Morgonstrul från kl.5

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Clau

Morgonstrul från kl.5

Inlägg av Clau »

Hej,

Jag har precis gått genom natt 7 i SHN kuren med M, min 11 månader kille.
Men morgonen är den mest påfrestande tiden, och snart bryter jag ihop :cry:

Han har alltid varit snäll, brukar inte skrika, men sen vi började kuren fick jag höra honom skrika en del på morgonen, och han verkar för det mesta ledsen.
Han sover inte i närheten av 12 timmar, jag kämpar o kämpar för att få ihop 11, men lyckas inte ens att skramla 10. Och jag vill verkligen förlänga morgonen.

Hans schema (mest på papper första timmen)

6.30 vakna, lite välling
7.30 frukost, gröt
9-10.30 morgon lur
11 lunch
13.30 mellis (yoghurt och frukt)
14-15.30 em lur
17 middag
18.30 välling
19.30 sova

I verkligheten vaknar han runt kl.5, är ganska gnällig till 5.45 och sen börjar skriket.
Jag ingriper inte under gnäll perioden, låter honom komma tillbaka till ro, han kanske till o med somnar om korta stunder, när han blir mer o mer högljud börjar jag ramsa (inte för ofta) men han verkar jätteledsen. Jag går in o läger ner honom ibland, han brukar sitta o gråta. Idag buffade jag honom 2 ggr för att få honom lugn, medan jag är gråtfärdig.
Jag har det så svårt att vara glad vid godmorgon stunden, för jag är redan förkrossad och tömd av energi.

Min man tycker att killen ska få vakna kl.5 för det har alltid varit så, han kan inte sova längre, men han sover för lite och är trött efter han vaknar.
Kl.5 kan han ibland vara pigg o glad, men aldrig sen vi började kuren. Han är bara ledsen o jätte svår att få skratta vid godmorgon stunden.

Hjälp, vad gör jag fel? Finns det en chans att han kan lära sig sova till 6.30?

En desperat mamma
Nattisen1

Re: Morgonstrul från kl.5

Inlägg av Nattisen1 »

Hej Clau :)

Vi hade länge morgonstrul med vår son också. Han är snart 1 år. Mitt heta tips är mörkläggning. Hos oss har vi dubbla mörkläggningsgardiner och tejpar kanterna varje kväll - ingen strimma av ljus ska synas! Sen har vi ett stort mörkt lakan som vi hänger över dörren + en handduk som vi lägger i nedre springan av dörren.

Innan vi hängde upp lakanet över dörren så vaknade våran grabb också tidigt, trots dubbla gardiner o tejp (jag kunde inte se handen framför mig), så inga ljusstrimmor någonstans. Gå in o titta noga i rummet.

Hos oss hjälper husljud bättre än ramsan på morgonen. Vi hade en dammsugare utanför hans rum och började dammsuga morgontid när det krisade.

Hur går det med sovningen på dagslurarna? Vi har själva bytt till en lur eftersom dessa strulade för oss. Vårat schema som inspiration:
7,30 Vakna + 200-250 ml välling
11,00 Lunch (puré + fruktbitar till efterrätt)
12-14 Sova 2 h (vid 1 år ska det ändras till 1,5 h)
14,45 Mellis (yoghurt/gröt m frukt el. tex smörgås)
17,45 Middag (plockmat av våran mat el rester + yoghurt o frukt till efterrätt)
19,15 Välling 250 ml
19,30 Sova 12 h
Clau skrev:Han är bara ledsen o jätte svår att få skratta vid godmorgon stunden.
Menar du när du hämtar honom på morgonen? Han måste inte skratta, huvudsaken är att du visar glädje när du hämtar honom och att du går in i rummet när han inte skriker (om han skriker så går du in när han är tyst mellan skriken).

Det kommer att bli bättre, lycka till!
/Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Clau

Inlägg av Clau »

Hej,

Visst är det mörkt i rummet, men inte sååååå mörkt att inte se sängen.
Sedan delar han rum med sin större bror, 3 år och morgonpigg också. 3 åringen blir bara glad att få sällskap, annars brukar vi kräva att han sover till 6.30 också.
Under kuren sov hans bror med pappan, men i natt trodde jag att det funkar att sova ihop, men tog fel. De sov visst hela natten till 5 när de började garva tillsammans. Inte alls bra!
Brorsan fick somna om i vår säng, och jag fick buffa lillen som blev mer o mer ledsen.

Dagsluren funkar som på räls, efter ett par dagar strul när vi började kuren, men bara i sin säng. I vagnen sover han bara 30min, hur man än gör. Hans pappa är föräldraledig och gillar inte läget. Man kan gå promenader bara mellan morgon o em lur i så fall...

Han äter inte imponerande bra heller, och för 2 dagar sen började ratta vällingen både morgon o kväll.

Jag är orolig att om vi fortsätter med hans bror i vår säng får vi strul med honom, att han vägrar sin säng så småningom. Inte alls önskvärt av nån av föräldrarna, vi sov aldrig med våra barn.
Men han sover lättare kl.5 när lillebror börjar gnälla, så det blir kört.

Vi ska på en vecka semester i Spanien om 2 veckor och gråter när jag tänker att gå runt med barnen i barnvagn kl.5 för att inte väcka hela hotellet :cry:
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Om han är som vår son så är det tyvärr total mörkläggning det enda som hjälper. Kan du inte testa det?

Det gäller även om vi är bortresta. Vi tar med flera mörka lakan och tejp och tejpar upp lakan över alla fönster o springor vi ser. Man kan också spruta vatten på fönster och sätta fast folie men över dörren måste ni nog ta med ett lakan och tejpa fast.

Ang. maten: äter ni tillsammans med honom? Det hjälper här. Och att få äta plockmat själv. Sen fyller vi på med yoghurt o frukt till efterrätt så han blir riktigt mätt. Ratar han vällingen på kvällen så prova varje kväll ändå, det kan gå i perioder. Testa att ge tex. en banan el. gröt istället dom kvällar det inte funkar. Och tillsätt lite extra fett i maten om han äter dåligt just nu.

/Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"