Vi har nu bestämt oss för att kura vår son som kommer vara 8 månader vid start av kuren som vi preliminärt satt till den 28 april. Vi läser nu boken och försöker förbereda oss och då dyker naturligtvis en massa frågor upp. En del kommer säkert besvaras allt eftersom vi hinner igenom boken och börjat plugga den i detalj. Sen ser jag också att det finns enormt mycket information här på forumet så jag skall börja att lusläsa. Men vill ändå starta en tråd för oss i god tid så vi kan börja bolla nu innan start och även för peppning under själva kuren.
Lite bakgrund:
Victor är vårt första barn och han helammades fram till smakportioner vid fyra månader. Han har mer eller mindre alltid ammats till sömns förutom när han somnar i vagnen. Han sov faktiskt mycket bra till att börja med och när det blev dags för mer rutiner i samband med smakportioner så började jag att jobba med att han skulle somna utan att ammas. Ett tag gick det jättebra. Vi var uppe i ett första sovpass på 6 timmar i sträck och endast 1-2 amningar per natt. Sen kom det ett par förkylningar och han började vakna med 1-2 timmars mellanrum. Vid "vargatimmarna" kan det vara 5-20 minuter. Jag vet inte vad som triggade detta, men där är vi och vi har inte lyckats vända det. Efter par månader av detta känner vi att vi måste ta tag i problemet, så här är vi nu.
Första frågorna:
1. Schemat - jag har haft mat och sov schema sedan 4 månader, men igår ändrade jag det vi hade efter SNH principerna och började använda det idag. Dagslurarna kommer nu i början få vara i vagnen på promenad för de senaste veckorna har det varit omöjligt att få honom att sova hemma. Vi går på babysim en gång i veckan och då behöver han vara vaken från kl.13, därav den tidiga lunchen och efter lunch lur. Så här ser schemat ut:
Vakna: 07:00
Äta: 07:10
Sova: 08:30 - 09:15 (45min)
Äta: 10:30
Sova: 11:30 - 13:00 (1,5hr)
Äta: 14:00
Sova: 15:30 -15:50 (20min)
Äta: 17:00 (ev ändra till 17:30)
Bad/Lek/Nattslurk: 18:00 -19:00
Sova: 19:00
Idag vaknar han alltid för dagen 06:00. Eftersom jag i dagsläget ammar honom varje gång han vaknar under natten så somnar han om ganska snabbt så han är inte vaken så långa stunder om natten. Men ibland är jag ju uppe 8 gånger!
Tycker ni schemat ser ok ut?
Är det ok att köra enligt det nu innan kuren trots att han inte får sina 14,5 hr totalt på dygnet?
Kan bara tillägga att det gått helt fantastiskt bra idag, han har somnat nästan på minuten varje gång. Det har aldrig hänt tidigare och jag har varit superstressad över hans dåliga sovande på dagarna eftersom jag vet att god dagsömn ger god nattsömn. Sen vaknade han tidigare på lunch luren, men det kändes inte viktigt just idag.
2. Vi bor för närvarande i en tvåa och kan därför inte erbjuda eget rum. Eftersom vi kommer sälja vår lägenhet om ett tag har jag ingen jättelust att borra hål i taket för gardiner. Finns det något annat tips om hur man kan gå tillväga?
3. Vi tänkte börja kuren en torsdag natt. Jag tar de två första nätterna. På fredagen måste min sambo vara på ett möte några timmar efter lunch. Kan jag ta över efter lunch luren eller är det bättre att flytta fram till fredags natten?
4. En fråga kring livet efter. Om man tex är borta hemifrån och man lägger barnet att sova men sedan skall hem senare den kvällen. Hur går man tillväga då?
Oj, det blev långt, hoppas någon kan erbjuda oss några kloka ord. Vi fortsätter plugga så länge