag flyttade själv in min son när han var 7 månader.

Du har inte speciellt lång tid kvar innan ni bara kommer att ha 2 dagsvilor och man får då verkligen mycket större flexibilitet på sina dagar och hinner iväg under barnens vakna tid.

Bra att nätterna successivt blir längre och längre, det är så för de flesta. och efter några veckor så brukar nätterna sitta som ett smäck. Håll ut så är ni snart framme!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Ulansnosan

Inlägg av Ulansnosan »

Tack snälla Nat! Jag har även nästa vecka i princip rensad från aktiviteter som gör att jag kommer att kunna köra dagslurarna ifred hemma. Som du säger kommer ju dagslurarna att minska till 2 och när jag ev behöver vara borta så ska jag försöka se till att hon kan sova sin lur/lurar på mage någonstans. Bilen somnar hon i så det kan ju vara ett alternativ att jag passar på att åka någonstans då hon ska sova sin lur. Får väl passa på att åka o hälsa på långväga kompisar :wink: Stort tack återigen, det ska gå bra det ghär och jag inbillar mig att om jag blir bättre på konsekvensen under dagen och itne bara på nätterna så sitter nog läggningen och nätterna ännu bättre inom kort.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"