Byta ramsa?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Novasmamma
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 04 jul 2011, 12:54

Byta ramsa?

Inlägg av Novasmamma »

Jag började med kuren för 5 nätter sen till min dotter 13 månader.

Tyvärr läste jag inte tillräckligt noggrannt innan jag startade och använde samma ramsa för natten och middagsluren. Ramsan innehåller "Natti, natti".
Har varit lite struligt med middagslurarna. Ska jag byta ramsa för dagsovningen eller är det försent nu? Blir hon stressad av att jag byter?
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Byta ramsa?

Inlägg av Sofias mamma »

Hej Novasmamma och välkommen hit :heart: :-D

Vad bra att du tagit tag i dotterns sömn, här ska sovas :sleep: .

Jag tycker du kan byta ramsan rakt av nu och kör sen på med den. Om du ex har "natti natti sov så gott" kan du ju byta till "vila lite sov så gott". Det viktiga är hur du säger det.
Läs på om attityden av självklarhet http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet

Läs sedan SHN-boken en vända till om du har den (annars rekommenderar jag att du köper den).

Tänk på att kuren kan ta lite längre tid för äldre barn. Skynda långsamt :wink: . Du är bara på dag 5 och dottern har haft 13 månader på sig att etablera de sömnvanor hon haft.

Det är ganska vanligt att daglurarna tar ett tag innan de sitter, men jobba på lugnt och konsekvent så kommer det gå galant :thumbsup: . Om du inte har mörklagt på dagsluren kan du prova det.

Det här fixar du :thumbsup: :-D
Senast redigerad av Sofias mamma den tis 05 jul 2011, 13:15, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: felstavat
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Novasmamma
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 04 jul 2011, 12:54

Re: Byta ramsa?

Inlägg av Novasmamma »

Tack så mycket för snabbt svar! Ja, jag är så glad att jag tagit tag i det här. Men det fanns inga alternativ längre...Det funkar inte problemfritt än men det tar väl som sagt lite längre tid med ett större barn.

Då kör jag med ny ramsa imorgon. Idag sov hon faktiskt middag 1½ timme i sträck utan uppvak. Det var första gången hon gjorde det inomhus i sin säng, annars har det bara hänt när hon har legat i vagn och man kört oavbrutet utan att stanna en minut på vägen...
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "