Behöver hjälp med matschema till sexmånader

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
vvfian
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 10:22

Behöver hjälp med matschema till sexmånader

Inlägg av vvfian »

Min pojke är sex månader, sover rätt antal timmar per dygn, somnar snällt själv på kvällen och på dagen. Han vaknar dock massor på natten och vill äta. Undrar om jag ger honom för lite mat. Han är stor i växten, 72 cm och 9 kg. Kan någon hjälpa och eventuellt kommentera detta:

Frukost 8.30: amning
Lunch 11.30-12.00: 1 dl potatis/grönsakspuré, vatten, droppar, liten smörklick och amning
Mellis 15.00: ½-1 dl fruktmos + amning
Middag 18.00: barngröt 0,75-1 portion + amning
Kvällsmat 20.30: 2 dl välling

Under natten sover han i ett streck till cirka tvåtiden men vaknar efter det och vill amma med cirka 1½ h mellanrum.
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Behöver hjälp med matschema till sexmånader

Inlägg av Tetz »

Hej! :D Min stora tjej vägde 9,8 kg och var 71 cm vid halvåret. Såhär såg en matdag ut för henne då:

07.30 200 ml välling
11.00 Matpuré (både kött/fisk/kyckling samt pasta/potatis) Ofta motsvarande en stor barnmatsburk (ev. fylla på med lite bröstmjölksersättning efteråt om maten inte tagits emot så väl :wink: )
14.00 Gröt 1 dl med lika mycket fruktpuré
17.00 Matpuré (som lunchen)
19.00 200 ml välling

Oavsett hur er matdag ser ut, så betyder ju behov av nattamning vid halvåret att han behöver mer mat på dagen. Jag tror att du behöver öka på mängden "riktig" mat och se hur det funkar. Vid halvåret går det alldeles utmärkt att börja med lite mer proteiner som exempelvis kött. Jag tyckte jag märkte att maten mättade mycket bättre då :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
vvfian
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 10:22

Re: Behöver hjälp med matschema till sexmånader

Inlägg av vvfian »

Har ökat på maten rejält, men det hjälper inte. Han vill ändå bli ammad med 1-1½ h mellanrum. Är förtvivlad.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med matschema till sexmånader

Inlägg av SusanD »

Hej, nu har du ju öst på med maten och det är en god början. Mata tills lilla barnet säger stopp och sluta inte för att portionen är slut, fyll på med mer mat om lilla barnet vill ha mer.

Sen tycker jag att du ska läsa på om kuren för det finns ingen anledning i hela världen att en så stor liten pojke ska vakna och snutta tuttemjölk flera gånger per natt. Att kura vore en bra lösning för er så att ni alla får sova riktigt gott.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"