Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag har en liten dotter på nu 11,5 veckor. Vi var väl pålästa i Barnaboken innan hon föddes med goda intentioner att göra rätt från början. Allt lätt ju så lätt och bra, hur kunde något gå fel?

Det gjorde det, det som gick fel var amningen. De första två veckorna gjorde jag inget annat än att amma. Jag försökte dela upp det enligt standardmodellen, men det var svårt att få till det, riktigt svårt. Hon åt mest hela tiden och sov korta stunder däremellan. När hon var två veckor gammal hade hon ännu inte börjat gå upp i vikt och jag blev beordrad att ge henne ersättning, då min mjölk inte räckte till. Jag ville så gärna få igång amningen, så i nio veckor kämpade jag av och till för att trappa ner på ersättningen. Hon fick alltså amma så mycket hon ville och vi fyllde på med ersättning när hon blev arg för att det kom för lite. Standardmodellen började bli ett minne blott. Hon gick upp bra i vikt, men sömnen blev bara sämre och sämre och vi gjorde inte så mycket annat än att amma och försöka få henne att sova. Såhär i efterhand inser jag att jag skulle ha slutat kämpa tidigare, men jag ville ju så gärna helamma. Men men, gjort är gjort och nu är det nya friska tag som gäller!

Jag kan tillägga att den här första tiden har hon sovit på sidan, då det blev lättast så för att jag skulle kunna liggamma på natten. Hon har sovit mellan oss i sängen, nåt vi verkligen vill komma ifrån för allas skull. För att söva henne har jag antingen ammat henne till söms eller så har vi kånkat runt på henne tills hon somnat (hon har ju inte varit ordentligt mätt någon gång, inte så lätt att sova då ju).

För några dagar sedan fick jag nog, flickebarnet måste ju få äta ordentligt och sova ordentligt! Nu är jag nöjd med att delamma, jag ger brösten först och sedan så mycket ersättning hon vill ha. Vi använder Medela Calma-flaskor som inte ska störa amningen lika mycket. Jag försöker komma ifrån småsnuttandet och få till rejäla portioner och längre sömnpass emellan.

Imorse när hon ätit klart var hon så trött så hon somnade vid bröstet (efter ännu halvrisig natt), så jag la henne helt frankt på mage i vagnen (med andningslarm). Hon brukar bli väldigt ilsken när vi lägger henne på mage, så jag hade räknat med högljudda protester. Men efter bara en liten stunds vagnande somnade hon gott om. Efter 30 minuter vaknade hon som hon alltid gör, men jag vagnade henne lugn gång på gång på gång, av och till i en timme. Sista halvtimmen sov hon djupt igen, och totalt fick vi ihop två timmar. Det är nog rekord dagtid för lilla damen!!

Nu tänkte jag mig att köra efter standardmodellen och gav henne nästa mål under totalt en timme med skötning etc. Efter 1,5 vaken tid la jag henne för att sova. För att vara första gången som hon somnade själv måste jag ändå säga att jag är imponerad! Jag vagnade i 10-15 minuter innan hon somnade och sedan blev det några uppvak innan hon sov riktigt gott.

Till mina frågor:

:?: Hur ska jag göra nu, men vaken- och sovtider? Ska jag försöka ta mig an ett schema på en gång? Hittils har jag bara gjort lite som det har blivit, med 1,5 timmes vakentid och så mycket sömn som möjligt däremellan (med nästan alltid har hon vaknat efter 30 min).

:?: Ska jag vänta med att börja vagna tills hon skriker? Eller är det Ok såhär i början att vagna när man hör missnöjda gruffar och ser ett envist huvud som sticker upp ur vagnen?

:?: Hur lång tid ska jag hålla på och vagna innan jag ger upp? Sist stod jag en halvtimme (efter det vanliga 30 min-uppvaket) och vagnade nästan oavbrutet då hon hade väldigt svårt att somna om. Några gånger somnade hon till men vaknade nästan genast igen. Resulatet var en mamma med trötta armar och en ilsken dotter med en röd kind.

:?: Hur gör vi med natten och nattmålen? Fram tills idag har jag ammat när hon har vaknat. Några enstaka gånger har hon sovit 6 timmar i sträck, ofta har det varit runt 3-4 timmar i sträck med den längsta sovperioden i början på natten och sedan mat oftare och oftare. Då hon ligger bredvid mig har jag inte alltid koll på hur mycket och när hon äter. Men mellan 2 och 4 nattmål brukar det bli, med lite småsnuttande mellan varven om hon vaknar till (nappfuktion). Jag tänkte förvisa sambon till soffan några nätter för att han ska få sova ifred och lyfta upp vagnen till sovrummet för att kunna vagna. Jag läste någonstans här om att det är bra att ge ett extra mål vid 22-tiden och sedan nästa vid 4. Är det över huvud taget realistiskt att satsa på det från början eller borde det vara ett mål däremellan också? Jag skulle vilja förĺägga hennes nattsömn mellan 20 och 08 (för 12 timmar ska det väl vara va?) för att hon ska få träffa sin pappa så mycket som möjligt på kvällen när han kommer hem från jobbet.

Oj, vad långt det blev, hoppas att någon orkade läsa allt! :oops:
Ebba på landet
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 24 aug 2011, 13:08

Re: Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Inlägg av Ebba på landet »

Hallå där :D

Ville mest bara säga hej och önska dej lycka till!
Jag är själv nybörjare och kan inte ge dej några goda råd men jag följer gärna din tråd då jag själv skulle behöva svar på några av frågorna.
Själv sover min sambo i gästrummet, mest för att jag ska slippa vakna av att han snarkar och sen så går han upp 5 på morgonen. Det räcker att man har ett litet knytt som håller en vaken :sleep:

Köpte även en billig vagn på blocket igår så nu ska jag sova i sovrummet på andra våningen igen efter 1,5 vecka i vardagsrumssoffan för att kunna vagna.

Hoppas du får många bra tips och råd, forumet är verkligen en guldgruva :thumbsup:

mvh ebba
Prins Alfred född 040711
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Inlägg av SusanD »

Hej och varmt välkommen till Forumet och stort grattis till den nya familjemedlemmen.

Låter som om ni haft en något gungig början men nu är på god väg att vända mot en god sömn för hela familjen. Larm och magläge och en mätt liten mage är förutsättningarna för att man ska sova gott när man är en liten småtting vilket innebär att ni redan är en god bit på rätt väg.
SaraMilana skrev: :?: Hur ska jag göra nu, men vaken- och sovtider? Ska jag försöka ta mig an ett schema på en gång? Hittils har jag bara gjort lite som det har blivit, med 1,5 timmes vakentid och så mycket sömn som möjligt däremellan (med nästan alltid har hon vaknat efter 30 min).
För att det ska bli så smidigt som möjligt tycker jag att du ska börja om från början så att säga. Det innebär att du strävar efter 2 tim vakentid och 2 tim sömn. Du ser till att väcka henne efter två timmar, just att det är du som väcker leder oftast till en tryggare sömn. Det lilla barnet slipper ha koll på om det är dags att vakna för att äta eller inte. Du håller reda på tiderna och ungen ifråga kan sova ifred. Om du väcker och öser på med mat dagtid kommer skarvarna antingen att försvinna helt eller så klarar lilla barnet av dem på egen hand.
SaraMilana skrev: :?: Ska jag vänta med att börja vagna tills hon skriker? Eller är det Ok såhär i början att vagna när man hör missnöjda gruffar och ser ett envist huvud som sticker upp ur vagnen?
Är hon riktigt, riktigt mätt så somnar hon på egen hand. Lägg henne tillrätta och på med täcket sen vagnar du ett drag, skakar i handtaget och avslutar med ett litet dunk i handtaget. Därefter avvaktar du ifall du behöver vagna mer eller inte. Kanske räcker det med ett skak och ett litet dunk för att markera att det ska sovas.
Att gruffa lite och sticka upp huvudet lite ur vagnen är inte förbjudet, du kan låta henne hållas så länge hon inte är ledsen. Avvakta och se om hon själv lägger ner huvudet och somnar. Om hon är väldigt nyfiken på omgivningen lägger du ett tunt lakan över vagnen för att förhindra synintryck. När hon somnat kan du ta bort det så det inte blir för kvavt för henne.
SaraMilana skrev: :?: Hur lång tid ska jag hålla på och vagna innan jag ger upp? Sist stod jag en halvtimme (efter det vanliga 30 min-uppvaket) och vagnade nästan oavbrutet då hon hade väldigt svårt att somna om. Några gånger somnade hon till men vaknade nästan genast igen. Resulatet var en mamma med trötta armar och en ilsken dotter med en röd kind.
Tror att hon har svårt att sova än så länge på grund av att hon inte är tillräckligt mätt och inte helt övertygad om att det kommer komma tillräckligt med mat. Så det är svårt att säga hur länge du ska vagna.
SaraMilana skrev: :?: Hur gör vi med natten och nattmålen? Fram tills idag har jag ammat när hon har vaknat. Några enstaka gånger har hon sovit 6 timmar i sträck, ofta har det varit runt 3-4 timmar i sträck med den längsta sovperioden i början på natten och sedan mat oftare och oftare. Då hon ligger bredvid mig har jag inte alltid koll på hur mycket och när hon äter. Men mellan 2 och 4 nattmål brukar det bli, med lite småsnuttande mellan varven om hon vaknar till (nappfuktion). Jag tänkte förvisa sambon till soffan några nätter för att han ska få sova ifred och lyfta upp vagnen till sovrummet för att kunna vagna. Jag läste någonstans här om att det är bra att ge ett extra mål vid 22-tiden och sedan nästa vid 4. Är det över huvud taget realistiskt att satsa på det från början eller borde det vara ett mål däremellan också? Jag skulle vilja förĺägga hennes nattsömn mellan 20 och 08 (för 12 timmar ska det väl vara va?) för att hon ska få träffa sin pappa så mycket som möjligt på kvällen när han kommer hem från jobbet.
Ju mer mat hon äter på dagen desto bättre kommer nattsömnen att bli. Men hon är ju på väg att bli stora damen och då behöver man inte snutta och äta flera nattmål. Bestäm du hur du vill att nattmålen ska ligga, tex ett sent mål vid 22 och sen vid 4 så utgår du från det helt enkelt. Om det fallerar någon gång i början så är det inte hela världen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Inlägg av titti_lie »

Hej och välkommen hit till forumet! :)

Det var många frågor och funderingar du hade, men jag ska försöka svara på några av dem i alla fall.

Antal vakentimmar/ dygn hittar du här: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn. Läs och fundera hur många timmar hon sover i dagsläget. Har du alls skrivit upp tider för hur hon sovit och ätit? Jag tycker det har varit bra och mycket för att man kanske märker att "oj, hon sover oftast kring 45 min och vaknar efter det". Att vakna efter 45 min är en klassiker; många skarvar där. Då kan man, om man märker såna tendenser, försöka jobba med de skarvarna genom att exempelvis börja dra i vagnen precis INNAN hon brukar vakna. Då brukar man se ett huvud som kommer upp, ser sig omkring och lägger sig ner igen. Tricket är att börja dra i vagnen innan skriket kommer.

Vissa väljer att ha schema redan från omkring två månader, andra väntar till omkring fyra (eller ännu senare). Fundera hur ni har det och vad som är rimligt.

Tänk på att låta henne somna för sig själv, att ni lägger henne innan hon blir övertrött och har svårt att somna. Igen; bra med att ha lite koll på hennes tider så man vet när hon brukar bli trött. Övertrött bebis är inte roligt.

Om hon har sovit en kort stund efter ett långt vakenpass och inte somnar om på 30 minuters vagning tippar jag på hunger. Men svårt att säga. Se till att försöka få så mycket mat i henne som möjligt under vakenpasset.

Angående mat, ännu. Jag och många med mig har gett majsvälling redan vid tre månaders ålder. Börja försiktigt bara, så att hon inte får krångel med magen. Lätt när ni ger ersättning; bara blanda i lite mjölkersättningspulver och vällingpulver i flaskan och successivt ökar ni vällingmängden och tar bort ersättningen. Bra att ge innan natten!

Jag är också en av dem som gett våra barn mat i sömnen kring 22. Rekommenderar! Har också haft på väckarklocka och tagit upp barnen och matat vid 04. Jag gillar tanken på att de inte behöver skrika efter mat, att de får det i alla fall och slipper också skrika upp sig och vakna mitt i natten. Om du är säker (så säker man kan vara) på att hon har ätit mycket under dagen tycker jag du kan testa vagna bort skrik innan 04. Känn efter hur det känns!

Lycka till! :D
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Inlägg av titti_lie »

SusanD, du var snabbare än jag :D
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Tack för jättebra och snabba svar! Jag har läst en del här på forumet och det verkar helt fantastiskt, skönt att inte slippa känna sig ensam! :D BVC:s svar på mina bekymmer om att hon inte sover ordentligt var att vissa barn inte behöver så mycket sömn... och att hon får somna i famnen eller bärsele tyckte BVC-tanten bara var positivt för att hon då skulle bli tryggare. :shock:

Några följdfrågor:
SusanD skrev: För att det ska bli så smidigt som möjligt tycker jag att du ska börja om från början så att säga. Det innebär att du strävar efter 2 tim vakentid och 2 tim sömn. Du ser till att väcka henne efter två timmar, just att det är du som väcker leder oftast till en tryggare sömn. Det lilla barnet slipper ha koll på om det är dags att vakna för att äta eller inte. Du håller reda på tiderna och ungen ifråga kan sova ifred. Om du väcker och öser på med mat dagtid kommer skarvarna antingen att försvinna helt eller så klarar lilla barnet av dem på egen hand.
:?: Ok, jag ska prova detta! Men hur gör jag om (när) hon vaknar efter 30 minuter och jag inte lyckas "vagna om" henne? Ska jag fortsätta vagna i restrerande 1,5 timmar eller tar jag upp och börjar om på ny 2-timmars vakenperiod?
SusanD skrev: Är hon riktigt, riktigt mätt så somnar hon på egen hand. Lägg henne tillrätta och på med täcket sen vagnar du ett drag, skakar i handtaget och avslutar med ett litet dunk i handtaget. Därefter avvaktar du ifall du behöver vagna mer eller inte. Kanske räcker det med ett skak och ett litet dunk för att markera att det ska sovas.
Att gruffa lite och sticka upp huvudet lite ur vagnen är inte förbjudet, du kan låta henne hållas så länge hon inte är ledsen. Avvakta och se om hon själv lägger ner huvudet och somnar. Om hon är väldigt nyfiken på omgivningen lägger du ett tunt lakan över vagnen för att förhindra synintryck. När hon somnat kan du ta bort det så det inte blir för kvavt för henne.
:?: Fast hon är ju inte van alls vid att ligga på mage, så hon blir ju inte direkt avslappnad när jag lägger henne för att sova, tvärtom så blir hon ganska ilsken. Ska jag vara enträgen med magläget (har bara kört mage en dag) eller ska jag lägga henne på sidan som hon är van vid?
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Inlägg av SaraMilana »

titti_lie skrev: Antal vakentimmar/ dygn hittar du här: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn. Läs och fundera hur många timmar hon sover i dagsläget. Har du alls skrivit upp tider för hur hon sovit och ätit? Jag tycker det har varit bra och mycket för att man kanske märker att "oj, hon sover oftast kring 45 min och vaknar efter det". Att vakna efter 45 min är en klassiker; många skarvar där. Då kan man, om man märker såna tendenser, försöka jobba med de skarvarna genom att exempelvis börja dra i vagnen precis INNAN hon brukar vakna. Då brukar man se ett huvud som kommer upp, ser sig omkring och lägger sig ner igen. Tricket är att börja dra i vagnen innan skriket kommer.
:!: Jag har inte skrivit upp hur hon sovit/ätit, men hon vaknar i 99 fall av 100 efter 30 minuter. Smart där att förekomma med vagning innan, det ska jag absolut prova!!
titti_lie skrev: Tänk på att låta henne somna för sig själv, att ni lägger henne innan hon blir övertrött och har svårt att somna. Igen; bra med att ha lite koll på hennes tider så man vet när hon brukar bli trött. Övertrött bebis är inte roligt.
:!: Jo, övertrött är hon ju nu från ca kl 15-16 och framåt, eftersom hon inte får många timmars sömn under dagen. Då är det helt omöjligt att söva, och det funkar knappt ens att kånka runt och vagga. :(

:?: Men om jag tex märker att hon är trött redan efter en timmes vakentid, fast hon skulle varit vaken 2, är det då ok att lägga henne redan då för att inte riskera övertröttheten? Vi kanske inte ska vara så strikta med tiderna innan hon fattat galoppen med att sova lite mer än 30 min åt gången? Hon har ju lite sömn att ta igen...
titti_lie skrev: Angående mat, ännu. Jag och många med mig har gett majsvälling redan vid tre månaders ålder. Börja försiktigt bara, så att hon inte får krångel med magen. Lätt när ni ger ersättning; bara blanda i lite mjölkersättningspulver och vällingpulver i flaskan och successivt ökar ni vällingmängden och tar bort ersättningen. Bra att ge innan natten!
:?: Aha, kanske inte så dumt!! Gör man detta vid alla mål eller är det bara innan natten? Nu är hon ju inte tre månader förrän om två veckor, så vi får kanske vänta lite. Är det här en sån sak man bara gör utan berätta om på BVC? :wink:

:heart: Jag blir så glad över att det finns så snälla människor här på forumet som lägger så mycket tid på att hjälpa andra, tack än en gång!!
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Inlägg av titti_lie »

Haha :D Vet inte vad BVC-tanten säger om majsvälling vid tre månader. Vet bara att man inte var lika hårda på att helamma sex månader tidigare. Man började helt enkelt med mat tidigare än så. På majsvällingen stod det för något år sedan ännu "från 6 mån" på, idag från 4 mån. Jag har börjat med välling vid tre månader åt alla mina tre och det var bara första flickan som tog stryk och det för att jag inte började långsamt. Jag fixade en hel flaska och tänkte att få se om hon gillar det. Vilket hon gjorde. Drack hela härligheten och skrek mycket följande dag. Men det var den dagen. Jag lärde mig nåt 8) .

Erfarenhet säger mig att trötta barn sover sämre. God sömn föder god sömn, brukar det heta. Och det stämmer. Om jag har lagt en bebis som varit vaken ett långt pass, har hon oftast inte sovit bra på det. Jag skulle, om jag var säker på att hon ätit bra, med alla krafter försöka få henne att somna om. Om man sover bra orkar man vara vaken. Om man är vaken kan man äta utan att somna det första man gör.

Om lilla fröken är jätte trött efter en timme skulle jag lägga och strunta i tdider och scheman.

hackigt svar; måste klä på mig nu. Ska föra två flickor till dagmamma för första gången idag :D
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Inlägg av SaraMilana »

titti_lie, tusen tack för snabbt svar! Det gjorde att jag struntade i att hon inte varit vaken i två timmar första omgången, hon kroknade efter 1,5.

Efter det fick vi ihop 1 h och 35 minuters sömn under kommande 2,5 timmar. Det tog en halvtimme att få henne att somna och en halvtimme att somna om efter skarven, men sen sov hon så gott så jag hade inte hjärta att väcka henne när 2 timmar hade gått. Efter den extra halvtimmen kunde jag väcka en Stella som fortfarande sov som en stock! :D

Efter förmiddagsluren orkade hon återigen bara vara vaken i 1,5 timmar, men denna gången somnade hon på 5 minuter!! Lycka!!! 30-minutersskarven blev till en 45-minutersskarv men jag vagnade tills hon lyckades somna om igen efter ca 20 min. Några mindre uppvak efter det, ett par stycken klarade hon av själv. Min duktiga lilla tjej, jag är så stolt!! :D

Jag fasar lite inför natten, då jag ska försöka få henne att sova mellan 22 och 04 som SusanD föreslog. Sover jag lätt i vanliga fall så kommer jag ju flygga upp vid minsta gnäll nu... :shock:

Några funderingar:

:?: Jag börjar vagna så fort hon skriker, vill inte att hon skriker upp sig. Är jag för snabb? Vill inte drabbas av "vagnträsket" och "överkoncentration" som jag läst om här på forumet.

:?: Hon ligger ju inte direkt still när hon vaknar och börjar skrika, men jag vill inte vara där och peta hela tiden och lägga till rätta. Ligger hon inte heltokigt låter jag henne vara. Är det rätt eller fel tänkt?

:?: Om jag vill gå ut på promenad när hon sover har jag förstått att man ska låta vagnen stå stilla tills hon har somnat av sig själv. Men hur gör jag om hon vaknar för tidigt när vi är ute och går?

titti_lie, hoppas det gick bra för flickorna hos dagmamman!!
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Inlägg av videunge »

HEj och välkommen! :D

tycker du tänker helt rätt =D> sträva mjukt efter två h vaken tid men kroknar liten innan så lägg. bra jobbat
:?: Jag börjar vagna så fort hon skriker, vill inte att hon skriker upp sig. Är jag för snabb? Vill inte drabbas av "vagnträsket" och "överkoncentration" som jag läst om här på forumet.
bök och stök behöver inte vagnas. argt mutter inte heller. ledsen däremot behöver lugnas. är du med?
:?: Hon ligger ju inte direkt still när hon vaknar och börjar skrika, men jag vill inte vara där och peta hela tiden och lägga till rätta. Ligger hon inte heltokigt låter jag henne vara. Är det rätt eller fel tänkt?
du kan alltid lägga tillrätta om det är heltokigt efter att det gått tio min sen liten somnat. ( inte 20 dock!) för då sover liten så djupt. men annars låt bara vara.
:?: Om jag vill gå ut på promenad när hon sover har jag förstått att man ska låta vagnen stå stilla tills hon har somnat av sig själv. Men hur gör jag om hon vaknar för tidigt när vi är ute och går?
då kan du stanna och vagna.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Inlägg av SaraMilana »

Hej Videunge, tack för dina svar!! :heart: Jag är fortfarande helt facinerad över att det finns så många kloka människor här som vill hjälpa till! :D

Gårdagen gick, trots en hel del stök och bök, riktigt bra. Den superledsna och övertrötta Stella dök aldrig upp, utan pappa välkomnades hem med ett leende! :D

:?: Tredje och sista sovpasset innan natten vaknade hon dock som vanligt i skarven men var nu helt omöjlig att få att somna om. Jag gav upp efter 45 minuters mer eller mindre konstant vagnande, tänkte att hon kanske inte var helt mätt, men när hon sedan erbjöds mat så var hon inte speciellt intresserad. Skulle jag ha fortsatt? Så fort jag slutade vagna satte hon igång och skrika nästan omedelbart igen. Någon gång dröjde det kanske en minut eller två innan skriket kom. Träningsvärk i armen kan jag hantera, men jag vill inte göra något som förvärrar situationen för Stella. Hur gör jag när detta händer?

Natten började på samma sätt. Hon vaknade efter 30 minuter och hade lika svårt att somna om. Hon låg och åt på sin hand hela tiden, så jag tänkte återigen att hon kanske inte var helt mätt (nu börjar jag dock tro att hon är på väg att hitta tummen att snutta på, det var på gång flera gånger nu när hon precis somnade). Hon erbjöds då bröstet och åt både länge och väl, vet ej om det var hunger eller snuttbehov. Efter mycket om och men kunde jag lägga en trött Stella vid 22 som somnade snabbt. Hon vaknade och skarvade, men det gick fort att åtgärda. Jag tror inte att jag var uppe efter det, förrän hon vaknade vid 3 och var ledsen. Skulle lägga henne tillrätta och upptäckte att hon hade blött ner både sig och vagnen. Blöjan satt nog lite löst, hoppas det går bättre i natt. Hon fick avsluta natten bredvid mig i sängen och hon vaknade nästa gång vid 5.30, vi dåsade vidare till 6.30 då vi gjorde morgon. Ser detta ändå lite som en seger, så många timmar har jag inte sovit själv i sträck sedan innan hon föddes! Känner mig riktigt pigg idag! \:D/

:?: Något jag tycker är lite knepigt är detta med att delamma och försöka få i henne så mycket mat som möjligt. Börjar jag med ersättningen så klunkar hon oftast i sig ganska mycket, men då är det inte säkert att hon vill ta bröstet sen och det blir ingen påfyllning (hon vill inte ta flaskan en andra gång heller) och jag sitter där med bröst som gör ont. Börjar jag med bröstet så blir hon sådär lite lagom mätt och sen kan hon totalvägra flaskan och då vet jag ju att hon inte alls får i sig tillräckligt. Då får jag truga och truga och själva matstunden kan dra ut på tiden så att hon inte äter ordentligt förrän precis innan hon ska sova. Är det någon som har något bra tips här?
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Inlägg av SaraMilana »

:?: Kom på en till fråga nu när hon sover och börjar närma sig 2 timmar sedan hon somnade. När ska jag egentligen väcka henne? 2 timmar efter att jag la henne för att sova (då försvinner ju insomningstiden på 5-15 minuter och skarvomsomningstiden på 15-45 minuter), 2 timmar efter att hon somnade eller ska jag låta henne sova vidare så att hon får ihop lite mer sammanhängande sömn? Har förstått att det är bra att väcka henne, men vill ju också att hon ska få den sömn hon behöver.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Inlägg av Sarisparis »

Hej SaraMilana :D
SaraMilana skrev:Gårdagen gick, trots en hel del stök och bök, riktigt bra. Den superledsna och övertrötta Stella dök aldrig upp, utan pappa välkomnades hem med ett leende!
=D> :D =D> Det lâter som att ni är inne pâ precis rätt väg, bra jobbat! :thumbsup:
SaraMilana skrev: :?: Tredje och sista sovpasset innan natten vaknade hon dock som vanligt i skarven men var nu helt omöjlig att få att somna om. Jag gav upp efter 45 minuters mer eller mindre konstant vagnande, tänkte att hon kanske inte var helt mätt, men när hon sedan erbjöds mat så var hon inte speciellt intresserad. Skulle jag ha fortsatt? Så fort jag slutade vagna satte hon igång och skrika nästan omedelbart igen. Någon gång dröjde det kanske en minut eller två innan skriket kom. Träningsvärk i armen kan jag hantera, men jag vill inte göra något som förvärrar situationen för Stella. Hur gör jag när detta händer?
Tredje och sista luren brukar vara den som krânglar mest. Mitt tips är att inte jobba ihjäl sig pâ omsomning utan hellre köra igâng det sista SMpasset och sen lägga tidigare för natten. Vad har ni för hâlltider pâ ett ungefär nu? Min lille grabb som är nâgon vecka äldre än din prinsessa har länge velat ha natt runt halvâtta, och när jag väl fattade det reducerades kvällstrasslet drastiskt. :wink:
SaraMilana skrev:Ser detta ändå lite som en seger, så många timmar har jag inte sovit själv i sträck sedan innan hon föddes! Känner mig riktigt pigg idag! \:D/
:D Underbart!
SaraMilana skrev: :?: Något jag tycker är lite knepigt är detta med att delamma och försöka få i henne så mycket mat som möjligt. Börjar jag med ersättningen så klunkar hon oftast i sig ganska mycket, men då är det inte säkert att hon vill ta bröstet sen och det blir ingen påfyllning (hon vill inte ta flaskan en andra gång heller) och jag sitter där med bröst som gör ont. Börjar jag med bröstet så blir hon sådär lite lagom mätt och sen kan hon totalvägra flaskan och då vet jag ju att hon inte alls får i sig tillräckligt. Då får jag truga och truga och själva matstunden kan dra ut på tiden så att hon inte äter ordentligt förrän precis innan hon ska sova. Är det någon som har något bra tips här?
:-k Hur visar hon att hon inte vill ha? Ömma Järngreppet var hos oss en förutsättning för flaskmatning, har du kollat in filmen där Anna visar? http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start
Vissa matar "i förbigâende", t ex att gâ omkring med bebis i famnen och sâ tratta in bröst/flaska framför nâgot riktigt intressant (minns inte vilket av SusanDs barn som helt fascinerad framför en stor klocka lät sig matas utan att komma sig för att protestera :lol: ).
SaraMilana skrev: :?: Kom på en till fråga nu när hon sover och börjar närma sig 2 timmar sedan hon somnade. När ska jag egentligen väcka henne? 2 timmar efter att jag la henne för att sova (då försvinner ju insomningstiden på 5-15 minuter och skarvomsomningstiden på 15-45 minuter), 2 timmar efter att hon somnade eller ska jag låta henne sova vidare så att hon får ihop lite mer sammanhängande sömn? Har förstått att det är bra att väcka henne, men vill ju också att hon ska få den sömn hon behöver.
Istället för att stirra sig blind pâ minutrar och räkna sig vansinning pâ insomningstid och skarvar :roll: :lol: , sâ skulle jag râda att hâlla koll pâ när senaste mâltiden började. Väck lagom tills nästa mâl (jag siktar pâ 4 timmar för min tremânaders, men allt mellan 3 och 4 timmar gâr an 8) ). Om du vill sätta ett schema sâ gäller det däremot att hâlla tiderna (2 timmar frân läggning, + eventuell marginalkvart), men sâ länge du standardmodellerar lite fritt sâ är mattiderna bra vägvisare.

:heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Inlägg av SaraMilana »

Hej Sarisparis, tack för dina svar!! :heart:
Sarisparis skrev: Tredje och sista luren brukar vara den som krânglar mest. Mitt tips är att inte jobba ihjäl sig pâ omsomning utan hellre köra igâng det sista SMpasset och sen lägga tidigare för natten. Vad har ni för hâlltider pâ ett ungefär nu? Min lille grabb som är nâgon vecka äldre än din prinsessa har länge velat ha natt runt halvâtta, och när jag väl fattade det reducerades kvällstrasslet drastiskt. :wink:
Här försöker vi göra natt absolut senast kl åtta. Men det är svårt att styra in hennes tider då vi har stooora problem att komma förbi 30-minutersskarvarna. Det finns inga som helst garantier att hon lyckas ta lurar på 2 timmar och ofta ser hon så trött ut och börjar gäspa efter redan en timmes vakentid. Det har nog nästan varje dag blivit fyra lurar, varav de två sista på bara en halvtimme var.
Sarisparis skrev: :-k Hur visar hon att hon inte vill ha? Ömma Järngreppet var hos oss en förutsättning för flaskmatning, har du kollat in filmen där Anna visar? http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start
Vissa matar "i förbigâende", t ex att gâ omkring med bebis i famnen och sâ tratta in bröst/flaska framför nâgot riktigt intressant (minns inte vilket av SusanDs barn som helt fascinerad framför en stor klocka lät sig matas utan att komma sig för att protestera :lol: ).
Jag har provat Ömma järngreppet men tyckte det fungerade sådär. Har hittat en egen metod där jag sätter henne lite inklämd i amningskudden och håller om hennes panna så att inte huvudet far iväg som det annars gärna gör. Men detta är inte så mycket av ett problem längre, hon har ätit glupskt från flaskan i helgen. :) När hon är mätt trycker hon ut flaskan med tungan upprepade gånger. Lite värre är det väl att få henne att ta bröstet i samma utsträckning som tidigare, men jag känner att det inte är hela världen längre. Min mjölk sinar förmodligen, men nu har jag snart (del)ammat i tre månader och det är jag glad för. Det hade dock varit smutt att ha kvar den stora mängd mjölk jag har på natten, för att slippa hålla på och blanda ersättning då... :?
Sarisparis skrev: Istället för att stirra sig blind pâ minutrar och räkna sig vansinning pâ insomningstid och skarvar :roll: :lol: , sâ skulle jag râda att hâlla koll pâ när senaste mâltiden började. Väck lagom tills nästa mâl (jag siktar pâ 4 timmar för min tremânaders, men allt mellan 3 och 4 timmar gâr an 8) ). Om du vill sätta ett schema sâ gäller det däremot att hâlla tiderna (2 timmar frân läggning, + eventuell marginalkvart), men sâ länge du standardmodellerar lite fritt sâ är mattiderna bra vägvisare.
Vi får köra lite fritt tills vidare. Innan hon fattar hur man gör när man sover längre än 30 minuter i sträck går det nog inte att ha ett schema? Försöker som du skriver att få 3 till 4 timmar mellan måltiderna. Men det blir som sagt lite hipp som happ. :(

Hur mycket eller hur lite vi än vagnar vaknar hon efter nästan exakt 30 minuter. Men inte på natten!! Har hon väl somnat då så sover hon tre-fyra timmar utan problem. :shock:

Läste ett tips här att man kan prova att vagna försiktigt under skarvarna för att barnet så småningom ska lära sig att sova över själv. Har provat det idag och hon vaknar inte till på samma sätt och skriket har minimerats. Men då får jag stå och småvagna i kanske en kvart och sen göra några vagntag då och då efter det då hon vaknar till i omgångar. Det känns sådär, vill inte gärna vagna för mycket, men det känns ju också bra att hon får lite mer sömn dagtid. Men kanske hon får mersmak på att sova längre lurar? [-o<

Annars ser hennes 2-timmarslurar ut ungefär såhär: 10 min innan hon somnar, 30 minuters sömn, 45 minuters vagning (i perioder nästan hela tiden, då hon börjar skrika så fort jag slutar) innan hon somnar om igen och sedan 30 minuter sömn till. Känns inge vidare... :(
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Inlägg av Sarisparis »

Hej igen :D
SaraMilana skrev:Jag har provat Ömma järngreppet men tyckte det fungerade sådär. Har hittat en egen metod där jag sätter henne lite inklämd i amningskudden och håller om hennes panna så att inte huvudet far iväg som det annars gärna gör. Men detta är inte så mycket av ett problem längre, hon har ätit glupskt från flaskan i helgen.
Kanon, att hitta sin egen version med hjälp av Annas klokskaper tror jag är det allra bästa. :heart: Tydligen var det effektivt eftersom hon nu glatt flaskar i sig det som erbjuds. :D :thumbsup:
SaraMilana skrev:Det hade dock varit smutt att ha kvar den stora mängd mjölk jag har på natten, för att slippa hålla på och blanda ersättning då... :?
Mycket förstâeligt! :lol: Kanske vinner du nâgon minut pâ att ha tvâ färdiga termosar, en med kallt (avsvalnat kokt) vatten och en med varmt och sen blanda i kända proportioner? Om du inte kör pâ det absolut snabbaste: rumstempererat! 8) :lol:
SaraMilana skrev:Vi får köra lite fritt tills vidare. Innan hon fattar hur man gör när man sover längre än 30 minuter i sträck går det nog inte att ha ett schema? Försöker som du skriver att få 3 till 4 timmar mellan måltiderna. Men det blir som sagt lite hipp som happ. :cry:
Ni skulle visst kunna sätta ett schema, men det blir nâgra dagar (räkna en vecka) med en del jobb. Det gäller att hamna i en god spiral, som oftast börjar med att man fâr till 3-4 timmar mellan mâlen, vilket gör att bebis äter glupskt eftersom hon hunnit bli lite lagomt hungrig. Efter att ha ätit glupskt (och haft en massa kul :D och fâtt gosa som man ska :heart:) sâ är det lättare att sen sova ett lângt pass.
SaraMilana skrev:Läste ett tips här att man kan prova att vagna försiktigt under skarvarna för att barnet så småningom ska lära sig att sova över själv. Har provat det idag och hon vaknar inte till på samma sätt och skriket har minimerats. Men då får jag stå och småvagna i kanske en kvart och sen göra några vagntag då och då efter det då hon vaknar till i omgångar. Det känns sådär, vill inte gärna vagna för mycket, men det känns ju också bra att hon får lite mer sömn dagtid. Men kanske hon får mersmak på att sova längre lurar? [-o<
Det kanske blir ert sätt att komma in i den goda spiralen? Det eventuella vagningsträsket kan man backa ifrân. :wink:

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"