för få timmar?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

för få timmar?

Inlägg av JH »

Hej alla och God Jul!!

Vi är nu nere hos mina föräldrar i skåne och alla är såååå förundrade över vilket "snällt" barn vi har och över att vi har sån struktur på dagarna och att Elsa bara somnar så där när vi bestämmer ("så var det inte på min tid" sa mormor - men hon menade det positivt!) :D . Ett par "ska hon verkligen sova nu, hon verkar ju inte alls trött?" har man väl fått höra, men inte så många som jag trodde. :roll:

Dagslurarna har alltså gått jättebra trots ny miljö och två olika hem på 7 dagar. Natten är väl ok - hon sover 10 timmar, 19-05. Sen vaknar hon och det tar ca 45 min att få henne att somna om. Vi hade ju bara kört kuren i 3 veckor innan vi åkte och hon hade sovit 12 timmar 3 nätter så det känns lite trist att det gått tillbaka några steg.... :( Jag är dock lite orolig för vi har vagnat henne ganska mycket under vargtimmen eftersom jag varit rädd att väcka resten av familjen :oops: Hoppas att det bara är att sluta när vi kommer hem....

Undrar också om det är alldeles för lite för en 5-månaders att bara sova 14,5 timmar per dygn. Elsa verkar nämligen numera nöjd med att sova 45 min på fm, 1,5 timmar vid lunch och 45 minuter på em. Sen har hon natt på 11,5 timmar. Förut sov hon 1,5 timmar på fm också, men den sista tiden vaknar hon ofta efter 45 minuter och är jättepigg och glad... :? (förut när hon vaknade för tidigt såg man att hon fortfarande var trött och hon var jättegrinig). Det är väl ändå så att det varierar lite från barn till barn hur många timmar de behöver, eller?

Jenny
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej :D

Ni är så duktiga! Tänk vad bra det kan gå efter 3 v kurande! Otroligt! Se det positiva! Nya friska tag när ni kommer hem, då är det lättare att "haffa attityden".. 8)

Vår son "fyller" 5 månader på tisdag och vi har nyligen ändrat hans schema / sovtider. Nu sover han 15 h / dygn: 45 - 45 - 1,5 - 12. Ibland har han sovit färre timmar ( 14,5 istället för 15 ) och varit lika glad för det! Vi siktar dock på 15 h eftersom det är sömnbehovet hos småfolk i den här åldern.

Kan ni inte försöka med 12 h natt om dagslurarna minskar?
Eller lägga en halvtimme tidigare just den kvällen?
Eller lägga en kvart tidigare och sova en kvart längre på morgonen?
Eller...

Vi hejar på er! :wink:
JH

Inlägg av JH »

Tack för peppande svar! :D Attityden får nytt brännsle när man får höra positiva ord från andra!

Vi kanske borde prova 12 timmar nattsömn, men hon har aldrig sovit så länge som till 7.... det var därför vi la schemat till 11,5 timmars nattsömn, för att anpassa oss efter hennes rutiner. Idag sov hon faktiskt 1,5 timme på morgonen, så det kanske är det den nya miljön som spökar också. :?
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"