Ladda bössan för bajsvargen!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Ladda bössan för bajsvargen!

Inlägg av Anna09 »

Hej alla kloka!

Ester har sedan några månader gått på toa och bajsat när hon behövt. Nu har hon börjat lägga märke till när det är på gång, dvs när hon är nödig. Då säger hon "ont i rumpan, inte" och så går hon lite knepigt. Dvs hon är nödig och har inte bajsat på ett par dagar. Tidigare har hon bajsat varje dag vid ungefär samma tid, men sedan hon blev mer medveten om fenoment och dess känslor i kroppen har hon glesat ut det hela. Nu går det 3-4 dagar mellan varje gång och de senaste veckorna har jag fått visa henne till toaletten när bajset varit på väg ut.

När det väl kommer och hon sitter där är det fina fisken, dvs ploppet är spännande och korvarnas storlek basuneras glatt ut till oss som är och pysslar i annat tum - som vanligt. MEN vägen fram dit är långt ifrån frågfri om man säger.

Jag håller pokerfejs, á la "det tar vi när bajset kommer" stuket och bara tagit lilla handen och lett fram till toa när det verkligen är dags. För att inte göra någon grej av det. De gånger jag varit för tidig, dvs misstolkat det akuta och vi gått för tidigt har hon börjat storgråta och sagt "inte, toaletten inte, bajsa inte". Då har vi genast gått tillbaka, utan ord till det vi gjort tidigare, ätit, busat ute... whatever.

Två frågor har jag:

:?: Hur länge kan det gå mellan bajsningar innan man behöver bli orolig? (vi ger henne lite katrinplommon till frukost och olivolja till middagen för att göra "vårt" bidrag, inte mer)

:?: Skall jag istället för att leda henne, helt kallt ge henne förutsättningar att gå helt själv, dvs ställa fram en låg pall vid toan och lägga hennes lilla toaring på plats redan på morgonen? Och säga när det är akut att "då kan du gå på toaletten, ropa när du är färdig som kommer jag och torkar dig"?

Tacksam för svar från er som vet. Tills jag vet kör jag IS I MAGEN-tänket och litar på att hon grejar det. Kanske är det så att hon bara behöver ett ord på vad hon känner när bajset är på väg fram - att hon är nödig helt enkelt... ?

PS. Kisseriet görs fortfarande i blöjan och vi har aldrig kört någon pott/toa-träning, planerar inte att göra det heller. Hon kissar i pottan på gräsmattan när hon är naken ute nu på sommaren, det gillar hon. Förhoppningen är att hon tar med sig vanan in när den blir mer etablerad ute under sommaren.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Ladda bössan för bajsvargen!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, kanske börja ge henne lite mera kiwi till lunchen kan vara något?

Att gå 3-4 dagar är inte farligt, (enl. BVC då) men vi vet ju alla att vi mår bättre av att få gå varje dag.

Vi hade en potta framme vid TVn som Tor satte sig på och fick lite juice när han skulle lära sig kissa i den. Men visst, ställ en pall där du och säg att hon skall ropa när hon är klar och behöver torkas, det är ju typ så de gör på dagis. :wink:

Tor annonserar gärna fortfarande att han behöver bajsa, så förmodligen kommer hon göra det även i framtiden. Men ge lite kiwi en eller två i alla fall. Borde sätta lite mera fart på magen. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Ladda bössan för bajsvargen!

Inlägg av Anna09 »

Tack kära du för svar!
TorsMamma skrev: Att gå 3-4 dagar är inte farligt, (enl. BVC då) men vi vet ju alla att vi mår bättre av att få gå varje dag.
Självklart mår man bäst av det, och hon gjorde det - var ivrig att få gå på toaletten och bajsa varje dag, tills för någon månad sedan. Hur får jag henne tillbaka i tryggheten att bajsa varje dag? Det känns lite krystat - ursäkta - att förklara för en 2 åring att man behöver bajsa varje dag... eller???

För att hålla ordbajset borta har jag bara sagt att man bajsar när korvarna kommer.

Det är precis som att hon håller sig, även om det trycker på - och om jag då initierar eller säger i positiv självklarhet att "då får vi gå och bajsa" blir hon ledsen och säger "bajsa inte...".

Hur gör jag då??? :shock: :roll: Jag kan ju inte tvinga henne... hemska tanke...

Lite historia:
Det är precis som att hon blivit osäker... före detta sa hon glatt "bajsa" och ville bli sällskapad till toaletten, när hon satt sig sa hon "mamma gå" varpå jag sa "då kommer mamma och torkar när du är färdig", sen satt hon och lurade och pratade glatt där inne och ropade när hon var färdig. Det kunde vara så att när jag kom sa hon "mera bajs" och ville sitta vidare... Osäkerheten började visa sig med att hon ville ha sällskap där inne... (jag stannade då kvar men erbrjöd ingen underhållning utan pysslade med mitt i badrummet samtidigt) för att nu verka hålla sig....

Är bara mån om att sköta detta, som vi inlett så fint och naturligt, på rätt sätt, vill inte paja det. :roll: Därför frågar jag här.

Kram på er!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Ladda bössan för bajsvargen!

Inlägg av Anna09 »

Hej igen,

tror mig ha hittat mitt svar i AWs inlägg till mamman som hade problem med lille Gurra på Barnafostran. Att släppa det helt enkelt, stänga igen munnen när hon säger "ont i rumpan" och sticker ner händerna innanför blöjan för att "känna lite", fortsätta med mitt och sedan bara ta henne i handen och leda till toaletten när hon signalerar att det kommer.

Har även gett henne kiwi på frukostgröten samt en halv burk k-plommonpuré till samma mål. Idag blev hon nödig på eftermiddagen (hon bajsade igår) och gick och sa sina ont i rumpan och tog sin innanför blöjan. Vi var ute på gatan och hon cyklade på sin cykel, jag låtsades som ingenting, sa inget alls. Kanske nåt Jaha... for ur i farten. Jag höll mun och så säger hon "bajsa", då tog jag henne i handen och tog henne till badrummet. När jag tog av blöjan hade det kommit en korv som tjuvstartat. Jag låtsades inte som att jag såg den utan bara rullade ihop blöjan och satte henne på toaletten, sa som jag brukat "ropa när du är färdig älskling" och så gick jag till köket och tog hand om lite disk, visslade och lyssnade på radion. Hon pratade för sig själv och sa sen till mig "Plupp... Ester kissar... åh, fööönt" :lol: :wink:

Ett "färdi" senare med tillhörande tork var vi på väg ut till cykeln igen. På väg ut sa hon lite stolt "Ester bajsat, åh fööönt". Jag sa ett bekräftande "ja, det är skönt." Sen åter till cyklandet.

Så jag tror jag fick det svar jag letade efter både hos TorsMamma med kiwin och rusande mat... samt hos AW med att hålla snattran och släppa "styra och ställa"-sjukan. :shock:

TACK AW, om du läser!!! Kanske har du nåt att tillägga? Återkommer med rapport.

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Ladda bössan för bajsvargen!

Inlägg av Anna09 »

Hej,

rapport: lilla fröken får nu en kiwi samt en burk k-plommon varje dag. Första dagen gick som smort... men sedan i tisdags har det inte bajsats trots "nya" dieten.

Hon har återigen sagt "ont rumpan inte"... i tre dagar... men inte behövt gå om man säger. Idag sa hon faktiskt "ont rumpan, bajset kommer nu" och tog mig i handen. Vi gick till badrummet, la på ringen och hon tog av sig blöjan. Jag satte henne på toa - glada miner. Efter tio sekunder säger hon "vill inte..." och börjar klättra ner igen.

Inombords tänker jag "fan... så nära, hon behöver verkligen... skall jag propsa?" Utåt säger jag: "Då tar vi det när bajset kommer." La henne på golvet och tog på en ny blöja. Rätt???

:arrow: Hur sjutton skall jag tänka? Och göra? Jag trodde att hon skulle gå oftare med de nya lösande livsmedlen... men icke.

MEN framsteg är ändå att hon tog initiativet själv idag, även om hon "fegade" ur på slutet. Och att jag bara höll masken.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Ladda bössan för bajsvargen!

Inlägg av TorsMamma »

Jag tycker inte det är så mycket du kan göra. Bara vara 8) och ge lösande mat. Hoppa över allt vad äpple, blåbär, ris heter. och satsa mera på rotfrukter, Kiwin, päron, katrinplommon, vatten och fisk, kött m.m.

Det kommer att släppa. Alla har vargar. Vissa mat, andra sov och en del bajs. Den kommer i alla former, men mata den inte det är det viktiga.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Ladda bössan för bajsvargen!

Inlägg av Anna09 »

:heart: DIG!

Självklart är det så, det vet jag ju. Från början har jag hållit den här vargen på svältkost, snart svälter den ihjäl, den får i alla fall ingen mat från mig! :shock:

Sen sist har hon gått två gånger... \:D/ det har varit viss tvekan när vi väl kommit till toaletten, hoppat ner och på med blöjan igen... men så fort det VARIT på G så har hon velat gå och också gjort det. Fast med mig kvar i badrummet, det kan jag bjuda på. Pysslar och fejar då... utan att ägna henne nån särskild uppmärksamhet.

Detta grejar vi! TACK för all hjälp - igen! 8)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Ladda bössan för bajsvargen!

Inlägg av Anna09 »

Tänkte bara inflika en rapport på korvtrollet... lilla damen har nu gått tre gånger i rad på toa med stolthet i rösten, ingen oro för "ont i rumpan" före, och mamma skall inte längre stanna kvar utan gå direkt - varpå det informeras högt och glädjefullt därinifrån vad som händer... "plupp!" och "nu kommer det!" osv osv.

Mycket skönt. Vi varvar kiwi med päron, samt k-plommon till gröten varje morgon. Skall dra ner på den nu dock. \:D/ :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Ladda bössan för bajsvargen!

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för tacket :wink: :lol:
Anna09 skrev:Inombords tänker jag "fan... så nära, hon behöver verkligen... skall jag propsa?" Utåt säger jag: "Då tar vi det när bajset kommer."
Nu när du är nästan framme och problemet nästan, nästan är löst, ett litet tips bara: servera inte "lösningen" :!: Låt henne tänka själv :!: "Då tar vi det när bajset kommer" är i all enkelhet också ett utslag av styra-och-ställa-sjukan [-X

Du vet ju det magiska lösenordet: OJ DÅ :mrgreen: Medan tungan korvar sig av iver att utbrista både det ena och det andra :roll: Och man vill fixa och dona och - ja :oops: - styra och ställa, då gäller det att slå sig själv på fingrarna. Dvs korka igen den egna stora truten med ett simpelt OJDÅ (och göra sig till snabbutbildad politiker: "I övrigt har jag inga kommentarer").

Varpå detta underbara uppstår som heter Den Tomma Tiden. Under vilken det börjar rassla i lilla barnets skalle :wink: :lol:


:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Ladda bössan för bajsvargen!

Inlägg av Anna09 »

TACK Anna!

Det var just detta som blev lösningen, för drygt en vecka sen läste jag ju ditt inlägg i den ovan nämnda tråden där "knip"-taktiken var förlösande... :wink: :lol: Jag införde då den taktiken här och när Lillo sov över hos mina föräldrar förra helgen drillade jag även mamma, som LIDER av denna sjuka, nåt så in i :evil:.

Hon fixade det galant, och därmed också Ester som fick knäcka nöten själv och även lösa det på egen hand, per eget initiativ UTAN att någon av oss så någonting alls, annat än ett enstaka "skönt" när det kom och pluppade etc etc. Inuti mamman rådde \:D/

Du är ett geni och jag plockar din hjärna vart jag kan, rakt av! =D> :lol: =D>

:heart: och serenad till dina förlösande "metoder", samt TorsMammas lösande kostråd. :-({|= \:D/ =D>
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Ladda bössan för bajsvargen!

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"