Få vår 2 åring att somna själv

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
goabullen
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 25 maj 2011, 19:26
Ort: Karlstad

Få vår 2 åring att somna själv

Inlägg av goabullen »

Hej på er!
From idag har jag tänkt att vår kille på två år och fyra månader ska somna själv. Igår kväll återinförde vi spjälsängen och idag tänkte vi börja på riktigt. Måste nämligen komplettera och köpa mörklälggningsgardiner till hallen idag. Det är min man som kommer sköta läggningen då jag är uppe med vår tvåmånaders som är kvällspigg och ammas en del på kvällarna.

Fram till han var två hade vi inga problem och få han och somna själv - sen tog vi bort spjälsängen då lillasyster skulle få den och han började trotsa samtidigt. Vill tillägga att vi aldrig använt sova hela natten utan det har han skött själv tills han var två :-) Sen har vi haft problem med som många andra att vi varit tvunga och ligga brevid honom tills han somnat. Så fort vi gått upp och han inte somnat ordentligt har han vaknat och skrikit (vargen kommer dvs..). Detta har resulterat i att det har tagit upp till två timmar med läggningen - inte så kul. Enda gången det tagit kortare tid är när han inte sovit under dagen och härjat ordentligt. Han sover i nuläget ca en timme på dagen.

Vill bara ha lite peppning inför detta. Han är en mycket envis kille som kommer ge oss en kamp antar jag. Rapporterar hur det går :-) Nån som har nåt tips som jag ska tänka extra på?
Kram på er :D
Dotter född 2011-04-22 Start med standardmodellen

Son född 2009-03-12
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Få vår 2 åring att somna själv

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :lol:

:idea: Tipsen är LÄS, LÄS, LÄS!

Ni bara MÅSTE veta VAD ni gör och VARFÖR! Om ni står där på natten och känner, varför funkar inte detta, Vad gör jag för fel är kurens misslyckande ett faktum.

:arrow: Läs andra trådar hur de har gjort.

:arrow: jag brukar rekommendera så här: ta lathundens 3 dagar på 6 dagar, alltså 2 dagar/1dag enl. lathunden för ett så här stort barn. Då hinner ni få till verktygen ordentligt.

:arrow: Kolsvart är ett måste, spraya rutorna med vatten och sätt upp aluminiumfolie om ni måste.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
goabullen
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 25 maj 2011, 19:26
Ort: Karlstad

Re: Få vår 2 åring att somna själv

Inlägg av goabullen »

Tack Torsmamma för svaret! Har totalt glömt bort att gå in här.

Och detta pga att vår lille kille numera somnar helt själv!! Helt otroligt egentligen!! Min sambo som skötte detta trodde inte det var sant. Han trodde egentligen på detta sa han till mig efteråt men det visade han inte för mig eller vår lille kille under tiden. Första kvällen tog nattningen 35 minunter. Andra natten 30 min. Efter det så är det inga problem. Om han frågar något från sängen så är det numera glatt "pappa" eller "mamma" och vi svarar med ramsan som han accepterar. Sen sover han hela natten tills vi sticker in huvudet eller så ligger han och småpratar och småropar lite efter oss om han fått ligga för länge. Och spjälsängen är det heller inga problem med. Tänk vad mycket mer tid vi fått - och igår kunde jag äntligen både amma lilltjejen vid läggdags och natta honom precis innan det. Kändes jättebra! Kändes som att detta var en omöjlighet innan - så skönt att jag kan låta min sambo åka iväg på något annat under kvällen utan att behöva natta.

Tack för tips och ett bra forum!! Nu återstår bara att få lilltjejen att få en bra sömn :)
Kramar
//Karin
Dotter född 2011-04-22 Start med standardmodellen

Son född 2009-03-12
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Få vår 2 åring att somna själv

Inlägg av Sofias mamma »

Härlig läsning :thumbsup: :-D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "