Hej hopp!
HÄRLIGT att höra att det gått så bra för er!

=D> Vilket kanonjobb!
Phs mamma skrev:otroligt att man kan urskilja olika typ av gråt ( nu när inte nappen "stör"!) och att ramsan tar.
:thumbsup: Eller hur! Det är fantastiskt när man inser (vågar inse?) att all gråt inte per automatik innebär katastrof och världens undergång
Vet du, fortsätt bara på samma sätt som ni gjort hittills

. De där uppvaken som du pratar om mitt i natten och på dagtid - de kommer att ge med sig i takt med att ramsan och schemat sätter sig ännu mer

Slappna av nu, ligg/stå INTE på helspänn, våga LITA på honom -prova att "backa", dvs våga avvakta och se om han löser det själv först innan ni drar igång en ramsning.
Och de tidiga morgnarna - tja, vad kan jag säga...men för de allra flesta krävs det mer än 9 dygn innan de sitter. Så jobba bara på med pangramsan och husljuden el musiken. Han kommer att fatta tillslut! Jag fick hålla på ca 2 v med min son (efter att kuren var över alltså), sen så kunde han vakna för tidigt ändå men han nöjde sig med att ligga och surra och lyssna på husljuden iaf. Efter ngn månad så började han sova som han skulle alt vaknade lite för tidigt men sa knappt ngt fram tills att vi tog upp honom.
Och tokförbannad! Ja, då lämnas man bäst i fred så att man kan vråla av sig

(vi har lämnat vår son en hel del ifred eftersom han kan vräka ur sig ganska mkt och HÖGT när vi är tröga och inte fattar vad det är han vill, efter 5 -10 min brukar han lugna sig och det avtar...).
Rent generellt så tar det ca 1 mån innan kuren sitter, så jobba bara på i samma fina stil som sagt =D>
Vet du, nu när jag kollar schemat så ser jag att han har lite för mkt sovtid på dagen för hans ålder

.
20 min på em är bättre

.Det kan ni justera nu efter att uppföljningsv är över

.
I övrigt ser ert schema jättefint ut! :thumbsup: Jag hade dock slängt in middagen tidigare än 18, men det där är efter egen smak och tycke. Det gör inget att det bara är 2.5 tim mellan lunch och mellis, dom brukar ju vara hungriga hursomhelst

(iaf min erfarenhet).
En 7-mån och en 8-mån har samma antal tim sömn/dygn. Vid 9 mån tar ni bort em-luren helt och hållet, kortar fm-luren till 20 min, men behåller den låga luren (1.5 tim). Vid 12 mån ryker även fm-luren, och så har dom bara 1 sovpass/dag.
Kör på bara! :thumbsup: Ni är på heeelt rätt spår, nu gäller det bara att sätta det som ni presenterat för lille herrn!
Klistrar in ett citat från Anna 09 som tipsade en annan förälder om hur man kan fortsätta med ramsan för att riktigt etablera den, ni gör säkert på ngt liknande sätt, men jag tycke detta var så jädra bra för det var så beskrivande och tydligt:
"Bara ni laddar och ÖVAR ramsan innan, utom hörhåll efter som hon brukar fråga och kanske rent av svära in emellan. Då anpassar man volym, betoningar, pratar, melodi-ar de olika verserna så att man får ett behagligt och säkert samtal. När jag "satte" ramsan tog det inte många minuter efter att jag börjat "prata" den på det viset och hon lugnade sig och lyssnade. När hon då gjorde det sa jag den som vi säger den vanligtvis och avslutade med bekräftande verser, ett par stycken. Om hon skulle "komma igång" igen då, så går du tillbaka till "rams-samtalet" som ni hade innan och avslutar igen när hon lugnar sig med bekräftande vers - och så håller man på. Ester blev ledsen i ett par omgångar och då föreställde jag mig i tanken att jag höll henne i famnen och vaggade henne - och tonfallet blev annat i ramsan - och hon lugnade sig.
Så lita på dig, er och henne! ÖVA och öva igen, för dig själv så klart, så känner du att du kommer sätta detta som i en liten ask när du väl kör! 8) "
Kan kanske vara som en lite guideline att hålla sig till när man står där och nöter (?). För det är det ni måste göra nu som sagt :thumbsup:
=D> Hejjar på er!
/Sanna