Att vända dygnet tillbaka

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sanna med son

Att vända dygnet tillbaka

Inlägg av sanna med son »

Det här är ju ingen kurfråga eftersom lille minste bara är tre veckor. Problemet är bara att han har vänt på dygnet och jag skulle behöva råd om hur man lite diskret kan vända det tillbaka. På dagarna följer jag, med lätt hand ännu så länge, standardmodellen och försöker hålla honom vaken så gott det går. Han vaknar två gånger på nätterna och håller sig piggögd och nyter ungefär två timmar varje tillfälle. Det börjar kännas lite ohållbart.

Nu har jag tänkt göra så att jag försöker lägga honom vid åttatiden på kvällen, väcka för nattmål vid 22.30 och även vid 03. Min tanke är att om han får mat utan att behöva skrika på den så blir det också lugnare och kortare matningar. Å andra sidan är jag lite fundersam på om det är alldeles för tidigt att styra upp läggningstider och nattmål på det sättet? Vid dagslurarna väcker jag honom redan efter högst två timmar eftersom han gick upp dåligt i vikt i början och fortfarande har bekymmer med kaskadkräkningar om han blir för hungrig mellan målen. Han är flaskbarn från första början.

Det är ju smekmånad ännu så jag vet att jag egentligen borde låta allting flyta på. Men men...någon som har lite tankar till mig?
sanna med son

kanske inte så viktigt- men 2,5- 3 timmar får han sova mellan målen och inte alls bara två som jag råkade påstå...
sanna med son

Jag fortsätter väl att prata med mig själv :wink:

Inatt vaknade han vid tolv, somnade vid tre. När han vaknade kvart i fem gjorde jag morgon. Vi har mörkt i rummet, pratar inte, försöker att handskas med målet snabbt och smidigt. Barnet finner trots den tristessen stor glädje i att vara vaken och aldrig riktigt äta klart. Kanske ska det helt enkelt vara såhär när dom är såpass nya? Eller så är han inte tilläckligt mätt.

Trötthjärnan min skulle dock vara tacksam för lite åsikter från andra :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära nån, här ska du inte behva prata för dig själv :shock: :lol:

Du kan absolut börja styra upp lite. Han går in i den s k egentliga födelsen nu. Att väcka lite fint efter två timmars sömn på dagen är t ex inte fel ett dugg. Han måste helt enkelt vara lite mer vaken på dagen om natten ska bli "som folk". Stryk honom över lilla huvudet som kärleksfull förvarning och ta bara upp.

Läs gärna "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" för inspiration. Tulla inte på umgänget. Gör det möjligt för honom att verkligen begapa världens trevligheter. Låt i övrigt världen vara liten innan den blir stor, lugn och fin. Den är ofantligt spännande och komplett obegriplig.

Standardmodellen är ett pålitligt rättesnöre, en just modell. Försök följa den någotsånär, till hjälp och stöd, inte till piska :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sanna med son

Tack för svar :D

Och jag försöker- och lyckas tämligen väl med att hålla 2-2 även om det naturligtvis varierar. Mat, umgänge, filtliggande fascination över storebrors förehavanden och sen två timmars sömn på det...och ändå är han vaken stora delar av nätterna. Han blir fyra veckor imorgon.

Jag trugar, stoppar in nappen, vagnar och väntar, om än inte allt på en gång. Det jobbiga är att nu har storebrors nätter börjat bli hackiga av alla nattljud. Plus att jag just nu är ensam om både dagarna och nätter eftersom maken är inlagd efter en operation. Trodde ju att jag kunde det här med att sova...men kanske är det bara så att jag har för bråttom och för stora krav.

Han äter bra men har ofta problem med kaskadkräkningar efter måltiderna. Det känns som om allt han ätit kastas upp men nästan alltid äter han lika mycket till efteråt och det får han behålla. Vi ger just nu mjölkfri ersättning men jag tycker inte att det gör någon skillnad. Han gick upp dåligt i vikt när han var precis ny men började sen följa sin kurva. Jag törs nog dock inte jobba för sex timmars natt än på ett tag eftersom jag inte kan vara helt säker på att han är så mätt som jag hoppas och tror.

Rörigt och gnälligt det här. Dagarna fungerar ju bra. Jag känner bara att jag behöver lite tips och tankar om våra nattliga förehavanden.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"