Luft i magen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mimmismamma

Luft i magen

Inlägg av mimmismamma »

Min dotter har så himla mycket luft i magen och vaknar till att det arbetar MÅNGA gånger per natt och behöver tröst. Kan jag kura henne ändå? Jag menar, hon vaknar ju för att hon har ont?
Anna09

Re: Luft i magen

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen! :heart:

Hur gammal är din dotter? Vad äter hon och hur mycket äter hon ungefär?

Jag antar att hon sover på rygg, vilket inte främjar lilla magens naturliga rörelser. Magläget är det bästa för matsmältningen, och även för sömnen.

OBS: med andningslarm förstås, oavsett sovställning. :shock:

Eventuellt kan vi flytta dig till forumet Späda och Små, kanske slipper du kura om vi justerar "småsaker". Vi börjar så här. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
mimmismamma

Inlägg av mimmismamma »

Hon är nu 4 1/2 månad och äter mest bröstmjölk. Vi har lite försiktigt börjat smaka på fast föda. Jag har provat lägga henne på magen, men hon gillar det inte alls och svänger ansiktet neråt, så jag vågar inte riktigt ha henne så.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej igen,

det är få, betoning på FÅ, barn som kan sova hela nätter utan att äta mer fast mat under dagen. Då får man ha grädde att servera i brösten. :wink: :D A och O är att man är mätt. Vad har ni för vanor idag? Har ni något schema över mattider och sovtider?

Vi började med både gröt och välling vid 4 månaders ålder, även fast mat som vi trappade upp ganska fort i mängd.

Allmänt kan man väl säga att luft i magen uppkommer om den är hungrig och inte har något att jobba med, jag kan tänka mig, som nappmotståndare efter 4 månaders ålder, att nappsugande kan göra att luft åker med ner - likaväl som när man själv går med tuggummi i munnen, då får vi mer luft i magen... :shock: :wink:

När du vänder henne på mage och hon vänder ner huvudet i madrassen eller mot golvet - hur stark är hon i nacken? Tränar ni magliggande under vakenpassen? Det är mycket viktigt för hjärna och motorisk utveckling. Läs gärna under Späda och Små - Favoriter.

Dessa trådar tycker jag att du skall läsa när du kommer dit:

”Magtrivseltips!” (tips inför social delaktighet)

"Svårt att få juvelen att rapa - lite tips"

”Grundläggande fråga med svar kring sömnen, 3 mån” -barn ej SM från början. (Detta kan vara ett sätt att köra SM lite i raketfart och sen slippa kura.)

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
mimmismamma

Inlägg av mimmismamma »

Tack för tipsen! Ska bekanta mig med trådarna och försöka trappa upp den fasta maten. Napp tar hon inte så det är inte där problemet ligger. Vi tränar nog magliggande men det har hon problem med pga stel nacke, då hon låg fastklämd i magen. Vi får hjälp med det här och gör nog framsteg hela tiden, så det kanske också underlättar magsovandet med tiden. Just nu får jag det inte att lyckas...
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"