Jag har precis bestämt mig för att köra Domans läsprogram för mina barn. Jag har läst hela boken en gång och de viktigaste delarna två gånger. Jag har också läst Krisses och Luvisens trådar. Det gör att jag nu har en hyfsad aning om hur jag ska ta mig an detta projekt. I denna tråd hoppas jag att ni vill hjälpa mig med de frågeställningar som finns kvar!
För att överhuvudtaget våga ge mig på detta har jag tagit fasta på följande:
1) Det bästa får inte bli det godas fiende (eller hur man nu säger). Hellre ett makligt program som jag orkar med, än ett ambitiöst som inte blir av.
2) Det är inte hela världen om det vissa dagar inte blir någon läsning alls. Jag har emellanåt riktigt dåliga dagar, så jag fokuserar på att det ska bli läsning av de dagar jag mår bra (vilket ändå är de allra flesta).
Jag har inhandlat stora buntar 250g-papper, både A3 och A4, liksom en bred röd spritpenna.
För att göra det lite lättare för er ska jag börja med att sammanfatta här vad det står i boken om mina barns åldrar:
Jag har en liten A som är 14 månader. Hon faller alltså under kategorin ”12 till 18 månader”, för vilka ledorden är:
- ”Very, very brief sessions.”
”Stop before he wants to stop.”
- ”Choose the words he likes best.”
”Start the reading program gradually.”
”Move from single words and couplets to phrases as quickly as possible.”
- ”He will need sophisticated reading words.”
”He will not learn single words as quickly as a baby.”
”He will want books, books and more books.”
- ”He will not take in raw facts (single words) as quickly as a baby.”
”He will not retain raw facts as easily as a baby.”
”He will have very strong likes and dislikes.”
”He will need couplets, phrases and books to be introduced quickly to reinforce the single words that have been retired.”
”He should be the designer of his reading program by choosing the vocabulary he likes and wants to learn.”
Som bakgrund måste jag nämna att J är på dagis 9-14 fyra dagar i veckan (hemma onsdagar) i ett par veckor till, är sen hemma helt under sommaren och börjar igen i augusti. I September börjar även P och A på dagis (samma avdelning som J, vilket jag är överlycklig över). Då kommer de att gå fulltid fyra dagar i veckan och vara hemma onsdagar. Det program jag skriver om nedan är alltså det som gäller när vi är hemma. Hur det ska justeras när alla ska vara på dagis får vi ta då det närmar sig.
Utgångspunkten är att jag ska ha ett program för lilla A och ett gemensamt program för P och J.
Lilla A:s program: 2 ord i varje grupp, 2 grupper och 3 dagliga visningar av varje grupp. Det ger 6 sessioner totalt. Känner jag att det finns utrymme för mer kan jag ju alltid lägga till en grupp om två ord till. Om varje grupp får 1 nytt ord om dagen, gör det att varje ord visas i 2 dagar och därmed får totalt sett 6 visningar.
Tror ni det är för få visningar per ord? Hur ska jag annars lägga upp det för att få lagom ”ruljans” utan att det blir för många visningar per dag?
När jag går över till ”couplets” osv, är det då tänkt att de ska ersätta någon/några sessioner med ”singles”, eller är det tänkt att de ska utgöra ytterligare sessioner? (det senare känns omöjligt..)
I allmänhet undrar jag hur det är tänkt att man ska göra med ”singles” när man börjat med ”couplets”, ”phrases” och sedemera ”books”.
På vilket sätt introducerar ni nya ord när ni kommit till dess stadier?
P och J:s program: Jag låter båda barnen bidra till vilka ord som vara med, teman på böcker, etc. Jag introducerar först ca 15 väl utvalda ord som ”singles”. Därefter börjar jag göra ”couplets” av dem och sedan ”phrases” etc.
Hur länge tror ni jag behöver hålla mig till ”couplets” (på ett ungefär) innan jag kan växla upp till ”phrases”, respektive ”sentences”?
Hur ska jag tänka när det gäller att reducera bokstavsstorleken när det gäller så stora barn då bytet till fler ord och därmed mindre storlek ska ske så snabbt?
Jag skulle tro att 3 sessioner per dag kan fungera. En på morgonen direkt efter frukost (innan vi går till dagis), en mitt på dagen efter lunch (eller när J hämtats på dagis) och en senare på eftermiddagen, alternativt efter middag före kvällsrutinen. Min tanke är då att jag på morgonen gör en snabb visning av ”singles”. Mitt på dagen visar jag ”couplets, ”phrases” eller läser bok, på kvällen visar jag samma ”singles” igen och därefter samma ”couplets”, etc eller bok igen.
Så med tanke på detta:
Hur många ”singles” bör jag visa samtidigt? Hur många gånger bör jag visa varje ”single” innan de ”pensioneras” och kan börja introduceras i ”couplets”, böcker etc. ?
Har ni något förslag på hur jag kan lägga upp det?
Nu tror jag att de flesta viktiga frågor är ställda... med ”arrow” framför så att ni ska se dem lätt.
Jag skulle bli oerhört glad för svar på frågorna eller bara lite feedback i allmänhet!
Jag känner att jag behöver ha ordentlig förståelse för hur jag ska göra innan jag vågar börja. Ungefär som man bör läsa på om SHN ordentligt innan man sätter igång. Detta inte för att barnen riskerar att bli förvirrade, men för att jag inte kommer att orka med om jag blir allt för förvirrad. Ska det fungera för mig måste jag vara så förberedd jag kan.
So, shoot, vad tycker ni?