Julies mamma - kurtråd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Julies mamma
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 11 maj 2011, 11:58
Ort: Tyresö

Julies mamma - kurtråd

Inlägg av Julies mamma »

Hej Anna eller någon annan hjärtekurare! :-)

Jag måste börja med att tacka dig Anna, än fast du säkert hört det så många gånger, men du är en ängel för alla små hjärtan (och även alla andra hjärtekurare)! Jag kan inte med ord beskriva hur glad jag är. Det finns INGET bättre än att se sitt lilla hjärta vara så glad, hungrig, utvilad, ja att må så himla bra! Jag mår så dåligt när jag hör andra som pratar om att deras barn inte sover och att BVC säger att det är normalt, han/hon är lite mer social, precis som du skrev i boken. Alltså allvarligt talat, hur KAN de säga så, hur FÅR de säga så. En instans som arbetat med barn i så många år och inte vet bättre. Det är skrämmande! Jag berättar om annawahlgren.com till alla för alla små bebisars skull, för deras rätt att få sova och må bra.

Vi började kura vår lilla älskling, vårt första barn (5 mån, född 20121220) för 18 dgr sedan. Första natten vaknade hon 7 ggr andra natten 4 ggr tredje 2 ggr och från fjärde och framåt har hon oftast sovit hela natten. Jippi!! Uppföljningsveckan fungerade helt ok, några dagslurar krånglade och någon natt vaknade hon under vargtimmen. Vi sover i samma rum som henne och när hon vaknade ramsade vi ifrån sängen och hon somnade oftast direkt.

Efter elva dagar (inkl kur 4 dgr) bytte vi schema till att ha längre nattsömn samt att ha tre dagslurar ist för fyra. Sen dess har lurarna funkat sämre, vissa går bra, vissa inte alls. Ska jag när hon vaknar mitt i en lur vagna direkt eller ska jag vänta in hennes skrik och se ifall hon somnar om? Om hon inte somnar utan fortsätter skrika ska jag fortsätta vagna? Om hon ska sova 45 min men vaknar efter halva och somnar igen när hon ska vakna, ska jag då väcka henne direkt eller ska hon sova en marginakvart eller ska hon sova så att det blir exakt 45min?

Sen till natten...lillälsklingen har börjat vända sig till rygg och vaknar då efter en timme eller två och kan inte somna om. Ska jag gå in då och vända på henne eller ska jag få henne att somna om på rygg (oftast har hon även sparkat av sig täcket så jag tror att hon fryser) De senaste tre nätterna har min pojkvän tagit. När han gått in och vänt henne har hon somnat direkt, men sen vaknar hon igen efter säg tre timmar och har vänt sig och kan inte somna igen. Även fast han vänt henne på mage så vaknar hon av att ha vänt sig igen. I skrivande stund är det nu fjärde natten som hon vaknar, jag har just vänt henne för tio min sedan men hon verkar inte vilja somna igen. När jag idag förhörde min pojkvän så kom det fram att han har gått in till henne och vänt, buffat och ramsat på vägen ut (han har inte läst på lika bra som jag, han tycker att det räcker att fråga mig för att jag läst boken :-( så nu har jag skällt på honom), iaf, nu tänker jag att hon kanske har blivit osäker av detta springande/buffande och att det är därför det helt plötsligt inte funkar igen eller har det med schemabytet att göra? Nätterna har tidigare funkat riktigt bra.

När nätterna inte fungerar helt ultimat är det kanske bättre att vi inte sover inne hos henne utan håller oss på soffan?

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar
Sofia
Julies mamma
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 11 maj 2011, 11:58
Ort: Tyresö

Re: "Det gick så bra i början... Vad gör vi för fel?!"

Inlägg av Julies mamma »

Kan tillägga att de första två dagslurarna sover hon ute och den tredje inne och alltid i vagnen.
Sen är hon ofta grinig när jag väcker henne i vagnen och även ibland på morgonen, men jag gör henne alltid glad innan jag tar upp henne..

/Sofia
Julies mamma
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 11 maj 2011, 11:58
Ort: Tyresö

Re: "Det gick så bra i början... Vad gör vi för fel?!"

Inlägg av Julies mamma »

Hjälp mig! Nu skriver jag igen, men jag behöver lite stöd, råd, tips från er proffs :-) Innan har det gått så bra men nu är det femte natten i rad som inte funkar alls. Jag la ner henne, gjorde tillrättaläggande och ramsade ut, precis som vanligt, hörde att hon vände sig ganska snabbt och började skrika efter en minut. Väntade ett par minuter, gick in och vände la tillrätta och ramsade ut. Hon vände sig så igen och började skrika upp sig rejält, ramsade x 5 tydligt och bestämt och sista avslutande bekräftande. Hon fortsatte att skrika, jag ramsade och sen tre ggr till, varvat med bestämd ramsa och lugn och bekräftande. Men hon fortsatte att skrika upp sig. Ska jag här fortsätta tills hon somnar eller ska jag vända henne. Tror att jag ska avvakta tills hon somnar och efter tio min gå in och vända, eller?
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Re: Julies mamma - kurtråd

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit!

Här gäller det att lyssna av hur hon låter. Arg sur får man vara och då skulle jag göra husljud utanför. Pyssla med något superviktigt och ha inte fokus på att hon ska somna. Lita på att hon kan somna själv. Arga barn brukar bara bli ännu mer arga om man verktygar dem

Men om hon är ledsen och ber om hjälp så skulle jag ramsa glatt och hurtigt utanför dörren, få till en komunikation. Så att hon kan somna i trygg vetskap om att mamma har koll på läget.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Julies mamma - kurtråd

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, ilindström :heart:
Julies mamma skrev: Jag måste börja med att tacka dig Anna, än fast du säkert hört det så många gånger, men du är en ängel för alla små hjärtan (och även alla andra hjärtekurare)! Jag kan inte med ord beskriva hur glad jag är. Det finns INGET bättre än att se sitt lilla hjärta vara så glad, hungrig, utvilad, ja att må så himla bra! Jag mår så dåligt när jag hör andra som pratar om att deras barn inte sover och att BVC säger att det är normalt, han/hon är lite mer social, precis som du skrev i boken. Alltså allvarligt talat, hur KAN de säga så, hur FÅR de säga så. En instans som arbetat med barn i så många år och inte vet bättre. Det är skrämmande! Jag berättar om annawahlgren.com till alla för alla små bebisars skull, för deras rätt att få sova och må bra.
Kära rara du - TACK :heart: Jag har tagit mig friheten att citera dessa dina underbara ord i tråden "Livet efter kuren - en uppmuntran". Det du säger är guld värt =D>
Julies mamma skrev: Vi sover i samma rum som hon och när hon vaknade ramsade vi ifrån sängen och hon somnade oftast direkt.
Jättebra - men hon måste vara avskärmad på något vis. Annars stör ni henne med er blotta närvaro. Mörkläggningsdraperi i en skena från taket? Eller åtminstone en rejäl skärm (eller två) :?: Om hon hör gör inget, men om hon ser det minsta lilla, sätter lilla barnahjärnan igång på högvarv.
Julies mamma skrev: Ska jag när hon vaknar mitt i en lur vagna direkt eller ska jag vänta in hennes skrik och se ifall hon somnar om? Om hon inte somnar utan fortsätter skrika ska jag fortsätta vagna?
Du måste lära dig lyssna. Du MÅSTE det. Det finns inga regler så. SHN-kuren är en process. Det är som om du skulle lära dig köra bil (som du kanske gjort). Du blir tvungen att lära dig lyssna på bilen. Körskoleläraren kan inte tala om för dig hur länge du ska gasa eller inte gasa innan du kör in i en rondell, till exempel, eller hur länge du ska bromsa innan bilen kan stanna. Förstår du :?:

Jag hade hoppats du skulle upprättat en dialog med barnet redan andra natten på kuren :!: Men det är inte för sent än. Det väntar dig en euforisk upplevelse när du och ditt lilla barn TALAR med varandra :lol:
Julies mamma skrev: Om hon ska sova 45 min men vaknar efter halva och somnar igen när hon ska vakna, ska jag då väcka henne direkt eller ska hon sova en marginalkvart eller ska hon sova så att det blir exakt 45min?
Har du bestämt en 45-minuterslur - säg att hon ska sova mellan 12 och 12.45, och hon vaknar och somnar om först senare - får du hålla dig inom marginalkvarten, alltså till 13.00, och antingen får man då sätta punkt efter 20 min, och väcka - GLAD :lol: - eller försöka få till sammanlagda 45 min inom tiden+marginalkvart.
Julies mamma skrev:Sen till natten...lillälsklingen har börjat vända sig till rygg och vaknar då efter en timme eller två och kan inte somna om. Ska jag gå in då och vända på henne eller ska jag få henne att somna om på rygg (oftast har hon även sparkat av sig täcket så jag tror att hon fryser).
Ber hon verkligen om hjälp, dvs låter olycklig och undrar om vargen kommer och tar henne nu, eftersom hon råkat hamna på rygg, hemska tanke :shock: med mjukdelarna blottade och allt :shock: :shock: så kan du tassa in och ta henne i handen eller lilla underarmen och "dra" henne över snabbt. Pys genast och avsluta med en mjuk och saklig bekräftelseramsa utanför dörren. Sedan kan du gå in när hon sovit i tio minuter (inte tjugo) och kolla läget, eventuellt också vända henne (igen), lägga på täcket etc. Allt det där står i Internationella Sova hela natten :idea: Och det finns trådar här på kurforum också i saken :wink: :lol:
Julies mamma skrev:De senaste tre nätterna har min pojkvän tagit. När han gått in och vänt henne har hon somnat direkt, men sen vaknar hon igen efter säg tre timmar och har vänt sig och kan inte somna igen. Även fast han vänt henne på mage så vaknar hon av att ha vänt sig igen. I skrivande stund är det nu fjärde natten som hon vaknar, jag har just vänt henne för tio min sedan men hon verkar inte vilja somna igen. När jag idag förhörde min pojkvän så kom det fram att han har gått in till henne och vänt, buffat och ramsat på vägen ut (han har inte läst på lika bra som jag, han tycker att det räcker att fråga mig för att jag läst boken :-( så nu har jag skällt på honom), iaf, nu tänker jag att hon kanske har blivit osäker av detta springande/buffande och att det är därför det helt plötsligt inte funkar igen ...
Ja, pojkvännen överarbetar, lätt gjort men leder till - ja, be honom läsa Safarin och sätta sig in i lilla barnets situation :wink: :lol: Så ser han vart det leder :roll: och hur han själv skulle vilja ha det. På safari. Barnet är också på safari. Om man säger så 8)

Se annars ovan. Ramla inte i överkoncentrationsfällan du också :evil: Lilla barnet behöver LUGN men också, därefter - och där är ni nu - SÄKERHET.
Julies mamma skrev:När nätterna inte fungerar helt ultimat är det kanske bättre att vi inte sover inne hos henne utan håller oss på soffan?
Se ovan. I fred ska hon få vara.
Julies mamma skrev:Sen är hon ofta grinig när jag väcker henne i vagnen och även ibland på morgonen, men jag gör henne alltid glad innan jag tar upp henne...
INNAN du tar upp henne :?: Ta upp henne bara, med klang och jubel, och fröjda dig i återseendets glädje :P Då gör hon det också, innan du vet ordet av. Bannlys dina orosvargar :!: Och minns att negativa förväntningar är precis lika självuppfyllande som positiva.
Julies mamma skrev:Innan har det gått så bra men nu är det femte natten i rad som inte funkar alls. Jag la ner henne, gjorde tillrättaläggande och ramsade ut, precis som vanligt, hörde att hon vände sig ganska snabbt och började skrika efter en minut. Väntade ett par minuter, gick in och vände la tillrätta och ramsade ut. Hon vände sig så igen och började skrika upp sig rejält, ramsade x 5 tydligt och bestämt och sista avslutande bekräftande. Hon fortsatte att skrika, jag ramsade och sen tre ggr till, varvat med bestämd ramsa och lugn och bekräftande. Men hon fortsatte att skrika upp sig. Ska jag här fortsätta tills hon somnar ---
Vad är detta :?: Du glömde Ledningen. Du glömde Attityden av Självklarhet. (Vad ska du göra åt alla de andra sjutton bebisarna i rummet bredvid som håller på att svälta ihjäl och vrålar som galningar? Och vad ska du göra åt de arton korna i lagårn där utanför som också vrålar som galningar, därför att de måste mjölkas NU?! Skynda dig, skynda dig att ta hand om DEM :!: )

Du glömde själva bakpulvret i kakan :roll: Jag minns en grannfru som förfasade sig över att hon hade glömt bakpulvret i sockerkakan. Och så hade hon slängt på det efteråt, när kakan redan stod i ugnen. Och det funkade :wink: :lol:

:arrow: Läs Internationella Sova hela natten, från början till slut. Igen :idea: Man ser med helt nya ögon under arbetets gång. Precis som när man lär sig köra bil. Teorin måste gå hand i hand med praktiken för ett underbart lyckat resultat :!:

Träffade förresten gamla nannyn Cathrine, från "Nanny-akuten" i TV om du minns, häromveckan. Hennes dotter hade minsann "provat" SHN men nej, det hade inte fungerat alls. Barnet var nu 1,5 år och det hade blivit "lite bättre". Underförstått: inte särskilt bra, men... :roll: Jag blev paff. Kunde bara häpet säga som det var, att JAG aldrig hade misslyckats (på över 800 barn)... Sedan kom jag att tänka på att det naturligtvis går att misslyckas med att körkortet också. Det gör det ju. Finns många som ger upp det projektet, efter att ha "provat" :?: :!: :roll:

Åter till ordningen nu :wink: :lol:


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Julies mamma - kurtråd

Inlägg av lilla mia »

vändningscirkusen ger sig efter ett par veckor. då har bebis tröttnat på att gympa i sängen nattetid. öva mycket vändningar dagtid! åt båda håll. du kan söka på det så får du tips hur det kan hanteras.

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Julies mamma
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 11 maj 2011, 11:58
Ort: Tyresö

Re: Julies mamma - kurtråd

Inlägg av Julies mamma »

Hej :-)

Tack alla änglar! Ni har rätt, jag skällde på min kära pojkvän men nu är det ju jag som överjobbar och bara fokar på att hon måste somna NU. Jag ska genast tagga ner ;-) och lita på mitt lilla hjärta och lära mig att lyssna bra alla gånger hon frågar mig. Vissa dar har vi en riktigt bra dialog och nästa verkar det som att jag pratar grekiska.

Jag måste slappna av, jag har ju läst och tänkt att det ska komma ett "bakslag" och jag förstår att det ska komma nån gång och tänker att det kommer inte bli några problem då. Men se så osäker jag blev direkt. Så tillbaka till ordningen ;-)
Jag tog tillbaka attityden i förrgår på dagen och hör och häpna, ALLA lurar funkade utan ett pip :-D När min pojkvän kom hem så bestämde vi oss att göra i ordning extrarummet till Julie (hade det som "cykelrum" innan men kände att Julie BEHÖVER ett EGET RUM och hon är ju såklart viktigare än pappas cyklar :-))
Så när det var dags att sova natt, frågade älsklingen i en kvart, under den tiden ramsade jag två ggr och tillsist gick jag in och vände henne och la tillrätta, bestämd ramsa, tystnade, la in bekräftelse och hon somnade direkt och vaknade superglad när jag väckte henne kl 07.00! Jag blev sååå glad och fick tillbaka självförtroendet för oss. Igår funkade så även alla lurarna. Ja vad säger man, attityd och inställning och att inte tänka på att hon MÅSTE somna NU NU NU. Hade en vän på besök som kom just när vi skulle lägga Julie i förrgårkväll (Julie fick såklart inte träffa henne då) och det hjälpte mig att inte "överjobba". + att pappa for ut och sprang och det gick faktiskt bättre, jag frågar honom för mycket, blir osäker själv och plötsligt funkar det inte längre, såklart.

Det var nog det som hände igår. Lillhjärtat somnade inte förrän 1h40min senare och då hann jag ramsa många ggr utan att få till en dialog med henne, samt springa in och göra tillrättaläggande tre ggr. MEn hon vände sig inte en enda gång här. Hon somnade tillslut 20.40 och vaknade i morse 06.30, väntade länge med att ramsa men hon lät så ledsen så körde två glada ramsomgångar, tio i sju blev hon tyst så jag störtade in och gjorde glaaad väckning, tycker ni att jag skulle ha väntat till sju? Jag tänker att där var de läge att använda marginalkvarten.

Julies schema är:

07.00 Väckning + frukost (hon är alltid hungrig direkt)
8.30-9.15 SOVA
Äta, bus, promenad, ensamlek
11.30-13.00 SOVA
Äta, bus, promenad, ensamlek
15.15-16.00 SOVA
Äta, bus, ibl. promenad, ensamlek
18.00 Äta, bad, bus
19.00 SOVA

Alltså sammanlagt 15h sömn. Innan detta schema hade vi schemat som finns här på hemsidan för 4-mån.älsklingar, men tyckte det var dags att byta eftersom hon nu är över fem månader. Men tycker att hon verkar lite för trött och smågnällig vissa dagar så funderar på att förlänga fm luren till 1,5 h så det sammanlagt blir 15h45min, vad tror ni?

Nä hörrni! Nu ska jag komma ihåg bakpulvret, ha attityden framme hela vägen in i mål och vi ska SOVA SOVA SOVA! :) Jag tror att många av oss osäkra små mammor vet hur vi ska göra men vi måste bara TRO på oss själva. VI KAN, VI KAN, VI KAN :D

Det var bra att du tog dig friheten att citera mig Anna, kanske kan det peppa någon mamma :-)

/Sofia
Julies mamma
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 11 maj 2011, 11:58
Ort: Tyresö

Re: Julies mamma - kurtråd

Inlägg av Julies mamma »

Hej, nu är jag här igen. Nu är det inte dagslurarna eller uppvak under natten som krånglar utan nu är det läggning till natt. Både igår och idag har det tagit 1h 40min innan Julie somnar. Dagslurarna har funkat bra båda dagarna (tar ca 10 min innan hon somnar) Vi har haft rätt attityd båda två när vi lagt henne, Magnus idag och jag igår. Kanske så det ska vara tills kuren sitter som den ska.

När man närmar sig sängen så börjar hon bli ledsen. På kvällen är det jättesvårt att få henne att skratta mycket. Jag ammar vid sex och halvsju går vi och badar, sen snackar och busar vi och försöker få älsklingen att skratta gott, men det är svårt, lyckas få till ett par tre st.

Vi går minst två promenader varje dag. Kan hon vara understimulerad? Jag busar och umgås med henne största delen av dagen, ca tre tillfällen per dag så hon leker själv ungefär 30min varje tillfälle.

Usch jag tycker det är så jobbigt när hon gråter och är ledsen. Tycker också att det är svårt att höra om hon är ledsen eller arg, jag ska bli bättre på det. Tillslut blir jag frustrerad och vill bara gå in och lägga henne tillrätta och dra en mycket bestämd ramsa på väg ut som säger nu är det nog, nu ska du sova! Men jag är osäker på ifall jag ska göra det, min sambo tror inte det för han tycker att hon låter ledsen och då är det ingen ide att dra en bestämd ramsa?

Någon som har några tips inför kvällsläggning?

/Sofia
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Re: Julies mamma - kurtråd

Inlägg av Emma80 »

Hej Sofia! Nu fick du vänta några dagar, har läggningarna funkat bättre?

Du är ju inne på helt rätt spår, det mentala är det som verkligen ställer till det. Om man själv börjar stressa upp sig känner barnet av det med en gång och cirkusen är igång. Det är egentligen så oändligt mycket viktigare än om de har si och så många timmar på sitt schema. Men ändå, innan sömnen helt sitter hade jag inte velat laborera med tiderna och lägga till mer sömn. Kura färdigt med 15 h är mitt tips, när det sedan sovs enligt er plan och hon fortfarande är trött, ja DÅ hade jag börjat fundera över schemaändring.

Tycker era dagar ser jättefina ut, har mycket svårt att tro att hon är understimulerad.

Du gör ett jättebra jobb och det är supersvårt att lära sig lyssna av, men det är samtidigt otroligt häftigt! Tänk vilken gåva ni ger henne :heart:

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Julies mamma
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 11 maj 2011, 11:58
Ort: Tyresö

Re: Julies mamma - kurtråd

Inlägg av Julies mamma »

Hej Emma!

Tack för ditt svar, så glad att ni hjärtekurare finns. Ni gör ett enormt stort jobb och det är makalöst skönt att ha er att få råd och hjälp av.

Läggningarna har nu funkat mycket bättre. Natten efter somnade Julie efter 30 min, nästa natt tjugo minuter och igår å idag ca10 min. Alltid lite gnäll och småskrik när hon ska somna men tillslut så blir hon tyst och somnar in. Dagslurarna funkar jättebra, hon somnar ibland direkt och ibland efter max 5 minuter. Det är verkligen inställningen som är a och o och att man tänker att hon VILL sova, hon gnäller bara för att samla ro och kunna somna in. Efter de nätterna som det tog 1h40min för lillan att somna så backade vi och väntade mycket längre innan vi ev tänkte ramsa och efter ca tio min vart hon tyst, då körde jag en lugn ramsa och lillälsklingen somnade direkt. Samma sak kommande nätter.

Det är förvånansvärt hur fort man glömmer att det inte funkat, nu har det gått så bra de senaste dygnen så det känns som att det var veckor sedan det gick sämre, men de var ju bara i lördags. Jag är så obeskrivligt glad och har er att tacka för allt. Jag och Julie :-P skulle vilja träffa er alla kurare och ge er en BAMSEKRAM!

I måndags var vi på BVC och vaccinerade Julie för andra gången. BVC-sköterskan sa åt mig att verkligen hålla stadigt i Julie och att förbereda mig på att hon nog kommer bli jätte jätteledsen och gråta. Första sprutan sa hon inte ett knyst och den andra grät hon till i två sekunder. BVC-sköterskan var helt förbryllad, hon hade aldrig varit med om något liknande. Gissa om det var en stolt och mycket glad mamma som gick därifrån med sin lilla sjusovare :D Häromagen gjorde vi också 6-månaderstestet som hon vid fem mån klarade utan problem. Jag berättade för dem om hennes fasta mat och -sovschema och att hon sover ca 15h/dygn. Svaret jag fick var, Oj vilken tur ni haft! Ja svarade bara ja eller hur, en himla tur. Vad ska man säga, BVC alltså...

Jag har inte ändrat schemat än, men jag tror att det kommer att behövas, tycker att hon är lite för trött. I början av kuren kändes hon mycket piggare och då fick hon sova 15h45min och nu 15h. Då var hon alltid glad hela dagen men nu har hon mycket lättare för att bli lite gnällig och då ofta alldeles efter hon ätit efter ett sovpass, alltså ganska tidigt efter luren. Sen är hon väldigt trött redan 1 - 1,5h innan hon ska sova för natten. Jag väntar tills kuren sitter perfekt och sen funderar jag på att lägga till 45 min på morgonen, så att hon sover 90min första och andra luren samt 45min sista och sen en 12-timmarsnatt. Vad tror du/ni och hur ska jag lägga dem? Kanske såhär? Eller är det för mycket sömn? Läste på någon tråd att vakentiden ska öka efter varje dagslur, stämmer det? Här har jag lagt första vakentid till 1,5h andra till 2h, tredje till 2h15min och fjärde till 2h30min...bra?

07.00 Vakna & frukost
08.30-10.00 SOVA
12.00-13.30 SOVA
15.45-17.00 SOVA
19.00 Sova för natten

Oj nu skrev jag ett jättelångt inlägg igen...får se om någon orkar läsa alla mina funderingar...men jag hoppas det ;-)

/Julies mamma
Julies mamma
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 11 maj 2011, 11:58
Ort: Tyresö

Re: Julies mamma - kurtråd

Inlägg av Julies mamma »

En till fundering...jag ammar henne till frukost och sen ger jag henne grönsakspuréer samt katrinplommonpuré + bröstmjölk efter första och andra luren, ammar efter tredje luren (middag) och till kvällsslurken. Är det bättre att ge henne puréerna efter första och tredje luren (middag) så att hon har ätit mat närmare inpå natten. Varför jag inte gett henne pure till middag är för att jag tänkte att hon kanske bajsar under natten då...

/Sofia
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Julies mamma - kurtråd

Inlägg av annawahlgren »

Julies mamma skrev:Tillslut blir jag frustrerad och vill bara gå in och lägga henne tillrätta och dra en mycket bestämd ramsa på väg ut som säger nu är det nog, nu ska du sova! Men jag är osäker på ifall jag ska göra det, min sambo tror inte det för han tycker att hon låter ledsen och då är det ingen ide att dra en bestämd ramsa?
En gammal "regel" ur Barnaboken:
:arrow: Det är bättre att tveklöst göra fel än att tveksamt göra rätt.

Ni kan ju inte stå där och diskutera, över huvudet på barnet, och lufta era inbördes osäkerheter och motsättningar =; (Som släpper loss hela små koppel av småvargar :shock: oavsett om ni står på varsin sida om spjälsängen och käbblar eller långt bort i köket. Barnet känner av dem!)

Så SCHAS med den av er som inte har vakten, tycker jag :!: Den som HAR vakten ska känna fullt ansvar och handla utifrån sin egen absoluta övertygelse och lyssna till och kommunicera med BARNET - ingen annan.
Julies mamma skrev:Läste på någon tråd att vakentiden ska öka efter varje dagslur, stämmer det?
Det gäller alldeles sprillans nyfödda (nästan), dvs från och med den egentliga födelsen vid tre veckors ålder, då man börjar eftersträva principen 2-2 (2 tim vaken, 2 tim sömn) enligt Standardmodellen, för att sedan "spika" ett schema vid tvåmånadersgränsen... Inte så aktuellt precis :mrgreen:

Små barn växer. Det som gällde då gäller inte nu och inte sedan :P På samma sätt måste ju garderoben förnyas; de små älsklingarna växer ur sina 60 cl bodies... De passar inte längre, och ingen skulle drömma om att försöka pressa in en halvårsbebis i en nyföddhetsbody. Kan vara bra att tänka på i all enkelhet.

Kan du apropå det lägga till barnets födelsedatum i din profil, så vi ser direkt hur gammal hon är?
Julies mamma skrev:I måndags var vi på BVC och vaccinerade Julie för andra gången. ---/Jag/ tycker att hon är lite för trött. I början av kuren kändes hon mycket piggare --- Då var hon alltid glad hela dagen men nu har hon mycket lättare för att bli lite gnällig
Det är inte säkert att tröttheten beror på kuren, även om det är en vanlig reaktion - hos både barnet och de ömma :!: - att bli tröttare ju mer man får sova :roll: ](*,) - tills det vänder. För det gör det ju!

Reaktion på vaccinering måste man också räkna med, alltid. Även om barnet inte bryter samman av smärta eller rädsla inför och under själva nålsticket, reagerar den lilla kroppen mer eller mindre starkt och mer eller mindre omgående på själva ingredienserna i sprutan (i alla vacciner), varav en del definitivt inte borde sprutas in i blodomloppet på späda barn (tungmetaller, gifter).
Julies mamma skrev:Jag berättade /för BVC/ om hennes fasta mat och -sovschema och att hon sover ca 15h/dygn. Svaret jag fick var, "Oj vilken tur ni haft!" Jag svarade bara "ja eller hur, en himla tur". Vad ska man säga, BVC alltså...
Tur ja #-o Något målmedvetet, kärleksfullt arbete i BARNETS intresse är det ju inte fråga om... Ren tur. Slump. Ödets nyck. Och lite oförtjänt är väl den turen också, häller ur :shock: :roll: :lol:
Julies mamma skrev:Jag väntar /med att ändra schemat/ tills kuren sitter perfekt ---
Ja, gör det. En liiiten talang för överkoncentration och ren brådska har du allt. Kom ihåg att Rom inte byggdes på en dag, men se så ståtligt det blev =D> Se som det stod emot tidens tand - och står än :wink: :lol: '


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Julies mamma
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 11 maj 2011, 11:58
Ort: Tyresö

Re: Julies mamma - kurtråd

Inlägg av Julies mamma »

Tack Anna för ditt svar!

Som ni säkert förstår så betyder min bortavaro att det nu fungerar jättebra med vår lillälskling :D Hon har nu sovit 12 timmarsnätter utan att vakna en enda gång i över två veckor och lurarna funkar också bra, tar lite tid att somna på dessa ibland men i överlag går de bra.

Vi har nu även varit i Riga i fyra dagar. Åkte båt dit. Julie somnade direkt i sin resesäng i hytten och sov heeela natten. Vi gick iväg och åt middag, sprang och titta till henne och hon sussade gott :D På hotellrummet i Riga var det svårt att få det riktigt mörkt så vi lät henne sova i hennes vagn (för att kunna ställa henne i ett hörn och täcka över så det blev helt mörkt) under natten och det gick superbra. När vi sen åkte båt hem så sov hon hela natten igen på båten. Lurarna har också funkat bättre än någonsin, hon somnade snabbare än nånsin och även till läggning. Julie tyckte om ljudet från motorerna och resenärerna ombord bättre än pappa som inte alls tyckte om att sova på båten ;-)

Jag funderar fortfarande på att ändra lite i schemat, men vet inte riktigt hur jag ska lägga lurarna. På eftermiddagarna är Julie lite kinkig och gnällig vilket hon aldrig var under de första veckorna av kuren. Tror ni att jag ska öka hennes timmar eller ska jag fortsätta som nu eftersom hon nu är sex månader och det snart är dags att dra ner lite till på sömnen.

Schemat nu:

07.00 Vakna
08.30 Sova 45 min
11.30 Sova 90 min
15.15 Sova 45 min
19.00 Sova natt

/Sofia
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Re: Julies mamma - kurtråd

Inlägg av Emma80 »

Hej Sofia! Vilken härlig resa du beskriver, glada dagar med er lilla :O)

Vilken lyx att kanske behöva öka upp sömnen, hon sover alltså sina timmar men är ändå trött? Jag har alltid haft svårt att komma upp i rekommenderat antal timmar med mina små, men du kanske har en riktig tröttis :D ! Vill du kanske i så fall förlänga långluren till en 2 h lur? Eller lägga 15 min tidigare på kvällen?

/Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"