Standardmodellen för min femveckors - lite tips?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Standardmodellen för min femveckors - lite tips?

Inlägg av Sarisparis »

Hej goabullen :D

Vissa smâ är riktigt effektiva och äter FORT. Jag tror att jag har en sân själv, det är endast vid första matningen som han äter koncentrerat och i flera minuter. Min strategi nu är att helt enkelt mata sâ mycket jag kan i ett svep dâ pâfyllningarna inte ger sâ mycket resultat. Se pâ sömnen, sover hon som han ska sâ fâr hon i sig det han ska.

Hur gâr det med schemafunderingarna?

:heart:
goabullen

Inlägg av goabullen »

Hej Sarisparis!
Så du hade en som åt fort! Jo hon måste vara en räserätare :-) Hon har ju aldrig ätit riktigt länge vad jag kan komma ihåg.. Får försöka truga så mycket det går utan att hon blir för arg (där är nappen min räddare :-) Igår kväll var första gången hon somnade redan nära åtta på kvällen (eller 20.10) och faktiskt sov hon ända till 06 innan hon vaknade! Wow säger jag bara :-) Och sömnen på dagen har börjat funka mycket bättre. Nu försöker jag följa detta schema:

07.30 Vakna
09-09.45 Sova
11.45-14.15 Sova
16.15-17 Sova
20.00 sova

Försöker mest sträva mot det nu i början och märker att hon trivs mycket bra med detta. Hon vaknar alltid självmant ganska fort vid morgonluren och behöver alltid mer sömn mitt på dan. Så få exakta tider tror jag kommer gå ganska bra! :D Just nu är vi på semester och det är mycket besök hos andra på kvällarna vilket gör att det är svårt att få till exakta tider. Har nog blivit liter mer sömn än de där timmarna men hon är en tröttis min tjej :-) Sen måste jag ofta lägga in en femminutare här och där när hon inte orkar mer. Mycket nya intryck och just nu väldigt varmt - puh 8)

Känns väldigt skönt och kunna bolla mer er!! Tack sarisparis!
Dotter född 2011-04-22 Start med standardmodellen

Son född 2009-03-12
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:thumbsup:

Njut av semestern som är kvar och lycka till med schemasättandet sen! Men det kanske hamnar alldeles rätt av sig själv, det verkar ju passa lilla donnan ypperligt! :D

goabullen

Inlägg av goabullen »

Hej!
Nu sär vi åter i vardan och kör på med standardmodellen och schemat. Dagslurarna har jag inga större problem med. Däremot har hon börjat vakna på natten. Hon sover i spjälsäng och då jag hittills inte haft några större problem med att få henne att somna om så har det passat bra. Men nu får jag buffa och buffa - så jobbigt när det sker varje natt och hon har svårt och komma till ro nu när jag är van och sova till ca halv fem.. :) Funderar på om jag ska vagna henne istället och inhandla en gungig vagn.. Kan det vara lösningen? Maten är fortfarande ett problem då hon äter lite tycker jag och skriker en del vid bröstet. Kanske blir bra när jag tar bort nattmålet när hon blir fyra månader. känns som att hon inte är tillräckligt hungrig :?

Nån som har några liknande erfarenheter?
Kram på er!

Son född 2009-03-12
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Själv föredrar jag att ha småttingarna sovandes i vagn tills 12-tim natten sitter. Men det är bara för att jag tycker att det är lättare att vagna än att buffa. Smaksak, så du gör som du tycker känns bäst.

Men nu börjar väl din lilla närma sig fyra månader eller åtminstone 3, 5 mån va? Då kan du börja med både smakportioner och gröt. Uppvak på natten beror allt som oftast på att det krävs mer mat.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
goabullen

Inlägg av goabullen »

Ja hon är 3 och en halv månad nu. Du har rätt - hon känns lite hungrig på natten. Ändå har hon svårt och äta ordentligt på dan. Vet inte om det beror på störmomentet storebror :)

Har bestämt mig för att börja med mat när hon fyllt fyra månader. Har så mycket och stå i nu och hennes dop är dagen innan hon fyller fyra. Så dan efter dopet kör vi. Men funderar på om jag ska ge lite ersättning på eftermiddan. Har ni nåt tips på vilken ersättning man ska ge (om hon nu kommer äta den..)

Kramar

Son född 2009-03-12
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Nej nu får du ursäkta om jag tycker att du tänker lite fel med smakisarna. Men hur besvärligt skulle det vara att ge en portion gröt en gång om dagen. Du säger ju själv att lilla barnet trasslar med maten, vilket de flesta i den åldern gör för livet omkring själva maten börjar bli så intressant.

Jag förstår att det är mycket att stå i inför dopet men ungen ska ju i alla fall äta och då är det väl bättre att hon får något i sig än att tiden går åt till trassel? Men det är ju vad jag tycker, du kan ju tycka helt annorlunda. :)

Om du helammar så kan du efterjaga med ersättning efter varje gång för att fylla på lilla magen. Vi har givit alla våra barn Nan då vi tycker att det är lite mildare för små magar. Ha nu en lite positiv inställning till att hon tar flaskan, det blir ju så mycket lättare då för alla inblandade.

Gröt gör du jättelätt själv så kan du hoppa över de dyra och slibbiga köpegrötarna. Ta 1/2 dl havregryn som du smular ordentligt smått mellan fingrarna, häll på 1 dl vatten och så in i micron. Häll i en skvätt rapsolja och så lite katrinplommon som du också gör själv, det är plättlätt. Lägg i blöt på kvällen, häll av vattnet i en skål, mixa och tillsätt det avhällda vattnet tills du får en bra konsistens. Frys in i iskubsformer så kan du bara plocka fram så många du behöver, mycket praktiskt.

Så nu har jag skällt klart, hoppas du tar det på rätt sätt för jag vill bara väl.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
goabullen

Inlägg av goabullen »

Hej!
Ingen fara Susan - jag tar inte illa upp. Bara glad om jag får lite råd. :D

Haha det lät ju lite tokigt det där att jag har ett dop att förbereda. Fast det är lite mer än så - panikrenovera det sista innan halva släkten kommer och sover över. Men iaf - den största anledninen egentligen är nog att jag hela tiden haft som plan att börja med smakisar när hon är fyra månader (är lite stönig ibland :-) Men idag gav vi faktiskt lite ersättning - och ja Nan som du föreslog - bara som test och hon drack faktiskt 20 ml av 40 som test. Helt ok faktiskt! Min sambo fick ge flaskan och hon krånglade inte alls. Sen var hon ganska trött så hon höll på och somna så jag tog över och gick upp och ammade en stund innan jag la henne för natten. Så imorgon testar jag igen. Fast då vid fem halv sex då hon är lite piggare.

Tack för tipset med gröten! Den ska jag testa! Känns som det blir billigare och nyttigare än köpegröt. Nu måste jag kila - måste städa röran i köket medan karln skär mattbitar till trappen :-)

Kram och gonatt!

Son född 2009-03-12
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Pust, vad skönt att du tog det på rätt sätt, var lite nervös när jag skulle öppna din tråd måste jag erkänna. :)

Bra att ni matar på lite med Nan, det tar ett tag innan småttingar fattar det fina med det hela, men rätt som det är faller polletten ner om man trugar lite vackert.

Jag gör all mat själv, tycker att den man köper både är dyr och innehåller för mycket vatten och för lite vitaminer. Tjänar nog en förmögenhet på detta sätt och så äter ju Linus som en häst också så han verkar gilla min mat. Nu är han ju så stor så han kan äta av familjens mat också, det behöver bara mosas lite ordentligt.

Har alltid gjort egen gröt och du kan variera med Hirs och Bovete också, mums säger barnen.

Lycka till med renoveringen och dopet.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
goabullen

Inlägg av goabullen »

Hej!
Ja ingen fara Susan :-) Massa bra tips! Ska börja med gröt på söndag tänkte jag! Har sedan en vecka tillbaka gett ersättning vid kvällsmålet vid femtiden då hon krånglat massa vid bröstet. Det har funkat jättebra och hon krånglar inte överhuvudtaget när hon får flaskan. Så skönt!

Däremot har inte krånglet vid bröstet slutat. Nu på förmiddan vid elva krånglade hon igen. Hon åt i kanske en minut och vägrade sen och ta mer. Känns som att hon inte är nöjd med att det går så långsamt eller nåt. Försöker lura henne genom att stopp in nappen och då suger hon och låter som att hon är jättehungrig men så fort jag försöker få in bröstet blir hon jättearg. Konstigt - jag menar hon är ju hungrig. Idag gick jag faktiskt och värmde 70 ml i ersättning då hon krånglade så och hon åt allt i ett nafs utan att krångla och tog sen 50 ml till när hon grät när det var slut.. Så hon var alltså hungrig.

Suck - jag hoppas inte jag måste sluta amma nu. Men hon har faktiskt krånglat av och till i två månader så det känns ju inte som det är något tillfälligt. Ibland funkar det bara att hon tar bröstet när jag buffar henne bryskt i rumpan samtidigt. Hon är bestämd min lilla tjej :-) I värsta fall får jag väl bara amma på morgonen då hon aldrig krånglar och på kvällen då det är liite mindre krångel och ge mer och mer ersättning.. Känns inte helt ok när jag ändå ammade min lila kille till han var 7,5 mån (i kombination med mat dvs). Vet inte om det är det där dåliga samvetet om att "det bästa för ens barn är om man ammar"... Känner mig som en lite sämre mamma om jag måste sluta redan nu.. :? Nån som känner igen sig?

Kramar!

Son född 2009-03-12
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Tja känner igen mig så där - vi slet som djur med amningsnapp som hoppade av hela tiden, maken erbjöd flaska efter varje mål och lilla V åt som en häst. Grät och trasslade vid bröstet och njöt hos pappa. Till sist sa min man ifrån efter 2 månader av tårar och jag tog flaskan och gav. Det Leendet och den Sucken som jag fick från min son då jagade bort alla tankar på att vara en bättre mamma för att man ammar eller att det skulle vara synd om honom för att han sen föddes upp på flaska.

Ammning är toppen om man får till det men det blir fint folk av dom med flaska också. Väldigt fint folk skulle jag säga :D som flaskat båda mina.

En förälders uppgift är att sköta, värna, visa, lära och leda sitt barn. Amningen är bara en kort period, många här på forumet har känt sorg när dom förstår att deras barn är hungriga och att det inte räcker med helamning för just dom. Men det är långt viktigare att barnen är mätta! Det är att vara en god mamma om något!

Tycker jag då :D

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
goabullen

Inlägg av goabullen »

Tack för ditt svar Clara! Det värmer :)
Jo vi mammor - vi oroar oss visst för allt :-) Men det hör säkert till. Jo det är verkligen mysigt när pluttan myser med nappflaskan som hon gör nu när hon får den. Hon njuter verkligen - inget fäkt med armarna eller riva sig i huvudet utan hon är bara lugn... Nej ersättning är nog inte helt fel - jag menar alla kan ju inte amma och använder ersättning och det blir ju folk av dem med :-) Ska försöka sluta oroa mig.

Trugar på med bröstet men kommer absolut fortsätta och kanske öka på ersättningen om hon krånglar ännu mer. Huvudsaken är ju att hon blir mätt som du säger :P
:heart: :heart:
Karin

Son född 2009-03-12
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Bra! Då känner jag mig lugn :D . Visst är det fint att se dom njuta? Att bli Mätt :heart: .

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
goabullen

Inlägg av goabullen »

Hej!
Ja det känns fint :-) Har haft fullt upp och inte hunnit och svara - sorry!!

Har försökt börja lite med smakportioner vilket hittills inte varit så populärt.. Gjorde gröten enligt ovan idag och det tyckte hon inte alls om. Det som är svårast tycker jag är att veta när jag ska ge maten. Hon ska ju inte vara för hungrig antar jag och inte för mätt.. Nu är schemat:
07:30 Vakna
08:00 Amma
09-09:45 Sova
10:30 Amma
11:45-14:16 Sova
14:30 Amma + 90 ml ersättning
16-16:45 ca Sova
17:00 ersättning 180 ml
19:30 amma
20:00 gonatt
05 ca amma ur ett bröst

Som ni ser ammar hon fortfarande vid 05 vilket jag tycker är helt ok. Känns inte som att hon blir helt mätt innan jag fått till smakporionerna. Nu ger jag smakportion vid 14:30 amningen. Hittills har jag gett banan, katrinplommon och gröt. Det enda hon tycker om är katrinplommon. Som sagt tycker jag det är svårt att veta när och vad jag ska ge. Blir så velig. Kommer inte alls ihåg hur jag gjorde med sonen.. Det jag vet är att jag började när han var fem måndader och jag fick ha ett uppehåll under två veckor då han fick så ont i magen..

De senaste nätterna har hon vaknat igen flera gånger innan fem vilket både beror på hunger antar jag och lite magont. Har upptäckt att hon sover jättedåligt om hon inte bajast under dagen. Nu har jag precis börjat med lite rapsolja i ersättningen vilket verkar funka hyfsat.

Nån som har några tankar om smakportionerna och mitt schema?:-o
Kram på er!
Karin

Son född 2009-03-12
videunge

Inlägg av videunge »

HEj hopp :D

Smakisar då, krydda gärna gröten med katrinplommon ( hälsar mamma som hade en som tyckte att all mat borde smaka plommon :lol: ) Då blir man dessutom inte så hård i magen. Sikta du på ett mål att ge smakisar i början. vilket spelar faktiskt inte så stor roll ( annat än som du skriver att man görna inte skall vara dödstrött) Det är det sammanlagda intgaet av mat under dagen som avgör nattsömnen. :D Läs kapitlet om matintroduktion i barnaboken. där står det precis hur man gör.

Schemat ser jag en sak som jag funderar över. maten kommer väldigt tätt. Om man siktar på 3.5-4h mellan maten så brukar det vara lagom. Det gör också att magen får vila lite vilket kan underlätta om man har lite problem med den. kanske mat kl 11, 14.30 och 18? eller i alla fall 17.30
vill hon inte ha frukost när hon vaknar? :shock:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"