Sarisparis, tack för dina tankar! Har läst tråden om lille Nils, vilken härlig familj ni är! Minst sagt inspirerande!
Här går humöret (hos mig) upp och ner, ganska ofta ner. Någon (väldigt) enstaka gång går läggningen bra och jag lyckas få Stella att sova mer än 30 minuter åt gången. Men det är bara enstaka gånger!!!
Annars vaknar hon efter exakt 30 minuter, det går verkligen att ställa klockan efter henne!! Jag har provat att mörklägga, att dammsuga och att "halvväcka" henne strax innan hon brukar vakna för att störa sömnmönstret (wake to sleep). Men hon vaknar varje gång och sedan tar det ju minst en halvtimme (med skrik och idogt vagnande) innan hon somnar igen.
Det enda som fungerar lite grann är att småvagna över skarven. Då vaknar hon och bökar runt men skriker inte. Men detta fodrar att jag håller på och småvagnar 20-30 min.
JAG BLIR GALEN!!
På natten, däremot, sover hon ALLTID över sömnskarvarna. Hur kan detta komma sig?
Läggningen är inte det lättaste heller. Vi kan ha det hur mysigt som helst, hon är mätt och trött. Men så fort hon landar i vagnen börjar hon skrika! Detta håller på 5-10 minuter tills jag lyckas vagna henne så pass lugn att hon kan somna. Hur gör jag för att hon ska känna sig trygg i vagnen?
Följden av detta sömnduttande är att hon inte orkar vara vaken i stort sett mer än en timme i sträck. Håller jag henne uppe 1,5 timme blir hon grinig och har sen väldigt svårt att somna. Jag känner mig helt låst! Jag har ingen lust att gå ut på promenad när hon sover, jag vill inte "fastna" nånstans ute när hon vaknar och försöka få henne att somna igen. Och jag kan ju inte direkt göra några små utflykter när hon är vaken, det finns ju ingen vaken tid att göra det på eftersom måltiden tar ca 45 minuter och sedan är hon snart trött. På måndag ska vi till BVC, fattar inte hur jag ska lyckas få till det...?
Jag vet snart inte var jag ska ta vägen! Vi har visserligen bara kört med standardmodellen nu i 1,5 vecka, men jag känner mig ändå helt knäckt. Allt skrikande och vagnande och passande på när hon vaknar för att snabbt vara där och försöka förhindra ett jätteuppvak med gallskrik är stressande!