Min dotter (14 månader) vaknar för tidigt

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
LindaIrene
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 04 jun 2011, 14:26

Min dotter (14 månader) vaknar för tidigt

Inlägg av LindaIrene »

Hej!

Vi kurade vår dotter första gången vid fyra månader, men efter diverse omständigheter så lades detta på is. :oops: Nu har vi kört igång med ett nytt försök! :D Problemet är att vår dotter alltid vaknar ca 30 minuter för tidigt varje morgon.

Idag vaknade dottern 40 minuter för tidigt, och det ledde till att hon somnade till innan lunchen. Det störde hennes dagslur som inleddes senare än vanligt.

Vårt schema:

08.00 Morgon.
08.30 Frukost.
10.00 Utelek.
11.30 Lunch.
13-14.30 Dagslur.
14.30 Mellanmål.
17.00 Middag.
18.00 Utevistelse.
20.00 Gröt.
21.00 Natt.

Ska jag alltid ramsa utanför dörren till dotterns rum? När hon vaknade idag vid 07.20, gick jag in, lade henne på sidan, ramsade och stod kvar ett tag. Borde jag ha gått ut direkt? Hon brukar börja gråta då.

Tacksam för svar!
/Linda :)
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Re: Min dotter (14 månader) vaknar för tidigt

Inlägg av cissii »

Hej :D

Generellt med morgonen brukar man säga att man ska göra så lite som möjligt av verktyg. Just för att barnet är relativt piggt och för att visa att det är natten och då händer det inte något alls.
Så ge en ramsa om det är väldigt ledsamt och avvakta sedan. Allt beror ju på vilket sorts ledsamhet det är.

Det som händer är du går in är ju att du lär barnet att det är det korrekta sättet, eftersom du gör så. Och det vill du ju inte, utan istälelt visa att hon är trygg utan din fysiska närhet. Därför ramsar du utanför. Men borde eller borde inte, det är lite upp till var och en. Men tänk alltid handlig - konsekvens. Vad gör du och varför och hur når du ditt mål?
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
LindaIrene
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 04 jun 2011, 14:26

Re: Min dotter (14 månader) vaknar för tidigt

Inlägg av LindaIrene »

Hej igen!

Tack för ditt svar. :D

Inatt var vår dotter väldigt orolig, och vaknade tre gånger inom loppet av en halvtimme. (02.30-03.00) Betyder det att hon är otrygg? Jag gick in alla tre gångerna, lade henne till rätta och ramsade. Efter att ha läst ditt svar, borde jag ha stannat utanför. [-X

Jag väckte dottern 08.10, borde jag ha låtit henne sova? Jag antar att hon var sliten efter natten, men jag tänkte att sover hon för länge, så får vi problem nästa natt också.

Hur tycker du att vårt schema ser ut?

Hälsar
Linda :D
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Min dotter (14 månader) vaknar för tidigt

Inlägg av Elle »

Hej Linda!

Min spontana tanke kring ert schema är att det är lite snålt med sömn, endast 12,5 tim/dygn. Anna rekommenderar 13,5 tim hela andra levnadsåret. Jag rekommenderar att ni gör tidigare natt.


:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Min dotter (14 månader) vaknar för tidigt

Inlägg av TorsMamma »

LindaIrene skrev:Hej!

Ska jag alltid ramsa utanför dörren till dotterns rum? När hon vaknade idag vid 07.20, gick jag in, lade henne på sidan, ramsade och stod kvar ett tag. Borde jag ha gått ut direkt? Hon brukar börja gråta då.

Tacksam för svar!
/Linda :)
Japp, ramsan sker alltid på väg ut och utanför dörren. Aldrig inne med verktygen ihop. Alltid X4 och en bekr. separat X4 de första dagarna.
Läs igen hur ramsan går till i boken.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "