Kurs eller kura "light"
-
Emelliesföräldrar
Kurs eller kura "light"
Hej! Jag har en dotter som har svårigheter med att somna själv utan oftast så ammar jag henne till sömns och lägger därefter henne i egen säng. Nu fungerar inte detta längre på kvällarna utan hon vaknar upp och är vaken några timmar innan hon somnar igen vid bröstet. Jag undrar om jag behöver köra en hel sova hela natten kur eller om man kan göra en lättversion av den? . När hon väl somnat antingen 19 eller med strul 21 de senaste nätterna så sover hon till ca 3 då hon vaknar och får mat och somnar om, vaknar igen ca 5 och får mat och somnar om till 7 då vi går upp. Hon sover ju rätt så bra. Problemen jag har är att jag vill att hon somnar själv och att hon sover hela natten. Behöver vi göra en hel riktig kur eller kan vi göra någon lättare version? Vi har haft ett schema sedan hon var två månader men inte varit konsekventa med vagning eller buffning men nu måste vi göra något ordentligt så hon får lättare att somna och att hon får sova hela natten. Jag hoppas att hon börjar äta mer snart också. Jag vore jätteglad för lite hjälp och tankar om hur vi ska göra!?
Min Emellies födelsedag är den 14 feb 2011
-
Emelliesföräldrar
Vårt schema
Tänkte visa hur det nya scemat vi har ser ut: Vi följer ett schema som ser ut såhär: vakna 7.00, amma och äta en halv portion gröt, sover 8.15-9.00. Äter lunch 10.30 1-1/2 burk puré och även några skedar frukt och ammar därefter till sömns, sover 11.30-13.00. Äter mellanmål 14.00 och får fruktmos med ris el yoghurt med frukt el bara frukt och därefter amning till sömns. Sover 15.00-15.45. Mat 17.30 gröt el mat, purer med frukt. 18.30 nattslurk amning och 19,00 sova. Vi har ändrat lite på em mot hur det varit tidigare, hur ser schemat ut? Hon äter inom en timme och jag vet att det är för länge men innan jag lärt henne att somna själv är det svårt att ändra. Gröt åt hon på em förut men hon verkar inte gilla den längre och välling går inte då hon vägrar flaska.
Re: Kurs eller kura "light"
Hej Emelliesföräldrar och välkomna!
Jag rekommenderar en kur enligt konstens alla regler.
Har ni SHN boken? Om inte så köp den och läs. Läs sedan igen och sedan en gång till!
Ni ska läsa tills alla era frågor rätats ut och blivit svar.
Sen kurar man den lilla människan!
Just nu söver ni er lilla människa till sömns, det gör man inte med SHN så därför behövs ett nytt förhållningssätt!
Värme!/Luvisen
Har ni SHN boken? Om inte så köp den och läs. Läs sedan igen och sedan en gång till!
Ni ska läsa tills alla era frågor rätats ut och blivit svar.
Sen kurar man den lilla människan!
Just nu söver ni er lilla människa till sömns, det gör man inte med SHN så därför behövs ett nytt förhållningssätt!
Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
-
Emelliesföräldrar
Re: Kura eller kura "light"
Jag vet att jag måste kura henne men jag är rädd att jag inte har den tillit och känsla av sjövklarhet som jag borde ha vid en kur. I natt vaknade emellie fem! Gånger och ammades till sömns varje gång. Det är helt värdelöst, hon sover sämre och sämre. Min sambo börjar jobba fem på morgonen så jag kommer få sköta det mesta av kuren själv och jag vet inte hur jag ska orka. Saken är att vi gifter oss om två veckor så jag vet inte om vi ska vänta med kuren eller om det är bättre att göra den nu så vi hinner få in uppföljningsveckan innan bröllopet, gör vi det efter så är sambon ledig men då får vi vänta så länge bara. Svårt att tänka klart när man inte får sova bra. Det värsta är att det är vårt eget fel då det är vi som lärt emellie att bete sig så här. Lite hjälp med att bestämma kura nu eller vänta tills efter bröllopet, finns det något att göra redan nu om vi väntar tills efter bröllopet?
Avvakta! A och O när man genomför en kur är att man är ordentligt påläst, säker på vad man ska göra och varför och är lugn. Så läs på, fundera och bestäm sedan om shn-kuren är något för er. OM ni beslutar er för den, så gör den ordetligt. Vi finns här om ni beslutar er för en kur.
Elle
-
Emelliesföräldrar
Tack för svaret! Vi får vänta tror jag. Jag/ vi har läst "shn" flera gånger så jag känner mig påläst,vi har tränat buffning och ramsa, känner att det mest är attityden som saknas:(. Kram
I väntan kan ni ju alltid införa ett schema om ni inte redan har det. Det kan kännas som ett steg i rätt riktning. Aldrig fel med rutiner för småttingar.
Vad tror du om det?
Skickar extra värme!/Luvisen
Skickar extra värme!/Luvisen
SM rookie
SM rookie
-
Emelliesföräldrar
Hej! Vi har haft schema som vi har följt sedan hon var två månader. Jag har lagt in det i tråden. Vi har standardmodellat henne men fuskat med insomningen, dvs ammat henne till sömns:(.
Ja men just! #-o Felåt. Men då har ni iaf en struktur att hålla henne till fram tills ni känner er ordentligt beredda att genomföra en kur.
värme! Luvisen
värme! Luvisen
SM rookie
SM rookie