Sovproblem med stooora barn...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
anna
Inlägg: 4525
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Sovproblem med stooora barn...

Inlägg av anna »

Hej!
Nu är döttrarna 8 och 10 år och läggningarna är helt fullständigt kaos-artade! :shock:
Fortfarande behöver de "enligt boken" 12 timmars sömn, men, näää, det blir det INTE!
Nu är det långt härligt sommarlov, nätterna är ljusa...
Läggning 20.00, stora flickan får lästid till 21.00, lilla till 20.30. Sedan springs det mellan rummen, fnissas, gapas, bråkas i timmar! :shock: Det kan ta till framåt 23.00 inna det är tyst.
Vi går upp c:a 8.30, och väcker jag stora flickan är HELA dagen förstörd, hon blir TOK-ILSK!! :cry:
Jag vädjar, säger till på skarpen, medlar, skäller - INGET hjälper, de ignorerar mig fullständigt! :shock:
Jag känner mig fullständigt maktlös nu!

Tips....?
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Sovproblem med stooora barn...

Inlägg av SusanD »

Hej Anna, om sånt här kan jag inget för mina barn är ju mycket mindre än dina. Men så småningom kommer nog även jag hamna i samma situation.

Jag tänker bara att du skulle kunna ta med dem i din träning, de kanske behöver röra sig ännu mer för att bli riktigt trötta. Och så några svårare uppgifter för hjärnan under dagen. Se till att de, om de inte redan gör det, får planera middagen varsin kväll och då ska det handlas, lagas och tas omhand allt efteråt. Mer arbete borde trötta ut dem något.

Måste de läsa i sängen, kan de sitta i soffan och läsa och sen gå direkt in och lägga sig?

Ta fram den bestämda rösten, sätt ner foten och tala klartext om vilka regler som gäller.

Lycka till.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Sovproblem med stooora barn...

Inlägg av miar70 »

Hej anna!

När man har så stora barn (tänk vad fort tiden går, ibland hänger man inte med riktigt...) så tycker jag att man kan sätta sig ner och ha ett litet familjeråd, ta med deras åsikter, diskutera fram en lösning som passar både barn och vuxna. Lite förhandlingsläge, inom lämpliga ramar :wink: .

Jag har gjort så med mina barn när det blivit lite större, att de fått gå till sina rum ungefär en halvtimme innan de ska sova. Då hinner de grejsa på, sånt kommer de nästan ALLTID på att de ska göra annars när de ska lägga sig. Sen har de, precis som dina tjejer, fått läsa i sängen. Jag tycker själv det är underbart skönt att göra det, en perfekt avslutning på dagen och jag kan icke somna om jag inte fått läsa några rader. Diskutera fram med dem vilka tider de tycker själva, hur länge behöver de läsa, hur länge vill de vara på rummen innan de ska sova osv. Och likaså med väckningen - överlämna ansvaret på dem genom att låta de ha väckarklockor som de själva sköter. Egenansvar brukar göra susen :D .

Och så som SusanD skriver: se över sociala delaktigheten och utevistelsen. Det är lätt att glömma det när barnen blir större och har annat för sig :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Sovproblem med stooora barn...

Inlägg av Mian71 »

Så här har jag gjort med min son.

Helt OK vara uppe längre när det är sommar lov.
2 kvällar under sommarlovet så får han vara uppe hur länge han vill!
Det är de bästa kvällarna..enligt honom själv. *såklart*
Dessa kvällar får han välja själv när han vill " ta ut"
Senast i säng kl 23. Blir oftast han lägger sig 22:30 ( ja, jag vet det är sent, men fick han bestämma skulle han lägga sig efter 00 varje kväll). han sover till 10 och vaknar själv vid den tiden.
Det var förra sommaren jag började " rucka" då var han 10 år. Då fick han vara uppe senast till 22 och hade EN "vara uppe hur länge jag vill kväll" Så gör jag och har gjort med min son.

När det är skola ska han ligga kl 21:30 och släcka 22. Vilket innebär att kl 21:00 börjar jag " putta på honom".Oförhandlingsbart och det vet han. ( fast gissa om han försökt men Där är jag BENHÅRD även fast "ALLA ANDRA I HELVA VÄRLDEN SOM GÅR I 4AN FÅR VARA UPPE TILL TOLV"..jojo.. tjena... :roll:
Han slocknar alltid 1 min efter han släckt lampan om inte tidigare. Han går då upp 7:00 skoldagar. Att få honom i säng för 12 timmar skulle varken jag eller han hinna med och han VÄGRA. Han påverkas inte av detta. menar .. jag ser inte att han skulle vara extra trött i skolan eller hängig på nå vis. Han kommer ha samma tid nu när han börjar femman.

Men loven har jag släppt på.
Rätt eller fel? Jag vet inte. Men det funkar för oss.
kram
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "