4 månader och pb med nattmål

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
annavg

4 månader och pb med nattmål

Inlägg av annavg »

Hej,
Har en liten tjej som vi SMat från början. Hon är nu 4 månader och vi har inte lyckats få bort det sista nattmålet. Hon sover fram till fyra då hon vaknar, äter och somnar om relativt snabbt. Min fråga är om vi skall kura med allt vad det innebär eller om ni har några andra tips. Storebror kurade vi då han var 4 månader men då var han inget SM barn, utan hade katastrof nätter fram tills dess.

Schema för tjejen.

07.00 vaknar
07.00-08.00 ersättning 200ml
09.00-09.45 sova 45min
10.30-11.30 ersättning 200ml+smakportion grönsakspure
12.00-14.00 sova 2h
14.00-15.00 ersättning 200ml
16.15-17.00 sova 45min
17.30-18.30 ersättning 200ml+ smakportion gröt
19.00 bad kvällsslurk 100ml.
19.30 sova
04.00 nattmål

Har börjat med smakportioner för att hon skall vara ordentligt mätt vid läggning. Det går inte speciellt bra då hon inte verkar vara intresserad. Funderar på om vi skall börja med välling vid sista målet istället?

Hon somnar utan pb vid varje läggning, ibland kan hon behöva ett par buffning för att komma till ro. Vi har inte infört ramsa. ?Kan det vara ett alternativ?
081030 SHN 090201
110222 SM från början
chokladkaninen

Re: 4 månader och pb med nattmål

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Annavg! :D

Jag tror inte att ni behöver kura, åtminstone inte ännu. :wink: Förmodligen räcker det med att ni får upp matportionerna lite till för att nattmålet ska falla bort av sig själv. Jag skulle ge mig själv en tid - kanske 10 dagar eller så, under vilken jag arbetade målmedvetet med att öka matportionerna (att ge maten först och toppa med ersättningen sedan är förmodligen ett bra sätt att göra maten intressantare) och passade på att smyga in ramsan genom att säga den (bekräftelse-style :lol:) vid alla läggningar. Sedan skulle jag utvärdera och börja förbereda en kur om det fortfarande behövs - men då sitter ramsan redan och kuren blir bara en sk minikur som handlar om att bryta än vana snarare än om att etablera trygghet och säkerhet som fallet var med ditt stora barn. :D

Du kan också fundera på om hon gillar nån mat bättre än annan - min son gillade inte frukt när han var så liten, men de flesta barn diggar ju mosad banan t ex, och inget av mina barn har gillat köpemat utan föredragit potatis- och grönsaksmos med mycket extra smör. :D Målet är paltkoma! :lol: Jag tycker inte smakisar eller välling är frågan - satsa på både och! (Ger man ändå ersättning så kan man blanda ersättning och välling i flaskan i början och fasa ut ersättningen gradvis.)

Om det sedan blir minikur av kan du passa på att fundera på ifall det är några andra ändringar ni vill göra, så att ni får med allt på ett bräde. Jag tänker på schemaändringar, flytt från vagn till säng, ta bort nappen etc. :D Att (mini-)kura ett SM:at barn är oftast ingen stor sak.

Lycka till! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"