Orolig 6-åring med mardrömmar och läckande blöja nattetid

Samtalsforum med barnen i fokus
Språttan

Orolig 6-åring med mardrömmar och läckande blöja nattetid

Inlägg av Språttan »

Hej!
Sedan storebror fyllde 6 år (ca 2 veckor sedan) har jag märkt mer och mer att han är en klockren :roll: 6-åring enl. beskrivningen i BB. Han frågar ofta om jag älskar honom och framförallt om jag gör det lika mycket som lillasyster men han verkar inte nöjd med min försäkran om att jag gör det. Vi har även en del diskussioner om att han ska sköta vissa saker, klä på sig på morgonen och äta frukost i lugn och ro ex. Han går (ibland) på förskolan 15 h/vecka men han ville ex. vara hemma när lillasyster föddes så då var han hemma i 6 veckor. Så fort han är det minsta krasslig är han också hemma naturligtvis. Det är inte alls viktigt för mig att han går dit utan jag gillar att ha honom hemma. Oavsett om han är hemma eller på frskl vill jag styra ändå upp dagen lite nu när lillasyster är större. Det har varit dåligt med det tidigare av olika skäl. :oops: Nu tycker han att jag verkar arg på honom ofta (jag får ofta säga samma sak många gggr då han är i sin egen värld och oerhört fokuserad på det han gör ex. när han leker med lego). Så det har varit en del tjafs på sistone. Det kanske är fel tid att ställa "krav" nu när världen är så osäker för honom? Vi var nyligen på besök på skolan där han ska gå i höst och det märks att det är något han funderar mycket på så jag förstår att han har det lite kämpigt med sig själv. Men hur bemöter jag honom bäst i det?

Dessutom så är han rädd och orolig när han ska lägga sig. "Jag tänker på spöken" säger han. "Jag kan inte styra min hjärna så att jag slutar tänka på det" fortsätter han när jag försöker ge honom strategier som att aktivt tänka på något trevligt så att det inte finns plats för otäckheter. Om spökena bodde under hans säng kunde vi gemensamt gå på spökjakt men det fungerar ju inte när de finns i huvudet?? Han ser mer sällan på TV idag och absolut inga läskiga saker (ex. Scooby Doo som ju har många spöken och monster). Vi läser en mysig saga innan läggdags. Det är också nytt att jag läser den i soffan på nv istället för i hans säng (enl. SHN). Kan den förändringen också vara onödig att göra just nu? Syftet var bl.a att han skulle kissa så sent som möjligt innan blöjan åker på och det blir läggdags.

Han har aldrig varit i närheten av att vara torr på natten men efter en hel del krångel och läckage hittade jag en bra blöja: Huggies Nitepants för killar (den förra blev ju alltid full framtill). Den har fungerat ganska bra men ibland läcker det så klart. Men den senaste veckan har det läckt 5 ggr!! Det är ju jobbigt för oss båda med det "stök" som blir för att byta pyjamas mm. Jag har tidigare bett om hjälp från BVC men det finns (naturligtvis) ingen att få. Hans hormoner verkar inte alls göra skillnad på dag och natt som det ska vara. :shock: Även om jag eg. inte gillar att ingripa i naturens ordning så verkar ju detta inte fungera hos honom? Jag förstår också att tiden kommer lösa det hela men kan jag göra något för att underlätta nu? Har någon ett tips om en bättre blöja? Eller något annat tips hur jag kan hjälpa honom? Han har i perioder varit orolig för att sova borta (har bara sovit hos mormor 3-4 ggr men på resa har han ju sovit på hotell mm) för han är orolig för att det ska läcka. Är jag med går det ganska bra för han vet att jag tvättar och inte gör någon stor affär av det, framförallt inte blir sur. Men, jag måste erkänna att jag har börjat sucka på natten :oops: när jag blir väckt (ibland kan jag ha blivit väckt av lillasyster eller något annat och precis somnat om men det kan ju inte han rå för..) och jag vill ju inte att han ska känna att han ställer till besvär.

Vi har hamnat i ett lite tråkigt läge och jag tänker varje dag att nu ska jag vara gladare men, det är inte alltid så lätt. Har någon ett tips på hur vi kan komma vidare i denna oroliga tid för honom och hur jag kan stötta honom på bästa sätt i det blir jag jätteglad! :)

Jag vill bara tillägga att vi har det mysigt också: varje dag plockar han blommor åt mig och ofta vill han ge mig dem som en brudbukett och vi ska leka att vi gifter oss. Mitt lilla hjärtegull!! :heart: :heart: Vi kramas och pussas ofta och det tänker jag göra så länge jag får. En vacker dag är det väl inte mamma som får alla hans ömhetsbetygelser längre...
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Sagalinda
Kontakt:

Re: Orolig 6-åring med mardrömmar och läckande blöja natteti

Inlägg av Sagalinda »

Hej Språttan och tack för ditt känsloladdade inlägg. Som mamma är det inte lätt att alltid göra det rätta. Jag har också ofta dåligt samvete för att jag hanterat situationer på fel sätt, och på kvällarna tänker jag ofta att "imorgon är en ny dag..." Men barn är fantastiska, de älskar sina föräldrar förbehållslöst och de ger oss nya chanser hela tiden. När jag känner att jag blir trött och irriterad brukar jag försöka fokusera på att inte höja rösten, utan prata lugnt. Om jag håller fokus på bara denna sak blir inte situationen för svår. Kräver man av sig själv att man ska göra allt helt perfekt blir det ofta oöverstigligt och så kokar allt över. Bättre då att välja en sak som man prioriterar; i mitt fall att tala lugnt.

Jag har inte så mycket erfarenhet ännu av 6-åringar (Saga fyllde sex igår :wink: ) så jag har tyvärr inte så mycket att komma med där. Hoppas någon annan kan ge lite input?!

Däremot har jag samlat lite info om sängvätning. Jag rekommenderar varmt homeopati, men vet ju att man i SVerige inte får behandla barn under åtta år :cry: Om du bor nära gränsen kan du fara till ett grannland!

Här finns en rapport:
http://www.helabarn.se/index.php/sv/for ... ngvaetning

Här är en tråd där sängvätning diskuteras, flera tycks ha blivit hjälpta av akupunktur:
http://forum.mammapappa.com/viewtopic.php?f=4&t=29504

Homeopati är en fantastisk vårdform som kan behandla det mesta utan farliga biverkningar.
http://dagenshomeopati.se/sa-fungerar-homeopati/
http://ockra.fi/svenska/vardformer/osynlig/homeopati2/
http://dagenshomeopati.se/2010/12/30/ho ... ins-nytta/
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Språttan

Inlägg av Språttan »

Tack för tips om homeopati! Jag har en bra kontakt för egen del som jag även har konsulterat en del vad gäller sonen (det får man ju).

Jag hade helt glömt bort att jag kan kolla med honom! Ska göra det snarast (just nu har han streptokocker så det får anstå någon dag till).

Kram,
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Språttan

Inlägg av Språttan »

Nu är jag tillbaka med en liten (ganska lång!) rapport! Jag har ännu inte pratat med en homeopat om sängvätningen men för tillfället har det lugnat ner sig. Min fundering är om det delvis kan bero på/öka vid oroliga tider (oroliga för honom alltså)? När jag tänker tillbaka så läcker det ju då och då men ofta kan det vara en period när det blir flera nätter på raken. Det kanske är kopplat till en viss oro på något sätt?

Eg. kanske denna tråd borde vara under barnafostran :?: för de andra funderingarna jag har passar nog mer där. Jag är medveten om att jag har gjort fel som inte har tagit honom i bruk tidigare på ett mer regelmässigt sätt. Det finns olika orsaker till det som är en lång historia. Men, jag tror verkligen på den tanken och jag vill att det ska fungera. Därför har jag börjat involvera honom mer i olika göromål. Dels så är han ju så stor nu så det är rimligt att han gör mer själv (jag vet ju att han kan - det är viljan det hänger på) men framförallt vill jag att han verkligen ska känna att han behövs. Han frågar ofta om jag älskar honom och i så fall mer än lillasyster eller kanske mer än pappa? :o Jag vet att det är ett uttryck för det han går igenom och eftersom han har varit ganska tajt med mig (pappa arbetar MYCKET och på annan ort) så kanske reaktionen blir häftigare gentemot mig? (Jag tror inte att han är avundsjuk på lillasyster för en goare storebror har jag aldrig sett!) Det har gjort att vi alltid har haft en väldigt bra kontakt och kommunikation men nu har kommunikationen blivit sämre. Jag vet inte hur jag ska få honom att känna sig delaktig och viktig (på riktigt) i familjen. Han vet nog att han är älskad eg. och att han hör till. Han är noga med att säga att "vi är en familj" och sådana saker men jag vill att han också ska känna sig behövd. Särskilt som jag märker att han tycker det är svårt att inte gå på frskl som kompisarna gör (och han också gjorde innan lillasyster föddes) och att han är lite utanför nu. Jag vet att han gillar att vara hemma, det säger han ofta men jag vill gärna betona extra just nu att han ju är hemma inte bara för att han har fått en lillasyster utan för att han behövs här och att jag vill ha honom hemma på samma sätt som jag vill ha lillasyster hemma :D . Men, igår sa han bl.a att du pratar till mig som en vuxen, det får du inte göra. Om du gör det en gång till är du inte min mamma mer! :(

Är det fel tid att försöka få honom att göra saker här hemma, eller gör jag helt enkelt på fel sätt? När han var yngre (1-3 år kanske) var han ju ofta med i trädgården och klippte gräs mm. Nu vill han ex. inte rensa ogräs eller plocka mördarsniglar dvs. arbeta, utan bara plocka blommor (det gillar han skarpt). Kanske att jag helt enkelt inte låter tillräckligt glad när jag ber honom om hjälp? Jag tackar i alla fall ordentligt varje gång. Jag vill gärna ha tankar och idéer om hur jag ska få honom att förstå vitsen med detta för jag når uppenbarligen inte fram!
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen Språttan!

Du skriver så målande och med hjärtat på rätta stället. Jag kan bara konstatera att din sexåring uppfyller alla kriterier för en sexåring :lol:

Vill du att jag flyttar din tråd till Barnafostran? Jag tror du får bättre feedback där, nu då sömnfnurror kanske inte är det största problemet? Återkom!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Språttan

Inlägg av Språttan »

Ja, det vore jättebra om du kunde flytta tråden dit där den mer hör hemma!
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Och välkommen in hit på Barnafostran också. Fint förtroende som finns er emellan :heart: Ju större barnen blir, desto mer vill de kunna påverka sina vardagliga göranden. Somliga göromål ÄR dödens tråkiga, för somliga, medan de är lustfyllda för andra. Så ha familjeråd och gå igenom de sysslor som finns hemma hos er. Hur ni bäst fördelar dem. Vem som gör vad - och när. Där alla får komma till tals och själva påverka. Och sedan kan man göra en tydlig plan/schema/skiss över veckans dagar där det sedan lätt går att se vem som gör vad och när. Då har alla fått vara med och bestämma och funkar det inte får man ha nytt familjeråd för att bestämma på nytt.

Vad gäller nattorrheten... Det är ju hormonellt betingat. Vården har minirin i droppar eller tabletter att erbjuda. Har man förebyggt genom att inte dricka ett par timmar innan läggning, kissa det sista man gör (ev ta upp och nattkissa innan man själv lägger sig) och det ändå kommer mycket kiss nattetid kan det absolut vara värt att prova.

Hoppas också du traskar runt här inne och läser 6-årstrådarna som finns. En 6-åring behöver få känna sig både stor och oersättlig och liten och ynklig, men veta att han är älskad och behövd i alla lägen likafullt. Det är verkligen ingen lätt tid för dem.

/ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Språttan skrev:Nu är jag tillbaka med en liten (ganska lång!) rapport! Jag har ännu inte pratat med en homeopat om sängvätningen men för tillfället har det lugnat ner sig. Min fundering är om det delvis kan bero på/öka vid oroliga tider (oroliga för honom alltså)? När jag tänker tillbaka så läcker det ju då och då men ofta kan det vara en period när det blir flera nätter på raken. Det kanske är kopplat till en viss oro på något sätt?
Ja det stämmer. Min son har till och från haft det problemet. Vi har sen flera år kontakt med homeoptat(behandlar autism). Han kan vara torr långa perioder men i samband med förändringar får han problem med detta, skolstart med mera.
Vi gör inte så stor affär av det. Han slutade med blöja helt i förskoleålder även på natten. Istället använder vi dubbla sängskydd vaxduk och ett som vi köpt på Ikea. När sängen är våt lägger han själv lakana i tvättmaskinen och bäddar rent, för att det ska gå att sova där igen.
Saklighet och lugn i dessa situationer hjälper och vi har upplevt att han mår bra av att reda upp dessa situationer själv.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Språttan

Inlägg av Språttan »

Tack för svar!

Jag har också passat på att läsa igenom en del av de trådar som finns om 6-åringar och hämtat en hel del bra tips där. Skönt att känna att det är många som upplever att det sker en stor förändring då och att många delar med sig av sina tips om bästa bemötandet! :) Jag inser att det finns en hel del för mig att jobba på där... :oops:

Men, de två ursprungsfrågor som jag har har jag kanske inte helt fått svar på... :?: Den första är: eftersom jag har slarvat med den sociala delaktigheten och inte använt mig av det systematiskt - är det då fel tid att göra det nu när han befinner sig i 6-årskrisen? Min tanke var att det skulle vara en väg ut för honom genom att han tydligare skulle känna sig behövd men tänker jag fel där? Om jag ändå bör insistera på social delaktighet ska jag definitivt anamma idén om familjeråd! (så fort hantverkarna är klara i huset - jag har bott i gästhuset i tre veckor nu med febriga barn och det är svårt att upprätthålla några rutiner alls då).

Den andra frågan gäller nattningen. Han har alltid haft lite svårt att somna men jag upplever att det har varit ganska bra det senaste året i alla fall. Nu blir han plötsligt väldigt orolig och rädd vid nattningen. Han vill gärna att jag ska ligga kvar tills han har somnat och allra helst vill han sova hos mig. Helt klart har han blivit liten igen för så gjorde jag när han var liten :oops: :oops: Hur kan jag få honom att känna sig trygg vid nattningen igen? Det är svårt att argumentera när han pratar om att han tänker på spöken, skelett mm. I andra sammanhang kan det vara bra att bemöta honom som att han vore lite mindre har jag förstått men antagligen inte i detta? Hittills har jag inte legat kvar hos honom men jag vet att han skulle somna ganska snabbt då. Som det är nu blir det tyvärr så att han somnar väl sent eftersom han kommer upp flera ggr och säger att han är rädd.

Vi har pratat om att han och lillasyster skulle dela sovrum. Han vill det. Lillasyster är kurad och sover som en DRÖM! Jag tänker att han kanske känner sig trygg av att sova i samma rum som henne. Är det bra eller dåligt att göra den förändringen nu? Bör jag se till att han är lugnare/mindre rädd vid nattningen först eller? Jag vill ju inte äventyra hennes goda sömn heller men det kanske kan hjälpa honom och då vore det ju bra. Jag är lite villrådig här...

Kram,
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Ja du, 6-åringar har det turbulent och då även vi föräldrar. Det är mycket som händer i både kropp och själ. Saker som de inte tycks vara mogna att hantera. Jag tänker att man får försöka göra världen lite mindre och mer konkret en tid. Vi föräldrar tror jag har en förmåga att å ena sidan prata till dem som om de vore vuxna, och å andra sidan behandla dem som små gällande vad de klarar av.

Absolut rätt tid för social delaktighet. Familjeråd tycker jag är rätta vägen. Du kan inte få honom att förstå (vuxet prat) men genom handling kan du få honom att känna.

Jaga spöken och skelett. Skoja och trygga. Men ändra inte på nattning som du så klokt behållit. Jag tror absolut syskonen kan dela rum och ha varandra nära och många har det.

Kram
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Förlåt, måste lägga mig i :oops:

Blöja på en sexåring :?:

Den måste bort :!:

NU.

Han är inte två år längre. Släpp honom ur ditt hjälplösförklarande grepp. Minns att små barn gör som vi lär dem. Han är sedan länge fysiskt mogen att sköta sina kroppsfunktioner själv, enligt naturens ordning. Håll honom inte psykiskt omogen #-o

Läs kapitlet "Potträning?" i Barnaboken.

Och ta bort blöjan ögonblickligen :shock: Om du inte vill ställa till verkliga problem för honom - för livet [-X

Och det vill du inte.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Språttan

Inlägg av Språttan »

Hej och tack för svar!

Jag vill bara kolla Anna, att jag förstår dig rätt. :) Ska jag alltså ta bort nattblöjan även om den aldrig har varit annat än jättetung varje morgon? Jag har uppfattat att den ska vara torr någon morgon åtminstone innan man kan göra det :?:

Men, jag har på sistone känt att han börjar bli lite (väl) bekväm med blöjan. Han har inte särskilt bråttom på morgonen att gå på toaletten - som alla vi andra. Därför har jag funderat mycket på detta under våren men inte kommit fram till en lösning. Bvc hade inga råd att ge och enl. både min och makens mamma var vi båda torra tidigt men våra resp. systrar tog lång tid på sig.

OM jag tar bort den nu kommer det bli flera olyckor per natt eftersom han verkar ha samma mängd urin nattetid som på dagen. Det kommer ju störa hans sömn men du tänker att det kommer vara så under en övergående period och att han kommer lära sig eller fattar jag fel :?:

Jag vill absolut hjälpa honom att klara av detta på bästa sätt för jag vet att han skulle må väl av det men jag vill bara kolla att jag tänker rätt först! :) Jag har nämligen trott att om jag tar bort blöjan och det blir blött i sängen kommer han känna sig misslyckad (han är ganska känslig som person), även om inte jag gör någon affär av det? :?

Kram
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

INte Anna men jag svarar ändå eftersom jag personligen behövt tänka till i den här frågan.

Jag tog bort natt och dagblöjan samtidigt för min dotter när hon var mogen för det i hennes fall runt 2 år.
Min son som hade en utvecklingsförsening gjorde jag också enligt samma princip men senare ålder, så jag ve thur de tär när man gör det i senare ålder.
När det gällde sonens toalettträning behövde jag tänka till.

Han kom tillrätta med toalettbestyren genom att blöjan togs bort även nattetid.
Han själv la blöta lakan i tvättmaskinen och hämtade nya.
(I vårt fall behövdes även kostomläggning. Gluten ställde till det för honom men det är en annan historia).

Sängskydd behövs första tiden man tar bort blöjan nattetid.

Min son är i dag torr, men får återfall ibland när han är orolig inför något.
Då tar han hand om de praktiska bestyren kring det själv.

Så här gör vi kring mardrömmar. Vi berättar ibland hela familjen om vad vi drömt. Jag säger i bland att jag drömt om spöken och monster fast jag inte gjort det. Sen konstaterar vi sakligt att man kan drömma mycket tokigheter och att han inte är ensam om att göra det.
Två underbara tonåringar

inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Tillägg:
Om jag hade fäst stor vikt vid att blöjan inte skulle vara tung på morgonen, då hade han inte varit av med den än i dag.

De blir bekväma med blöjan när man låter dem ha den så långt upp i åldern.
I ditt ställe skulle jag ta bort den utan att tveka.
Två underbara tonåringar

Språttan

Inlägg av Språttan »

Tusen tack Inger, för tydliggörande!

Ikväll försvinner blöjan! Det ser jag fram emot (och han också förståss).

Kram,
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"