TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Låst
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Känner mig bara så fruktansvärt misslyckad när det blir såhär, vet att jag inte får känna så men jag kan inte hjälpa det, jag vill bara grina. Nu ikväll så la min man henne. Hon ställde sig upp och fullständigt ballade ur om jag får utrycka mig så. Min manär cool i alla lägden men nu tyckte till och med han att det började låat otrevligt´. Men vi satte igång alla maskiner, dammsugare och hej å hå, och så ramsa emellanåt. Men det bara accelererade. Till slut så hör man hur hon kraxar och kräks därinne, vi har aldrig hört henne så ledsen, ingenting fungerade. Så min man gick in och solfjädrade och denna gpng somnade hon direkt. Och när jag läser det du skrivit nu så förstår jag att det kanske var fel, men om det aldrig vart kris förut så var det kris nu. Så hur ska vi lägga upp vår strategi? Hon bara står ju där ochs kriker och inget lugnar..ska vi gå in och se vad som händer...gå ut pm hon lugnar sig och lägga tillrätta om hon inte lugnar sig. Jag har så svårt att tro att hon sovit bra de bra perioderna för att hon vart utmattad, hon har inte alls verkat utmattad utan bara harmonisk och glad, därför kändes det som ett slag i magen att tänka att det skulle va så. Hon har ju sovit hela nätter sen natt tre på kuren, är man verkligen utmattad då tänker jag. Ska jag starta enn y tråd på kurbarn över ett år?
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tog bara dig på orden.
Allt är som en berg och dalbana och vi kan nu se ett mönster som vi behöver hjälp att förstå. Hon sover bra i 2 veckor, ok i 1 vecka och sen uselt i 2 veckor, för att sen sova bra i 2 veckor, ok i 1 vecka och sen uselt igen 2 veckor, och såhär håller det på. Nu är vi inne i en dålig period igen som är sämre än någonsin,
Om detta är vad jag läser så har man liksom inte kurat klart... Är min tanke. Har man det så här i (15 sidor) lång tråd så har man som du säger ett nytt mönster. Hon är ju inte i puberteten så vi kan ju knappast skylla på hormoner. :wink: :roll:

Alltså har hon i perioder med mer frågor inte fått ett adekvat svar. Därav min slutsats att ni inte kurat klart. Man skall ända in i mål och nå njutningen.
Förut kunde vi solfjädra henne men det går inte så bra längre, hon bara stortjuter, denna förmiddagslur solfjädrade vi i 40 minuter (rekord) På kvällen går det solfjädra snabbt och hon sover fortfarande hela natten, men dagarna fungerar inte alls. När hon komme in i en av sina dåliga perioder är det som att hon inte visar några tecken på trötthet alls, det är så konstigt.
Här får jag också signaler om att ni verktygar mera slentrian och regelbundet (efter 15 sidor lång tråd) när verktygandet skulle upphöra efter natt 3 Kanske 6 enl. kuren.

Nej, för att svara på din fråga, ingen skall väl egentligen behöva skrika tills man kräks, (vissa kräks lättare än andra, så det finns de som kräks för inget) men, man måste våga vänta tills barnet BER om hjälp!
Så min man gick in och solfjädrade och denna gpng somnade hon direkt.
Ja, det var kris och DÅ är solfjäder självklart acceptabelt. Men man lugnar med den, söver inte.

Så igen, ni måste lyssna, skapa kommunikation igen och våga vänta på att HON ber om hjälp. Baksteg för att hon skall göra framsteg.

Du får vara kvar i denna tråden. Jag flyttar bara över den till kurforum för stora barn så kan ni fortsätta där.

Läs läs läs och ta fram en strategi för hur ni tänker hantera dessa "Perioder" för de kommer, lite då coh lite då. Men man kan liksom inte upprätthålla konstant "krisläge" vilket är vad man gör om man med sin fysiska närvaro måste solfjädra ett barn till sömns. Då säger du i handling att ni måste vara HOS henne för att hon skall kunna sova. Allt annat är livsfarligt.

Så nästa gång, solfjädra inte utan gör en tillrättaläggning och gå. Inte överarbeta men inte heller underarbeta. Men jobba hela tiden mot målet och mindre och mindre. Då kommer även ni att nå njutningen. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Ja när du uttrycker det så, att vår tråd är 15 sidor så får jag lite klump i magen, är det så illa känner jag då- Fär det har ju fungerat mycket bra också. det är mer bra än dåligt. Det är väl snarare så att hon sover bra i 3-4 veckor och sen kommer den en dipp som är typ 1,5 vecka nu när vi tänker efter. Och under de bar perioderna så verktygar vi ju såklart ingenting, ingen solfjäder. Jag tror att vi ibland har svårt att förstå när vi ska göra vad och därför kommer vi inte vidare, för vi har inte fattat det fullt it än. Men vi har sett henne som färdigkurad då hon för det mesta sover så himla bra och då hon alltid sovit hela nätter, vi har sett det som faser som kommer och går, men men, vi får tänka om där. Vi skulle önska att nån kunde komma hem till oss en dag och va med en av läggningarna på dagen för atts e hur det är ok hjälpa oss förstå nör vi ska göra vad, är det nåt som du kan tänka dig Torsmamma? Vi betalar såklart?
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av TorsMamma »

Jag är jätteledsen men tyvärr hinner jag inte med hembesök ihop med 100% jobb, ordförandeskap och familj just nu. :cry: :cry: :cry: Egentligen skulle jag åkt till Gastsjön för kurkurs i år också men hinner tyvärr inte det heller. Så jag håller mig till FOrum i första hand, PM och mail i andra hand. Tyvärr finns inte mer tid. :cry:

Kanske kan du kontakta en annan kurare och se om de har tid att komma och hjälpa er med en läggning och se hur det går. Men jag kan lova dig att på stora kurforumet kommer de som har erfarenheter av stora barn att stötta lite i det får vi hoppas.

men jag vill nog påstå att även om man har utvecklingsfaser så behöver man sova gott och tryggt även då. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Okej jag förstår, vi får helt enkelt förlita oss på oss själva :) Självklart behöver man sova under utvecklingsfaser, tänder och allt vad det heter, då mer än nånsin!! Jag menar bara att vi trott att det varit det som stört hennes annars så goda sömn. Men vi ska försöka backa och inte fastna i att vilja tysta henne för stt vi inte står ut med frågorna, vi måste stå ut med att lyssna och hitta rätt svar när det blir såhär! Solfjädra endast vid kris, och nu vet vi vad kris är, och det är det inte ofta. Vi måste förstå att vi inte ska tysta henne utan finnas där och svara henne så att hon kan lära sig sova själv, utan assistans. Tack för alla svar! :heart:
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av TorsMamma »

Se där jag tror attityden håller på att infinna sig. :D

=D> :thumbsup: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära MammaMary,

I egenskap av forumets instiftare och ägare ber jag dig ta en paus.

Du överutnyttjar de ideellt arbetande hjärtebarnskontrollanterna och föräldrarna som vill stötta, hjälpa och uppmuntra - leda vid handen genom kurandet - men att evinnerligen fungera som klagomurar är inte deras uppgift.

Och du överutnyttjar forumets ordförande, TorsMamma, som sannerligen har händerna fulla ÄNDÅ.

Efter 231 inlägg och 16 sidor kan du enligt uppgift - såg jag någonstans i ditt ordflöde - inte ens skilja SHN från femminutersmetoden!

Då måste man undra vad du gör här.

Den 11 mars startade du tråden. Det är FYRA MÅNADER sedan. Du skulle kura barnet, var meningen. Det lyckades tydligen inte. Eller? Inget vet. Eller? Nya bekymmer står som spön i backen, dag efter dag efter dag. Medan gamla finns kvar. Eller? Inget vet...

Nu ber jag dig TA PAUS. Inte minst för lilla barnet skull. Stabilisera dig!!!

Vill du absolut be om råd - efter pausen - vilket är något annat än att gnälla, får du öppna en ny tråd, med SUBSTANS. Nu stänger jag denna.

Anna Wahlgren
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "