Hjälp med kur av kille 8 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
masopet

Hjälp med kur av kille 8 mån

Inlägg av masopet »

Hej!

Vi har nu bestämt oss för att kura vår son som kommer vara 8 månader vid start av kuren som vi preliminärt satt till den 28 april. Vi läser nu boken och försöker förbereda oss och då dyker naturligtvis en massa frågor upp. En del kommer säkert besvaras allt eftersom vi hinner igenom boken och börjat plugga den i detalj. Sen ser jag också att det finns enormt mycket information här på forumet så jag skall börja att lusläsa. Men vill ändå starta en tråd för oss i god tid så vi kan börja bolla nu innan start och även för peppning under själva kuren.

Lite bakgrund:
Victor är vårt första barn och han helammades fram till smakportioner vid fyra månader. Han har mer eller mindre alltid ammats till sömns förutom när han somnar i vagnen. Han sov faktiskt mycket bra till att börja med och när det blev dags för mer rutiner i samband med smakportioner så började jag att jobba med att han skulle somna utan att ammas. Ett tag gick det jättebra. Vi var uppe i ett första sovpass på 6 timmar i sträck och endast 1-2 amningar per natt. Sen kom det ett par förkylningar och han började vakna med 1-2 timmars mellanrum. Vid "vargatimmarna" kan det vara 5-20 minuter. Jag vet inte vad som triggade detta, men där är vi och vi har inte lyckats vända det. Efter par månader av detta känner vi att vi måste ta tag i problemet, så här är vi nu.

Första frågorna:
1. Schemat - jag har haft mat och sov schema sedan 4 månader, men igår ändrade jag det vi hade efter SNH principerna och började använda det idag. Dagslurarna kommer nu i början få vara i vagnen på promenad för de senaste veckorna har det varit omöjligt att få honom att sova hemma. Vi går på babysim en gång i veckan och då behöver han vara vaken från kl.13, därav den tidiga lunchen och efter lunch lur. Så här ser schemat ut:

Vakna: 07:00
Äta: 07:10
Sova: 08:30 - 09:15 (45min)
Äta: 10:30
Sova: 11:30 - 13:00 (1,5hr)
Äta: 14:00
Sova: 15:30 -15:50 (20min)
Äta: 17:00 (ev ändra till 17:30)
Bad/Lek/Nattslurk: 18:00 -19:00
Sova: 19:00

Idag vaknar han alltid för dagen 06:00. Eftersom jag i dagsläget ammar honom varje gång han vaknar under natten så somnar han om ganska snabbt så han är inte vaken så långa stunder om natten. Men ibland är jag ju uppe 8 gånger!
Tycker ni schemat ser ok ut?
Är det ok att köra enligt det nu innan kuren trots att han inte får sina 14,5 hr totalt på dygnet?
Kan bara tillägga att det gått helt fantastiskt bra idag, han har somnat nästan på minuten varje gång. Det har aldrig hänt tidigare och jag har varit superstressad över hans dåliga sovande på dagarna eftersom jag vet att god dagsömn ger god nattsömn. Sen vaknade han tidigare på lunch luren, men det kändes inte viktigt just idag.

2. Vi bor för närvarande i en tvåa och kan därför inte erbjuda eget rum. Eftersom vi kommer sälja vår lägenhet om ett tag har jag ingen jättelust att borra hål i taket för gardiner. Finns det något annat tips om hur man kan gå tillväga?

3. Vi tänkte börja kuren en torsdag natt. Jag tar de två första nätterna. På fredagen måste min sambo vara på ett möte några timmar efter lunch. Kan jag ta över efter lunch luren eller är det bättre att flytta fram till fredags natten?

4. En fråga kring livet efter. Om man tex är borta hemifrån och man lägger barnet att sova men sedan skall hem senare den kvällen. Hur går man tillväga då?

Oj, det blev långt, hoppas någon kan erbjuda oss några kloka ord. Vi fortsätter plugga så länge :)
Son född 100830
Preliminär kurstart 110428
Emma80

Re: Hjälp med kur av kille 8 mån

Inlägg av Emma80 »

Hej och varmt välkommen till forumet! Skönt att få ordning på sömnen, ni kommer märka en enorm skillnad :D Bra att ni är ute i så god tid, alla förutsättningar för att detta ska gå galant!

1) Schemat ser bra ut, ni är ju i en lite trixig tid när vissa har tre och andra har två lurar plus att ni är i åttamånadersångesten. Kan tänkas att jag faktiskt hade schemalagt bara två lurar så ni eliminerar all ev oro kring om schemat är bra eller ej. Det KAN ju vara så när han börjar sova sammanhängande på natten att han tror sig vara pigg på dagen och då kan det bli lite svettigt med tre lurar för en som är ovan att sova så mycket. Bara en tanke... Sen hade jag faktiskt inte kört så hårt med schemat innan ni börjar kuren, lätt att man börjar "testa" olika verktyg och småkura lite för att känna på hur det är och det blir förvirrande för barnet. Bättre att köra alla förändringar på en gång, bort med ev napp, dit med schema och verktyg.

2) Hmmm, ingen aning, vi får ropa på vidare hjälp här. Jag hade nog satt svarta sopsäckar eller något för fönstrena i ert rum och låtit honom sova själv där och hellre sovit på soffan den tid ni har kvar innan flytt. Min erfarenhet är att det är väldigt svårt att slappna av om man sover i samma rum så där tidigt in på kuren, stor risk att man öververktygar och sen är karusellen igång igen.

3) Det spelar ingen roll när ni skiftar, så kör på bara!

4) Det går utmärkt att göra så! När de varit riktigt små hade vi med vagn dit där vi skulle vara och sen bara promenerade vi hem eller lastade dem i bilen. Numera bara lägger vi dem i sängen hos dem vi är och när vi vill gå hem väcker vi dem och bara lägger dem så fort vi kommer hem. Ingen ramsa eller så, går hur bra som helst!

Varmaste lyckönskningar, fråga mer om det är något!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
masopet

Inlägg av masopet »

Tusen tack för snabbt svar! Vi kommer garanterat ha flera frågor.

När det gäller schemat så är det ingen stor förändring för Victor för jag har varit ganska noga med schema i flera månader. Men jag märkte att vi stressat oss igenom måltiderna eftersom vila låg för tätt inpå måltiden så jag justerade bara upp detta och vips så funkar vilan mycket bättre. Jag har bestämt mig att sluta stressa över dagsvilorna men ändå fortsätta ge honom förutsättningarna för dem eftersom det är så vi gjort ett bra tag.

Så länge vi har babysimmet (tom 26 maj) så måste vi väl nästan ha tre vilor? Det känns alldeles för länge att han inte skall sova från kl. 13 redan. Min tanke är att så fort vi inte har den tiden att passa så justerar vi långsamt fram lunch och lunchvila till mer "normala" tider och då passar det kanske också bra att ta bort em vilan eftersom han är såpass stor då. Tycker du det låter som en bra lösning?

Angående eget rum så läste jag här på forumet att men även kan använda skärmväggar, så vi kommer titta på det. Det är flera månader innan vi skall flytta efter försäljning men självklart kommer han få ha sovrummet själv under själva kuren.

Tack igen för hjälpen! Vi läser på lite till och återkommer med de frågor vi har kvar efter det.
Son född 100830
masopet

Inlägg av masopet »

Hej igen!
Vilket fantastiskt forum detta är. Försöker läsa så mycket jag hinner och det är så kul att läsa allas historier och all kunskap som finns. Känner mig mer och mer peppad :D .

Några nya funderingar här :) .

Kan jag möblera om i sovrummet redan nu, dvs ställa hans säng där den skall stå sedan? Den står inte bra nu eftersom ljuset faller på när vi öppnar dörren.

Ska jag bara köra på med natt ammningar och amma till söms vid läggning tills det är dags med start av kuren?

/Sofia
Son född 100830
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Flytta sängen tycker jag allt att ni kan göra innan ni börjar kura, men andra förändringar skulle jag vänta med tills det är dags. Barnet blir minst förrvirrat då är min erfarenhet.

Lycka till, och vad bra att ni förbereder er så bra innan ni börjar.

//Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
masopet

Inlägg av masopet »

Hej!
Tusen tack igen för svar! Sovrummet är nu ommöblerat och det verkar inte som Victor brydde sig nämnvärt. Ni har helt rätt i att vi inte skall göra några ytterliggare förändringar, man blir ju bara lite ivrig och vill samtidigt förbereda plutten på det som skall hända. Men det går ju såklart inte :wink: Sen tror jag också konceptet börjar sjunka in hos mamma för när man börjar tänka på gnäll och skrik som frågor så känns det dumt att svara med att plocka upp honom. Men, men nu är det inte så långt kvar. Förra veckan var jättejobbig med ca 12 uppvak på 11 timmar och matvägran så det känns oerhört motiverat att kura.

Vi har nu även börjat ha mycket mörkare i sovrummet, det är inte helt mörklagt ännu (vi skall nog använda folie som vi hittat som tips), men i och med detta fick jag en fundering. Hur ser man vad man gör när man går in och lägger tillrätta? Jag tyckte det var svårt inatt bara när jag skulle "hitta" honom i sängen. Vänjer sig ögonen snabbt? Lite dum fråga kanske :) .

/Sofia
Son född 100830
Nat

Inlägg av Nat »

tjenixen!!

Kikade lite på ditt schema och funderar på om det är lite tight mellan morgonuppvak och första luren samt för tätt mellan första och andra luren?!? Kanske stretcha ut det hela en aning istället. typ så här

Vakna: 07:00
Äta: 07:10
Sova: 09:00 - 09:45 (45min)
Äta: 10:30
Sova: 12:00 - 13:30 (1,5hr)
Äta: 14:00
Sova: 16:00 -16:20 (20min)
Äta: 17:30
Bad/Lek/: 18:00
Nattslurk: 18:30
Sova: 19:00
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
masopet

Inlägg av masopet »

Du har helt rätt Nat! Vi går på babysim en gång i veckan och då måste han vara vaken från senast 13:10, så jag la upp schemat efter det. Men jag tror jag stretchar ut det en kvart nu i starten och så fort vi är klara med babysimmet (26 maj), tar jag sista kvarten. Sen får jag använda marginalkvarten på torsdagar första tiden.

Jättetack att du tittade på vårt schema! Hur har det gått för er i ert kurande?

/Sofia
Son född 100830
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag tyckte det var svårt inatt bara när jag skulle "hitta" honom i sängen. Vänjer sig ögonen snabbt?
Ja, man vänjer sig. 8)

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
masopet

Inlägg av masopet »

Ok, jag litar på dig :) . Tack Luvisen!

Imorgon är drar vi igång. Det skrivs lappar och pluggas för fullt, lite nervöst men vi känner oss ändå så taggade för vi inser ju att det är för allas bästa. Det blir jag som tar första två nätterna och är helt inställd på att det kommer bli tufft. Hoppas bara adrenalinet sätter in så jag orkar hålla mig vaken. Vi får lite hjälp imorgon på dagen så jag kan sova iallafall.

En kort fråga kring den korta dagsluren. Bara så jag förstått rätt. Victor skall sova 15:45 - 16:05. Om han somnar innan 16:00 så skall han sova 20 min (väckas senast 16:20). Men om han somnar 16:05, då skall han väckas efter 5 min? Detsamma gäller 45 min, men då gäller 20 minuter. Det hittade jag i boken men blev tveksam kring 20 min eftersom 5 min känns så futtigt :) .

Tack på förhand!
Sofia
Son född 100830
masopet

Inlägg av masopet »

Hej igen!
Nu är vi igång och det blev svettiga 30 minuter med en mycket arg och förvirrad kille! Men, han sover redan!! Jag tror jag buffade för länge, han måste ha somnat jättesnabbt efter att han blev tyst för när jag drog ramsan på väg ut var det knäpptyst. Väntade någon minut och drog sedan bekräftelse, knäpptyst. Gissa vem som vill gå in och kolla att allt är ok!!
Det är väl bara att börja om när han vaknar igen gissar jag! Får sluta buffa så fort han slappnar av i kroppen och inte vänta på att han blir helt tyst. Man lär sig?!
Känner mig ändå stolt över hur jag klarade av denna första del!
/Sofia
Son född 100830
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag tror jag buffade för länge, han måste ha somnat jättesnabbt efter att han blev tyst för när jag drog ramsan på väg ut var det knäpptyst. Väntade någon minut och drog sedan bekräftelse, knäpptyst. Gissa vem som vill gå in och kolla att allt är ok!!
Nej då. Du buffade perfekt! :wink: Mission accomplished! :thumbsup:

Nu har han med sig ett ordentligt besked i handling. :mrgreen:
Det är väl bara att börja om när han vaknar igen gissar jag! Får sluta buffa så fort han slappnar av i kroppen och inte vänta på att han blir helt tyst.
Vid minsta pip är du blixtsnabbt där igen. Och så buffar du tills han blir helt tyst. Bara tungandningen kvar och så ramsar du ut. Då blir det så bra. :heart:

Oroa dig inte i detta läget för ngt buff-träsk. Imorgon kväll kan du börja tänka på det. :wink:

Way to go! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
masopet

Inlägg av masopet »

Tack! :D Nu känns det genast så mycket bättre!
Son född 100830
masopet

Inlägg av masopet »

Hej igen!

Puh! Har haft en 2-timmars sejour med besked, påminnelse om vartannat! I början kändes det som han tog påminnelsen bra men jagade sedan upp sig och verkade börja gilla att bli tillrättalagd och buffad. Sen märkte jag att jag "hängde" kvar lite för länge vid sängen innan jag började ramsa (lite pga att det tog lite för lång tid för mig att räta ut ryggen eller rättare sagt jag lät det ta för lång tid). Det slutade jag med och snabbade mig iväg men skadan var nog redan skedd.

Den sista timmen buffade jag länge (när jag buffade) så att han verkligen slappna av och låg stilla innan jag gick ut, men han började skrika omedelbart jag släppte solfjädern. Ibland tystnade han när jag sagt påminnelsen för att inom 30 sekunder bli rejält förbannad igen. Gick nog in några gånger för mycket också efter att jag hörde att han slog huvudet i spjälorna. I slutet blev han bara mer och mer förbannad vid påminnelsen. Han ville att jag skulle komma in och lägga tillrätta vilket han nu bara verkade tycka var absolut toppen för han blev helt lugn och jag behövde knappt peta på honom innan han låg helt platt. Till slut gjorde jag faktiskt så att jag inte ramsade när jag gick ut (sista beskedet). Gav dock bekräftelse när jag väl kommit ut. Sedan dess har det varit tyst. Hoppas inte det är en total katastrof att jag slutligen gjorde så, kändes som vi behövde få ett avslut för att kunna ta nya tag nästa gång? Vad säger ni? Något annat ni tycker jag skall tänka på för att undvika en situation som ovan?

Nu är det bara 1:45 kvar innan jag får krama min lilla plutt!
Son född 100830
masopet

Inlägg av masopet »

Hej!

Liten uppdatering på hur det går. Läggningen till natt 2 gick mycket bättre även om det tog ungefär lika lång tid totalt sett. Han blev lugn på ca 10 min men eftersom jag sluttade buffa tidigare så blev han upprörd när jag ramsade mig ut. Försökte påminna ett par gånger, gick till slut in och gav besked igen. Han lägger sig själv tillrätta nu och blir lugn nästan med en gång. Buffar kort, markering och ramsar ut. Så fort jag släpper honom, gråt. Gör om samma procedur en tredje gång och märker här att han börjar lugna sig även om han varvar upp lite tidvis. Efter en kort stund tyst och jag bekräftar. Totalt sett tog det 30 min, samma som natten innan men då skrek han i 28 av de minuterna tills han lugnade sig och somnade jättesnabbt.

Sedan sov han till 23. Jag påminner flera gånger med 1-2 min mellanrum men han jagar upp sig så jag går in och ger besked. Igen, han lägger sig själv tillrätta nästan och blir lugn direkt, buffar kort, markerar, ramsar ut. Han skriker direkt. Påminner flera gånger med ca 1-2 min mellanrum igen. Upprepar tre gånger med besked, påminnelser och efter tredje besked tystnar han och jag ger bekräftelse. Tar totalt 30 min även här.

Sedan sover han till 6:05! Gnyr till ett par gånger, hostar lite någon gång osv men fortsätter sova själv.

Samma procedur som ovan sker nu, även här 30 minuter! Enda skillnaden är att han blir tyst efter påminnelse och inte besked. Vi går in och väcker 6:45, vågar inte chansa här att han skall vakna.

Jag får inte känslan av att han tagit till sig ramsan än. Jag tycker även det är svårt att höra skillnaden på gråten. När han är arg hör jag det tydligt, men många gånger tycker jag han låter förtvivlad och vill därför visa att jag finns genom besked eller påminnelse.

Uppskattar gärna lite feedback från er! Egna reflektioner: kanske lite för hög trafik, för kort tid mellan påminnelser? Men samtidigt så är det svårt när han är så ledsen att vänta för länge.

Finns ju en hel del positivt att ta med sig. Först 3,5 hr sammanhängande sömn, sedan 6,5 hr! Inatt tar hans pappa över och han är mer skriktålig så det kanske är det som behövs.

Tack på förhand!
Sofia
Son född 100830
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"