Svårt sova längre inne dagtid samt amningsfråga

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Algotsmamma

Re: Svårt sova längre inne dagtid samt amningsfråga

Inlägg av Algotsmamma »

Hej Nimrah :D !
Så många bra tips och med ens känner jag mig peppad igen :lol: . Tack :heart: !

Jag ska verkligen träna ramsan dagtid och han får reagera och jag ska vara lite mer som mumin. Det är nog bra att ha i huvudet :D. Förmiddagspasset idag var värre än vanligt vad gäller reaktion men till lunchpasset hade jag läst ditt svar och hör och häpna lillen somna efter lite eget grejande men inget allvarligt. Eftermiddagspasset skedde under promenad och avslutades hemma, så inga större protester. Smög in ramsan där också.

Jag ska lugna mig lite med vagnande och bara hjälpa till om det verkligen behövs men ibland är det verkligen ledsna skrik som hörs, usch...Men lillen kanske är ledsen att han inte orkar vara med längre :?

Som sagt, tack för många bra och konkreta tips. Jag läser om och om igen och genomför.

/Algotsmamma :heart:
Prinsarna Algot född 2011 & Malte född 2013
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Algotsmamma skrev:Förmiddagspasset idag var värre än vanligt vad gäller reaktion men till lunchpasset hade jag läst ditt svar och hör och häpna lillen somna efter lite eget grejande men inget allvarligt.
=D> =D> =D> Vilken Muminmamma! :D Fortsätt nu att ge lillen förtroende. Blir han ledsen på riktigt får du (ska du) hjälpa honom så klart men svära och vara förbannad får man göra ifred. :wink:

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej igen :D !

Jo, vi jobbar på.. jag muminmammar 8) så gott det går och lillen får lov att svära lite :x .
När du menar hjälpa till menar du att jag ska vagna, inte ta upp väl? För det har jag inte gjort utan jag har vagnat. Bara kolla nu så att jag inte gör fel. Men jag skulle ju verkligen ge dubbla budskap om jag helt plötsligt tar upp honom eller?

Jag funderar lite på förmiddagspasset, eftersom han blir så arg och väldigt trött snabbt har jag prövat lägga honom efter 1timme och 15 min igår och idag redan efter en timme. Det verkar som det var bättre än att dra ut det till en och halv timme men jag ska vara konsekvent och se ifall det passar för honom att lägga sig igen, så pass nära inpå sömnen. Då har han sovit bra på natten så lite lurigt att han kan vara trött på en gång igen.

Han skarvar fortfarande tydligt dagtid och behöver oftast lite hjälp att somna om. Hade hoppats att det skulle ge med sig med lite mer rejäl mat. I för sig är det mest smakportioner nu men så småningom håller jag tummarna för att skarvarna blir lindrigare. Så att mumminmamman kanske också kan vila :lol: .

videunge

Inlägg av videunge »

Hej på dig :heart:

ursäkta att jag lägger mig i men:
När du menar hjälpa till menar du att jag ska vagna, inte ta upp väl? För det har jag inte gjort utan jag har vagnat.

vagna du :thumbsup: det är ju hjälp att komma till ro han ber om.

jag hejar på muninmamman :wink: här blir jag förvånad hur mycket mat som går ner. så mata på är mitt tips.

kram från mig :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej :heart: !

Lägg dig gärna i :D . Jag misstänkte också att jag skulle vagna och inte ta upp.

Lilleman har nog inte riktigt kommit upp i samma mängder som din lille men det går sakta men säkert till större portioner. Idag tog gröten slut för fort och då blev det inga glada miner :) .

Jag mumminmammar på och jag tycker att det går bättre dagtid men jag får ge det lite tid till. Det är ju fortfarande protester så klart.

Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej igen!
Skrev just ett inlägg men pust väck är det :evil: .

Nåväl, jag har några fundering. Vi kör 12, 1,5, 2, 45. Men oftast blir första dagsluren en timme och en kvart. Ok eftersom han utnyttjar marginalkvarten men då tar jag upp honom 09.30 och han ska ha mat 10.30. Jag tjuvstartar där oftast så att han får mat 10.20 eftersom han inte är helt nöjd. Han brukar få ligga på mage, rygg och sida och titta på, passivt delaktig i kökssysslor och sedan busar jag lite med honom och blåser honom på magen så att han skrattar.
Men sedan när det är mat är han nog både hungrig och trött samtidigt. Jag ger honom gröt och det gillar han verkligen men han blir snabbt glad/ledsen/arg eller vad jag ska säga. Lite fint torkar jag av honom, försöker göra det innan han blir för arg. Lägger honom till bröstet, han suger men blir arg fort och det har varit så i tre dagar. Han blir arg/ledsen på det passet. Jag tolkar det som trötthet. I slutet av passet har jag honom i babybjörnen och grejer så att han får vara delaktig. Att lägga honom på mage, sida, rygg då är inte omtyckt.

Behöver han få sina en och halvtimmes sömn? Är det någon som tror sig veta hur jag ska lösa det här. Han äter inte jättebra på morgonen, bröstet först några klunkar och sedan ger jag honom en halv banan för att han ska kunna sova på det. Har svårt att få i honom mer mat.

En till fråga. Jag tycker att han är hård i magen. Jag ger runt 2 teskedar katrinplommonpuré till gröten. Ibland drar han i sig nästan en hel portion gröt. Behöver han vatten eller räcker det att jag ammar efteråt? Det brukar jag alltid göra. Vill inte att han ska få ont i magen.

En fundering till efter lunchvilan på två timmar äter han först bröstet men ganska snabbt blir han mätt och kräks. Det kommer då upp gröt som han fick passet innan. Trycker jag i honom för mycket mat?

Ja, lite frågor från mig. Tacksam för all hjälp :heart: .
/ Algotsmamma
videunge

Inlägg av videunge »

Hej!

om han känns hård i magen tycker jag att du kan öka mängden katrinplommon. du ger ju inte så mycket eller hur? Om man är hård i magen vill man äta mindre också liksom :wink: och varför inte testa päron? smaskigt och bra för hårda små magar. Min äldsta blev tvärt emot vad många andra blir hård i magen av banan och jag gav alltid katrinplommon tillsammans med bananen därför och det fungerade bra.
Sen kan man testa att ha liten skvätt olja i gröten. Då "glider" den bättre genom systemet :D

kram till dig! :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej!

Hård i magen känner jag igen :) Vi var inte blyga med portionen katrinplommon till en början. Märkte också stor skillnad på den kartinplommonpuré man köper och den man gör själv...Den köpta hjälpte nästan ingenting och den jag gjorde själv var lite väl effektiv :) Så jag blandade dessa 50/50. Vatten behövs nog inte om du ammar, men kanske börja erbjuda vatten till gröten också?

**Youni**
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej!
Tack båda för bra tips om hård i magen :D . Nä, jag ger inte så mycket katrinplommon och dessutom är den köpt 8) .

Jag har funderat på att göra själv, tror inte det ska vara så svårt men... jag gjorde mos på palsternacka och upptäckte att min stavmixer inte gör det lika slätt som i burkarna. Alla bitarna petades fint ut av Algot, då de kom snabbt ut ur munnen igen. Jag tog emot och stoppade in igen om det inte var för stora bitar :P . Det mesta gick faktiskt ner :) . Har ni något tips hur man får till den bästa moskonsistensen?
Ger ni vatten i pipmugg eller nappflaska? Vilken amatör jag känner mig som... :wink: .

Tack för alla bra tips :heart: !
/ Algotsmamma :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, gör ett snabbt inhopp. :)

Vad det gäller katrinplommon så köper du ekologiska sådana, lägger i blöt över natten, häll vattnet i en bunke och sen mixar du plommonen. Späd med vattnet de legat i blöt i tills du får den konsistensen du vill ha på det hela.

Linus får två stora tärningar (iskubsstorlek) i sin gröt varje dag och magen funkar hur bra som helst. Blir det för bra ger du mindre mängd bara och det går att ge mer om det behövs.

Jag är inte så mycket för det här med att maten ska vara jätteslät, tycker det är bättre med lite struktur på den så det känns i munnen att det är mat. Köttförs köper jag finmalen, kokar och så blir det lagom grynigt när det blandas med potatis, sås och grönsaker.

Jag gör all mat själv och det är ju plättlätt. Fryser in i iskubsfack och sen lägger jag det i plastpåsar, en med mat och en med sås och sen ihop med en påsklämma så är det lätt att hålla reda på i frysen. Det dröjer ju inte så länge förrän man kan ge dem familjens vanliga mat bara man utesluter saltet, andra kryddor går bra.

Vatten ger jag inte alls när de är små, då är det mat som gäller och så lite ersättning eller tuttemjölk som påfyllning och måltidsdryck. Vatten tar bara plats från det som är näringsrikt och det är ju onödigt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej :D !
Tack för snabbt inlägg om tips på katrinplommonpuré. Ska köpa och fixa själv.
Smart också att frysa in i kuber och sedan lägga i påse och värma på det som behövs. Nu har inte Algot avancerat längre än mos på potatis och palsternacka men inom sinom tid ska även han få sås och kött.
Då nöjer jag mig med att det blir lite bitar i moset, bra :) .

Jag fortsätter att amma efter mosportion så får vi se ifall det ger sig. Det är som sagt onödigt att fylla magen med vatten. Idag på förmiddagsturen så gick det lite bättre. Han åt sin gröt nästan en hel portion tills det tog stopp. Sedan gav jag bröstet men det blev bara ett par munnar och sedan slut. Jag trugade inte och slapp en ledsen/arg kille. Han är nog proppis efter gröten och vill därmed inte ha bröstet. Han sov hyfsat gott på det, så jag satsar så ett par dagar.

Nu äter han bröst+ banan 1/2 till frukost 07.00
Gröt (nästan hel portion) + bröst till 10.30
Lunch 14.00 blir bröst + palsternacksmos eller något annat matigare mos (Brukar inte bli någon större portion).
Till kvällen vid 17.00 blir det gröt hel portion och sedan bröst.
18.30 oftast 18.15 blir det kvällsslurk ur bröstet.
Natten blir oftast 18.45.
Vad tror ni om det matupplägget?

Nu är frågan. Han är inte riktigt fyra månader men han får ju en hel del mat. Det borde närma sig att han kan skippa nattamaten, eller? Jag har stängt av klockan men han brukar vakna runt samma tid 3-4, ibland halv fem. Jag ska ge det några dagar till kanske en vecka och sedan se ifall han sover över passet. Hoppas :) Då kanske han äter bättre på morgonen och luren blir bättre... Ja, det skulle nog vara bra helt enkelt :) !

/Algotsmamma
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej igen :D !

Nu har jag på eget bevåg testat ifall han somnade om själv där vid fyra tiden och ja, det gjorde han :roll: . Vilken liten prins! Men sedan vaknade han sex, det gör han ibland men vagning tar bet på det. Nu blev jag dock osäker och tog upp honom 06.30 för mat eftersom han varit utan sedan kvart i sju.

Är jag för snabb? Jag vagnade inte bort uppvaken utan var bara sådär lite trött och lyssnade ifall han skulle somna om. Dagen idag har varit ok men han var lite ledsen i förmiddags när jag skulle mata och när jag tog upp honom ifrån vagnen. Jag tror att han haft lite ont i magen eller är det för att jag så att säga fick honom att sova över sitt ätpass?
Ska jag avvakta och ta upp honom eller ska jag se ifall han sover över igen? Jag kommer nog att göra det senare men ifall han inte somnar om ganska snabbt tar jag upp honom. Fast samtidigt vill jag inte ge dubbla budskap. Jag går nog efter magkänslan inatt :wink: .

Kom gärna med era synpunkter på det här!
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej igen!

Nu vill jag bara avge en rapport efter mina funderingar igår kväll. Algot verkar gilla att sova hel natt och jag vaknade inte förren sex imorse av honom men det grejade han själv. Tog upp honom klockan sju och det var en liten solstråle som låg i vagnen :lol: . Som mamma kan man knappast bli gladare :lol: .

Nu kör jag vidare så här och vet att det kan bli en del bakslag men också att han kan sova hela natten.

Får se hur lång tid det tar innan dagarna sätter sig också. Men egentligen är det ju hur bra som helst att herren gillar nätterna bäst :D .

videunge

Inlägg av videunge »

HEJ och god morgon! :D

har bara en sak att säga

=D> =D> =D> :!:

:heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej :D !
Jag tackar och tar emot :D !
Kör nu ditt race och bry dig inte om vad andra säger. Jag hejar på dig!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"