Nattblöja, eller ej?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mj
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 03 mar 2008, 12:47

Nattblöja, eller ej?

Inlägg av mj »

Hej!

Har en 4-årig tjej som har blöja på natten. Jag undrar om man ska ta bort den eller ej?
Den är inte torr på morgonen, det kanske den har varit 2-3 ggr för ca ett halvår sedan.
Känns som att hon blivit lite "bekväm" med att ha den.
Har hört att detta styrs hormonellt, och då ska vi kanske vänta. Men även att den ska bort efter 3-årsåldern.

Dagtid blev hon torr när hon var 2½-3.

Tacksam för råd och synpunkter :)
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Nattblöja, eller ej?

Inlägg av miar70 »

Hej mj!

Jag tror vi är lite oense här på forumet just vad gäller nattblöjans vara eller icke var :wink: det gäller helt enkelt att lyssna lite till hur man själv tänker och ser på saker och ting.

Precis som du skriver så har jag fått lära mig att nattkissning styrs hormonellt, att det inte alls hänger ihop med hur barnet kissar dagtid. På mina barn har det varit så. En av mina flickor har varit sängvätare, och det berodde inte alls på bekvämlighet. Vi provade att ta upp och kissa vid elva på natten, vi gav lite vatten innan läggning - ja vi provade "allt", även hormontabletterna minirin under ett halvår. När hon var 6½ - 7 år slutade hon kissa på natten, och nu är hon åtta och det har aldrig hänt en olycka sen dess. Vi hade natt-trosor, som är mer byxlika än vanliga blöjor för att det inte skulle kännas så jobbigt för henne. Alla hennes syskon har blivit natt-torra väldigt tidigt, vid 2½ år ungefär. Så jag känner mig rätt säker på att det handlar om ett hormon som inte är färdigutvecklat och som inte kan skyndas på, i varje fall när det gäller min tjej. Sen kan det säkert vara så att det finns andra barn som blir lite lata och bekväma, men ärligt talat tror jag de hör till undantagen. Men det är vad jag tror, det :wink: .

Så mitt råd blir följdaktligen att du avvaktar till nattblöjan är torr. Men som sagt, du känner ditt barn bäst och får fundera över vad som passar er bäst!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mj
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 03 mar 2008, 12:47

Re: Nattblöja, eller ej?

Inlägg av mj »

Ok, tack för svaret :) Det verkar som vi ska avvakta då, tills blöjan varit torr några nätter i sträck. Vill ju inte att hon ska känna misslyckande genom att vi tar bort blöjan och det blir kiss i sängen gång på gång.

Tar gärna emot erfarenheter/idéer från andra med :)
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"