Bebis som vill läsa och räkna

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Krisse

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Krisse »

Hej på er!
Nu till ditt svar Hege:

Citera:
Så tänkt, så gjort. Iallafall för oss som var på Intensive Treatment Program. Vi var tvungen anställa en au-pair, och så jobbade vi heltid med vårt barn, både min man och jag. Sen jobbade vi var sin heltid för att få in pengar för att överleva.

Wow! Vilken hjälte du är!! Respekt!
kan bara hålla med =D>

Kram Krisse
Emmy 080212
Rasmus 091223
Hege

Inlägg av Hege »

28 fina bits, trädgårdsfåglar, fanns i Expressens söndagsbilaga, affisch med jättefina teckningar.

Jag har några i fall ni missade dem. Felicia säljer GT i hälgerna, så vi har några osållda över.
(Tänk, mitt lilla hjärta har nu sitt första jobb, som inte jag har försett henne med. Jag hade aldrig vågat ha hopp om det, inte ens ett litet, när vi begav oss till Doman första gången...)
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:heart: :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack. :heart: Vi har dock redan hunnit klippa sönder en hel fågelbok så fåglar har Bebis järnkoll på. :lol: :D
Tänk, mitt lilla hjärta har nu sitt första jobb, som inte jag har försett henne med. Jag hade aldrig vågat ha hopp om det, inte ens ett litet, när vi begav oss till Doman första gången...)
Åh Hege, är så glad för er skull! :heart: Tänk vad viktigt "uppstarten" av barnet är. Önskar fler kunde förstå det och glädjs med de barn som får den starten. :D Tänk vad du får i gengäld för ditt hårda målmedvetna arbete! Vackert. :heart:

Kram! Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Och nu liten rapport.

Matte: Nu ska jag visa Bebis plus, minus, gånger mm med siffror i 2 veckor per operation. Well, som vanligt är det lite snabbare härborta.

Bebis tycker 1 vecka per operation räcker. :heart: Jag har också minskat ned på prickarna. Visar nu 3 sifferekvationer och 1 med kombinerat siffror/prickar. Ska ta bort kombinerade ekvationer snart. Det märker jag på Bebis som börjar bli lite trött på prickarna.

Kommer dock att ta fram prickkorten igen när jag ska köra det nya koncepten som jag inte hann visa innan siffrorna kom in i bilden. Detta för att illustrera vad som faktiskt händer i operationen. Men jag ska hålla det hela kort. Återkommer om hur det blev.

Just nu gör vi minus. 8) Och sedan tycker Bebis om STORA TAL. :lol: Igår visade jag 8888. Den lilla människan blev väldigt exalterad och viftade intensivt med armarna och skrattade. Han gillar bäst 8. Sötnos... :heart:
SM rookie
Hege

Inlägg av Hege »

Underbar rapport!

Det är så nyttigt att läsa om dina erfarenheter, och du gör ett strålande jobb med din eksperimentering. Jag hade själv svårt att tro att bebisar kunde ta in matte så fort och i sådana mängder som du beskriver, för jag har bara hört det från IAHP. Och de är ju lite part i målet, om du forstår vad jag menar... Men nu får jag ju bevis!!

Ja, vi får verkligen igen för det arbetet vi gjorde med Felicia. Precis som du kommer få igen i tusenfald för det du och bebis gör nu...
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:heart:
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej hallå!

Jag har en fråga ang Bits-programmet. Nu har jag visat 1000 bits för Bebis och ska börja med "prog of intelligence". Jag tänkte göra en liten bok för varje bit med 10 fakta. Om jag då gör en bok om låt säga "Domherren" ska jag läsa hela den boken på 1 session? Eller ska jag göra 10 böcker om tio olika fåglar och läsa första fakta i varje bok på en session? Och ska jag forts visa fler Bits för honom parallellt?

Blev lite fundersam... :-k /Luvisen
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Äsch! Nu far jag med osannning! :oops: :oops: Jag har inte alls hunnit till 1000 men en god bit på väg. :D :wink: Så jag tänkte att jag måste förbereda nästa steg. :!:
:D /Luvisen
SM rookie
Hege

Inlägg av Hege »

Snart 1000! Vad duktig du är!

Det finns olika tillvägasätt nu.

Antingen skriver du tio fakter om varje bit på baksidan av biten, och när du viser biten (nu behöver du inte säga namnet på biten, det vet Bebis), så läser du upp en fakta.

Ex:
Domherren äter frön, bär och lövträdsknoppar och av och till även insekter.

Nästa gång du visar domherren säger du:
Domherren bor i barr-och blandskog i hela landet, ibland även i lummigare parker och trädgårdar.

Och så vidare.

Du får anpassa fakterna efter vad han forstår. Vet han inte vad lövträd är för något, så han du träd med blad på.

Samma med barr- och blandskog. Det kan hålla med skog.

Eller så kan du göra en bok, men läser man den så får man alla fakter på en gång.

Gör du programmet om fåglarna med bits så kan du visa fem eller tio fågelbits i taget, och läsa en fakta för varje fågel. Bebis kommer inte ha svårt att hålla i sär vilka fakta som gäller vilka fåglar.

Sen kan du köra problemlösning, "Vilken av dessa fåglar är det som bor i skogen?"

Om du gör bits med fakter baksom, så skriv dem på datorn, kör ut på papper, som du limmar på baksidan av bitsen. Limm försiktig, så du kan ta bort om du behöver (jag limmade bara i hörnen). Eller ha halva baksidan till att skriva stort fågelns namn (så har du ett läskort), och på andra halvan limmar du fakterna).

Jag gjorde även böcker av ringpermar. Alltså inte Topapermar.
Jag skrev ut fakterna liggande, alltså på tvären av arket. Jag skrev ut två ex. av varje fakta.

Så la jag dem i plastfickor, och "vrängde" ut och in på permen så den kunne stå på borden med ringerna pekande upp i taket. Lite som den bildramen man kunde köpa på IKEA för några år sedan, som hade plastfickor med plats för 16 olika kort, som man kunde vända på som man ville. Så arrangerade jag så att jag vände blad, och så stod permen der och visage faktaen till F. Samma fakta hade jag då vändt mot mig, och kunde läsa högt. Då blev degt läsprogram och POI på samma gång.

Blev du klokare av detta?

Vanliga bits fortsätter du med. det är inte alla bits man gör POI av. Gör av det du själv har lust att lära dig. Det är ett bra tips.

POI visar man likadan som BOI. Alltså kommer du berätta var domherren bor i flera dagar... Men sen kommer det sitta. :wink:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Åh tack så hemskt mkt! Det var precis vad jag behövde! :D

Då ska jag göra böcker, det blir ju jättefint och så kan han få ett litet bibliotek. :heart:
:D /Luvisen
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Liten uppdatering igen.

Matematik: Det har gått troll i det hela! :evil: Varje gg jag annonserat Matematik \:D/ de senaste dagarna har Bebis börjat gråta. :shock: Så då blev det ju ](*,) Så jag slutade och började fundera på vad som kunde vara knas.

Jag kom fram till orsaker:
1) Jag gick för fort fram
2) Jag gick för långsamt fram
3) Bebis saknar sina prickar

Jag prövade därför först med att göra Multiplikation med evkantioner som kombinerar både siffror och prickar. Och vips! Bebis tycker det är roligt igen! :P

Men vad kan det betyda? :-k :-?
Är det så att han fortf inte riktigt förstår kopplingen mellan mängder och siffror? Eller är det så att han inte riktigt förstår vad som händer i mulitplikation? Om jag bara använder prickar är det inte kul utan det är just de här kombinationerna med siffror och prickar han gillar just nu... Vad kan det vara...? :-k

Bits: Diggar din älskling symboler? Vägmärken? Beställ en affisch med Sveriges alla vägmärken fr Transportstyrelsen gratis! :mrgreen:
Vi fick hem vår affisch dagen efter och jag kan säga att Bebis var hur glad som helst! Bebis var tvungen att visa farfar. Bebis släpade med farfar och pekade på dem Bebis kan. 8) Farfar var :o och han hissade upp Bebis i luften samtidigt som han sa "Du är sååå duktig!!" :heart:

Hur trevligt som helst! :wink: /Luvisen
SM rookie
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej Luvisen!
Bits: Diggar din älskling symboler? Vägmärken? Beställ en affisch med Sveriges alla vägmärken fr Transportstyrelsen gratis!
supertips!!! tack, beställde idag.
nu är jag på jakt efter flaggor, skall se om jag kan hitta någon fin plansch. Har du sett någon?

Hoppas bröllopsplanerna hinns med bredvid bitsen, men bebisen kan väl lära sig allt om bröllop oxå :lol:

Hoppas ni mår bra!

kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

nu är jag på jakt efter flaggor, skall se om jag kan hitta någon fin plansch. Har du sett någon?
Inget gratis men här hittade jag ngt billigt som man kan klippa sönder. :D

http://www.allposters.se/gallery.asp?st ... &SearchID=

Tur att vi är fler som jobbar på med de små människornas intresse för kunskap. Vi får peppa oss framåt. :heart:

Kram! /Luvisen
PS. Och jag läser din tråd för puffa mig frammåt. :wink: DS
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hallå igen!

Jag tycker Bebis är väldigt fysiskt aktiv hemma och skulle vilja ge honom mer i den vägen så jag funderar på boken "How To Teach Your Baby To Be Physically Superb". Finns det grejer i den man kan använda med 2 åringar? Antar det men jag måste fråga er som har erfarenhet. Vad var det som var användbart?

Kram! Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "