Svårt sova längre inne dagtid samt amningsfråga

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
videunge

Re: Svårt sova längre inne dagtid samt amningsfråga

Inlägg av videunge »

Hej! :D

vad kul att det går bra för er. Jag tycker att det är lite extra kul eftersom våra skruttar är nästan exakt lika gamla :D

om man har det trångt kan man skapa ett litet rum med hjälp av draperier. Finns ju skenor att sätta i taket på typ ikea. vet att det är flera som gjorde så när de kurar större barn. Se bara till att det inte blir för tätt mellan draperi och säng så lillen kan dra bort det själv sen när han blir större :lol: Detta kan ju antingen vara i sovrummet eller kanske en del av vardagsrummet? ljud stör ju inte speciellt utan mest ljus.

MIn lille sover i säng på natten och vagn på dagen. Treåringen kan dock sova middag sittandes i sulkyn... :lol: Sen finns det ju faktiskt sittvagnar som går att fälla till liggläge. även om det är för trångt att sova på mage i dem s¨å tycker ju jag det borde vara skönare att ligga ner i alla fall :lol: Att sova på rygg på dagen går bra, då skall man ju inte sova en hel natt. Storan har alltid gjort det i princip. Mörklägger man lite om det kärvar så brukar det gå bra.

kram från oss :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej :D !
Tack för bra tips om eget rum, eller vrå så att säga. Men det blir nog att han får flytta in till oss till att börja med. Tanken är att vi ska hitta något större snart men tar det för lång tid, så åker det upp skenor i taket :wink: .

Det känns ju bra att höra att det fungerar att ta kortlurar i vagnen ändå trots inte fullt liggläge.

Annars så har vi satts på prövning ordentligt då jag för några dagar sedan drog på mig ryggskott. Aj, aj och inget bära alls för min del. Sån tur är vi två men imorgon är det jobb igen för pappan och då får svärmor rycka in som lyftkran :D och sällskap förstås.
Ryggskottet har även haft sina fördelar då vi nu nästan uteslutande ramsar honom. Oftast fungerar det men däremot tycker jag att han har börjat skarva riktigt ordentligt igen, vaknar till och gör ljud. Jag funderar mat och för mycket sömn men han klarar inte vara vaken i två timmar och jag får inte ihop det med kortare sovpass. Så jag satsar på extra mycket mat några dagar, så får vi se ifall det löser sig. Än har jag inte nått paltkoma nivå som jag läst att vissa andra gör :D . Men mätt och nöjd är trevligt det också :wink: .

/Algotsmamma :heart:
Prinsarna Algot född 2011 & Malte född 2013
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Ryggskottet har även haft sina fördelar då vi nu nästan uteslutande ramsar honom
Visst är det sâ, när man inte har nâgot val gâr det ofta bättre än man trott, just för att DET FINNS INGA ALTERNATIV. Hoppas du fâr mâ bättre snart (men behâll den attityden :mrgreen: ).

Och mata pâ! =P~ =D>

:heart:
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Jo, visst är det så att det var kanske ett ryggskott som krävdes för att jag skulle backa och låta lillen vara. Nu är det väldigt sällan som jag behöver vagna. Jag ramsar och han svarar men det är mycket sällan att det blir några längre utläggningar eller alltför arg. Han är ofta trött när han ska vara och det är ljuvligt :D .

Svärmor har varit till stor hjälp och Algot har varit på sitt allra bästa humör. Jag får väcka honom i stort sett varje sovpass, skarvarna är som borta med större portioner mat och lite is i magen. Han skarvar men han somnar. Idag var vi på stan och då i skarven blev det väl lite annorlunda ljud, för rätt vad det var såg jag en lite pojk som tittade ut under skynket. Där stod jag och provade skor :oops: (i hemlighet trodde jag). Men jag lade honom tillrätta och strax därpå sussade han sött igen :shock: . Farmor är imponerad och tyckte nog att det var lite speciellt med alla tider i början och att jag väcker honom. Men samtidigt säger hon att han är ju väldigt nöjd hela tiden. De första dagarna påpekade hon att han verkar ju inte trött när jag tänkte lägga honom men somnade det gjorde han ändå :wink: .

Ryggskottet är på väg att släppa helt (tack för tillfriskningsönskningen :) )men en dag till med svärmor ska nog göra susen fullständigt.

videunge

Inlägg av videunge »

:thumbsup: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Nu har jag lite frågor igen. Inatt var första natten som Algot sov i sin säng :D . Vi började igår med långluren i sängen och natten gick sedan bra. Han har börjat vända sig dagtid men inte lyckats i vagnen men det gjorde han inatt. Jag fick vända honom två gånger mest för att han skulle somna om. Han låg nämligen och pratade och hade trevligt på rygg men när jag vände honom somnade han om :wink: .

Men han vaknade tidigare imorse, typ 06.20 och låg och pratade på rygg. Jag lät han vara och tog upp strax före sju. Sedan blev han ju trött nästa pass så klart men trots det så sov han bara i 45 min efter det och verkade nöjd. Jag har haft en timme och en kvart men jag tänkte att han kanske inte behöver så mycket sömn nu men då passet efter har han varit kinkig. Inte alls glad och pratig och så klart svårsövd senare. Jag proppar verkligen i honom mat, så jag tror inte att det är det som väcker honom. Har ni några tankar funderingar kring detta?

Kan det vara läge att ända till 45 min på förmiddag och eftermiddag och ge det några dagar? Tycker förstås inte att han verkar palla två timmar vaken och nöjd. Som ni märker funderar jag en del??

Sedan funderar jag lite kring maten. Han får gröt på morgonen och amning. Grönsakspuré i någon form vid tiotiden, något annat mosaktigt vid halv två och gröt vid fem. Ofta avslutar jag måltiden med lite banan för att fylla upp ordentligt och sedan lite amning på det. Kvällsslurk ges strax efter sex men då blir det inte många droppar som går ner. Han är fyra och en halv månad och jag tycker att det är lite tidigt att introducera kött. När han ni andra börjat ge kött, fisk?

Nu vaknade han efter en timme på långa två timmars vilan? Är det maten som spökar trots allt? Han får äta tills han inte vill ha mer men det kanske är att han tröttnar på smaken? Som sagt en del frågor. Hoppas på lite kloka svar :wink: .

/Algotsmamma
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej igen!

Det måste vara för mycket sömn som han får. Inatt låg han vaken på mage en 45 min och pratade. Han vaknade flera gånger under natten och på morgonen också. Så klart riktigt trött idag och sov en timme på förmiddagen och nu eftemiddagsvilan så vaknar han i skarven :? Jag blir som sagt konfunderad...maten eller sömnen eller både och?

Med maten då, vad mättar mest??? Jag har olja i allt men han verkar tröttna på maten.

Tar som sagt emot tips på det här, för just nu fungerar det inte så bra med sömnen.

Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej, kort mitt i lunchfix :D

hur ser matschemat ut med tider och innehåll nu och hur stora portioner?

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Ja, det kanske är lättare att komma med tips då :oops: .

Natt 18.30-07. Egentligen tänkt 19-07 men trötter vill göra kväll tidigare och det har fungerat bra.
07.00-08.30 Försöker tänka att lägga en kvart innan sömnen ska infalla på alla pass. Amning först på morgonen och då ganska länge sedan en portion gröt på det, ibland lite banan också.
08.30-09.30 Sova 1 tim
09.30(10.00 mat puré mos, ärter, broccoli, en istärning katrinplommon) - 11.15 Vaken, social delaktighet, ligga på filt ute på balkongen.
11.30-13-30 Sova 2 tim
13.30-15.30 Vaken mat också pure av något annat, palsternacka, morot, majs. Frysen är full med lite olika varianter. Till måltiden brukar jag ta en istärning katrinplommon. Ger också lite ersättning i flaska för att det inte ska bli för torrt, dricker lite. Erbjuder bröst efter alla måltider men vill sällan ha.
15.30-16.30 Sova 1 timme, mest för att vi ska komma ikapp och dagen inte ska bli för kort. Eftersom jag lägger en kvart tidigare och han somnar då oftast, så blir det en timme och en kvart.
16.30-18-30 Gröt, hel portion och ibland en halv banan på det.
18.15 Erbjuder bröst, tas ej emot (oftast), lirkar lite med ersättning i flaska, tar några klunkar. Vill bara sova.

Portionerna är ganska lika stora vid varje mål, typ 8 istärningar med 1 katrinplommon och tre, fyra av två andra smaker.
Jag vet att måltiden klockan tio är ganska tajt mot morgonen men det verkar som det har passat honom förut. Annars är alltså måltiderna 7,10,13.30, 17.00 och kvällslurk ca18.15.

Jag funderar även på det här med utevistelse och social delaktighet. Utevistelsen har det blivit lite sådär med efter mitt ryggskott. Jag är inte helt återställd och vill inte bära honom för mycket i babybjörnen. Har även tre trappor att ta mig ner med honom men jag kan ha honom vaken liggande i vagnen så han får titta och det gör jag en del. Ligga på filt ute får han också göra men inte varje dag. Vi är dock ute på balkongen varje dag.

Ja, hoppas att det inte blev alltför rörigt.
Tack för att det finns eldsjälar som ni :heart: .

Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
kolla här!

5-6 mån (15 timmar)
12-45-2-20
12-45-1,5-45

eller
5-6 mån (15 timmar)
11,5-45-2-45(eller 20)
12-2-45

Ser ut som ni har lite mycket sov om jag räknar rätt? (Sen är verkligen så att vissa små behöver Mer men om trassel uppstår är dessa tider en bra mall :D )
1 timme är ett konstigt pass - 45 minuter är bättre, då väcker du i ett naturligt sömnpass.

Sen säger jag Mer Mat! Och lite glesare.
7-8.00 Amma frukost + second brekfast som nu med gröt och en stor mosig härlig banan till
11.00 ev 10.30 Lunch lagad mat (potatis, fisk, kalv, grönsaker) + fruktmos+ efterjaga med bröst eller ännu hellre välling för en så här stor herre.
Efter sov Mellis, yoghurt, avocado, frukt, små brödbitar med Massor av smör, the sky is the limit för 5 månaders - dom Älskar mat!
17.00 Middag - mos av alla slag och gärna med kalvfärs eller lite fisk i och sötpotatis och Fett i mängd. + fruktmos
och sen lirka i en slurk :D innan natt. Och välling är grejen för hungriga personer!

Ta er ut så mycket ni bara kan - balkong är inte samma sak som att krama träd eller ligga på filt och käka löv :shock: Vagnen är bra men ha alltid nerfälld sufflett! Och ta med liten i alla jobb dagtid - diska, städa,fylla tvätt etc - dom kan mer än man tror och Betänk att du lär in en alldelles ny person i Hur Man Gör. Med allt. Vips står personen där och diskar på en pall. 8)

Kolla in Johanna Westmans Andra Mosboken för bra bebisrecept!

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Tack för snabbt svar och så mycket bra tips på en gång :) . Jag suger i mig alla tipsen och ska satsa på mer mat helt klart. Det är alltså ok att börja med fisk, kött fastän liten är 4,5 mån? Bröd är alltså också ok? Ljust isåfall? Dum fråga kanske eftersom du skriver det men jämfört med andra bebisar, så är vi så att säga tidiga med allt :), tror att det mest är teskedsformat på maten de får i sig men å andra sidan har inte de bebisar som sover hela nätterna själv heller :wink: .

Från idag bestämde jag att han inte skulle sova så mycket på dagen eftersom jag också misstänkte att det var dags att korta ner då nätterna inte fungerat lika bra. Men jag har gett honom 12, 45, 2, 45 och ska testa det tre dagar iallafall innan jag minskar mer. Han är en tröttis eller har varit så jag ska prova det.

Du säger glesa ut målen och då menar du längre till andra målet och tredje? Andra målet halv elva och tredje två då? Efter att du ställt frågan igår om vilka tider vi hade så provade jag att senare lägga andra och tredje målet men idag har han inte ätit så bra men tror att det har att göra med att han varit lite trött. Man blir ju det om man ligger och pratar på morgonkvisten :wink: .

Jag vet också att han behöver tugga löv :lol: . Idag har vi faktiskt varit till farmors sommarstuga och där harhan varit ute hela dagen och vi han känt, klämt och luktat på blommor och legat på filt. Jag ska bättra mig på sådant, även jag mår ju bra av det. Han är med i dagssysslor varje dag, passivt iallafall. Jag undviker som sagt allt för mycket lyftande.

Du har gett mig otroligt många och bra tips, TACK!, och jag ska genomföra bums. Mosboken är redan införskaffad.

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Algotsmamma :D
Algotsmamma skrev:Det är alltså ok att börja med fisk, kött fastän liten är 4,5 mån? Bröd är alltså också ok? Ljust isåfall?
När bebisen väl fâtt ordning pâ själva ätandet sâ att säga (och att magen hänger med) är det bara att dra igâng stora matkalaset. Lât honom smaka pâ det mesta!
Algotsmamma skrev:Dum fråga kanske eftersom du skriver det men jämfört med andra bebisar, så är vi så att säga tidiga med allt , tror att det mest är teskedsformat på maten de får i sig men å andra sidan har inte de bebisar som sover hela nätterna själv heller .
Du svarar dig själv sâ fint! :mrgreen:
Algotsmamma skrev:Från idag bestämde jag att han inte skulle sova så mycket på dagen eftersom jag också misstänkte att det var dags att korta ner då nätterna inte fungerat lika bra. Men jag har gett honom 12, 45, 2, 45 och ska testa det tre dagar iallafall innan jag minskar mer. Han är en tröttis eller har varit så jag ska prova det.
Lite varning här, sömn föder sömn. Att nätterna strular kan lika gärna bero pâ övertrötthet (även om jag satsar mina slantar pâ Mera Mat i det här fallet). Dra inte ner pâ sömnen som första insats sâ att säga. Vid fyra mânader brukar 15.5 timmar (minst) gälla, sen ca 15 (minst!) vid fem mânader. Vâr mellanbror har legat över dessa rekommendationer hela sitt liv, men när han är vaken är han VAKEN och har kraft och energi att ha kul och jobba.
Algotsmamma skrev:Du säger glesa ut målen och då menar du längre till andra målet och tredje? Andra målet halv elva och tredje två då? Efter att du ställt frågan igår om vilka tider vi hade så provade jag att senare lägga andra och tredje målet men idag har han inte ätit så bra men tror att det har att göra med att han varit lite trött. Man blir ju det om man ligger och pratar på morgonkvisten
Satsa pâ cira 3.5 timme mellan mâlen. Minst tre, max fyra.
Algotsmamma skrev:Jag vet också att han behöver tugga löv . Idag har vi faktiskt varit till farmors sommarstuga och där harhan varit ute hela dagen och vi han känt, klämt och luktat på blommor och legat på filt. Jag ska bättra mig på sådant, även jag mår ju bra av det. Han är med i dagssysslor varje dag, passivt iallafall. Jag undviker som sagt allt för mycket lyftande.
Vilket härligt liv! Hoppas att ditt ryggskott ger med sig snart sâ att du kan njuta pâ fulltid.

Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Tack för snabbt svar och bra tips åter igen :heart: .

Jag har gjort två förändringar nu sedan ditt svar och dels är det maten och sedan sömnen också. Jag kör efter tre månaders schema istället men det tar emot för honom att vara vaken mer än två timmar så det är inte helt lätt. Men jag tror faktiskt att det kommer att bli bra att följa det schemat, så att vi får 12, 45, 2, 45. I verkligheten blir det 12,5 (läggning 18.30) oftast och alltså en total mängd på 16 tim.

Men både igår och idag vaknade han efter 1,45 på långa vilan. Ok men bra om han kunde sovit lite längre men just passet innan har jag lite problem att få i honom mat, vilket gör att skarven alltid blir tydlig. Ute har han svårare att somna om men inne går det oftast bra. Jag brukade ge honom mat tio men idag tog jag kvart i elva men då var han både hungrig och trött och det gick alltså inget vidare, hmm.. Halv elva ska jag satsa på. Han är på topp en timme och en kvart, sedan dalar han i pigghet och självständighet :?

Igår kväll vid femtiden så gav jag honom middag (rödspätta och potatis) istället men jag fick nog inte i honom samma mängd som av gröten som jag brukar ge och jagandet med vällingflaskan resulterade inte i så många droppar. Så en tidig morgon blev det, höll ut till halv sju. Han ville verkligen sova, låg och snuttade på tummen men kom liksom inte till ro. Stackarn!

Men jag ska försöka med riktig mat idag igen och se ifall jag kan trycka i honom mer.
Jag tycker inte att han äter som en häst. Förut tyckte jag att han var mer intresserad och satt och gapade, det gör han inte varje måltid nu. Han är lite hård i magen, oftast på morgonkvisten. Jag har vällingflaskan i beredskap till maten, det vill säga, han tar någon slurk under ätandet av maten. Jag tänker att det inte ska bli för torrt för honom. Vatten är ju dumt eftersom det mättar tillfälligt men ger du också något att dricka till maten? Amningen efteråt är ju så lite. Det jag funderar på är helt enkelt om han behöver mer vätska för att inte vara hård i magen?

Men igår fick han både pröva hemgjord laxgryta, turkisk yoghurt med banan och sedan rödspätta med potatis. Allt slank ner men yoghurten vann stort :lol: mängdmässigt.

På tal om andras småttingar, så vågar jag knappt berätta hur mycket Algot äter :wink: . Min kompis lille tjej som är 11 dagar yngre fick sin första smakportion igår och det var två teskedar :shock: .

videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Päron, plommon, aprikos, sötpotatis, persika, papaya =P~ Det finns mycket gott att äta om man är hård i magen. Varför inte hotta upp favoriten gröt :wink:

kram från mig :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej igen :D !
Jag får inte riktigt till det med sömn och mat nu. Jag försöker verkligen ge honom mer mat men det är inte så att han bara gapar och tar emot. Han är liksom sådär halvnöjd när jag matar honom. Gnäller lite. Just målet vid halv elva fungerar inte så bra och det är då jag vill ha i honom mycket så att han sover gott på långa vilan. Jag har fått igång magen igen med katrinplommon och mer välling till varje mål.

Men eftersom han inte är så intresserad av mat inför långa vilan så får jag uppvak i skarven och som idag, ligger han och pratar och filosoferar istället.. Jag gick in och vände en gång men det gillades inte...Vet att jag inte ska störa men funderar hur eftermiddagen kommer att te sig :? . Nu verkar han dock ha somnat om på rygg :shock: .

Eftermiddags vilan kortar han ner själv till en sådär tjugo minuter sedan ligger han på rygg och pratar. Det tycker jag är helt ok, jag ger honom förutsättningar och han får ligga där hela tiden ut. Men sedan orkar han inte vara vaken längre än två timmar, räknat från den tid han vaknade.

Men trots mindre sömn dagtid och försök till mer mat vaknar han tidigare och ligger och pratar på morgonen. Imorse vaknade han halv sex och var nöjd och pratade. Men det som jag inte får ihop är vakentiden på dagen, alltså nöjd vakentid.

Han har inte riktigt fått kläm på att fisk, kött är gott, så jag får väl ta och göra ett lass med mos istället och lite kött till. Jag får känslan av att han vill ha mer men det som jag erbjuder är inte det han vill ha riktigt. Turkisk yoghurt och banan är dock en hit :) .

Kvällsmaten vid fem är inte heller helt lätt. Jag skulle vilja ha i honom mer mat, så att han kan sova riktigt gott.

Tar som vanligt tacksamt emot tips :heart: .

Vill och säga att vi faktiskt har det väldigt bra ändå. Jag ska verkligen inte klaga men det är klart att man vill att det ska fungera ännu bättre.

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"