Tack, ilindström
Julies mamma skrev: Jag måste börja med att tacka dig Anna, än fast du säkert hört det så många gånger, men du är en ängel för alla små hjärtan (och även alla andra hjärtekurare)! Jag kan inte med ord beskriva hur glad jag är. Det finns INGET bättre än att se sitt lilla hjärta vara så glad, hungrig, utvilad, ja att må så himla bra! Jag mår så dåligt när jag hör andra som pratar om att deras barn inte sover och att BVC säger att det är normalt, han/hon är lite mer social, precis som du skrev i boken. Alltså allvarligt talat, hur KAN de säga så, hur FÅR de säga så. En instans som arbetat med barn i så många år och inte vet bättre. Det är skrämmande! Jag berättar om annawahlgren.com till alla för alla små bebisars skull, för deras rätt att få sova och må bra.
Kära rara du - TACK

Jag har tagit mig friheten att citera dessa dina underbara ord i tråden "Livet efter kuren - en uppmuntran". Det du säger är guld värt =D>
Julies mamma skrev: Vi sover i samma rum som hon och när hon vaknade ramsade vi ifrån sängen och hon somnade oftast direkt.
Jättebra - men hon måste vara avskärmad på något vis. Annars stör ni henne med er blotta närvaro. Mörkläggningsdraperi i en skena från taket? Eller åtminstone en rejäl skärm (eller två)

Om hon hör gör inget, men om hon ser det minsta lilla, sätter lilla barnahjärnan igång på högvarv.
Julies mamma skrev: Ska jag när hon vaknar mitt i en lur vagna direkt eller ska jag vänta in hennes skrik och se ifall hon somnar om? Om hon inte somnar utan fortsätter skrika ska jag fortsätta vagna?
Du måste lära dig lyssna. Du MÅSTE det. Det finns inga regler så. SHN-kuren är en process. Det är som om du skulle lära dig köra bil (som du kanske gjort). Du blir tvungen att lära dig lyssna på bilen. Körskoleläraren kan inte tala om för dig hur länge du ska gasa eller inte gasa innan du kör in i en rondell, till exempel, eller hur länge du ska bromsa innan bilen kan stanna. Förstår du
Jag hade hoppats du skulle upprättat en dialog med barnet redan andra natten på kuren

Men det är inte för sent än. Det väntar dig en euforisk upplevelse när du och ditt lilla barn TALAR med varandra
Julies mamma skrev: Om hon ska sova 45 min men vaknar efter halva och somnar igen när hon ska vakna, ska jag då väcka henne direkt eller ska hon sova en marginalkvart eller ska hon sova så att det blir exakt 45min?
Har du bestämt en 45-minuterslur - säg att hon ska sova mellan 12 och 12.45, och hon vaknar och somnar om först senare - får du hålla dig inom marginalkvarten, alltså till 13.00, och antingen får man då sätta punkt efter 20 min, och väcka - GLAD

- eller försöka få till sammanlagda 45 min inom tiden+marginalkvart.
Julies mamma skrev:Sen till natten...lillälsklingen har börjat vända sig till rygg och vaknar då efter en timme eller två och kan inte somna om. Ska jag gå in då och vända på henne eller ska jag få henne att somna om på rygg (oftast har hon även sparkat av sig täcket så jag tror att hon fryser).
Ber hon verkligen om hjälp, dvs låter olycklig och undrar om vargen kommer och tar henne nu, eftersom hon råkat hamna på rygg, hemska tanke

med mjukdelarna blottade och allt

så kan du tassa in och ta henne i handen eller lilla underarmen och "dra" henne över snabbt. Pys genast och avsluta med en mjuk och saklig bekräftelseramsa utanför dörren. Sedan kan du gå in när hon sovit i tio minuter (inte tjugo) och kolla läget, eventuellt också vända henne (igen), lägga på täcket etc. Allt det där står i Internationella Sova hela natten

Och det finns trådar här på kurforum också i saken
Julies mamma skrev:De senaste tre nätterna har min pojkvän tagit. När han gått in och vänt henne har hon somnat direkt, men sen vaknar hon igen efter säg tre timmar och har vänt sig och kan inte somna igen. Även fast han vänt henne på mage så vaknar hon av att ha vänt sig igen. I skrivande stund är det nu fjärde natten som hon vaknar, jag har just vänt henne för tio min sedan men hon verkar inte vilja somna igen. När jag idag förhörde min pojkvän så kom det fram att han har gått in till henne och vänt, buffat och ramsat på vägen ut (han har inte läst på lika bra som jag, han tycker att det räcker att fråga mig för att jag läst boken

så nu har jag skällt på honom), iaf, nu tänker jag att hon kanske har blivit osäker av detta springande/buffande och att det är därför det helt plötsligt inte funkar igen ...
Ja, pojkvännen överarbetar, lätt gjort men leder till - ja, be honom läsa Safarin och sätta sig in i lilla barnets situation

Så ser han vart det leder

och hur han själv skulle vilja ha det. På safari. Barnet är också på safari. Om man säger så 8)
Se annars ovan. Ramla inte i överkoncentrationsfällan du också

Lilla barnet behöver LUGN men också, därefter - och där är ni nu - SÄKERHET.
Julies mamma skrev:När nätterna inte fungerar helt ultimat är det kanske bättre att vi inte sover inne hos henne utan håller oss på soffan?
Se ovan. I fred ska hon få vara.
Julies mamma skrev:Sen är hon ofta grinig när jag väcker henne i vagnen och även ibland på morgonen, men jag gör henne alltid glad innan jag tar upp henne...
INNAN du tar upp henne

Ta upp henne bara, med klang och jubel, och fröjda dig i återseendets glädje

Då gör hon det också, innan du vet ordet av. Bannlys dina orosvargar

Och minns att negativa förväntningar är precis lika självuppfyllande som positiva.
Julies mamma skrev:Innan har det gått så bra men nu är det femte natten i rad som inte funkar alls. Jag la ner henne, gjorde tillrättaläggande och ramsade ut, precis som vanligt, hörde att hon vände sig ganska snabbt och började skrika efter en minut. Väntade ett par minuter, gick in och vände la tillrätta och ramsade ut. Hon vände sig så igen och började skrika upp sig rejält, ramsade x 5 tydligt och bestämt och sista avslutande bekräftande. Hon fortsatte att skrika, jag ramsade och sen tre ggr till, varvat med bestämd ramsa och lugn och bekräftande. Men hon fortsatte att skrika upp sig. Ska jag här fortsätta tills hon somnar ---
Vad är detta

Du glömde Ledningen. Du glömde Attityden av Självklarhet. (Vad ska du göra åt alla de andra sjutton bebisarna i rummet bredvid som håller på att svälta ihjäl och vrålar som galningar? Och vad ska du göra åt de arton korna i lagårn där utanför som också vrålar som galningar, därför att de måste mjölkas NU?! Skynda dig, skynda dig att ta hand om DEM

)
Du glömde själva bakpulvret i kakan

Jag minns en grannfru som förfasade sig över att hon hade glömt bakpulvret i sockerkakan. Och så hade hon slängt på det efteråt, när kakan redan stod i ugnen. Och det funkade

Läs Internationella Sova hela natten, från början till slut. Igen

Man ser med helt nya ögon under arbetets gång. Precis som när man lär sig köra bil. Teorin måste gå hand i hand med praktiken för ett underbart lyckat resultat
Träffade förresten gamla nannyn Cathrine, från "Nanny-akuten" i TV om du minns, häromveckan. Hennes dotter hade minsann "provat" SHN men nej, det hade inte fungerat alls. Barnet var nu 1,5 år och det hade blivit "lite bättre". Underförstått: inte särskilt bra, men...

Jag blev paff. Kunde bara häpet säga som det var, att JAG aldrig hade misslyckats (på över 800 barn)... Sedan kom jag att tänka på att det naturligtvis går att misslyckas med att körkortet också. Det gör det ju. Finns många som ger upp det projektet, efter att ha "provat"
Åter till ordningen nu
O:)