Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SaraMilana

Re: Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen!

Sarisparis, tack för dina tankar! Har läst tråden om lille Nils, vilken härlig familj ni är! Minst sagt inspirerande! :D

Här går humöret (hos mig) upp och ner, ganska ofta ner. Någon (väldigt) enstaka gång går läggningen bra och jag lyckas få Stella att sova mer än 30 minuter åt gången. Men det är bara enstaka gånger!!!

Annars vaknar hon efter exakt 30 minuter, det går verkligen att ställa klockan efter henne!! Jag har provat att mörklägga, att dammsuga och att "halvväcka" henne strax innan hon brukar vakna för att störa sömnmönstret (wake to sleep). Men hon vaknar varje gång och sedan tar det ju minst en halvtimme (med skrik och idogt vagnande) innan hon somnar igen.

Det enda som fungerar lite grann är att småvagna över skarven. Då vaknar hon och bökar runt men skriker inte. Men detta fodrar att jag håller på och småvagnar 20-30 min.

JAG BLIR GALEN!!

På natten, däremot, sover hon ALLTID över sömnskarvarna. Hur kan detta komma sig?

Läggningen är inte det lättaste heller. Vi kan ha det hur mysigt som helst, hon är mätt och trött. Men så fort hon landar i vagnen börjar hon skrika! Detta håller på 5-10 minuter tills jag lyckas vagna henne så pass lugn att hon kan somna. Hur gör jag för att hon ska känna sig trygg i vagnen? :?: Jag har provat solfjädern och att buffa, men det verkar inte göra någon skillnad alls.

Följden av detta sömnduttande är att hon inte orkar vara vaken i stort sett mer än en timme i sträck. Håller jag henne uppe 1,5 timme blir hon grinig och har sen väldigt svårt att somna. Jag känner mig helt låst! Jag har ingen lust att gå ut på promenad när hon sover, jag vill inte "fastna" nånstans ute när hon vaknar och försöka få henne att somna igen. Och jag kan ju inte direkt göra några små utflykter när hon är vaken, det finns ju ingen vaken tid att göra det på eftersom måltiden tar ca 45 minuter och sedan är hon snart trött. På måndag ska vi till BVC, fattar inte hur jag ska lyckas få till det...?

Jag vet snart inte var jag ska ta vägen! Vi har visserligen bara kört med standardmodellen nu i 1,5 vecka, men jag känner mig ändå helt knäckt. Allt skrikande och vagnande och passande på när hon vaknar för att snabbt vara där och försöka förhindra ett jätteuppvak med gallskrik är stressande! :( Hur lång tid ska detta fortsätta? Är detta en bombsäker metod som funkar på alla och det bara är fråga om tid eller vad?
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

trist att det inte känns bra. Vad gäller standardmodellen så tror jag att det går att få till på alla barn, men vägen är i bland mer slingrig. :wink:

jag tänker ändå mat när sömn strular. När hon markerar att hon inte vill ha mer, kör ni då (STOR) rap och sen lite till. paus och lite mer trugning? vad har ni för nappstorlek? det kan gå i mer om man byter till större storlek. Man kan byta bra mycket tidigare än vad det står på napparna.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej Videunge! :heart:

Bra tanke där med nappstorleken! Vi kör fortfarande på den minsta, eftersom vi fram till ganska nyligen satsade på att få igång amningen. Nu har ju dock fokus ändrats något, till ju mer ersättning desto bättre... ;) Köper större nappar i eftermiddag, då har pappan nämligen lovat den trötta mamman några timmars egentid som ska spenderas i närmsta shoppingcentrum!! \:D/

Måltiderna går till ungefär såhär i dagsläget: Ersättning ca 100 ml, rap (en stor eller flera små), trugar igen men hon vill inte ha, paus med skötning och umgänge, ersättning 50/60/70 ml, rap, trugar igen men hon vill inte ha, bröst tills hon inte vill ha mer. Så inte fyra små rätter, men väl två med efterrätt. :)

En tanke är att hon har fått obegränsad mängd ersättning i bara 1,5 vecka, magsäcken kanske inte rymmer mer (än)? På den här tiden har jag gått från att blanda 100 ml till 170. Snart är det dags att gå upp en skopa till, för hon har flera gånger nästan tömt flaskan med 170.

:?: Men jag känner mig rätt så bekymrad över att hon skriker så när jag lägger henne, så fort hon träffar madrassen sätter hon igång! Detta ska ju inte vara nån skrikmetod, men när hon skriker i 5 minuter innan hon äntligen lugnar sig av vagnandet undrar jag om jag gör något fel? Har kollat på klippet där Anna vagnar om och om igen och tycker att jag gör exakt likadant. Vår vagn har inte lika mycket fjädring så det blir inte samma gung, har det någon betydelse? Eller är det knycken i ändläget som är det viktiga? Vill inte att hon ska se läggningen som något negativt.
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

maten låter det ju som att ni är på god väg med. Vad bra att ni testar större storlek. det kan göra all skillnad för det är ju tröttsamt att äta med. :roll: men testa flera gånger för det är ju ibland så att första gången det kommer mer så får man lära sig att svälja fortare om du är med på min luddiga förklaring. Om hon dricker upp 170 ml så är det bara att erbjuda mer :wink: Sikta på en liter/dag ungefär.

sen det där med dagarna. kan det vara så att du nästan förväntar dig att det skall strula? Den fällan trillar jag i ibland när det börjar tjorva. :roll: :oops: Försaök trolla fram ett lugn och självklar attityd. det kommer att gå galant! :mrgreen: försök skratta innan läggning samt lägg INNAN trötthetstecken som gäsp och gnugg i ögon.

har du läst den här?
När SMbarnet skriker vid sovdags

bli alltså inte orolig! är det viktigaste jag kan säga för då förmedlar du det till lilla älsklingen. lugn och säker, stadigt tillrättaläggnande.Jag läste något som liknar följande konversation i en annan tråd men vet ej var just nu. men du får mitt minne av den för så här hjälpte det mig att tänka. skriker liten upp sig aldeldes så är det vagning tills tyst, skak i handtag och gå.

kommer det då en ny fråga " skall jag sova här? "
snabbt fram, kort vagning tills tyst. skak i handtag och gå. med det säger du "JA det ska du"

överger du mig nu? samma koncisa svar. kort vagning tills tyst. skak i handtag och gå "Nej jag finns här du kan sova lugnt."

korta enkla svar är lättast att ta till sig. Sen får du inte glömma dom andra 17 bebisarna som skall läggas för att inte tala om dina 10 kor som står och är dersperata efter att mjölkas :lol: Skämt åsido så är det bra att koncentrera sig på något annat.

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

videunge skrev: maten låter det ju som att ni är på god väg med. Vad bra att ni testar större storlek. det kan göra all skillnad för det är ju tröttsamt att äta med. :roll: men testa flera gånger för det är ju ibland så att första gången det kommer mer så får man lära sig att svälja fortare om du är med på min luddiga förklaring. Om hon dricker upp 170 ml så är det bara att erbjuda mer :wink: Sikta på en liter/dag ungefär.
Känns hoppfullt detta med nappstorleken! Känns skönt att ha en handlingsplan. :heart: För som det är nu går det bara inte att truga i mer. Eller jo, en gång när hon vägrade helt och hon nog var "överhungrig" hällde jag i lite socker i ersättningen. Då klunkade hon i sig hela flaskan utan uppehåll och det hade nog gått i ännu mer! Men så kan man ju inte hålla på, särskilt inte som jag brukar förespråka mycket fett och lite kolhydrater... :oops:
videunge skrev: sen det där med dagarna. kan det vara så att du nästan förväntar dig att det skall strula? Den fällan trillar jag i ibland när det börjar tjorva. :roll: :oops: Försaök trolla fram ett lugn och självklar attityd. det kommer att gå galant! :mrgreen: försök skratta innan läggning samt lägg INNAN trötthetstecken som gäsp och gnugg i ögon.
Jo, nog är det så att jag förväntar mig strul, då hon aldrig hittils har lyckats sova över 30 min-skarven! :) Kolugn brukar vara mitt mellannamn, men jag ska försöka ytterligare med attityden. Men det där med läggning före trötthetstecken tycker jag är svårt, det känns som att hon är trött jämt!! (kanske inte så konstigt när hon inte får de där 15 timmarnas sömn per dag någonsin) Ska jag verkligen lägga henne redan efter en halvtimme-trekvart om hon gäspar då? Då hinner hon ju knappt äta och ingenting annat.
videunge skrev: har du läst den här?
När SMbarnet skriker vid sovdags
Ja, den har jag läst! Det finns mycket godbitar här på forumet som jag läser i vagningspauserna. :) Men eftersom jag inte är säker på att hon är helt mätt och hon sällan hinner med fullt program innan hon blir trött vill jag inte gärna låta henne skrika. När allting funkar lite bättre kommer jag också våga lita på att hon fixar det där själv.
aso

Inlägg av aso »

Hej SaraMilana :D !

Vill bara komma med lite pepp när det gäller läggningarna :heart: !

Vi hade precis samma problem och jag trodde nästan jag skulle bryta ihop, kändes så sorgligt att han skulle gråta varje gång vi la honom :cry: . Men jag fick extra uppbackning av min sambo, som inte är så "blödig" utan mer konkret av sig och det hjälpte massor. Vi disskuterade hur vi skulle göra #-o och hjälptes åt :D . Och så frågade vi här på forumet (en massa frågor :oops: ...). Och vet du vad, plötsligt en dag så bara ordnade det sig, poletten trillade ner och vår lille kom på att det är fantastiskt att få gå och lägga sig :D!

Du har fått JÄTTEFINA tips av Tetz :heart: !

:arrow: Jag fick följande fantastiskt bra råd av Susan som räddade våra läggningar, det passade mig helt perfekt hoppas det kan hjälpa dig oxå:
SusanD skrev:Det här är ett sätt att gå för att få lilla barnet att verkligen lita på att du finns där och håller vakt.

Då gäller det att få till en dialog/kommunikation med vagningen och jag ska försöka förklara hur jag då går tillväga. Du får hojta till om något är oklart så förklarar jag igen.

Lägg lilla barnet tillrätta i vagnen, sätt på filten, skaka i handtaget och så dunkar en gång i handtaget. Både skaket och dunket ska vara rejäla och bestämda, ingen plats för någon tvekan här inte.

Vänta och låt lilla barnet reagera, blir det gråt så är du bums där och svarar med antingen några vagningsdrag som du avslutar med skak och dunk i handtaget. Vagningen ska du sluta med bums barnet tystnar, inte vänta på att han andas lugnt eller är totalt avslappnad i kroppen.

Drar han igång igen är du bums där med kort vagning, skak och dunk.

Om han drar igång igen med med lite lägre intensitet kan det räcka med ett skak och ett dunk i handtaget för att med bestämdhet förklara att du håller vakt, du har koll, och han kan sova gott.

Även om detta kan kännas som att du inte backar så är det precis det du gör. Du finns där bums för att tala om att allt är lugnt och slutar med dina insatser så fort han tystnar. Räkna med att du får hålla på med denna form av kommunikation vid några läggningar innan han verkligen litar på dig.

Att backa och låta lilla barnet skrika är ingen bra väg att gå, då föds bara mer oro hos alla inblandade parter.
Klarar du bara av att satsa allt krut på rätt Attityd ska du se att detta ordnar sig finfint! Små godingar älskar att gå och lägga sig, de behöver bara lite stöttning för att komma på det...

:heart: aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Videunge, stort tack för ditt tips om större nappstorlek!! :heart: Nu på morgonen lyckades jag hälla i Stella (efter ganska mycket trugande) nästan 200 ml ersättning + lite bröstmjölk som förrätt och efterrätt. Efter denna skrovmåltid var hon så trött så trött. Läggningen var nog den snabbaste hittils och sen sov hon i 1 h och 15 minuter, rekord!! =D> Sen krävdes några vagntag men nu verkar hon sova gott igen. :sleep:

aso, tack snälla du för peppningen, det behövde jag verkligen! :heart: Mammahjärtat gråter varje gång hon ligger där och skriker förtvivlat när det är dags att sova, så det är jätteskönt att veta att det bara kan vända en dag! Tänk vad förvånad jag kommer bli. :wink:
videunge

Inlägg av videunge »

hej :D

tänk vad ett större hål kan göra :shock: :lol: det är väl aldeldes underbart :thumbsup: bra jobbat. :heart: Nu är ni på rätt spår är jag aldeldes övertygad om så nu är det bara att njuta. Mer mat åt småfolket :wink:

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Ja, tänk att en så liten sak som ett minimalt hål kan göra en sån skillnad! :D Än en gång, Videunge, stort tack till dig för ett så gott råd, nog det bästa jag fått hittils! :heart:

Stella fick faktiskt sina två timmars sömn på morgonen. Hon vaknade till helt kort två gånger, tror jag drog totalt 10 vagntag under hela sovpasset (förutom ganska många vid läggdags i vanlig ordning)! Vilken skillnad! Mitt lilla hjärta, tänk att hon äntligen blir riktigt riktigt mätt och får sova gott! :heart: :-D

Efter nästa mål var hon återigen jättetrött och somnade i min famn efter knappt 1,5 timmars vakentid. Hon somnade om nästan omedelbart i vagnen och nu ska det bli spännande att se vad som händer under denna lur!

Det är lite tjorvigt att få till påfyllningen. Jag trugar och trugar och det drar ut ganska mycket på tiden. Nu fick jag fuska med en nypa socker i ersättningen för att de sista 80 ml skulle gå ner. :oops: Men det kanske bara är en vanesak, hon har ju aldrig ätit så mycket på en gång. Annars slår jag till på flasknapp nummer 3! :)

I eftermiddag drar vi ut till landet över helgen. De säger ju att man blir trött av friska luften, så då borde hon verkligen sova bra! Även fast jag hävdar bestämt att det borde vara tvärtom, frisk luft borde man ju bli pigg av... ;)
aso

Inlägg av aso »

Vilken härlig läsning :D !
SaraMilana skrev:I eftermiddag drar vi ut till landet över helgen. De säger ju att man blir trött av friska luften, så då borde hon verkligen sova bra! Även fast jag hävdar bestämt att det borde vara tvärtom, frisk luft borde man ju bli pigg av...
Ha en härlig helg på landet och njut av den lilla :heart: !
Visst har du delvis rätt när det gäller frisk luft, för först blir man pigg men sen...då är det ljuvligt gott att sova. Jag är en riktig skogsmulle :wink: och vår lille sover som en gråsten ute när det är klar höstluft och 15 grader :lol: . Som idag, lång utevistelse först (så man blir härligt trött) :wink: och sen är det busgott att få krypa ner i vagnen med en varm filt över sig, somnade på 30 sek :D .

:D aso
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Aso, du har rätt! Man blir ju såklart trött efter att man varit pigg! :)

Lur nummer två gick inte riktigt lika bra som den första. Stella vaknade som vanligt efter den första halvtimmen, men det var inget ihållande skrik som det oftast är utan jag vagnade lite i omgångar. Första luren har alltid gått bäst för lilla fröken, så jag har lärt mig att jämföra hela dagar istället för att bli nedslagen framemot eftermiddagen. Trenden är i alla fall positiv och så är även jag! Gårdagens egentid och morgonens framsteg kan jag leva på hela helgen tror jag! :D

Trevlig helg alla! :heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Nu är vi ute på landet (tack gode gud för mobilt internet, hur skulle jag överleva annars? :wink: ), tösen har fått till två halvrisiga lurar och en kanonbra idag!

På eftermiddagen sov hon 1 h 45 min utan någon inblandning från mig alls!!! \:D/ Hon stökade och bökade ibland men lyckades klara det på egen hand. Den här kanonluren fick hon till när hon fått i sig 200 ml ersättning + bröstmjölk som efterrätt.

:?: Men det är så himla svårt att få i henne så pass mycket och det är ju bara då hon lyckas sova bra!! Vi brukar börja med ersättning när det är matdags, hon slukar runt 100 ml till att börja med. Sedan rap och truga lite till, men då är det tvärstopp. Lite paus och sedan dags för påfyllning. TVÄRSTOPP! Hon vill verkligen, verkligen inte ha mer! Hon tar bara flaskan frivilligt när hon är riktigt hungrig, inte annars. Bröstet tar hon när som helst, men jag har ju tyvärr inte tillräckligt för att hon ska bli proppmätt. Med större nappstorlek har vi lyckats några gånger att få i henne så att hon blir sådär proppmätt, men oftast tvärvägrar hon. Är det någon som har några tips? Detta börjar bli en ganska tuff kamp med en mycket arg/ledsen Stella och svettiga föräldrar som resultat.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Stella sov 7 h 20 min i sträck i natt!!! :sleep: Jag vaknade sömndrucket av puffanden och stånkanden från vagnen, trodde klockan var kring midnatt som vanligt, men hon var 04.20!!! :D Hon fick bröstmjölk (än så länge verkar det räcka nattetid) och sedan sov vi vidare till 06.45 då hon vaknade och vi gjorde morgon. Halleljua! :D

Men till frukost var det återigen gråt och tandagnisslan (nåja, inte riktigt, några tänder finns ju inte), det har nästan blivit värre sedan vi började med större flasknapp. När det väl går i går det i mer än förut, men det är färre gånger det går.

Första luren gick strålande, 1 h 45 min med bara ett par vagntag från min sida trots halvdan frukost.

Provade nu till nästa mål med minsta flasknappen igen och då gick hela flaskan i i ett nafs! Blir inte klok på detta. Men vi är helt klart på rätt väg och livet känns helt plötsligt mycket lättare! :D
aso

Inlägg av aso »

BRA JOBBAT =D> av både dig och lilla fröken!

Nu är du så gott på väg att du löser detta helt fint.
Bra att du bytte till den mindre nappen igen, det gäller att vara lyhörd och kreativ samtidigt som man är säker på sin sak och tydligt leder den lilla. Heja heja :D !

Lugn och fin så går detta kalasbra :heart: .

7 september skrev du såhär:
Någon (väldigt) enstaka gång går läggningen bra och jag lyckas få Stella att sova mer än 30 minuter åt gången. Men det är bara enstaka gånger!!!
Annars vaknar hon efter exakt 30 minuter, det går verkligen att ställa klockan efter henne!!

Tänk vilka fina framsteg ni gjort på så kort tid :wink: !!!

:heart: aso
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Ja, detta känns verkligen kalasbra! Även om jag sedan Barnaboken inhandlades (att det blev just den är bara en lycklig slump) varit helt övertygad om att detta är rätt sätt, trodde jag inte att det skulle gå så bra så fort! :heart:

Kvällen igår var helt fantastisk, Stella underhöll farmor och farfar i flera timmar och var på sitt allra bästa humör! Svårt att tänka sig att hon gallskrek varje kväll av övertrötthet (och kanske även hunger) för två veckor sedan.

Läggningarna medför en del skrik fortfarande, men inte alls lika mycket som första dagen. Hon har alltid börjat skrika då hon hamnat i magläge, men jag läste här på forumet igår om det viktiga i att få ligga på mage och kravla sig fram. Tänkte också att om hon blir mer van vid magläget i vaket tillstånd kanske läggningarna blir lättare också? På förmiddagen tog vi alltså premiärturen på mage med bara fötter. Jag hjälpte henne lite att få fäste med fötterna och hon tog i med hela kroppen. Tålamodet tröt efter några minuter, men ett tag gick det riktigt bra. Härligt att se! :)

:?: När är det vettigt att börja klura på ett schema för lilla fröken? Sömnen är långt ifrån stabil och hon orkar nästan aldrig vara vaken 2 timmar, oftast kommer första gäspen efter 1 till 1,5 timme.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"