Dags för kurning, lite frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Dags för kurning, lite frågor

Inlägg av Elle »

Vilken underbar läsning!! Fortsätt ert fina arbete nu under uppföljningsveckan.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Dags för kurning, lite frågor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej igen!!
Nu har det gått tre veckor sedan vi startade kuren och överlag så går det jättebra :thumbsup:
Nu har vi dykt på det klassiska problemet med dagslurarna. Det är framförallt långluren som krånglar. Jag vet att det är fortsatt träget arbete som gäller så kommer det att ge med sig också.
:?: Det jag funderar över nu är om jag bara ska köra en PANG-ramsa vid för tidiga uppvak under dagslurarna och sedan låta henne vara (med lite fina husljud i bakgrunden)?
:?: Hon närmar sig ju sju månader snart så jag funderar också på om/när det börjar bli dags att korta ner eftermiddagsluren. Ska jag vänta till hon blir sju månader först? Hur märker man förresten att lurarna behöver kortas?

Kramar :heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Dags för kurning, lite frågor

Inlägg av Norahsmamma »

God afton!

Det som skrevs i föregående inlägg gäller fortfarande, men just nu känner jag att jag måste skriva av mig lite. Jag har just haft en mardrömsläggning :shock: . Vanligtvis somnar den lilla fröken ganska snabbt och ger oftast inte ett ljud ifrån sig, men idag var det helt annat ljud i skällan. Hon hade hamnat på rygg och trasslat in sig i täcket och lyckades inte vända tillbaka. Jag gav henne möjligheten att försöka somna på rygg, men efter 20 min gav jag upp och gick in lade tillrätta, solfjädrade länge (borde jag kanske inte gjort det, utan bara tillrättalagt :?: ) och ramsade ut. Tog ytterligare 10 min av skrik och ramsande innan hon äntligen somnade.

Jag som inte varit med om detta sedan kurstarten känner mig nu helt tagen på sängen och har förmodligen gjort en massa fel :oops: . Vi har det jättesvårt med skrattet till gonattet för det är en svårflörtad dam vi har som inte skrattar så mycket annars heller. Men vi ser i alla fall till att hon är nöjd när hon läggs i sängen.

Läste i någon annan tråd om vändningscirkus, men jag kan inte hitta den nu. Någon som har tips på hur man ska hantera vändningar :?:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Dags för kurning, lite frågor

Inlägg av Luvisen »

Här har du favorit länkarna med bla vändningscirkus tips! :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

God läsning!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Dags för kurning, lite frågor

Inlägg av Norahsmamma »

Och jag som letade som en tok bland alla andra trådar, så fanns den i favoriterna :roll: . Tack Luvisen :heart: :heart:
Någon som har några kloka funderingar kring mina frågor om dagslurarna?

Sedan har jag också funderat lite kring om hon egentligen skulle må bättre av att sova 19-07 (har 19.30-07.30 idag) eftersom hon är väldans bökig och gnällig den sista halvtimmen mellan 19-19.30. Hon verkar som sundast trött runt 19. Kan detta vara ett bra alternativ eller skulle sista halvtimmen vara jobbig även om vi ändrar schemat? Anledningen till att vi valde 19.30-7.30 var ju egentligen av egoistiska skäl :oops:

:heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Dags för kurning, lite frågor

Inlägg av Luvisen »

De är en övervägande del av de små älsklingarna som diggar just 19-7. Jag skulle satsa på att ändra rakt av. :P

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Dags för kurning, lite frågor

Inlägg av Norahsmamma »

Då blir det 19-07 från och med nu :)
Jag funderar lite på schemat då. Det enklaste är ju att bara flytta alla måltider en halvtimme också, men jag skulle gärna ha kvar lunchen 11.30.
Kan jag göra så här?:

7.00 godmorgon
7.15 frukost
8.30 mellis
9-9.45 sova
11.30 lunch
12-13.30 sova
14.30 mellis
16-16.45 sova
17.30 middag
18.45 nattslurk
19.00 gonatt

:heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Dags för kurning, lite frågor

Inlägg av Luvisen »

Absolut! Ser fint ut! :thumbsup:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Dags för kurning, lite frågor

Inlägg av Norahsmamma »

Tack Luvisen :heart:

Nu har jag en annan fråga; Jag brukar titta till den lilla damen lite efter kl 21 varje kväll samtidigt som jag drar till dörren till hennes rum. Idag när jag gjorde det så upptäckte jag att hon hade bajsat. Jag kände att jag blev tvungen att byta blöjan där i mörkret i sängen. Hon blev lite överrumplad över att jag kom och började stöka och böka med henne mitt i natten. En utskällning fick jag minsann. Jag pratade inte och tittade inte på henne, utan gjorde bara det jag var tvungen att göra. När jag var färdig med mitt blöjbytande så lade jag henne tillrätta igen och ramsade ut. Hon var arg i kanske en minut, men sedan somnade hon igen. Gjorde jag rätt, eller skulle jag ha hanterat det på något annat sätt? Man vill ju inte släppa in några vargar 8-[

Kramar :heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Dags för kurning, lite frågor

Inlägg av Luvisen »

Det gick ju väldigt fint! :thumbsup:
Jag föreslår dock följande denna natt. Innan hon sussar för natten så sätter du på MASSOR med zinksalva. MASSOR! Sedan kan hon alla ggr sova med bajseri utan några som helst problem och du kan då i lugn och ro låta lillan vara ifred. :D Stör du henne fler nätter med samma sak så kommer hon tyvärr tillslut börja vakna titt som tätt igen... :roll: Så därför förebygg och låt :sleep:

:heart: /Luvisen

PS. du kan ju även ge lite mer stoppande mat till middag om hon är lite lös i magen och det är det som står för bajseriet. DS
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dags för kurning, lite frågor

Inlägg av videunge »

Hej :D

Jag måste säga att du gjorde helt rätt. Så har jag också gjort speciellt om det är så tidigt på natten. Bytt snabbt och effektivt i mörkret ( lilla älsklingen kan behöva bada dagen efter) och vaknar liten så är det bara snabb ramsa men det allra bästa är attityden av att "inget har hänt". Sen är ett lager salva i botten kanon för det gör även rengöringen lättare. MEn det kanske har löst sig? Hoppas det!

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Dags för kurning, lite frågor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej Videunge! :D
Jo, så här i efterhand när attityden har satt sig mer och dottern har blivit en säker sovare :sleep: så känner jag att jag gjorde rätt den gången. Som tur är så har det inte hänt igen efter det, men skulle det göra det så skulle det fixas galant nu 8) :D

Det är ju ganska länge sedan nu, men jag kommer verkligen ihåg vilken osäkerhet jag kände den kvällen :roll: . Det är när man tänker tillbaka på hur det var då och jämför med hur det är idag som man verkligen inser vilken fantastisk process SHN är :D .

Kram :heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dags för kurning, lite frågor

Inlägg av videunge »

Hej :D

Åh vilken härlig lägesrapport! =D> Jag tror att det är så att när sömnen är stabilare så hånder det liksom inte på samma sätt, men händer det så är det ju precis som du skriver, fram med attityden och fixa problemet snabbt och effektivt som om inget hade hänt. Bra jobbat. =D>
Vet du du får mer än gärna stanna kvar och hjälpa oss att svara i andra trådar. Man behöver verkligen inte kunna svara på allt men kanske kan bidra med något? Ju fler som svarar dest bättre forum :mrgreen: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags för kurning, lite frågor

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Som ordförande vill jag bara klargöra. Vi rekommenderar INTE att någon ligger med bajsblöja från kl. 21 till morgon, oavsett hur mycket salva man har. Utan man byter snabbt under tystnad i mörkret med ledljus utifrån så gott man kan. :D 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Dags för kurning, lite frågor

Inlägg av Norahsmamma »

Tack TorsMamma :D
Jag håller med, helt och fullt :D :thumbsup:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"