problemlösning efter kuren?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JennyA.R.

problemlösning efter kuren?

Inlägg av JennyA.R. »

Hej, vi har nyligen kurat vår lilla Kitty (6mån). Kuren gick ganska bra även om vargtimmen och dagslurarna fortfarande orsakar en del problem.

Några saker har blivit oklara för oss och vi skulle behöva lite hjälp. Vi kom just hem från en miniresa som vi gjorde över veckoslutet. Hälsade på släktingar och sov över två nätter. Allt gick suveränt bra och alla undrare över vår lunga och glada bebis. Vi fick en massa beröm över hur bra föräldrar vi måste vara och jag berömde förstås "sova hela natten kuren" :D .

Men hemresan med tåg var jobbig. Kitty ville inte sova i vagnen (hon trivs inte numera i vagn) och hade jätte svårt att somna på kvällen då vi kom hem. Hur skall man göra i sådana situationer? Hon lät så ledsen och det kändes hemskt, så jag gav till slut ersättning åt henne från flaska då hon låg i sängen (dåligt beslut jag vet). Hon har också ätit dåligt hela dagen.

Vad borde jag ha gjort? Ramsan fungerade inte och hon blev bara mer och mer ledsen. Provade inte solfjädern (hon sover på rygg och jag har inte riktigt fått solfjädern att fungera).

Har ni några tips för vad vi kan göra nästa natt, om det blir likadant? Vi prövade också med hushållsljud, men det hade ingen effekt.

Ett annat problem vi har är dagslurarna. Hon sover alltid bara 45 min och ligger sedan i sängen och babblar tills hon blir arg. Skall vi bara låta henne vara (så har vi gjort nu). Fast sedan hamnar vi ofta gå in till en sur liten flicka. Jag brukar skoja med henne medan hon ligger i sängen och tar först upp henne då hon blivit glad igen. Är det rätt att göra så?

Vårt schema ser ut så här:

20.00-7.00 sova natt
7.00 äta morgongröt
8.30-10 sova tupplur
10.00 äta fruktpyré + dricka ersättning
11.30-13 sova tupplur
13.00 äta grönsaker+kött + fruktpyré
15.00 -15.45 sova tupplur
16.00 äta fruktpyré + drick ersättning
18-18.20 sova tupplur
18.30 äta kvällsgröt
19.30 dricka ersättning

Kunde vi förbättra schemat på något sätt?

Jag är jätte tacksam för alla tips vi kan få, vill inte förlora den goda sömnen nu då vi nästan har grepp om den!

-Jenny
Anna09

Re: problemlösning efter kuren?

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen!

Grattis till genomförd kur och fint arbete! =D> =D>

Nu vet jag inte hur länge sedan det är då ni började kura, men det är vanskligt att ge sig iväg på resor och andra äventyr för snabbt. Lätt att halka tillbaka några steg i frågandet när man återvänder hem, vilket ni uppbenbart gjort. Hennes frågor har dessutom bekräftats med att hon fick mat i sängen - inget svar hon nöjde sig med eftersom det inte rimmade med vad ni infört en tid före dess, eller hur? :roll:

Så tillbaka till ordningen säger jag och ge damen MASSOR av mat, 6 månaders barn kan inte få för mycket mat. Det går på tok för lång tid mellan frukost och lunch, och mellis i form av frukt och ersättning räcker inte. Gröt allra minst vid detta målet på förmiddagen rekommenderar jag.
Ge henne något att pyssla med under måltiden - INTE leksaker utan relevanta saker som hör till måltiden, smörkniv, små plockmatsbitar i form av små gröna ärtor eller smörgåsbitar med mycket smör - då kan du skyffla i mat med sked samtidigt. :wink:

Och så mycket fysisk aktivitet, på mage då förstås på golvet omringad av intressanta saker både inom och utom räckhåll. En spegel är spännande att titta i samt mycket uppmuntran och hejarop. Det är träning vill jag lova, ner på golvet själv och testa. :mrgreen: :wink:

Inte ändra schema eller dra på stora växlar utan hitta attityden och tillbaka till ordningen. Du kan vara lite extra generös med buffning första läggningen nu ikväll, men sedan backar du och tar hjälp av ramsan och husljuden.

Daglurar och vargtimma brukar ta lite extra tid att sätta sig. Tålamod och konsekventa budskap är metoden.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
JennyA.R.

Inlägg av JennyA.R. »

Hejsan,
tack för svaret och de goda råden :D !

Vår natt gick överraskande bra till sist. Kitty frågade bara en gång efter att hon fått dricka ersättning och jag svarade med ramsa. Hon nöjde sig med det och somnade. Hon sov sedan natten igenom ända till klockan 7. Också den första tuppluren har hon sovit riktigt fint. Hon vaknade lite för tidigt men somnade snabbt om själv utan hjälp och jag använde marginalkvarten för att ge henne lite mera sömn.

Idag gav jag henne gröt både till morgonmål och mellanmål och lät henne leka med en sked medan hon åt, enligt råden jag fick. Det gick bättre och hon åt nog en del av gröten, men har nu haft dålig aptit i några dagar och vill inte öppna munnen. Oftast äter hon jätte bussigt. Hon har första tänderna på kommande, så det kanske påverkar.

Ikväll skall vi vara förberedda och inte ge upp så lätt med min man om hon blir arg och ledsen vid läggningen. Men jag har ännu en fråga. Vårt kurande har kanske inte varit det effektivaste eftersom jag tjuvstartade med en del av verktygen då det tog väldigt länge att övertyga min man om att vi skulle genomföra en kur :oops: . Sedan tog det ännu en tid innan han läste boken. Jag var desperat att få sova, så jag använde ramsan och tillrättaläggandet, gjorde mörkt i sovrummet och införde schema då hon var ca 4 mån gammal. Men jag lät henne hålla kvar nappen. Hon började sova otroligt mycket bättre och dessa grejer var lätta att införa.

Nu på sommaren bestämde vi att det var dags att bli av med nappen, som störde sömnen. Vi började kuren för ungefär två veckor sedan. Problemet var att hon första natten somnade ganska lätt och jag behövde aldrig buffa henne. Försökte nog lite buffning under natten då hon vaknade och skrek, men bestämde att det var poänglöst då hon mest bara var arg och nog egentligen visste vad som gällde. Det var först under andra natten av kuren som hon blev riktigt arg och ledsen och tredje natten var också lite svår. Men då tyckte jag det var för sent att införa buffandet. Vi solfjädrade istället några gånger med varierande resultat :? .

Min fråga är då att skall jag ändå buffa nu om jag tycker att det behövs, eller bara ta ett lite längre solfjäderstryck? Vi brukar lägga henne på sidan, för det är den ställningen hon har valt att sova i (trivs inte alls med att sova på mage). Sedan brukar vi använda solfjädern då hon ligger på sida.

-Jenny
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

JennyA.R. skrev:Min fråga är då att skall jag ändå buffa nu om jag tycker att det behövs, eller bara ta ett lite längre solfjäderstryck? Vi brukar lägga henne på sidan, för det är den ställningen hon har valt att sova i (trivs inte alls med att sova på mage). Sedan brukar vi använda solfjädern då hon ligger på sida.
Hej!

Jag hade använt Solfjädern enbart eftersom buffningen är ngt man ska ha lämnat i o m dygn nr 2 i kuren. När ni Solfjädrar står ni läääänge, dvs i princip tills hon börjat somna in igen.

Men inget onödigt spring in bara för att det frågas [-X ! Låt ramsan jobba istället. Det är mer långsiktigt tänk eftersom Solfjädern signalerar att det behövs ngn typ av "kroppskontakt" för att kunna somna om. Tänk KRIS! DÅ, är Solfjädern det man plockar fram. Och i ärlighetens namn , hur ofta är det det (kris alltså?) :wink: :roll: ?

Inga verktyg biter på arga barn! Så vid ilska lämnar man bäst ifred :D

Mvh Sanna
JennyA.R.

Inlägg av JennyA.R. »

Hej,
tack så mycket för svaren! Jag tror faktist vi klarade oss ganska lätt undan och har nu tagit oss över det värsta. Några dagslurar var lite jobbiga med ilsken gråt, men vi gav inte efter med min man utan härjade på med städning och annat medan Kitty skrek. Sedan ramsade vi då hon lugnat sig. Någon gång har jag gått in då hon varit jätte ledsen och då har jag hittat henne i någon tokig ställning. Har då bara snabbt lagt henne tillrätta och ramsat ut. Hon har för det mesta svarat på detta med en lättad suck och snabbt somnat efter det. Så vi klarade oss åtminstone den här gången utan solfjäder :D . Nu har de två senaste nätterna varit jätte bra och dagslurarna har idag fungerat fint (vi har hamnat väcka henne).

Två superlättade föräldrar och en jätte glad och pigg unge tackar så mycket för hjälpen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"