Jag skäms så för att skriva det här.
Men jag mår så fruktansvärt dåligt och jag vet inte hur jag ska lösa det här.
Jag började kura min son när han var 5 månader. Känns som en evighet sen.
Vi fick bra resultat och han sov bättre. Men något har alltid strulat, det har bara varit under korta perioder som allt klaffat och han sovit 19-07 utan problem.
Vi har kämpat mot nattskräck, maginfluensa, tidiga mornar och gud vet allt.
Nu är han snart ett år och sover bra på nätterna, somnar fridfullt på kvällen MEN vaknar 04.45 varenda morgon.
Jag vet ju såklart att det är mitt fel.
Att det är jag som inte varit tillräckligt konsekvent.
Jag har kurat om honom flera gånger så han vet väl varken ut eller in.
Jag har varit så trött ibland att jag tagit upp honom och lagt honom i min säng på morgonen för att få sova en stund till.
Finns det någon räddning för det här?
Eller har jag förstört det här så pass att det det är kört nu?
Jag mår så dåligt och känner mig som den sämsta mamman på jorden.
Jag ser ju hur det här funkar för andra....så jag vet ju att det är jag som gjort fel.
Min son har alltid somnat glad på kvällen, men de senaste dagarna har han varit ledsen också då.
Jag förstår att mitt inlägg är förvirrande, men det är alltså de tidiga mornarna som jag har problem med.
Fick tips om att bara låta honom sova en gång per dag och vi har provat det under några dar, och det har funkat ok (12-14) Men det förutsätter att han sover till 07, och eftersom vi inte riktigt lyckas med det så är han så trött att det inte går att hålla honom vaken till 12. Det blir som en ond cirkel och han blir så övertrött att även kvällsläggning blir ledsam, den som alltid varit lugn.
Åååå jag vet inte vart jag ska vända mig, men jag tror ju på den här "metoden".
Jag känner mig bara så dum som inte lyckas.
Snälla hjälp mig.....igen
Catti
Jag vet ingenting längre
Jag vet ingenting längre
Catti M
Mamma till älskade Jack 6 månader 10 dec.
Tveksamt kurad vid nästan 5 månader.
-
Sofias mamma
Re: Jag vet ingenting längre
Hej Catti,
Du behöver verkligen inte skämmas för det du skrev! Du vill ditt barns bästa och värnar för hans goda sömn =D>
Men nu måste du bestämma dig för om du vill att han ska sova till 7 eller inte, du kan inte vela fram och tillbaka och ta upp honom ibland och ibland inte.
Som du beskriver det somnar han normalt sett bra och sover hela natten tills vargtimmen vid 4.45.
Hur har ni det med mörkläggningen? Det ska vara helt kolsvart i rummet.
Ta inte upp honom till din säng framöver, utan satsa på en liten minikur där du jobbar på att få bort de tidiga uppvaken. Bestäm dig för detta och kör efter det. Läs på om attityden av självklarhet, det kan alltid hjälpa :thumbsup:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet
Elle har tidigare gjort en bra sammanfattat hur man kan hantera tidiga uppvak, se nedan.
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna (inte med hjärtat utan med öronen) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Inför alltså även väckarklocka, han kommer snart förstå att det är klockan som bestämmer när det är morgon. Glatt återseende på morgonen och låt honom stänga av väckarklockan
.
Du kan fortsätta med en lur nu när han kommer upp mot året eller så erbjuder du två lurar. Bestäm dig för hur du vill göra och kör konsekvent på det. Vid 12 månaders ålder behöver han ca 13,5 timmars sömn, vid 11 månader ca 14 timmar. Om du bestämmer dig för en lur, kan du erbjuda 2 timmars lur mitt på dagen. Orkar han inte riktigt kan du ge honom en 5-minutare. Du kan även använda marginalkvarten.
Hur har ni det med skratt och bus innan läggningen? Det kan lätt glömmas bort, så återinför det om ni inte har det, och lägg mycket krut på det framöver. Busa ända ner i sängen
. Se även över utevistelsen och social delaktighet.
Bestäm dig och genomför, det kommer gå galant :thumbsup:
Du får gärna skriva in sonens födelsedatum i din signatur, så är det lättare att se sonens ålder
Lena
Du behöver verkligen inte skämmas för det du skrev! Du vill ditt barns bästa och värnar för hans goda sömn =D>
Som du beskriver det somnar han normalt sett bra och sover hela natten tills vargtimmen vid 4.45.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna (inte med hjärtat utan med öronen) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Inför alltså även väckarklocka, han kommer snart förstå att det är klockan som bestämmer när det är morgon. Glatt återseende på morgonen och låt honom stänga av väckarklockan
Bestäm dig och genomför, det kommer gå galant :thumbsup:
Du får gärna skriva in sonens födelsedatum i din signatur, så är det lättare att se sonens ålder
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, du har fått alldeles strålande svar från Sofias Mamma 
jag vill bara tillägga att:
har man kurat flera gånger, hattat lite hit och lite dit, gett olika besked så tar en "omkurning" eller "minikur" längre tid än innan och för varje försök, längre tid och oftast en "mer frågvis unge". Så du måste vara beredd att köra dina strategier i MINST 3 veckor innan du ens funderar på att tänka något annat. Det kan ta upp till ett par tre månader för tidiga morgonen att sätta sig, bara så du är beredd. Allt kan gå fortare, det är också möjligt. MEN, bli inte besviken om det tar LÅNG, längre tid än du tänkt dig och tror.
Att kura barn under 1 år tar oftast 14 dagar och tidiga morgnar kan hålla i sig i flera veckor utan konstigheter. Medans kura en 1+ åring tar lätt 3-4 veckor och flera måndare ibland att nå mål. Så man måste vara väldans målmedveten.
Kan du hitta det, då kommer ni nå i mål. Inget är förstört, bara förvirrat. Så ju tydligare och mera konsekvent du visar dig vara, desto snabbare kommer det att gå. 8)
jag vill bara tillägga att:
har man kurat flera gånger, hattat lite hit och lite dit, gett olika besked så tar en "omkurning" eller "minikur" längre tid än innan och för varje försök, längre tid och oftast en "mer frågvis unge". Så du måste vara beredd att köra dina strategier i MINST 3 veckor innan du ens funderar på att tänka något annat. Det kan ta upp till ett par tre månader för tidiga morgonen att sätta sig, bara så du är beredd. Allt kan gå fortare, det är också möjligt. MEN, bli inte besviken om det tar LÅNG, längre tid än du tänkt dig och tror.
Att kura barn under 1 år tar oftast 14 dagar och tidiga morgnar kan hålla i sig i flera veckor utan konstigheter. Medans kura en 1+ åring tar lätt 3-4 veckor och flera måndare ibland att nå mål. Så man måste vara väldans målmedveten.
Kan du hitta det, då kommer ni nå i mål. Inget är förstört, bara förvirrat. Så ju tydligare och mera konsekvent du visar dig vara, desto snabbare kommer det att gå. 8)
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Tack snälla ni för så fina svar!
Jag har ju läst allt ni skriver och även jobbat så, men när allt känns så hopplöst och man känner sig så usel då är det som att man inte tror man vet.
Tack för påminnelser och bra tips!
Vi är ute två gånger om dan. Han har både ensam lek och gemensam lek (alltså vi leker tillsammans) Socialdelaktighet har han också, vi hjälps åt att laga middag, dammsuga, vattna blommor osv. För det är väl social delaktighet, eller har jag missförstått?
Jag märker att han behöver en liten lur på förmiddagen.
Han får 25 min redan vid 9.30. Då är han en pigg o glad liten kille och vi leker ute fram till lunch, ibland äter vi lunchen ute också. Han får 1,5 tim på från 13.00-14.30.
Jag tycker att kvällsläggningen blir bättre (även om den aldrig varit svår) om han sover då än 14-15.30.
Jag tar jättegärna emot tips på schema.
Men jag tror han behöver sova 2 tim under dagen fördelat på två gånger, men en lur lite längre....
Vi badar på kvällen och efter det leker vi tillsammans, sen välling och lite mys. Därefter tokbus rakt ner i sängen
Men jag ska verkligen tänka på att se till att vi skrattar så vi kiknar innan läggdags!!
Tusen tack för att ni orkar svara och stötta!
Betyder oerhört mycket!!
Jack är 1 år om tre veckor, ska skriva in det!

Jag har ju läst allt ni skriver och även jobbat så, men när allt känns så hopplöst och man känner sig så usel då är det som att man inte tror man vet.
Tack för påminnelser och bra tips!
Vi är ute två gånger om dan. Han har både ensam lek och gemensam lek (alltså vi leker tillsammans) Socialdelaktighet har han också, vi hjälps åt att laga middag, dammsuga, vattna blommor osv. För det är väl social delaktighet, eller har jag missförstått?
Jag märker att han behöver en liten lur på förmiddagen.
Han får 25 min redan vid 9.30. Då är han en pigg o glad liten kille och vi leker ute fram till lunch, ibland äter vi lunchen ute också. Han får 1,5 tim på från 13.00-14.30.
Jag tycker att kvällsläggningen blir bättre (även om den aldrig varit svår) om han sover då än 14-15.30.
Jag tar jättegärna emot tips på schema.
Men jag tror han behöver sova 2 tim under dagen fördelat på två gånger, men en lur lite längre....
Vi badar på kvällen och efter det leker vi tillsammans, sen välling och lite mys. Därefter tokbus rakt ner i sängen
Tusen tack för att ni orkar svara och stötta!
Betyder oerhört mycket!!
Jack är 1 år om tre veckor, ska skriva in det!
Catti M
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, vi hade 2 lurar till typ 15 mån så det är ingen brådska med att ta bort. Först var fm luren 45 min, sen 20 för att till sist vara 5 min, innan vi gick över till 1 lur.
Hur ser schemat ut? Håller ni tiderna ordentligt utan att flexa för mycket?
Social delaktighet helt rätt tolkat. Att få diska brukar också vara poppis.
Hur ser schemat ut? Håller ni tiderna ordentligt utan att flexa för mycket?
Social delaktighet helt rätt tolkat. Att få diska brukar också vara poppis.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Så här ser vårt schema ut.
Känns som han behöver en lur på förmiddan, men på eftermiddan går det bättre.
Och jag tycker han verkar somna bättre utan en eftermiddagslur.
Var rädd för att han skulle bli övertrött, men jag har inte sett det än i alla fall.
Han är 1 år om tre veckor.
Ja, vi håller tiderna bra. Inom marginalkvart!
07.00 gomorron
07.30 frukost
08.00 ensamlek /socialdelaktighet
09.30 sova 30 min
10.00 ute
11.30 lunch
12.00 lek /social delaktighet
13.00 sova 90 min
14.30 mellanmål
14.45 ute
17.30 bad
18.00 gröt
18.45
skratt och bus
19.00 sova
Känns som han behöver en lur på förmiddan, men på eftermiddan går det bättre.
Och jag tycker han verkar somna bättre utan en eftermiddagslur.
Var rädd för att han skulle bli övertrött, men jag har inte sett det än i alla fall.
Han är 1 år om tre veckor.
Ja, vi håller tiderna bra. Inom marginalkvart!
07.00 gomorron
07.30 frukost
08.00 ensamlek /socialdelaktighet
09.30 sova 30 min
10.00 ute
11.30 lunch
12.00 lek /social delaktighet
13.00 sova 90 min
14.30 mellanmål
14.45 ute
17.30 bad
18.00 gröt
18.45
skratt och bus
19.00 sova
Catti M
Har läst igenom tipsen för tidiga mornar igen och igen.....
Bläddrat i Barnaboken och läst om och om igen. Och funderat....
Tidigare när jag kurat har jag använt mig av ramsa, bland annat på kvällen när han skulle lära sig att somna utan napp ( i samband med att vi tog bort den vid 4 månader) Har även kört ramsa under perioder av många hysteriksa uppvak under natten.
På mornarna (innan han vaknade så här väldigt tidigt) har jag haft instrumental musik på utanför hans rum, för att han ska höra att vi är där.
Jag funderar på vilket av förslagen som passar oss bäst och det första känns bra då vi bor i lägenhet och jag inte vill ösa på med mozart kl 5 varenda morgon.....
Men om jag stoppar i öronproppar och går och lägger mig och "struntar" i honom, blir det inte som 5minuters metoden (fast värre) då? Jag kan ju inte höra om han är arg eller ledsen.
Jag kanske har missförstått, men har tänkt på det. Jag vill inte att han ska gråta sig till sömns. Arg får han däremot vara....
Tack!!!!!!!! Ni är ovärderliga
Catti
Bläddrat i Barnaboken och läst om och om igen. Och funderat....
Tidigare när jag kurat har jag använt mig av ramsa, bland annat på kvällen när han skulle lära sig att somna utan napp ( i samband med att vi tog bort den vid 4 månader) Har även kört ramsa under perioder av många hysteriksa uppvak under natten.
På mornarna (innan han vaknade så här väldigt tidigt) har jag haft instrumental musik på utanför hans rum, för att han ska höra att vi är där.
Jag funderar på vilket av förslagen som passar oss bäst och det första känns bra då vi bor i lägenhet och jag inte vill ösa på med mozart kl 5 varenda morgon.....
Men om jag stoppar i öronproppar och går och lägger mig och "struntar" i honom, blir det inte som 5minuters metoden (fast värre) då? Jag kan ju inte höra om han är arg eller ledsen.
Jag kanske har missförstått, men har tänkt på det. Jag vill inte att han ska gråta sig till sömns. Arg får han däremot vara....
Tack!!!!!!!! Ni är ovärderliga
Catti
Catti M
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
Tidiga morgnar tips som vi har är ju när man har passerat typ dygn 2-3 i kuren, och därmed har ju barnet börjat lära sig att det inte är morgon än.
Så med barn över 1 år brukar jag säga att man kan göra lathundens 3 dagar på 6 dagar då har man dag 1 i 2 dagar osv... Då har han fått 4-6 dygn på sig att få tydliga besked i början.
Sen kör du på de 3 strategier som Elle har redogjort för.
Så här har jag svarat en annan mamma ang. tidiga morgnar och 5mm.
Tidiga morgnar tips som vi har är ju när man har passerat typ dygn 2-3 i kuren, och därmed har ju barnet börjat lära sig att det inte är morgon än.
Så med barn över 1 år brukar jag säga att man kan göra lathundens 3 dagar på 6 dagar då har man dag 1 i 2 dagar osv... Då har han fått 4-6 dygn på sig att få tydliga besked i början.
Sen kör du på de 3 strategier som Elle har redogjort för.
Så här har jag svarat en annan mamma ang. tidiga morgnar och 5mm.
Hej, det är vargtimmen det handlar om och den är SVÅR!! Du har tyvärr fått ett bättre och finare svar av Bianca än jag kan ge.
Det är nämnligen så här att när man hålt på med kuren en kort tid tror barnet att det är "utsövt" vid vargtimmen, och då är det precis det som Bianca skriver till dig.
När vi kurar i Gastsjön så spelar vi klassisk musik typ Mozart eller Strauss riktigt högt! JÄTTEHÖGT. Så högt att barnet hör detta genom sitt eget skrik och får något annat att lyssna på. Vi har i perioder försökt att "verktyga" genom just vargtimmen, men det enda som händer är att:
1. vargtimmen kommer tidigare och tidigare
2. man fastnar i buffträsket.
Det du kan göra för att se att han verkligen inte är förtvilad (samma misstag som de flesta av oss kurare har gjort) är att gå in och buffa, du kommer märka att han antingen
1. slutar skrika direkt du kommer in (alltså inte förtvivlad)
2. ligger och låter sig buffas i en evighet och skriker som en stucken gris så fort du går ut. (alltså inte förtvivlad då heller)
Så alltså blir ju då buffningen inte något SVAR på frågan. Hänger du med?
Då har vi ibland solfjädrat, för att liksom inte göra det hela för skönt. då får vi samma reaktioner som ovan, eller
De skriker som stuckna grisar under solfjädern och man vill genast börja buffa.
Prova gärna en morgon om du vill för att själv se. När du själv märker att din blotta närvaro faktiskt inte hjälper mot tidiga mornar så föreslår jag i alla fall att du kör på HÖG musik eller dammsuger direkt utanför dörren så han MÅSTE lyssna på annat! HUSLJUD.
jag vet att detta kan kännas tufft. MEN; det är inte 5 min metoden och vet du varför? Jo, 1 du har gett ett solklart besked med ramsan först och 2 han har redan fått sina frågor svarade. Han är inte frågande längre om du hänger med? Han blir skitförbannad, han undrar om morgonen inte börjar snart och han tycker du skall komma in och underhålla honom tills han behagar somna om. VAd är då svaret på denna fråga?
Jo, På natten skall man sova. Även om det är 4 eller 06 på morgonen måste DU se det som om det vore 01 på morgonen.
jag vet att det är tufft, men du kommer märka att husljud är lika kraftfulla verktyg som buffningen om bara DU tror på det!
Lycka till nu och jo, jag följer dig i tråden något oerhört. Du gör faktiskt ett STRÅLANDE JOBB! Stå på dig. Läs krönikan om säkerhet EN gång till! Det är viktigt nu när du kan lugna att du också lär dig förmedla just säkerheten. Det är nyckeln till en framgångsrik kurning.
Tor 2006