Jag har två pojkar - snart sex och snart åtta år. Den ena är inne i djup sexårskris (slukar alla länkar om detta och ska börja förändra för att förbättra!).
Nu behöver jag råd, tips, hjälp om hur vi ska få till kvällarna hemma. Snart åttaåringen har alltid haft svårt att somna, främst att slappna av. Han är inte kurad och vi har länge legat bredvid honom för att han ska kunna sova (dvs slappna av). Det har också varit vår chans till mysstund med honom UTAN lillebror - storebror är annars en ganska okramig typ som inte vill ha så mycket närhet dagtid, men däremot kvällstid. Det har inte känts som så betungande då han sedan i princip alltid sovit hela nätterna.
Nu för tiden vill han somna själv, men det tar alltid oändligt lång tid för honom - oavsett hur trött han är!! Det är stressande, inte bara för oss utan även för honom. Hur kan vi få honom att slappna av? Han ligger och tänker på allt möjligt, funderar, grunnar - över stort och smått i livet. Han ligger och river sönder sår han har från myggbett eller liknande. Pillar och håller på. Vi har försökt att ta en stund till samtal i sängen, läsa en bok (fast nu vill han helst läsa själv och jag känner att han är tillräckligt stor för det), men samtal leder ofta till fler funderingar.....
Nästan sexåringen har sedan kurning vid ett halvt års ålder ALLTID somnat själv. Men inte nu längre. Han är så trött så ögonen går i kors, men han springer upp, arg som ett åskmoln, och säger att han inte kan sova. Gång på gång. Igår höll han på så 1,5 timme. Det slutade med att jag satte mig vid sängkanten, höll hans hand - och han slocknade av ren utmattning på en minut. Vi har försökt skrattet till gonattet, men det funkar inte just nu - antingen blir han uppe i varv, eller så hittar han något att bli arg över just när vi slutar med skrattet...
Vi läser saga, myser en liten stund, säger godnatt släcker lampa, han har det mörkt i sitt rum. Sedan börjar det. Och han är arg hela tiden - inte så lätt att somna när man är arg. I natt vaknade han dessutom arg mitt i natten och var rejält mörkrädd (vi har mörklagt hans rum så han ska sova bättre på morgonen, han är rejält morgonpigg, men på natten är mörkret läskigt). Annars brukar han sova bra på nätterna.
Vi behöver få lite input på hur olika kvällsrutiner kan se ut hos er med lite större barn. För vi måste förändra - tilllsammans med barnen så klart, men vi som föräldrar vill ändå ha lite på fötterna innan samtal med barnen.
Jag skulle också gärna vilja veta när era barn somnar på kvällen och hur många timmar de sover.
Kvällsrutiner för sexåring och åttaåring.
Kvällsrutiner för sexåring och åttaåring.
Annika - mamma till buspojkarna Melvin, 031117, och Ville, 050915.
Re: Kvällsrutiner för sexåring och åttaåring.
Hej Annika!
Vilken tid lägger sig killarna på kvällarna? Det kanske är så att de lägger sig för sent och hinner komma in i "andra andningen"? Så var det när mina killar var små, blev klockan för mycket var det jättesvårt för de att somna...
Våra kvällsrutiner hemma, med en 7-åring, ser ut så här:
17 el. 17.30 Middag + barn-tv
18.30 Bad eller dusch
19.00 Litet kvällsmål och tandborstning
19.30 Sängen, ibland somnar hon med detsamma, ibland inte
Hon går upp 7.15
(det här är "normala" tider, nu under semestern blir det lite mer flytande
)
Vilken tid lägger sig killarna på kvällarna? Det kanske är så att de lägger sig för sent och hinner komma in i "andra andningen"? Så var det när mina killar var små, blev klockan för mycket var det jättesvårt för de att somna...
Våra kvällsrutiner hemma, med en 7-åring, ser ut så här:
17 el. 17.30 Middag + barn-tv
18.30 Bad eller dusch
19.00 Litet kvällsmål och tandborstning
19.30 Sängen, ibland somnar hon med detsamma, ibland inte
Hon går upp 7.15
(det här är "normala" tider, nu under semestern blir det lite mer flytande
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn