krånglande amning 3,5 mån

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
bellisen
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 14 okt 2007, 21:04

krånglande amning 3,5 mån

Inlägg av bellisen »

Min lille plutt har haft en fin sömn på det hela sedan han föddes. Han är nu 3,5 månad. För ca 3 veckor sedan började nätterna strula, och jag märkte att han började få samma amningsmönster som hans storebror fick vid ca 3 mån. Han kan bara koncentrera sig några min på varje sida, och sen får det vara. Tja, man behöver ju inte vara en Einnstein för att förstå att daglurarna blev kortare o på nätterna vaknade han oftare. Jag kan inte för mitt liv förstå hur jag ska få honom att amma bättre (mina 2 flickor ammade länge o lugnt). För 2 veckor sen testade jag efter avslutat amningspass (o efter alla tricks och trugningar gick inget mer ned) före läggning att ge tillägg. Han SLÖK en flaska på 150 cl! Och... somnade tungt. Sedan dess har jag "toppat" amningen med flaska. Beroende på hur framgångsrik amningspasset var blir det 60 cl- 120 cl, och ibland t.o.m 180. Jag känner mig frustrerad då jag vet att jag "funkar", mjölken är finfin (han gick upp flott i vikt förut), så varför blir det så här? Det börjar sina snart då han föredrar flaskan mer o mer. Har läst överallt på nätet att det rekommenderas helamning fram till 6 mån, bl.a för att bygga upp immunförsvar, allergier etc. Jag känner mig knäpp som ger tillägg, när mjölk finns, men jag prioriterar att sömn funkar. Frågade en amningskonsult som sa att det går ingen nöd på barnen, om han har svårt med koncentrationen på dagen så tar han igen det på natten. Men jag vill inte att min bebis ska svälta på dagen, sova uselt, och äta sig nätterna igenom? Eller finns det något annat knep? Mina pojkar kan helt enkelt inte "gosamma". Efter första spädistiden an jag inte minnas att de villa hänga kvar längre än nödvändigt. Någon som haft likannde upplevelse och har ngt tips?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
bellisen
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 14 okt 2007, 21:04

Re: krånglande amning 3,5 mån

Inlägg av bellisen »

Jag la nog in detta på fel forum?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: krånglande amning 3,5 mån

Inlägg av Fauve »

Hej!
Jag kan bara säga vad som funkat för mig. Min lilla tjej började likadant för två veckor sen när hon var 3,5 mån. Hon vill inte ta bröstet och bara skriker när jag trugar. Men om jag använder bröstvårtsskydd går det hur bra som helst. :) Känns trist att börja med dem igen, har inte använt dem på två mån men vad gör man inte... :roll: Hoppas att det är nån fas som går över så småningom.

Lycka till!
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: krånglande amning 3,5 mån

Inlägg av Nimrah »

bellisen skrev:Han SLÖK en flaska på 150 cl!
Hej! :) Vilken härlig dialekt! :)

Jag ska kolla om vi kan flytta denna till barnakroppsforumet. Det går väl att fråga här också men själv är jag inte så bra på flaskor och amningsproblem. Puffar lite här också... :)

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"