Träning 2011!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
chokladkaninen

Re: Träning 2011!

Inlägg av chokladkaninen »

Nejmen, har det varit söndag nu igen?! :shock:
SusanD skrev: Hm, räknas det månne att ha varit i Danmark och burit en unge i selen på magen, ryggsäck på ryggen och dragit två barn i dubbelvagnen? Det kändes i alla fall i hela kroppen dagen efter.
Ja'rå, räknas absolut! :thumbsup:

Jag har joggat två ggr, 5 km tillsammans med min syrra. Men min syrra springer betydligt snabbare än jag, så första gången fick jag monsterhåll efter halva rundan och blev tvungen att gå en minut för att hämta mig medan jag såg henne försvinna i fjärran..... :roll: Andra gången var jag beredd och koncentrerade mig på att andas och orkade faktiskt hänga med i hennes tempo i tre fjärdedelar av rundan, men när jag kommit fram dit saktade jag medvetet och övertänkt in och joggade den sista biten i mitt tempo medan hon öste vidare på sina långa ben. :lol: Men stolt som bara den var jag för att jag hade hängt med henne så långt - hon springer lätt en halvminut snabbare per km än mitt normaltempo! =D>

Ni som är bra på att springa, visst kan det vara nyttigt att variera sitt tempo ibland och inte bara knata på som man är van?

I övrigt har jag simmat lite i havet och traskat fram och tillbaka till stranden. Tog även en rask powerwalk igår, med Konsum som förevändning, med min gulliga systerdotter :heart: som är det enda av de många här närvarande barnen som fortfarande går med på att sitta i vagn och powerwalkas omkring. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Som sagt var det mäss-vecka förra veckan, men jag lyckades få till 3 pass innan det satte igång i alla fall.

Mån: Joggade 5 km
Tis: Pilatesmix 1 tim
Ons: Poweryoga 45 min

Joggingpasset var ihop med PER faktiskt! Första gången vi joggat ihop på våra 23 år tillsammans! Det var jättekul! :D Vi var i Varberg på hotell och sprang utmed strandpromenaden medan barnen mutades med lite godis och film på hotellet. Skönt att de är så stora nu så de går att lämna en stund!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
chokladkaninen

Jag har inte tränat alls förra veckan. :^o

Kul att jogga tillsammans med maken! Det är det bästa sättet att umgås - eller nåja, bland de bästa i alla fall, tycker jag. :D
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag har verkligen gått in för det här att ha semester vilket är väldigt trivsamt för en latmask som mig.

Men som vanligt var jag på ett box-pass på FoS i måndags. Någon annan träning kan jag nog inte skryta med.

Tänker fortfarande att snart är måndagsträningen en vana, en god sådan och då lägger jag till ett pass till och när det blir en vana... Ja ni fattar va? Men nu vill jag skynda långsamt eftersom jag alltid brukar börja på 110% och så öka och sen lägger jag av totalt. Nu mår jag bra av mitt måndagspass och börjar bli sugen på mer. Tror det är rätt väg för mig att gå.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Hej igen :D
jag har tränat idag. Ett hårt pass crosstrainer och överkropp på gymmet (till passet hämtade jag inspiration från boken "Stark, glad, gravid" -rekommenderas helt klart). Kändes grymt skönt och jag blev pigg efteråt. Kan inte förstå hur jag kunde undvika att träna hela semestern. Ingen träning alls. Säkert 10 år sedan jag hade ett så långt träningsuppehåll. Nu ska jag igång igen. 2-3 pass i veckan. Gärna crosstrainer i tillägg till gymmet. Jogga går inte alls och lite kondition kan inte skada inför förlossningen.

SusanD, låter som en alldeles ypperlig plan! =D> Bra jobbat! Finns inget svårare än att komma igång regelbundet.
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Ja, då blev det 5 pass i veckan, koncentrerar mig lite mer på muskler nu på vissa pass.

Tis: Var på hotellsemester och körde 55 min mage, armar, ben
Tors: Poweryoga 45 min
Fre: Motionscykel 40 min
Lör: Joggade 5 km + 20 min armar(gummiband), mage
Sön: 1 tim motionscykel + 20 min -"- -"-

SusanD, du känner dig själv bäst! Att gå in på 100% för att sedan tröttna är ju ingen vits, bättre då att göra som du gör!

kram anna
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hoppsan :oops: Har visst missat några söndagar. Men är förhoppningsvis på banan med rapportering nu :D

Har tränat på ganska bra under ledigheten, fick en envis förkylning i juli, som höll i sig i över tre veckor, så det blev pw istället för löpning. Har ett nytt upplägg i höst. Träna tre dagar, vila en dag, träna tre osv. Tänkte varva kondition, styrka och intervall för maximal variation.

Föregående vecka blev det
må:vila
tis: springa 5.5 km
ons: styrka ök
to: intervall cross
fre: vila
lö: styrka kb
sö: springa 6.5 km

Idag blir det Olgas sommarpass (intervallträning utomhus)
Börjar jobba igen om tre veckor, kommer att bli en utmaning att få ihop allt då, vill fortsätta att träna, men vet hur trött jag är på em när jag kommer hem, och så är det kvällstök med middag mm. Ja ni vet. Det får bli morgonträning någon dag, helgträning och pw/löptur hem från jobbet. Får fundera. Min man är föräldraledig i ett helt år, så han sköter lämning och hämtning från dagis/skola, så visst borde jag få ihop det på något sätt. Tips från er som jobbar nu? När hittar ni tiden?

Chokladkaninen: Ja du ska variera träningen om du ska förbättra löpningen. För mig var intervallträning det som gjorde grejen i våras. Lägg även till något styrkepass i veckan. Tjatar om Olgas hemsida men där hittar du bra tips på upplägg vad gäller styrka och intervall (hon är ingen löpartjej direkt) Max två intervallpass i veckan dock, de sliter hårt på kroppen.

Kram
:heart:
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

[quote="]
Ni som är bra på att springa, visst kan det vara nyttigt att variera sitt tempo ibland och inte bara knata på som man är van?

. :D[/quote]
Det är som du skriver mycket nyttigt. Hjärnan och kroppen tycker ju om variation.
Så beror det också på varför man tränar. Just nu är det mycket för själens skull jag tränar. Jag har ett jobb där jag måste anpassa mig till andra hela tiden. Så på min fritid vill jag göra allt i mitt tempo. Nu har jag haft semester två veckor och rört mig varje dag. Joggat, promenerat, cykelturer och jag mår bra och har börjat landa.
27 strax efter att jag börjat jobba igen springer jag midnattsloppet.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
chokladkaninen

Tack för svar, Linda och Inger! :D

Duktiga ni som har hållit igång under semestern - jag önskar verkligen att jag hade gjort det, men jag har inte tränat nåt den här veckan heller.... :oops: [-X Men nu ska det bli ändring! :thumbsup: För Lidingöloppet är om en dryg månad, och då ska jag alltså springa en mil. Vilket känns svårare än att åka skidor tre.... :roll: Ska försöka hålla 2 joggingpass + ett annat pass i veckan nu tills dess.

Susan - jag är också för att starta försiktigt. Du har varit jätteduktig som har hållit i ditt veckopass, tycker jag! :D

Linda: jag har ju ett jobb med fria tider, och har jobbat deltid det senaste året, så jag brukar passa på att träna de dagar jag jobbar - ofta ett spinningpass, lite gymmande eller simning på väg hem (gymmet ligger nära mitt jobb) eller ett kortare lunchpass. De dagar jag har varit hemma väljer jag hellre att träna efter kl 19 när middag och bestyr är avklarade och pappan som har jobbat hela dagen kan lägga barnen. Det är rätt skönt att komma ut och få tyst i huvudet en stund då. 8)
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Vad duktiga ni alla varit i sommar :D

Lite lugnare med träningen men helt ok :)

v.29. 3 pass
Mammaexpress kettlebell 20 min
Intervall 20/40 20 min
Cirkelträning 15 min

v.30 3 pass
Olgas sommarpass ( la till några övningar) 20 min
Rodde 15 min i blåsigt väder+armhäv, dips, ryggdrag
Jogging 6km+armhäv, plankor

v.31 2 pass
Cirkelträning 30 min
Jogging 4 km

Sista semesterveckan nu, sen blir det vardag igen. Skönt det också :) Kommer att fortsätta med styrka, kettlebell, intervaller, mammaexpress. Ska också försöka lägga in lite mera jogging, får se hur det blir.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
chokladkaninen

Jag är tillbaks i gamet igen! :D \:D/
Tisdag: jogging, typ 30 min
Torsdag: Simning, 1,5 km på 50 min
Fredag: joggning 45 min + 10 korta backintervall

Dessutom körde jag lite styrka på onsdagen: tåhävningar, plankor, utfall och knäböj. 3-åringen som jag hade tänkt ha som vikt på axlarna tröttnade rätt snabbt men jag fick träningsvärk ändå. :mrgreen:
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

5 pass denna vecka

ti: intervall 20/40 20 min
ons: kettlebell-pass 15 min+plankor, armhävningar
to: mammaexpress kettlebell 20min
lö: backintervall 25 min
sö: kettlebell-pass 20 min+plankor
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D

4 pass:
tis: stavgång i slalombacken 3 ggr upp och ner = 50 min
Ons: Joggade 5 km + gummiband (armar) och situps
Tors: Poweryoga 45 min
Fre: Joggade 5 km

Nu blir det mäss-vecka igen. Mycket viktig mässa där jag säljer rakt till butiker. En extrem massa jobb väntar innan dess. Packar upp på torsdag, sedan mässa fre-sön.
Ska försöka klämma in några pass i början på veckan!
Måste, så att jag orkar med tempot!

kram anna
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej, vad duktiga ni är :D :thumbsup:

Min vecka
Mån: Olgas sommarpass (intervallträning utomhus)
Ons: Styrka nk (träningsvärken satt i ända till igår :shock: )
To: pw 45 min
Fre. Intervall 20/40 i 20 min
Sön: Styrka ök

Nu har jag bara ynka 2 kg kvar till mitt mål. De sista brukar sitta som cement :evil: men jag är envis :P Jag mätte mig i fredags och har minskat 14 cm i midjan och 10 cm över rumpan sedan första mättillfället i januari. Vågen är inte allt alltså :D Köpte nya jeans förra veckan, som sitter liiite tight, men det blir min sista morot att de ska sitta perfekt. Inga nya byxor före dess [-X :mrgreen:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej alla träningsfantaster

Min vecka bestod av:

Mån box-pass 75 min på FoS
Ons Cirkelgym 60 min på FoS

Nu börjar jag komma in i träningen så jag ska utöka det hela i lite lagom takt.

Målet är att komma tillbaka i samma kroppsliga form som innan barnen föddes. Det får ta den tid det tar. Huvudsaken är att jag fortsätter träna så det blir en del av livet, en del som jag gillar och inte som blir ett måste.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"