Fraktkostnader??

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
anna71
Inlägg: 177
Blev medlem: ons 22 dec 2004, 15:28
Ort: Italien

Fraktkostnader??

Inlägg av anna71 »

För ett par veckor sen beställde jag "How to... math" på gentlerevolutions hemsida. Det skulle kosta ca 59 dollar om jag minns rätt. En vecka senare fick jag ett mail om att det hela skulle kosta ca 120 dollar, alltså 60 dollar i frakt! Jag skrev genast att de skulle ta bort ordern, och det gjorde de. Ni andra som har beställt läs eller matte-kittet, hur har ni gjort?

hälsningar
Anna i Milano
-----------------------
Flicka f?dd juli 2002; kurad vid 7 m?nader
Pojke f?dd april 2004; verktygad sen han f?ddes
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag har haft sådan tur att jag har lånat det vi har. Men det går att göra själv. Visst är det lite pyssel, men vit kartongpapp ca 0,5 mm tjock 28x28 cm och knappt två cm mörkröda prickar.

Det kanske går att köpa och få tillskuret på någon pappershandel. Prickarna går säkert att hitta som klisterlappar. Det borde bli billigare än 120 dollar. Boken i SVerige tror jag kostade 159 kr på adlibris.se.

Är själv på g med att komma på något bra ställe att köpa kartong för läsa-träning. Vera tycker inte prickar är kul längre. VI har kommit till 40, men jag tror att vi är alldeles för inkonsekventa och långsamma för henne. Så vi tänker dra igång ord efter jul och ligga lågt med räkna ett tag.

Lycka till! och rapportera hur det går när ni väl kommer igång.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Fraktkostnadene är intet annat än förfärliga när det gjäller saker beställt från USA, och 100 kartongblad väger ju lite också.

Det går utmärkt att göra själv som /LO beskriver, men det är mycket arbete. Kanske kan man använda datorprogram? Någon som vet?

Och /LO, om Vera har tröttnat, så stanna lite upp, men överge inte prickarna! Gör lite addisjoner och subtraktioner, och gör problem som hon kan lösa. Fråga lite lurigt: Du Vera, sexton (medan du håller upp 16) pluss åtta (håll upp åtta) är det lika med 24 eller 30? (Håll upp båda 24 och 30) Om ni inte har kommit i adderingen till så höga siffror, så använd lägra siffror. Använd alla tänkbara möjligheter till matte nu, "Titta, åtta lussekattar!" "Fyra ljus!" "Nitton grankulor!" Gör mycket av detta så MÄNGDBEGREPPET fastnar hos henne. Gör det roligt, och gör det mycket. Vinsten är där främme i främtiden, när hon övergår er matematisk med hästlängder. (smil)
anna71
Inlägg: 177
Blev medlem: ons 22 dec 2004, 15:28
Ort: Italien

Inlägg av anna71 »

Hejsan!

Hade först tänkt att göra det själv, men kartong i rätt tjocklek blev väldigt dyrt eftersom man skulle ha 100 sån 30x30 blad. Och dessutom hittade jag inga röda klisterprickar heller. Och klistra ca 5000 prickar hade jag egentligen ingen lust med...
Att göra det på datorn är ju ett alternativ, men min printer tar bara A4-blad. Att printa på vanligt papper och sen låta plasta in hos foto-kopiator-print-servicen skulle kosta ing. 2000 kronor. Det verkar som om det inte blir nån matte här!
-----------------------
Flicka f?dd juli 2002; kurad vid 7 m?nader
Pojke f?dd april 2004; verktygad sen han f?ddes
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Annars kan du ju börja smått... säg upp till 20. Det skulle inte ta lång tid att göra 20 stycken "dot-cards", och det är rätt många räknestycken man kan få til innanför 0-20. Ser man så att dette slår an hos den lilla, kan man ju alltids göra tio till... Och tio till... Det blir mer överkomlig på det viset.
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack Hege
vi kör en del addision, kanske ska börja med subtraktion också. Men bara visa mängd-pluttar lugnar vi oss nog med ett tag.

Och vi gör som du säger - med mycket. Dels mängder (fast där kan vi ju givetvis bli bättre) men också med annat. Vänster och höger t.ex. Vi säger hela tiden sväng vänster istället för att bara säga sväng. Vanten ska vara på höger hand. Eller nu hamnade skon fel den skulle ju vara på vänster fot istället.
Även färger är en sak som vi säger betydligt oftare än om vi inte läst Glenn Domans böcker. Röd tröja, blå byxor, grön bil, gul haklapp. Och inte alls förknippat med "inlärning" och skola utan bara allmän information i vardagen.

Vi har starka funderingar kring ord och läsning nu, som jag skrev. Vi funderar faktiskt på att göra ord på datorn och visa henne. Vi har redan testat lite och hon verkar klart intresserad.
Vi kommer säkert att ha ord på papper också, men datorn kan ju vara ett komplement.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Datorn är utmärkt - bortsett från på en punkt...

Hemligheten ligger mycket i att mamman kan se interesset hos sitt barn för vart enda ord hon visar - därför att hon ser barnets ögon när hon visar ord. För varje ord kan hon läsa sinnesstämningen, och vet därför NÄR hon skal sluta (du vet INNAN barnet vill sluta). Vid datoren går man miste om den täta kontakten mor och barn har, och den överlägsna kontrollen som gör att mor vet om hon ska gasa på eller ta det lugnare. Mor kan vrida och sträcka på sin röst och sitt "teatralske" främförande av orden och annpassa varje sekund till sitt barn, det blir svårt framför datorn.
Och kanske försämrar det läringen - det försämrar i allafall den underbara kontakten som så många mödrar har vore lyriska om när de har skrevet och berettat för Glenn Doman.

Om ni väljer att använda datoren, så var iallafall uppmärksamma på detta.

Kram
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jo, jag har tänkt på detta, det är därför jag har tvekat. Annars hade vi varit igång för länge sedan.
Men vår tanke är ändå att läsa orden för henne.
Nackdelen är ju att jag måste se ordet först innan jag kan säga det och inte som med kort kan läsa på baksidan i förväg.

VI får se, jag ska kolla på jobbet hur mycket det kostar att plasta in vanligt papper. Då kan man ju använda A3-papper och skriva två ord på varje. De blir inte riktigt lika stora som rekommenderas, men duger antar jag.

Återkommer i ämnet.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "