Tack Luvisen!!
I och med att allt funkar så bra just nu och har gjort ett bra tag är det verkligen ingen panik för mig att få svar snabbt. Lite skillnad mot för när man är mitt i en kur exempelvis...
Det jag inte riktigt förstår är det du skrev om att öka på dagssömnen till 2 timmar när han är 1 år samtidigt som jag behåller 12-timmars natten. Det blir ju 14 timmars sömn... är inte det för mycket?!?
Jag menar just nu sover han ju 12 timmar natt, 20 min förmiddag, 1 1/2 timme eftermiddag (summa 13 timmar och 50 minuter).
missförstod jag dig?
Kura 5 1/2-månadsbäbis start 5.e Mars
Re: Kura 5 1/2-månadsbäbis start 5.e Mars
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Just ja måste bara berätta..
I min föräldragrupp var Einar från början den bäbisen som var absolut sämst på att sova. Jag var sååå trött och Einar likaså. Av 14 bäbisar var han den i särklass som sov minst och krånglade mest. Som rekord vaknade han en natt en gång var 2o.e minut...
Nu 4 månader efter kurstart sover han utan tvekan säkrast, mest och med minst krångel. Detta har gjort att minst 3 personer i gruppen har kommit till mig för att få tips. Av någon konstig anledning verkar det vara framförallt dom som från början hade småttingar som sov som små prinsar?!? why??? Varför blir det så...
Strunt samma.
Det jag ville komma fram till att jag har rekommenderat och förklarat AW för dessa och faktiskt fått två små bäbisar att börja sova hyfsat genom att låna ut min bok till en och fått två att själva köpa boken samt gett tips.
Kul när man lyckas ge metoden lite gratis reklam i och med att det känns som att jag har fått så himla mycket genom AW-filosofin vill man ju gärna dela med sig och låta andra få det lika bra.
I min föräldragrupp var Einar från början den bäbisen som var absolut sämst på att sova. Jag var sååå trött och Einar likaså. Av 14 bäbisar var han den i särklass som sov minst och krånglade mest. Som rekord vaknade han en natt en gång var 2o.e minut...
Nu 4 månader efter kurstart sover han utan tvekan säkrast, mest och med minst krångel. Detta har gjort att minst 3 personer i gruppen har kommit till mig för att få tips. Av någon konstig anledning verkar det vara framförallt dom som från början hade småttingar som sov som små prinsar?!? why??? Varför blir det så...
Strunt samma.
Det jag ville komma fram till att jag har rekommenderat och förklarat AW för dessa och faktiskt fått två små bäbisar att börja sova hyfsat genom att låna ut min bok till en och fått två att själva köpa boken samt gett tips.
Kul när man lyckas ge metoden lite gratis reklam i och med att det känns som att jag har fått så himla mycket genom AW-filosofin vill man ju gärna dela med sig och låta andra få det lika bra.
Nej du missförstod inte. Det blir mer sömn.
Jag hade samma upplägg som du och när jag tog bort fm-luren på 20 min så blev det inte bra. Jag forts tålmodigt men icke. Det blev inte bättre. Lillen sov sämre.
och då fick jag tipset om mer sömn.
När den lilla människan har justerat sig till EN rejäl lur per dag är det bara och vänta och se när den lilla människan vill ha mindre sömn. De säger ju till.
Och än så länge har min gosse inte begärt mindre sömn, som sagt. Ibland mer då.
Bättre med sömn i överkant är i underkant. Det är en stor justering för små att bara ha EN lur.
Lycka till och vad bra att du fått en till liten att få sova rikligt!
:thumbsup:
/Luvisen
Jag hade samma upplägg som du och när jag tog bort fm-luren på 20 min så blev det inte bra. Jag forts tålmodigt men icke. Det blev inte bättre. Lillen sov sämre.
När den lilla människan har justerat sig till EN rejäl lur per dag är det bara och vänta och se när den lilla människan vill ha mindre sömn. De säger ju till.
Och än så länge har min gosse inte begärt mindre sömn, som sagt. Ibland mer då.
Lycka till och vad bra att du fått en till liten att få sova rikligt!
/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Ah ok, men då provar vi det då lite senare. Hans schema får se likadant ut ännu en till två månader och sedan blir det justering. Men numera är både jag och mannen bra på att märka när lillen börjar signalera att han vill ha en förändring
Har nu ökat upp egeneleken på morgonen till 1 timme. Idag sov han de sista 5 minuterna. Efter sömnstunden började han åter leka. Har frågat i forumet för barnuppfostran om detta är ok vilket det är. Mitt problem är istället att killen inte var så värst intresserad av att sova sömnstund 1 som är från 09:00 till 09:20. I och med att han sov 5 minuter kl 08:20 till 08:25. Det är ju ganska nära inpå...
Hur löser vi detta?
Hur löser vi detta?
oj blev fel i schemat.. korr.
Vi finner på två lösningar för vår (i skrivande stund 4/8) 10 1/2 månader gamla bäbis:
Alternativ 1.
Låta honom sova på egenleken men hela tiden vara aktsamma på om han börjar sova för mycket vilket kan tyda på att han är uttråkad och vi då får byta ut grejerna.
Ta bort sömnstund 1 och förlänga sömnstund 2 till 2 timmar.
Schemat blir således:
07:00 Vakna
07:20 till 08:20 Ensamlek (inklusive 5 min tupplur om herrn önskar)
12:00 till 14:00 Sömnstund 1
19:00 Sova natt
Alternativ 2
Låta honom sova på egenleken och sedan ändå försöka lägga honom att sova sömnstund 1 bara en kort stund därefter och hoppas på det bästa. Som det sett ut de två senaste dagarna har han gnällt sig igenom sömnstund 1.
Schemat blir som följer:
09:00 till 09:20 Sömnstund 1
12:30 till 14:00 Sömnstund 2
Vi kommer inte på nåt annat... hade vi haft egenlek i 2 timmar (vilket är den rekommenderade mängden) hade vi sluppit detta "bekymmer" då vi isåfall hade "täckt" in sömnstund 1 i egenleken. Jag vill dock gå varsamt fram när jag ökar upp tiden och är väldigt försiktig och tacksam för att det fungerar så himla bra nu. Jag vet hur lätt man kan förstöra det man under så lång tid byggt upp. Att komma till 60 minuters egenlek där Lillen är nöjd exakt hela tiden har tagit oss väldigt lång tid att komma fram till. Jag ökar upp med typ 10 minuter i månaden...
Vi finner på två lösningar för vår (i skrivande stund 4/8) 10 1/2 månader gamla bäbis:
Alternativ 1.
Låta honom sova på egenleken men hela tiden vara aktsamma på om han börjar sova för mycket vilket kan tyda på att han är uttråkad och vi då får byta ut grejerna.
Ta bort sömnstund 1 och förlänga sömnstund 2 till 2 timmar.
Schemat blir således:
12:00 till 14:00 Sömnstund 1
Alternativ 2
Låta honom sova på egenleken och sedan ändå försöka lägga honom att sova sömnstund 1 bara en kort stund därefter och hoppas på det bästa. Som det sett ut de två senaste dagarna har han gnällt sig igenom sömnstund 1.
Schemat blir som följer:
09:00 till 09:20 Sömnstund 1
12:30 till 14:00 Sömnstund 2
Vi kommer inte på nåt annat... hade vi haft egenlek i 2 timmar (vilket är den rekommenderade mängden) hade vi sluppit detta "bekymmer" då vi isåfall hade "täckt" in sömnstund 1 i egenleken. Jag vill dock gå varsamt fram när jag ökar upp tiden och är väldigt försiktig och tacksam för att det fungerar så himla bra nu. Jag vet hur lätt man kan förstöra det man under så lång tid byggt upp. Att komma till 60 minuters egenlek där Lillen är nöjd exakt hela tiden har tagit oss väldigt lång tid att komma fram till. Jag ökar upp med typ 10 minuter i månaden...